Livet är ett fängelse

Moderator: Moderatorgruppen

holoteist

Livet är ett fängelse

Inläggav holoteist » 16 jan 2014 10:15

Om jag skulle nämna ett ord eller ide som är som en ersättning på religion, så skulle det vara Livet. Livet anses vara det högsta och mest varande I nutida ideologier.

Jag skulle beskriva Livet lite som ett kort krig som varar tills vi får vet Sanningen. Inte mer. Visst, Livet kan vara skoj, Livet kan vara roligt och intressant. Men på det stora hela - ganska skit. De stunder som man glädjs åt åtföljs av svårare stunder. Bara i små, pyttesmå tidsfack får man se ljuset. Men på det stora hela, som sagt, inte särskilt mycket.

Varför skriver jag då att Livet är just ett fängelse? Varför inte en lite vackrare anologi? Jag tror nämligen att vi alla har som en cell, en plats som vi inte riktigt kommer ifrån. Men vi har också andliga celler, tänkesätt och ideologier som vi lärde oss som unga, som vi aldrig riktigt lyckas slita oss loss ifrån. För många är detta tänkesätt fortfaranade nära förknippat med traditionell religion, men för de flesta handlar det nog snarare om politiska dogmer och ideer som vi kommit fram till genom logik eller uppfostran.

Jag kan personligen inte släppa tanken på att det finns några som vet, fångvakterna låt säga, som vet mycket om vad som finns på utsidan. De vet inte "allt som går" att veta, men de vet mycket. De flesta av oss vet inte mer än vad vi har framför nosen. Några enstaka kanske lyckas rymma men för det flesta av oss sitter vi inne på livstid.

Det finns blommor i rabbatten även på ett fängelse. Men det finns även bråk, stök, tidsbunda rutiner, normer och sociala förväntningar. Det tror jag inte någon kommer ifrån.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Livet är ett fängelse

Inläggav Anders » 17 jan 2014 09:53

Äsch, livet är skönt, livet är nu. Ibland är det skit, men på det stora hela är det fantastiskt att få existera. Meningen med livet är att leva, och det gör jag åtminstone just nu. Då man läser det här om X antal sekunder från nu så gör jag inte det. Man jag behöver inga svar, jag bara lever.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Livet är ett fängelse

Inläggav Algotezza » 17 jan 2014 14:37

De flesta tycker livet är OK - om vi betänker alternativet.

Självmord är alltid en möjlighet.
Algotezza aka Algotezza

förstår mig själv

Livet är ett fängelse

Inläggav förstår mig själv » 18 jan 2014 02:27

Det enda vi kan göra är att få mer indata, detta leder till att vi kan röra oss mer "fritt" i förhållande till omgivningen. Ju mer vi förstår destå mer Gud blir vi själva. Vi vet att allt som sker oss är vi själva orsak till. Dvs vi kan styra allt till slut(om vi förstår tillräckligt mycket).viktigt att komma i håg att det som vi vill är att må bra och då måste vi följa den "goda" vägen.

holoteist

Livet är ett fängelse

Inläggav holoteist » 18 jan 2014 10:14

Algotezza skrev:De flesta tycker livet är OK - om vi betänker alternativet.

Exakt, men jag är rädd för självmord eftersom ingen kan berätta för mig vad ett självmord är.

Vad innebär ett slut på livet ?

holoteist

Livet är ett fängelse

Inläggav holoteist » 18 jan 2014 10:27

förstår mig själv skrev:Det enda vi kan göra är att få mer indata, detta leder till att vi kan röra oss mer "fritt" i förhållande till omgivningen. Ju mer vi förstår destå mer Gud blir vi själva. Vi vet att allt som sker oss är vi själva orsak till. Dvs vi kan styra allt till slut(om vi förstår tillräckligt mycket).viktigt att komma i håg att det som vi vill är att må bra och då måste vi följa den "goda" vägen.

OK. Så frihet ligger I information eller "data"? Men hur vet vi att vi följer den goda vägen? Finns det bra och dålig information eller var det att mer information är bättre?

reflex

Livet är ett fängelse

Inläggav reflex » 18 jan 2014 11:03

holoteist skrev:

Exakt, men jag är rädd för självmord eftersom ingen kan berätta för mig vad ett självmord är.

Självmord är att slänga lottsedeln före dragningen.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Livet är ett fängelse

Inläggav Pilatus » 18 jan 2014 12:30

reflex skrev:
holoteist skrev:

Självmord är att slänga lottsedeln före dragningen.

Självmordet är en möjlighet att befria sig från ett läge där smärtan att leva blivit övermäktig.

Men med den restriktionen att endast då varje teoretisk och verklig möjlighet till förbättring är utraderad.

Självmordet, döden, leder endast till ett oåterkalleligt utslocknande av livet. Medvetandet är en funktion av hjärnans aktivitet. Vi vet genom otaliga experiment att skador på hjärnan är mycket handikappande och att vi är beroende av dess funktion. Då vi inte längre kan se någon aktivitet i hjärnan återstår heller inte något medvetande. Så, hur kan vi vara så säkra på det? Finns det inte någon räddande bakdörr där vi kan smita ut med vårt medvetande?

En sådan lösning har inte kunnat presenteras av någon. Det skulle i så fall innebära att vår uppfattning om verkligheten är totalt annorlunda än vad vi föreställer oss. Dvs att världen inte är begränsad till ett slags materia. Det står dock var och en fritt att tro på en möjlighet för medvetandet att överleva kroppens närvaro.

Livet är inte något fängelse. Vi är fria att göra det till något bättre, ännu långt fram i livet.

I know what you must be saying to yourselves.
If that's the way she feels about it, why doesn't she just end it all?
Oh, no, not me.
I'm not ready for that final disappointment.
'Cause I know, just as well as I'm standing here talking to you,
That when that final moment comes and I'm breathing my last breath,
I'll be saying to myself…
If that’s all there is, my friend,
Then let’s keep dancing,
Let’s break out the booze,
And have a ball,
If that’s all … there … is.

Jerry Leiber & Mike Stoller
Moderator

förstår mig själv

Livet är ett fängelse

Inläggav förstår mig själv » 18 jan 2014 13:27

Självmordet är en möjlighet att befria sig från ett läge där smärtan att leva blivit övermäktig.

Men med den restriktionen att endast då varje teoretisk och verklig möjlighet till förbättring är utraderad.

Självmordet, döden, leder endast till ett oåterkalleligt utslocknande av livet. Medvetandet är en funktion av hjärnans aktivitet. Vi vet genom otaliga experiment att skador på hjärnan är mycket handikappande och att vi är beroende av dess funktion. Då vi inte längre kan se någon aktivitet i hjärnan återstår heller inte något medvetande. Så, hur kan vi vara så säkra på det? Finns det inte någon räddande bakdörr där vi kan smita ut med vårt medvetande?

En sådan lösning har inte kunnat presenteras av någon. Det skulle i så fall innebära att vår uppfattning om verkligheten är totalt annorlunda än vad vi föreställer oss. Dvs att världen inte är begränsad till ett slags materia. Det står dock var och en fritt att tro på en möjlighet för medvetandet att överleva kroppens närvaro.

Livet är inte något fängelse. Vi är fria att göra det till något bättre, ännu långt fram i livet.

I know what you must be saying to yourselves.
If that's the way she feels about it, why doesn't she just end it all?
Oh, no, not me.
I'm not ready for that final disappointment.
'Cause I know, just as well as I'm standing here talking to you,
That when that final moment comes and I'm breathing my last breath,
I'll be saying to myself…
If that’s all there is, my friend,
Then let’s keep dancing,
Let’s break out the booze,
And have a ball,
If that’s all … there … is.

Jerry Leiber & Mike Stoller[/quote]
Här kan man ta fram Jesus tex eller själv göra experiment. Om rummet följer känslorna är det inte säkert att känslorna/tanken försvinner vid döden. När tex någon vi känner dör slutar denne att påverka oss på samma sätt som tidigare. Den dödes verkningar fortsätter dock, spridningen. Då det känslomässigt går att registrera denna det finns så att säga en motpol torde "man" vara evig. Sedan har jag kommit "ur" kroppen. Dessa fakta (för mig) gör att jag är tveksam till att vi upphör att existera i någon form efter döden.
Vi får så att säga "njuta"/"lida" av frukterna av Vårat verk.
Är inte säker, ännu. Detta är ytterligare en anledning till att försöka göra gott. Det som skett går inte att ändra på. Dock går situationen alltid att förbättra.

förstår mig själv

Livet är ett fängelse

Inläggav förstår mig själv » 18 jan 2014 13:30

Med detta synsätt blir självmordet fel (av egoistiska skäl) så länge man kan bidra med något gott till mänskligheten.
När jag kom "ur kroppen" kände jag att det var "fel", ville fortsätta att leva.

reflex

Livet är ett fängelse

Inläggav reflex » 18 jan 2014 15:39

Vill du bli lycklig en dag, drick en flaska vin. Vill du bli lycklig en månad, skaffa dig en kvinna. Vill du bli lycklig hela livet, skaffa dig en trädgård.

kinesiskt ordpråk

reflex

Livet är ett fängelse

Inläggav reflex » 18 jan 2014 17:18

reflex skrev:Vill du bli lycklig en dag, drick en flaska vin. Vill du bli lycklig en månad, skaffa dig en kvinna. Vill du bli lycklig hela livet, skaffa dig en trädgård.

kinesiskt ordpråk

Kanske att någon uppfattar detta ordspråk bokstavligt, men jag ser det på ett lite "vidare" sätt. En trädgård kan vara lite vad som helst som kan fånga ens intresse och göra att man kan hålla sitt intresse och sina drömmar vid liv. En "trädgård" skapar drömmar och förväntningar inför framtiden oberoende av vad det handlar om. "Trädgården" finns egentligen inom människan, inte utanför. För min del har jag köpt en gammal bondgård som legat öde sedan länge. Där kan jag förverkliga ideer och genomföra förändringar som därmed utgör min "trädgård".

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Livet är ett fängelse

Inläggav dokido » 18 jan 2014 17:41

å fan, var det därför jag skaffade en trädgård, nice :)

om döden då är ingenting och livet allt
och döden ger upphov till ångest
men eg är ju döden ingenting och borde inte ge någon ångest
så vad i dödsbegreppet ger ångest

fast det kanske är personligt?

reflex

Livet är ett fängelse

Inläggav reflex » 18 jan 2014 17:56

dokido skrev:å fan, var det därför jag skaffade en trädgård, nice :)

om döden då är ingenting och livet allt
och döden ger upphov till ångest
men eg är ju döden ingenting och borde inte ge någon ångest
så vad i dödsbegreppet ger ångest

fast det kanske är personligt?

Döden borde inte inge ångest.
Döden är nämligen livets förutsättning.
Det är först genom att leva som möjligheten till död uppstår.
Två sidor av samma mynt.
Att känna ångest inför döden borde alltså vara samma sak som att känna ångest inför livet.
Att acceptera sitt liv som en övergång frän en generation till en annan. Att se det som att livet fortsätter även sedan jag lämnat över "stafettpinnen" till andra att "springa vidare", är som jag tror en balanserad och realistisk syn på sin egen betydelse. Vi är som individer inte viktiga, men heller inte oviktiga. Allt vi gör får efterverkningar in i den närmaste framtiden och därmed också för evigt. Vi odlar vår trädgård och delar med oss av överskottet intill den (personliga) yttersta dagen.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Livet är ett fängelse

Inläggav Pilatus » 18 jan 2014 18:33

reflex skrev:Vill du bli lycklig en dag, drick en flaska vin. Vill du bli lycklig en månad, skaffa dig en kvinna. Vill du bli lycklig hela livet, skaffa dig en trädgård.
kinesiskt ordpråk

Candides slutsats att vi måste odla vår trädgård är fortfarande gångbar. Men vad innebär det att vi skall odla vår trädgård?

Jordbävningen i Lissabon 1755 ändrade den europeiska människans världsuppfattning. Guds godhet ifrågasattes, men den gryende upplysningsandan fick sig också en knäck: Kan människan själv skapa sig en fulländad tillvaro? Voltaire uttrycker ett starkt ironiskt tvivel i sin berömda roman Candide från 1759.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=793&artikel=543159
Moderator

Återgå till "Filosofi"