Dö i förtid?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18513
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Dö i förtid?

Inläggav Algotezza » 26 feb 2015 20:37

Vad betyder uttrycket dö i förtid om vi ser närmare på det? Hur räknar man ut att någon dött i förtid? Är ett meningsfullt uttryck?
Göran Egevad egevad@gmail.com

reflex
Inlägg: 1261
Blev medlem: 24 nov 2012 11:10

Dö i förtid?

Inläggav reflex » 28 feb 2015 11:47

Algotezza skrev:Vad betyder uttrycket dö i för tid om vi ser närmare på det? Hur räknar man ut att någon dött i förtid? Är ett meningsfullt uttryck?

Att dö i förtid betyder väl ungefär att man inte levt färdigt sitt liv, tillexempel om man dör som barn, eller att man fortfarande kunnat ha mycket att ge sina medmänniskor. Dan Andersson hade kunnat skriva många fantastiska dikter, Barbro Hörberg många sånger, Tage Danielsson många sketcher, Lars Molin många pjäser om de inte dött i förtid.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18513
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Dö i förtid?

Inläggav Algotezza » 01 mar 2015 13:50

Ja, det blir ett kontrafaktiskt resonemang. Man kan inte veta säkert vad som skulle kunna ha skett.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Dö i förtid?

Inläggav Pilatus » 25 mar 2016 17:58

Algotezza skrev:Vad betyder uttrycket dö i förtid om vi ser närmare på det? Hur räknar man ut att någon dött i förtid? Är ett meningsfullt uttryck?

Kanske har det med dödssättet att göra, någon som vi håller av dör i en olycka, eller drabbas av någon sjukdom med hastigt förlopp. Eller missbruksproblem, speciellt mycket unga människor, Amy Winehouse, Whitney Houston, Seymour Hoffman, Marilyn Monroe och Heath Ledger för att bara nämna några få.

Får vi leva med pension några år så avtar förtidskänslan, varje extra år blir en bonus.
Moderator

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Re: Dö i förtid?

Inläggav freddemalte » 26 mar 2016 13:20

Kan det uttrycket användas på aborterade foster? Alltså att de dog i förtid? :roll:
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Dö i förtid?

Inläggav Pilatus » 26 mar 2016 16:34

freddemalte skrev:Kan det uttrycket användas på aborterade foster? Alltså att de dog i förtid? :roll:

Det skulle jag anse vara något makabert. Det är säkert jobbigt nog att avbryta en livsprocess som just startat.

Fostret är ju ännu inte en autonom individ, så vi väljer att inte kategorisera det som en juridisk person. Det dör innan det är fullgånget. Men vi kan aldrig bortse från att det är liv det handlar om.
Moderator


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster