Existentialismen är en egoism

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
tomtartroll
Inlägg: 61
Blev medlem: 06 apr 2011 14:42

Existentialismen är en egoism

Inläggav tomtartroll » 01 aug 2015 21:42

Existentialismen är en egoism

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7770
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Existentialismen är en egoism

Inläggav Anders » 01 aug 2015 23:42

Du mot Sartre alltså. Hur motiverar du det? Måste man vara en självuppoffrande, själlös kugge i ett maskineri för att inte vara "självisk"?

Läst Sein und Zeit?

Jag skulle säga att vare sig du eller Sartre har rätt. Du väljer själv om du vill vara ego eller inte. Du lär inte komma undan ditt medvetande i alla fall.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Existentialismen är en egoism

Inläggav Pilatus » 02 aug 2015 00:39

Anders skrev:Du mot Sartre alltså. Hur motiverar du det? Måste man vara en självuppoffrande, själlös kugge i ett maskineri för att inte vara "självisk"?

Jag tror att Sartre har något att säga Tomtartroll, vi är själva ansvariga för våra liv. Det finns ingen annan vi kan överlåta det ansvaret på om vi vill behålla vår frihet. Det är förstås en självklarhet att det är så, liksom att vi hjälper varann då det verkligen behövs.

Vad som kan diskuteras är vad det innebär att ta ansvar för sitt liv, att välja. Hur väl rustade är vi att göra det valet?

Det var vanligt att existentialister satt och pratade en massa smörja om livet och dess absurditet på Paris kaféer efter kriget. Min far hyste en god portion förakt för den sortens kaffedrickande filosofer, vad fick de uträttat? Hade något förändrats då de pratat i timmar och hällt i sig en massa lankigt kaffe? Njea, kanske något, vi måste ju lära oss att leva med vår ångest, våra tillkortakommanden, att livsplanen inte blev riktigt sådan vi hoppats. Kanske var det en trevlig form av terapi för efterkrigstidens vilsna. Synd att kalla det för egoism!
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Existentialismen är en egoism

Inläggav Algotezza » 03 aug 2015 13:55

tomtartroll skrev:Existentialismen är en egoism


Kan en mänsklig lära/ideologi/filosofi vara annat?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Existentialismen är en egoism

Inläggav Pilatus » 03 aug 2015 14:17

Algotezza skrev:
tomtartroll skrev:Existentialismen är en egoism

Kan en mänsklig lära/ideologi/filosofi vara annat?

Kanske, om den innebär en etik om total altruism, som Emmanuel Levinas (1906-1995) hävdar i sina arbeten.

"och din nästa som dig själv" - Levinas kräver en total altruism och självförsakelse - definitionen av sig själv sker genom kärleken till den andre.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Existentialismen är en egoism

Inläggav Algotezza » 03 aug 2015 14:40

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:
tomtartroll skrev:Existentialismen är en egoism

Kan en mänsklig lära/ideologi/filosofi vara annat?

Kanske, om den innebär en etik om total altruism, som Emmanuel Levinas (1906-1995) hävdar i sina arbeten.

"och din nästa som dig själv" - Levinas kräver en total altruism och självförsakelse - definitionen av sig själv sker genom kärleken till den andre.


Som väl då inte heller får kännas det minsta tillfredsställande, antar jag... Ju mer plågsam plikt, desto bättre, antar jag...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Existentialismen är en egoism

Inläggav Pilatus » 03 aug 2015 16:50

Algotezza skrev:
Pilatus skrev:Kanske, om den innebär en etik om total altruism, som Emmanuel Levinas (1906-1995) hävdar i sina arbeten.
"och din nästa som dig själv" - Levinas kräver en total altruism och självförsakelse - definitionen av sig själv sker genom kärleken till den andre.

Som väl då inte heller får kännas det minsta tillfredsställande, antar jag... Ju mer plågsam plikt, desto bättre, antar jag...

Självpiskning är inom vissa delar av katolicismen ett sätt att sona sina synder. Förre påven Johannes Paulus II har prövat på att piska sig litet på lediga stunder. Det skulle innebära att hans möjligheter att bli helgonförklarad stärkts en hel del. Det verkar litet fånigt och jag tror inte det kan imponera särskilt.

Bild
korsbröder kallades medlemmarna av vissa medeltida brödraskap som trodde sig genom kroppens gisslande kunna förvärva syndaförlåtelse.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7770
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Existentialismen är en egoism

Inläggav Anders » 04 aug 2015 18:40

tomtartroll skrev:Existentialismen är en egoism

Som sagt, det skulle vara intressant att se hur du utvecklar detta.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 19 och 0 gäster