Månadens tråd: 2016 juni

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Månadens tråd: 2016 juni

Inläggav Kreativ » 05 maj 2017 18:57

Anders skrev:Den klassiska dialektiken som åtminstone jag kommer att tänka på är Hegels mycket kritiserade tes-antites-syntes,

Från vad jag läser på wikipedia så använde sig inte Hegel av schemat tes-antites-syntes i sin dialektiska metod. Det är en myt.

Dialektik är ett begrepp jag råkat på i flera filosofiska samanhang, och intrycket jag fått (och får även här) är att det handlar om illusionen att det inte finns några gränser eller begränsningar, att allt är möjligt och beror på hur långt vi är beredda att sträva och tävla och utmana gränser.

Jag motsätter mig dialektik något då vår planet och art är en företablerad enhet där avsikten med arten är begränsad, och motsatstänkande och tävlan inte fungerar i längden (se hur mycket vi redan har förbrukat planetens tillgångar). Saker, samhällen och biologisk evolution kan inte förändras hur mycket som helst utefter våra egna drömmar. Allt följer ett företablerat mönster.
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Månadens tråd: 2017 maj

Inläggav klorofyll » 05 maj 2017 18:57

Pilatus skrev:Slipper vi att se rika människor här så ökar ju jämlikheten, vilket ju måste vara ett viktigt mål att uppnå för folk som röstar vänster.

Eller så vill de rika inte kännas vid fattigdom...

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Månadens tråd: 2016 juni

Inläggav Anne » 06 maj 2017 13:25

Vad sjutton skulle Björklund in i skolan att göra? 2009 stöddes Björklund främst av personer över 65 år och från Småland. Lite notiser:
http://skolvarlden.se/artiklar/jan-bjor ... rt-och-fel
http://www.gp.se/nyheter/debatt/skolans ... -1.3798922

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Månadens tråd: 2016 juni

Inläggav Pilatus » 06 maj 2017 15:22

lynx skrev:Vad sjutton skulle Björklund in i skolan att göra?

Jag antar att du hyllar Gustav Fridolin som enligt Aftonbladet yttrade: ”Så räddar vi skolan på 100 första dagarna”.

Du kan ju jämföra det höga förtroende som Jan Björklund har i opinionsmätningar med det mycket låga förtroendet som svenska folket känner för Gustav Fridolin och hans löften om skolan. Mycket få ministrar har så kapitalt misslyckats med sin politik.

Dessutom verkar du inte låtsas om att det var Göran Persson som kommunaliserade skolan. Jag har svårt att tänka mig en mer förödande reform för skolan. Pisarapporterna säger allt om socialdemokratisk skolpolitik.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Månadens tråd: 2016 juni

Inläggav Anne » 06 maj 2017 15:32

Under vilken politisk reform gick du själv i skolan?
Ja, jag håller med Fridolin att skolan borde göras roligare. Fler "Rosling-ar" till skolan är mitt önskemål.
Fridolin anser jag borde ha avgått som markering med sin kollega. Då hade siffrorna sett lite annorlunda ut.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Månadens tråd: 2017 maj

Inläggav Pilatus » 06 maj 2017 15:41

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Slipper vi att se rika människor här så ökar ju jämlikheten, vilket ju måste vara ett viktigt mål att uppnå för folk som röstar vänster.

Eller så vill de rika inte kännas vid fattigdom...

Vad jämför du med då du yttrar dig om fattigdom? En textilarbetare i Kalkutta?

Asylsökande utan egna tillgångar kan få 71 kr/dag för vuxna ensamstående, denna ersättning förloras om asylanten har fått ett beslut om avvisning. I dessa fall kan vi tala om fattiga människor.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Månadens tråd: 2016 juni

Inläggav Anne » 06 maj 2017 18:03

På boenden där mat inte ingår är dagersättningen
71 kr/dag för vuxna ensamstående
61 kr/dag och person för vuxna som delar hushållskostnader
37 kr/dag för barn 0–3 år
43 kr/dag för barn 4–10 år
50 kr/dag för barn 11–17 år.
Familjer som har fler än två barn får hel dagersättning för de två äldsta barnen och halv dagersättning för övriga barn.

Förutom mat ska dagersättningen räcka till kläder och skor, sjukvård och medicin, tandvård, hygienartiklar, andra förbrukningsvaror och fritidsaktiviteter.

Källa Migrationsverket

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Månadens tråd: 2016 juni

Inläggav Pilatus » 06 maj 2017 18:13

lynx skrev:Förutom mat ska dagersättningen räcka till kläder och skor, sjukvård och medicin, tandvård, hygienartiklar, andra förbrukningsvaror och fritidsaktiviteter.

Källa Migrationsverket

Citera då var det står att det skall räcka till allt det du räknar upp. Ren djävla lögn!
Moderator


Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Månadens tråd: 2016 juni

Inläggav Pilatus » 06 maj 2017 18:31

lynx skrev:https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Skydd-och-asyl-i-Sverige/Medan-du-vantar/Ekonomiskt-stod.html

Jag sa ju det! Vad är det för mening med att ljuga?

Om du har ett mycket starkt behov av något som inte täcks av dagersättningen kan du ansöka om särskilt bidrag för det.

Många har dåliga tänder och andra behov. Jag vet inte att någon blivit avvisad från sådan hjälp, det är väl snarast tvärtom.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Månadens tråd: 2016 juni

Inläggav Anne » 06 maj 2017 18:52

Jag ljuger inte! Det kanske inte är så lätt att se hur det fungerar när man inte är i närheten av det. En rätt kall dag gick min unge till skolan i en hoddie (huvtröja). Jag protesterade lite halvdant för skolan ligger ett litet stenkast bort. Hans argument var att så var "alla" klädda. Det visade sig vara en friluftsdag där de skulle åka skridskor. Jag hade inte fått någon som helst information om detta, inte min unge heller. Jag blev upprörd. Kuratorn hade sett att han var lite väl tunt klädd, men deklamerade att det är en känslig fråga för de flesta barnen har inte råd med vinterkläder. Jag tog ju upp detta om bidrag. Klart som fan ungarna ska ha vinterkläder! Men hon sa sorgset att hon ständigt jobbade med sådana saker och det är ytterst sällan något beviljas utöver grundbidraget.
Vänligen kalla mig inte lögnare igen. Se själv hur det ser ut. De som vanligtvis hjälper till efter förmåga är frivilliga och kyrkan.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Månadens tråd: 2016 juni

Inläggav Pilatus » 06 maj 2017 19:07

lynx skrev:Men hon sa sorgset att hon ständigt jobbade med sådana saker och det är ytterst sällan något beviljas utöver grundbidraget.
Vänligen kalla mig inte lögnare igen.

Jag betvivlar starkt den kuratorns bedömning att någon nekas bidrag till nödvändigheter. Verkligen! Däremot kan okunskapen bland asylanterna vara stor och ännu större hos dem som har ett avvisningsbeslut. Människosmugglarna plockar av dem som lämnar sina länder så mycket de kan och lovar att i Sverige kan de få allt de behöver. Naturligtvis styr en stor del av migranterna sin kosa hit om vi skickat sådana signaler om att här får alla sina behov tillgodosedda.

Det djävliga med allt detta är att det, förutom att det inte är sant, kastar skulden på dem som manar till besinning. Att vi öppnade våra hjärtan blev för somliga detsamma som att vi skulle hjälpa med sådant som vi inte kunde. Det finns inte tillräckligt med bostäder, tandläkare, eller sjukvårdsresurser, pengar till allt som tycks behövas. Att det skall vara omöjligt att förstå!
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Månadens tråd: 2016 juni

Inläggav Anne » 06 maj 2017 19:10

Wallraffa då! Var beredd på att du kan bli tårögd.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Månadens tråd: 2016 juni

Inläggav Pilatus » 06 maj 2017 19:27

lynx skrev:Wallraffa då! Var beredd på att du kan bli tårögd.

Förstår du inte vad jag skriver? Att någon inte är klädd för det väder vi har i Sverige bevisar väl inte att vi är djävliga mot dem som söker sig hit. Varför denna oförsonliga ton mot alla dem som faktiskt gjort så mycket för att hjälpa? Det gör mig upprörd. Många har fullkomligt jobbat ut sig, vi öppnade verkligen våra hjärtan. Förstå för en gång skull att även du kan ha fel!
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Månadens tråd: 2016 juni

Inläggav Anne » 06 maj 2017 19:53

Jag vill ha fel! Men du, det är förbannat svårt med ungar som vuxit ur sina skor och viker ner bakstycket av skorna och går med dessa som sandaler. De vi har tagit in får vi ju ta hand om.

Nåja, åter till fp - vad är så bra med det tycker du?


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 49 och 0 gäster