Jämlikhet vs moral
Moderator: Moderatorgruppen
Jämlikhet vs moral
Sceptisk skrev:(Obs, denna video kräver Flash.)
http://www.chabad.org/multimedia/media_ ... rality.htm
Kanske ... jag är skeptisk till det han säger.
Om det skall bli någon diskussion om jämlikhet och moral borde du skriva ett kort abstrakt. Vad är det du funderar över?
Moderator
Jämlikhet vs moral
Inlägget var tänkt att ge ett alternativ till det konsensus som råder i Sverige idag kring jämställdhetsfrågor.
Här är hans argument: Moral förutsätter att vi inte är jämlika. Det finns överlägsna och underlägsna, kunniga och okunniga, smarta och dumma, starka och svaga, män och kvinnor, osv. Moral är därför en lära som inte strävar efter att ignorera dessa förhållanden utan istället erkänna dem. För det är bara där det finns ojämlikhet som moral blir relevant att tala om. Som att den som är stark ska inte utnyttja sin styrka mot de svaga, den rike ska inte utnyttja sin situation gentemot de fattiga, den kunnige ska inte utnyttja sin situation gentemot de okunniga.
Men det finns också enligt mig en djupare poäng i detta. Om vi lever i villfarelsen att vi alla är jämlikar, oavsett ålder, kön, utbildning, osv så kan vi aldrig utveckla genuin respekt för varandra, för man erkänner varken styrkor eller svagheter hos den andre. Därmed kan man heller inte utveckla vare sig vördnad eller empati gentemot andra. Och om man inte kan relatera till någon annan på ett ärligt sätt, hur ska man då kunna förstå vem man själv är? Det hela blir ett existentiellt dilemma och socialt blir det en blockering som omöjliggör autentiska relationer.
Svensk översättning från de mänskliga rättigheterna säger att vi har alla "samma värde" som egentligen är en felöversättning från engelskans "dignity". Dignity är något som förtjänar respekt. Med andra ord den engelska texten säger att alla förtjänar respekt, även om det är ett barn, en kriminell person, en rik kapitalist, en arbetslös eller en fattig daglönare. Alla förtjänar respekt. Men den Svenska översättningen till "värde" leder inte alls till frågor om respekt och rätt och fel, utan om frågor om jämlikhet, att alla är likadana och att skillnader inte existerar. Den bakomliggande föreställningen tycks vara att respekt kan bara uppnås ifall alla är likadana.
Men det är en extremt intolerant syn på våra medmänniskor. Hur kan det vara respekt att bara tolererera de som är likadana som en själv? Det är inte alls respekt, det är bara en klubb för inbördes beundran. Ett försök att göra sig själv mer betydelsefull än vad man är. Respekt kan bara vara relevant då vi acceperar varandras skillnader och ojämlikheter.
Här är hans argument: Moral förutsätter att vi inte är jämlika. Det finns överlägsna och underlägsna, kunniga och okunniga, smarta och dumma, starka och svaga, män och kvinnor, osv. Moral är därför en lära som inte strävar efter att ignorera dessa förhållanden utan istället erkänna dem. För det är bara där det finns ojämlikhet som moral blir relevant att tala om. Som att den som är stark ska inte utnyttja sin styrka mot de svaga, den rike ska inte utnyttja sin situation gentemot de fattiga, den kunnige ska inte utnyttja sin situation gentemot de okunniga.
Men det finns också enligt mig en djupare poäng i detta. Om vi lever i villfarelsen att vi alla är jämlikar, oavsett ålder, kön, utbildning, osv så kan vi aldrig utveckla genuin respekt för varandra, för man erkänner varken styrkor eller svagheter hos den andre. Därmed kan man heller inte utveckla vare sig vördnad eller empati gentemot andra. Och om man inte kan relatera till någon annan på ett ärligt sätt, hur ska man då kunna förstå vem man själv är? Det hela blir ett existentiellt dilemma och socialt blir det en blockering som omöjliggör autentiska relationer.
Svensk översättning från de mänskliga rättigheterna säger att vi har alla "samma värde" som egentligen är en felöversättning från engelskans "dignity". Dignity är något som förtjänar respekt. Med andra ord den engelska texten säger att alla förtjänar respekt, även om det är ett barn, en kriminell person, en rik kapitalist, en arbetslös eller en fattig daglönare. Alla förtjänar respekt. Men den Svenska översättningen till "värde" leder inte alls till frågor om respekt och rätt och fel, utan om frågor om jämlikhet, att alla är likadana och att skillnader inte existerar. Den bakomliggande föreställningen tycks vara att respekt kan bara uppnås ifall alla är likadana.
Men det är en extremt intolerant syn på våra medmänniskor. Hur kan det vara respekt att bara tolererera de som är likadana som en själv? Det är inte alls respekt, det är bara en klubb för inbördes beundran. Ett försök att göra sig själv mer betydelsefull än vad man är. Respekt kan bara vara relevant då vi acceperar varandras skillnader och ojämlikheter.
Jämlikhet vs moral
När det isåfall blandas ihop tycker du att det är så konstigt? Likhet inför lagen = jämlikhet. Att samhällets resurser ska fördelas lika = jämlikhet. Att alla ska åtnjuta lika status = jämlikhet. Men det finns andra definitioner, mer eller mindre blottlagda. Så om vi talar om de reella tingen dvs likhet inför lagen, lika fördelning av resurser och alla ska ha samma status, var finns det utrymme för skillnader? Var finns acceptansen och erkännandet för olikheter? Och hur ska man komma till rätta med det faktum att det finns skillnader? Biologiska olikheter som könsskillnader och ålder, kulturella skillnader, skillnader i förutsättningar, skillnader i kompetens, åsiktsskillnader, skillnader i social status, osv. Bara för att man tror på jämlikhet betyder inte att verkligheten försvinner.
Ett exempel där jämlikhet inte fungerar är lagen. För om vi skulle bedöma alla enligt samma mall så skulle lagen slå helt fel. Lagen är tvungen att ta hänsyn till olika omständigheter för att inte sparka på den som redan ligger. Ett annat ställe där jämlikhet inte heller fungerar är fördelning av resurser. Skulle det vara acceptabelt att en person gör allt jobb medan alla andra ligger på sofflocket och hämtar ut en lön bara för att de råkar leva i samma samhälle? Inte heller status kan vara jämlikt, eller lika, för isåfall vad är vitsen med att ha en utbildning, vara chef, offra sig i krig, göra något överhuvudtaget för sitt samhälle? Om en krigshjälte eller läkare har samma status som en grovt kriminell, vad är det för ruttet system? Ett sådant samhälle skulle vara fullständigt obeboeligt.
Så vi kan se att oavsett om vi talar om jämlikhet eller likhet så leder det till samma sak.
Ett exempel där jämlikhet inte fungerar är lagen. För om vi skulle bedöma alla enligt samma mall så skulle lagen slå helt fel. Lagen är tvungen att ta hänsyn till olika omständigheter för att inte sparka på den som redan ligger. Ett annat ställe där jämlikhet inte heller fungerar är fördelning av resurser. Skulle det vara acceptabelt att en person gör allt jobb medan alla andra ligger på sofflocket och hämtar ut en lön bara för att de råkar leva i samma samhälle? Inte heller status kan vara jämlikt, eller lika, för isåfall vad är vitsen med att ha en utbildning, vara chef, offra sig i krig, göra något överhuvudtaget för sitt samhälle? Om en krigshjälte eller läkare har samma status som en grovt kriminell, vad är det för ruttet system? Ett sådant samhälle skulle vara fullständigt obeboeligt.
Så vi kan se att oavsett om vi talar om jämlikhet eller likhet så leder det till samma sak.
Jämlikhet vs moral
Det är väl inte så mycket svårare att förstå än att jag är bra på a och du är bra på b. Någon annan är bra på r. Det rör sig om insyn och respekt för sina egna, liksom andras förmågor.
Jämlikhet vs moral
Hur svårt det är att erkänna att man är bättre eller sämre än någon annan på en viss sak beror nog mycket på individen och hur programmerad denne är av kulturen. Idén att folk bara kan må bra så länge de får tro att dom är likadana, lika bra och lika moraliska är bara att cementera en falsk självbild. Det är att göra folk en björntjänst. Dessutom tvingas man vara en hycklare för att passa in och det är som jag ser det inte ett gott samhälle.
Jämlikhet vs moral
Inte inbillar jag mig att jag är identisk med dig. Tänker du själv så i ditt förhållande med andra?
Jämlikhet vs moral
Det jag talar om är ett kulturdrag. Folk som flyttar hit från andra länder blir tvugna att lära sig om Svensk kultur och Svensk kultur bygger på jämlikhet. Det finns en bok skriven i ämnet som heter "Modern day Vikings" av Christina Johansson Robinowitz & Lisa Werner Carr. Den boken belyser dessa grundläggande värden i vår kultur. Saker som vi tar som självklara är förbluffande annorlunda för folk som kommer hit från kulturer med andra värderingar. Att växa upp innebär att man internaliserar den kultur som finns omkring en. Men bara för att vi har en kultur som strävar efter jämlikhet i allt, betyder inte att det är ett realistiskt mål. Det betyder inte att man kommer att se sig som identisk med alla andra. Det betyder bara att de värderingar som finns i kulturen, programmerar oss till att bete oss på ett visst sätt.
Det jag ifrågasätter är inte om det är möjligt att se sig som identisk med någon annan, för jag vet att det är en omöjlighet. Även enäggstvillingar ser inte sig själva som identiska med den andre. Oavsett hur lika varandra man är så förblir man ändå en egen intakt person.
Det jag ifrågasätter är inte om det är möjligt att se sig som identisk med någon annan, för jag vet att det är en omöjlighet. Även enäggstvillingar ser inte sig själva som identiska med den andre. Oavsett hur lika varandra man är så förblir man ändå en egen intakt person.
-
förstår mig själv
Jämlikhet vs moral
Sceptisk skrev:Det jag talar om är ett kulturdrag. Folk som flyttar hit från andra länder blir tvugna att lära sig om Svensk kultur och Svensk kultur bygger på jämlikhet. Det finns en bok skriven i ämnet som heter "Modern day Vikings" av Christina Johansson Robinowitz & Lisa Werner Carr. Den boken belyser dessa grundläggande värden i vår kultur. Saker som vi tar som självklara är förbluffande annorlunda för folk som kommer hit från kulturer med andra värderingar. Att växa upp innebär att man internaliserar den kultur som finns omkring en. Men bara för att vi har en kultur som strävar efter jämlikhet i allt, betyder inte att det är ett realistiskt mål. Det betyder inte att man kommer att se sig som identisk med alla andra. Det betyder bara att de värderingar som finns i kulturen, programmerar oss till att bete oss på ett visst sätt.
Då man inte är på samma plats och upplever samma kan man inte vara samma.
Jämlikhet vs moral
Jämlikhet - alla har samma värde oavsett egenskaper i övrigt därför att vi är människor. Däri är vi lika. Alla ska ha samma möjligheter att utveckla sig och ha ett bra liv.
Likhet = alla är likadana.
Viss skillnad? Eller?
Likhet = alla är likadana.
Viss skillnad? Eller?
Algotezza aka Algotezza
Jämlikhet vs moral
Alla in på Kibbutz-dagis och sen sin egen lyckas smed.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
Jämlikhet vs moral
Algotezza
Okej, i naturen så har vi inte samma värde för det är en annan slags arena. Men då samhället antas vara en gemensam arena där samma värde kan existera, vilket värde är det isåfall och vad är det för slags värde? Vem ska bestämma vad det värdet är?
Okej, i naturen så har vi inte samma värde för det är en annan slags arena. Men då samhället antas vara en gemensam arena där samma värde kan existera, vilket värde är det isåfall och vad är det för slags värde? Vem ska bestämma vad det värdet är?
Jämlikhet vs moral
Sceptisk skrev:Men då samhället antas vara en gemensam arena där samma värde kan existera, vilket värde är det isåfall? Vem ska bestämma vad det värdet är?
Jag tror att man allmänt menar FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna som antogs 1948.
Article 1.
All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.
Moderator
Jämlikhet vs moral
Pilatus
Precis, det var det jag skrev i tidigare inlägg att "lika värde" är en felöversättning från Engelskans "equal in dignity". På Svenska borde det stå "lika värdighet".
Precis, det var det jag skrev i tidigare inlägg att "lika värde" är en felöversättning från Engelskans "equal in dignity". På Svenska borde det stå "lika värdighet".