Fysiskt - andligt

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Strålöga
Inlägg: 428
Blev medlem: 02 sep 2013 22:10

Fysiskt - andligt

Inläggav Strålöga » 01 sep 2015 22:48

Hjärnvågor hade kanske ansetts andligt på medeltiden. Idag kan vi mäta dem. Vi kan se infrarött ljus. Men vi kan inte se alla färger. All magnetism känner vi inte. Om det nu finns saker vi ännu inte kan mäta och som våra sinnen ej märker. Varför kan det då inte finnas något andligt också?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17397
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Fysiskt - andligt

Inläggav Pilatus » 01 sep 2015 23:34

Strålöga skrev:Men vi kan inte se alla färger.

Vilka färger är det vi inte kan se, menar du? Vad menar du att en färg är?
Strålöga skrev:All magnetism känner vi inte.

Vi vet rätt bra hur den fungerar. Man har experimenterat i årtionden. Kanske kan du förklara litet tydligare hur du menar?
Strålöga skrev:Om det nu finns saker vi ännu inte kan mäta och som våra sinnen ej märker. Varför kan det då inte finnas något andligt också?

Det finns mycket andligt att uppleva i kyrkan, men det har absolut ingenting med den fysiska världens mätbarhet att göra. Andlighet är ett upplevelsefenomen, vi upplever naturen som imposant, väldig då vi står nedanför ett högt berg och blickar upp, eller Victoriafallen om vi sitter i en gummibåt nedanför. Det kan ge oss en väldig känsla som de gamla naturromantikerna beskrev i ord och bild, en slags andlig dimension. Droger kan framkalla sinnesförändringar, utvidga känslan. Religiösa upplevelser har gett många känslor av en andlig dimension.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18555
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Fysiskt - andligt

Inläggav Algotezza » 02 sep 2015 09:33

Det andliga är väl upplevelsesidan av en fysiskt levande varelses kemiskt-elektriska processer i nevrsystemet, i nervbanor och hjärna. Om det finns en objektiv, andlig verklighet oberoende av en upplevare -vem kan besvara den frågan?
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17397
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Fysiskt - andligt

Inläggav Pilatus » 02 sep 2015 10:23

Algotezza skrev:Det andliga är väl upplevelsesidan av en fysiskt levande varelses kemiskt-elektriska processer i nevrsystemet, i nervbanor och hjärna.

Jo, men jag skulle använda mig av en psykologisk förklaringsmodell snarare än en fysiologisk.
Algotezza skrev:Om det finns en objektiv, andlig verklighet oberoende av en upplevare -vem kan besvara den frågan?

Nej, det blir mest spekulation. Och om frågan inte kan avgöras kan den kanske reduceras till ett samtalsämne vid kaffebordet. Alltför mycket experiment med andar och demoner har praktiserats, inte minst i kyrkan. Jesus drev ju ut onda andar och de bilderna har stannat kvar i folks medvetande. Jag ser inte så många präster tala om sådant i dag. Det finns angelägnare, mer politiska ämnen att utgjuta sig över.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18555
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Fysiskt - andligt

Inläggav Algotezza » 02 sep 2015 10:59

Psykologin, mentala processer, tillhör upplevelsesidan, fysiologiska processer materiesidan. Liksom yttre beteende. Intressant är relationen mellan fysiskt och andligt/mentalt och hur de samverkar och relaterar till varandra. Allt handlar om processer. Utan fysiska processer ingen mentalitet, utan rörelse inget liv.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Strålöga
Inlägg: 428
Blev medlem: 02 sep 2013 22:10

Fysiskt - andligt

Inläggav Strålöga » 02 sep 2015 11:03

Pilatus skrev:
Strålöga skrev:Men vi kan inte se alla färger.

Vilka färger är det vi inte kan se, menar du? Vad menar du att en färg är?
Strålöga skrev:All magnetism känner vi inte.

Vi vet rätt bra hur den fungerar. Man har experimenterat i årtionden. Kanske kan du förklara litet tydligare hur du menar?
Strålöga skrev:Om det nu finns saker vi ännu inte kan mäta och som våra sinnen ej märker. Varför kan det då inte finnas något andligt också?

Det finns mycket andligt att uppleva i kyrkan, men det har absolut ingenting med den fysiska världens mätbarhet att göra. Andlighet är ett upplevelsefenomen, vi upplever naturen som imposant, väldig då vi står nedanför ett högt berg och blickar upp, eller Victoriafallen om vi sitter i en gummibåt nedanför. Det kan ge oss en väldig känsla som de gamla naturromantikerna beskrev i ord och bild, en slags andlig dimension. Droger kan framkalla sinnesförändringar, utvidga känslan. Religiösa upplevelser har gett många känslor av en andlig dimension.


Som vi ser har färger olika vågländsområden. Vi ser inga färger som ligger under cirka 380 nanometer. Och inget som ligger över cirka 740 nanometer. Lägre vågländer och frekvenser eller högre vet vi alltså inte mycket om med blotta ögat. Finns säkert färger högre än mätinstrument kan skåda också. Vad jag menar med magnetism är att den kan mätas av och observeras. Men inte kännas. Jag kan gå förbi stora magneter utan att känna magnetismen. Likaså radiosignaler. Andlighet är ett upplevelsefenomen. Men det finns observationer som konstiga fenomen på bilder och aurafotografering osv. Dock är det inte fastställt än om det verkligen är äkta observationer på de bilderna dock., Man kan även själv pröva på pendling http://spiritualism.ifokus.se/discussio ... b80-pendel

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17397
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Fysiskt - andligt

Inläggav Pilatus » 02 sep 2015 11:41

Algotezza skrev:Psykologin, mentala processer, tillhör upplevelsesidan, fysiologiska processer materiesidan. Liksom yttre beteende. Intressant är relationen mellan fysiskt och andligt/mentalt och hur de samverkar och relaterar till varandra. Allt handlar om processer. Utan fysiska processer ingen mentalitet, utan rörelse inget liv.

Jag har inget att invända mot detta. Det jag är fundersam över är då vi försöker beskriva upplevelsen fysiologiskt. Det ger visserligen sambandet mellan neurologiska aktiviteter i hjärnan och upplevelser, men säger inget om upplevelsens innehåll, mer än mycket grovt.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17397
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Fysiskt - andligt

Inläggav Pilatus » 02 sep 2015 11:54

Strålöga skrev:Som vi ser har färger olika vågländsområden. Vi ser inga färger som ligger under cirka 380 nanometer. Och inget som ligger över cirka 740 nanometer.

Det beror på att vi upplever färger inom ett våglängdsområde, men inte utanför. Vi definierar därför inte heller t ex röntgenstrålning som en färg.
Strålöga skrev:Lägre vågländer och frekvenser eller högre vet vi alltså inte mycket om med blotta ögat. Finns säkert färger högre än mätinstrument kan skåda också.

Det är visserligen elektromagnetisk strålning vi talar om i båda fallen, men absolut inte färger. Färg har endast med ögats konstruktion och känslighet för de våglängder du specificerade ovan.
Strålöga skrev:Men det finns observationer som konstiga fenomen på bilder och aurafotografering osv. Dock är det inte fastställt än om det verkligen är äkta observationer på de bilderna dock.

Ja, det var populärt ett slag att trixa med fotografier. Kanske fick det några att tro att auran verkligen motsvarade något verkligt fenomen.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18555
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Fysiskt - andligt

Inläggav Algotezza » 02 sep 2015 17:34

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Psykologin, mentala processer, tillhör upplevelsesidan, fysiologiska processer materiesidan. Liksom yttre beteende. Intressant är relationen mellan fysiskt och andligt/mentalt och hur de samverkar och relaterar till varandra. Allt handlar om processer. Utan fysiska processer ingen mentalitet, utan rörelse inget liv.

Jag har inget att invända mot detta. Det jag är fundersam över är då vi försöker beskriva upplevelsen fysiologiskt. Det ger visserligen sambandet mellan neurologiska aktiviteter i hjärnan och upplevelser, men säger inget om upplevelsens innehåll, mer än mycket grovt.


Gäller att finna samband. Se det fysiska som bokstäver och upplevandet som innehållet.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17397
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Fysiskt - andligt

Inläggav Pilatus » 02 sep 2015 18:54

Algotezza skrev:
Pilatus skrev:Jag har inget att invända mot detta. Det jag är fundersam över är då vi försöker beskriva upplevelsen fysiologiskt. Det ger visserligen sambandet mellan neurologiska aktiviteter i hjärnan och upplevelser, men säger inget om upplevelsens innehåll, mer än mycket grovt.

Gäller att finna samband. Se det fysiska som bokstäver och upplevandet som innehållet.

För ett antal år sedan förklarade en logoped alla steg som behövs för att förstå bokstäver, tal, skrivande och siffror. Att man vet så mycket beror på att afasi blivit en vanlig följd av stroke. Man har på så sätt kunnat följa varje led i ett funktionsbortfall som leder till någon form av afasi. Det är förstås mycket besvärligt för den som drabbas. Det var min far som drabbades av afasi, mest påtaglig var den expressiva sidan. Men man kan inte utesluta att det även innebär impressiva svårigheter (att förstå). Somliga människor höjer då rösten i hopp om att det sagda skall gå fram. Det är givetvis fel.
Moderator


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster