Vad är "naturligt"

Moderator: Moderatorgruppen

reflex

Vad är "naturligt"

Inläggav reflex » 13 nov 2014 11:48

Skulle vilja peka på en sak som jag betraktar som en missuppfattning.
Människan har gjort en uppdelning mellan sig själv och något som vi kallar "naturen". Därmed har man skiljt ut sig från och på sätt och vis ställt sig över det övriga som följaktligen anses vara och bete sig "naturligt". Människans verksamheter av olika slag ses som onaturliga.
Vi är precis som många andra levande varelser samhällsbyggande. Genom vår intelligens och uppfinningsrikedom påverkar vårt samhällsbyggande vår omgivning på ett mer genomgripande sätt än vad myror, getingar eller termiter är mäktiga. Vår verksamhet kan däremot inte ses som onaturlig eftersom vi handlar i enlighet med vår natur och bygger våra samhällen enligt våra förutsättningar och som vi tror att det gagnar våra syften. Vi är lika mycket natur och handlar lika naturligt som vilket annat djur som helst.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Vad är "naturligt"

Inläggav Algotezza » 13 nov 2014 12:04

reflex skrev:Skulle vilja peka på en sak som jag betraktar som en missuppfattning.
Människan har gjort en uppdelning mellan sig själv och något som vi kallar "naturen". Därmed har man skiljt ut sig från och på sätt och vis ställt sig över det övriga som följaktligen anses vara och bete sig "naturligt". Människans verksamheter av olika slag ses som onaturliga.
Vi är precis som många andra levande varelser samhällsbyggande. Genom vår intelligens och uppfinningsrikedom påverkar vårt samhällsbyggande vår omgivning på ett mer genomgripande sätt än vad myror, getingar eller termiter är mäktiga. Vår verksamhet kan däremot inte ses som onaturlig eftersom vi handlar i enlighet med vår natur och bygger våra samhällen enligt våra förutsättningar och som vi tror att det gagnar våra syften. Vi är lika mycket natur och handlar lika naturligt som vilket annat djur som helst.

Vilken är människans natur? Inte alla filosofer menar att vi har en natur från början. Vi har existens men skapar själv vår essens. Det är ingen självklarhet att det skulle finans en tidlös, i princip oföränderlig mänsklig natur.
Algotezza aka Algotezza

SigurdV

Vad är "naturligt"

Inläggav SigurdV » 13 nov 2014 13:06

Algotezza skrev:Vilken är människans natur? Inte alla filosofer menar att vi har en natur från början. Vi har existens men skapar själv vår essens. Det är ingen självklarhet att det skulle finans en tidlös, i princip oföränderlig mänsklig natur.

Den mänskliga naturen är väl att vara en samhällsvarelse?
T o m som individer är vi ju egentligen ett samhälle av celler.

Antic

Vad är "naturligt"

Inläggav Antic » 13 nov 2014 13:46

"Om tillräckligt många är med om en galenskap, så blir den till något helt normalt"

Och det är väl det vi ser nu antar jag.

klorofyll

Vad är "naturligt"

Inläggav klorofyll » 13 nov 2014 14:02

Vad är det som inte är naturligt? Kontrollerat?

förstår mig själv

Vad är "naturligt"

Inläggav förstår mig själv » 13 nov 2014 14:06

Håller med dig klorofyll.
Om man tex går runt med öppna sinnen i en relativt orörd natur. Då känner man olika arters existens och dess uttryck då de fått vara fria. Stor artrikedom och variation. Skapad av sig själv.
Detta är vackert och njutbart.

klorofyll

Vad är "naturligt"

Inläggav klorofyll » 13 nov 2014 14:29

Det är också en konst att försöka undvika att kontrollera sin omgivning och att istället försöka kontrollera sina tankar. Exempelvis kanske man går samma väg till jobbet varje dag utan att, om någon senare skulle fråga, kunna minnas en enda detalj eller registrerat synintryck, medan fantasin och tankarna under tiden flugit helt fritt, jag tror att möjligheten till frihet kräver viss kontroll. Jag menar att man inte behöver befinna sig i en skog för att känna frihet.

reflex

Vad är "naturligt"

Inläggav reflex » 13 nov 2014 14:58

klorofyll skrev:Det är också en konst att försöka undvika att kontrollera sin omgivning och att istället försöka kontrollera sina tankar. Exempelvis kanske man går samma väg till jobbet varje dag utan att, om någon senare skulle fråga, kunna minnas en enda detalj eller registrerat synintryck, medan fantasin och tankarna under tiden flugit helt fritt, jag tror att möjligheten till frihet kräver viss kontroll. Jag menar att man inte behöver befinna sig i en skog för att känna frihet.

Så du menar att "kontrollerandet" inte är "naturligt"?

reflex

Vad är "naturligt"

Inläggav reflex » 13 nov 2014 15:02

förstår mig själv skrev:Håller med dig klorofyll.
Om man tex går runt med öppna sinnen i en relativt orörd natur. Då känner man olika arters existens och dess uttryck då de fått vara fria. Stor artrikedom och variation. Skapad av sig själv.
Detta är vackert och njutbart.

Det finns ingen "orörd natur". Allt vi ser är rört (påverkat) av något.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Vad är "naturligt"

Inläggav Pilatus » 13 nov 2014 17:10

reflex skrev:
förstår mig själv skrev:Om man tex går runt med öppna sinnen i en relativt orörd natur.

Det finns ingen "orörd natur". Allt vi ser är rört (påverkat) av något.

Ja visst, naturen är inte fullt så kravlös som storstadsmänniskan gärna fantiserar om.

Kom att tänka på människans tal och att det ligger i människans natur att ägna sig åt socialt tjatter, gärna om andra i gruppen.

Men är det naturligt att vi klumpar ihop miljoner människor i asfalterade städer? Svart asfalt, där har miljöpartisterna missat en poäng. Ytorna borde vara ljusa så de reflekterar bort värmeinstrålning och även bidrar till en ökad trafiksäkerhet. Persontransporter sker under jord. För att få plats med allt folk bygger man allt högre hus. Samtidigt är halva Sverige avfolkat, skolor, sjukvård och service fungerar inte längre och unga människor vill hellre bo där alla de andra bor.

Naturligt?
Moderator

klorofyll

Vad är "naturligt"

Inläggav klorofyll » 13 nov 2014 17:18

reflex skrev:
klorofyll skrev:Det är också en konst att försöka undvika att kontrollera sin omgivning och att istället försöka kontrollera sina tankar. Exempelvis kanske man går samma väg till jobbet varje dag utan att, om någon senare skulle fråga, kunna minnas en enda detalj eller registrerat synintryck, medan fantasin och tankarna under tiden flugit helt fritt, jag tror att möjligheten till frihet kräver viss kontroll. Jag menar att man inte behöver befinna sig i en skog för att känna frihet.

Så du menar att "kontrollerandet" inte är "naturligt"?

Nej så menar jag inte, det kan vara fullt naturligt att ha kontroll, jag tror tom att det är en förutsättning för naturlighet.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Vad är "naturligt"

Inläggav Anders » 13 nov 2014 17:28

Uppdelningen är väl ungefär densamma som mellan humanvetenskaperna och naturvetenskaperna. Och säg förenklat så här: Det finns lagar för vilken gravitation som gäller på punkt x överallt. Men finns en lag som säger vilket politiskt system som är det bästa? Frågor som denna är för mig människan skild från naturen. Samhälle, etik, politik följer inte naturens lagar. Våra hjärnor kan inte sammanfattas som automater.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Vad är "naturligt"

Inläggav Pilatus » 13 nov 2014 17:29

klorofyll skrev:Nej så menar jag inte, det kan vara fullt naturligt att ha kontroll, jag tror tom att det är en förutsättning för naturlighet.

Ja, det kan vara fullt naturligt. Men är det inte mer naturligt att vara avspänd, känna förtroende och lita på omgivningen. Såvida inte tillvaron blivit sådan att man måste vara på sin vakt mot andra, ha kontroll. För vissa män (ibland även kvinnor) är kontrollbehovet starkt. Men det förefaller minst av allt naturligt.
Moderator

förstår mig själv

Vad är "naturligt"

Inläggav förstår mig själv » 13 nov 2014 17:44

Hej klorofyll min eviga vän!
Jo så kan man också säga. Tänk på att som vi använder orden så betyder vår existens att andra "varelser" reagerar på oss. Och vi reagerar på dem. En "växelverkan".
Att inverka så långt möjligt med det goda genom sin egen existens kommer förbättra "naturen". Att vara på detta sätt (utveckla sig själv få fler möjligheter,"friare" tex) är ett evigt högsta mål och lycka för människan enligt vad jag funnit.:)...
Man skulle kunna säga att man bör ge frihet och låta naturen blomma ut enligt dess förnuft samtidigt som man utvecklar sitt eget vara och sin existens.
Lätt är det inte men varför ska en evig uppgift vara enkel!:)

klorofyll

Vad är "naturligt"

Inläggav klorofyll » 13 nov 2014 17:48

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Nej så menar jag inte, det kan vara fullt naturligt att ha kontroll, jag tror tom att det är en förutsättning för naturlighet.

Ja, det kan vara fullt naturligt. Men är det inte mer naturligt att vara avspänd, känna förtroende och lita på omgivningen. Såvida inte tillvaron blivit sådan att man måste vara på sin vakt mot andra, ha kontroll. För vissa män (ibland även kvinnor) är kontrollbehovet starkt. Men det förefaller minst av allt naturligt.

Vad du säger är alltså att det är mer naturligt att att lita på att någon annan har kontroll än att lita till att man själv har kontroll?

Återgå till "Filosofi"