Människans "uppgift"?

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Människans "uppgift"?

Inläggav klorofyll » 30 okt 2014 00:20

Har människan nått en punkt i historien och samhällsutvecklingen där man har svårt att finna sin uppgift?

Användarvisningsbild
Jörgen
Inlägg: 2627
Blev medlem: 17 okt 2003 21:44
Ort: Årsta
Kontakt:

Människans "uppgift"?

Inläggav Jörgen » 30 okt 2014 07:51

Nej.

reflex
Inlägg: 1261
Blev medlem: 24 nov 2012 11:10

Människans "uppgift"?

Inläggav reflex » 30 okt 2014 10:17

Varför tror du att människan har en "uppgift"?
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Människans "uppgift"?

Inläggav klorofyll » 30 okt 2014 11:13

Många har inget arbete. Kunskapen går förlorad. Jag tror samhället blivit kallare. Och fattigare. Vi har möjligheter. Men tas de tillvara på. Om man vill må bra måste man utgå från en väldigt liten värld.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Människans "uppgift"?

Inläggav klorofyll » 30 okt 2014 12:13

Jörgen skrev:Nej.

Det är egentligen det jag vill höra, har dock lite svårt att övertyga mig själv.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Människans "uppgift"?

Inläggav klorofyll » 30 okt 2014 12:14

reflex skrev:Varför tror du att människan har en "uppgift"?

Frågan är egentligen om människor saknar en uppgift i det här samhället och varför..?

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Människans "uppgift"?

Inläggav Antic » 30 okt 2014 14:41

Sen har du såna som mig

UPPGIFT - förstör mera, förorena, skövla, stöd förtryck, orättvisor, tortyr död och pina. Stöd din egen och alla andras snara undergång.

Varför underhålla lidandet längre genom att lägga ned tid på något som ändå är dödsdömt och hjälper oss att effektivt skita ned och ta kål på allt liv på hela planeten? Något vi föds in i utan att ens bett om. Rena vansinnet om vi frågar vilken förnuftig person som helst.

För det är precis vad det handlar om från en vy utanför vansinnet till monster vi skapat.

Det bästa som kunde hända vore att skiten brakade ihop på en gång och minimerade skadorna som ändå skulle vara kvar i tusentals år framöver.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7793
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Människans "uppgift"?

Inläggav Anders » 30 okt 2014 14:58

Om man inte är religiös är väl huvuduppgiften att överleva så länge och bekvämt som möjligt samtidigt som man upprätthåller någon moral.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

reflex
Inlägg: 1261
Blev medlem: 24 nov 2012 11:10

Människans "uppgift"?

Inläggav reflex » 30 okt 2014 15:00

klorofyll skrev:
reflex skrev:Varför tror du att människan har en "uppgift"?

Frågan är egentligen om människor saknar en uppgift i det här samhället och varför..?

Bertrand Russel skrev (nån gång på 30-talet tror jag det var) när han förutspådde framtiden, att de tekniska framstegen skulle göra att vi behövde arbeta allt mindre.
Det behövs idag allt färre människor för att producera det vi behöver. Lösningen blir då att sysselsätta fler i onödiga eller konstruerade uppgifter, alternativ att få oss att konsumera mera "onödiga" prylar.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Människans "uppgift"?

Inläggav klorofyll » 30 okt 2014 20:19

Antic skrev:Sen har du såna som mig

UPPGIFT - förstör mera, förorena, skövla, stöd förtryck, orättvisor, tortyr död och pina. Stöd din egen och alla andras snara undergång.

Varför underhålla lidandet längre genom att lägga ned tid på något som ändå är dödsdömt och hjälper oss att effektivt skita ned och ta kål på allt liv på hela planeten? Något vi föds in i utan att ens bett om. Rena vansinnet om vi frågar vilken förnuftig person som helst.

För det är precis vad det handlar om från en vy utanför vansinnet till monster vi skapat.

Det bästa som kunde hända vore att skiten brakade ihop på en gång och minimerade skadorna som ändå skulle vara kvar i tusentals år framöver.

Jag börjar faktiskt känna lite hopp. Jag har allt jag behöver för att må bra. Och jag kan känna stolthet över det jag gör. Om jag fortsätter att försöka, varför skulle det inte resultera i någonting. Dessutom, jag kan inte ha ansvar för vad alla gör.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Människans "uppgift"?

Inläggav klorofyll » 30 okt 2014 20:24

Anders skrev:Om man inte är religiös är väl huvuduppgiften att överleva så länge och bekvämt som möjligt samtidigt som man upprätthåller någon moral.

Oskuldsfulla barn har ingen föreställning om döden, vuxna utan moral tror att livet är oändligt.

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Människans "uppgift"?

Inläggav Antic » 30 okt 2014 20:29

Så? Vad gör du för planeten och upprätthållandet av livet på den?

Självklart skall du ta ansvar för vad människan gör som helhet. Inget annat tänkande kommer någonsin att fungera eftersom vi alla delar samma planet och får lida precis samma konsekvenser.

Faktum är att vi är ingenting annat än parasiter med vår nuvarande livsstil som inte tillför planeten något av värde. Djur gör nytta för att upprätthålla livet på planeten, vi gör ingenting annat än att förorena, roffa åt oss och skövla.

Det största mest positiva bidrag vi överhuvudtaget skulle kunna komma med vore att alla människor ställde sig upp och satte ett skott i tinningen på sig själva.

Det första som skulle märkas vore att det regnade mindre eftersom många industrier skulle stanna. Det andra att luften började bli bättre när all smog lagt sig. Planeten skulle sakta börja läka igen men det skulle ta lång tid att bli frisk igen efter allt vad parasiterna ställde till med.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Människans "uppgift"?

Inläggav klorofyll » 30 okt 2014 20:31

reflex skrev:
klorofyll skrev:
reflex skrev:Varför tror du att människan har en "uppgift"?

Frågan är egentligen om människor saknar en uppgift i det här samhället och varför..?

Bertrand Russel skrev (nån gång på 30-talet tror jag det var) när han förutspådde framtiden, att de tekniska framstegen skulle göra att vi behövde arbeta allt mindre.
Det behövs idag allt färre människor för att producera det vi behöver. Lösningen blir då att sysselsätta fler i onödiga eller konstruerade uppgifter, alternativ att få oss att konsumera mera "onödiga" prylar.

Jag tror inte på det resonemanget, om exempelvis mat var det det enda vi behövde för att överleva och må bra, så hade jag sagt okej, men våra behov ändras efter förutsättningarna och våra arbetstillfällen efter behoven.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Människans "uppgift"?

Inläggav klorofyll » 30 okt 2014 20:46

Antic skrev:Så? Vad gör du för planeten och upprätthållandet av livet på den?

Självklart skall du ta ansvar för vad människan gör som helhet. Inget annat tänkande kommer någonsin att fungera eftersom vi alla delar samma planet och får lida precis samma konsekvenser.

Faktum är att vi är ingenting annat än parasiter med vår nuvarande livsstil som inte tillför planeten något av värde. Djur gör nytta för att upprätthålla livet på planeten, vi gör ingenting annat än att förorena, roffa åt oss och skövla.

Det största mest positiva bidrag vi överhuvudtaget skulle kunna komma med vore att alla människor ställde sig upp och satte ett skott i tinningen på sig själva.

Det första som skulle märkas vore att det regnade mindre eftersom många industrier skulle stanna. Det andra att luften började bli bättre när all smog lagt sig. Planeten skulle sakta börja läka igen men det skulle ta lång tid att bli frisk igen efter allt vad parasiterna ställde till med.

Jag tycker att jag lever ganska spartanskt, och trivs med det, jag har kontroll på situationen och jag utvecklar mina mönster för att samtidigt kunna utveckla min personlighet. Jag tycker att du ser lite negativt på föroreningar, visst allvaret i situationen går inte ens att uppskatta, men jorden kommer förmodligen inte gå under, jag tror att vi kommer lösa det. Egentligen förvånas jag av vilken moral ledarna för världens länder ändå har, så kan man givetvis inte säga, men är det många människor som dör i krig nu? Jag tycker inte att ansvaret är kollektivt, men givetvis skall man göra så gott man kan, och inte skylla ifrån sig.

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Människans "uppgift"?

Inläggav Antic » 30 okt 2014 20:48

klorofyll skrev:Jag tycker att jag lever ganska spartanskt, och trivs med det, jag har kontroll på situationen och jag utvecklar mina mönster för att samtidigt kunna utveckla min personlighet. Jag tycker att du ser lite negativt på föroreningar, visst allvaret i situationen går inte ens att uppskatta, men jorden kommer förmodligen inte gå under, jag tror att vi kommer lösa det. Egentligen förvånas jag av vilken moral ledarna för världens länder ändå har, så kan man givetvis inte säga, men är det många människor som dör i krig nu? Jag tycker inte att ansvaret är kollektivt, men givetvis skall man göra så gott man kan, och inte skylla ifrån sig.


Det räcker med att alla bin packar sin matlåda och tar semester. Då märker vi ganska snabbt hur mycket nytta de gjorde för upprätthållandet av livet på planeten och inte minst oss. Gör människorna precis samma sak, skulle övriga varelser på planeten antagligen jubla och gärna se det som en permanent semester för skocken av parasiter.

Och så behandlar vi djur så illa att man skäms som människa. Vi ser oss som så intelligenta medan vi bankar oss på bröstet och skryter om våra skarpa hjärnor medan vi inte gör ett skit nytta för planeten. Faktum är att stort sett är bin mycket viktigare än vad vi är med vår vansinniga destruktiva livsstil.

Att vara desktruktiv parasit är inget att vara det minsta stolt över, snarare tvärtom, man kan bara beklaga sin egen arts uppträde och be alla andra invånare och planeten själv om ursäkt. Så känner jag i alla fall.


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 46 och 0 gäster