Hur styr man människor?

Moderator: Moderatorgruppen

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Hur styr man människor?

Inläggav förstår mig själv » 02 feb 2014 15:57

Allt man gör leder till verkningar. Om en person "blir/är" någon som ger kraftiga verkningar så betyder det kraftig påverkan på människokropparnas rörelser och tankar.
Det finns 2principiellt olika sätt att styra/verka. Det ena fungerar sämre och ger lidande, det andra fungerar mycket bättre och ger vällust/positiva känslor.
Det sämre sättet är att med ondska/hot om ondska styra. Exempel på detta är lagar och regler och olika tvång. Till att börja med är detta sätt att styra väldigt ologiskt då de som styr gör sådant som lagen är till för att få bort. Dvs lidande.
Om man gör djurförsök ger negativ stimulering för att hindra/styra djuret till något man vill att det ska göra så fungerar det sämst. Ett bättre sätt är att belöna. Belöningen är då orsaken till det djuret gör(det som sker). Detta sätt är inte heller optimalt(även om det är bättre). Anledningen är att djuret kommer att göra något av fel orsak. Det som görs borde i sig vara orsak. Om jag tex jobbar för att tjäna pengar. I så fall gör jag antagligen inte så bra arbete.
Om jag jobbar för att jag förstår verkningarna av vad jag gör så kan detta bli goda krafter som får oss att må bra och prestera bättre.
Hur styr man mest kraftfullt? Jo genom att förstå naturlagarna och sprida dem så att andra kan använda dem till att göra det de själva vill.
Dvs ge ett verktyg till någon och släppa fram de goda krafterna och låta den andre använda det så att den lyckas bättre med det den gör.
Ta tex Jobs, iPhone. En orsak som leder till gigantiska verkningar. Ögonen riktas mot skärmen. Medvetandet fokuserar. Tankar uppstår. Detta gör vi för att vi förstår själva verktyget och vi vill.
På samma sätt Jesus. 2000 år sedan fortfarande finns det kraftiga verkningar kvar. Kyrkor, kroppsspråk, teorier, organisationer. Osv.
Det som är viktigt för mänskligheten kommer vi ta till oss och påverkas av. Det är förenat genom att det är gott. Det goda "vinner alltid över det onda och är betydligt kraftfullare"

Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster