Månadens tråd: 2016 juni

Moderator: Moderatorgruppen

Illusionen

Re: Månadens tråd: 2016 juni

Inläggav Illusionen » 07 maj 2017 07:53

lynx skrev:Illusionen, kom inte din fru från Finland?


Min fru, som lystrar till det melodiskt klingande namnet Tuulikki, är djupt troende, och kommer från Finland,
närmare bestämt från Liuksiala några mil utanför Tammerfors, vid sjön Roine, nämnd i Zacharias Topelius dikt,

På Roines strand.

Hjorden betar, och klockan klingar,
klockan klingar på Roines strand.
Svanen flyger med vita vingar,
flyger ensam vid molnets rand.
Vårens vindar i löven gå,
solen skiner, och sjön är blå;
men jag sjunger min långa längtan,
sjunger ensam på Roines strand.

Fader min är en björk i skogen,
moder min är en sommarsky,
broder min är ett ax i logen,
syster min är ett vinterny.
Ensam är jag, som hedens ljung,
blommar ensam och vissnar ung,
sjunger, sjunger min långa längtan,
sjunger ensam på Roines strand.

https://www.youtube.com/watch?v=AE1FzSC8DBs

Illusionen

Re: Månadens tråd: 2016 juni

Inläggav Illusionen » 07 maj 2017 08:55

lynx skrev:
Illusionen skrev:
lynx skrev:Ja.

Antag att det är ditt barn som svälter, skulle du då acceptera att en flykting som har mat för dagen likväl prioriterades
före ditt barn som ligger för döden ?

/ Illusionen

I värsta fall skulle jag väl göra som i Arrow men med ett begränsat antal matgäster.
Min son måste överleva. Han är och kommer att vara en carrier for noobs, leda och fixa laget framåt.


Förstår inte hur du resonerar. Värsta fallet pågår, barn dör i denna stund, så vilka, i överensstämmelse med det kristna
budskapet, skall prioriteras, anser du ? Är det din son ?

Är det någon moralisk skillnad mellan att avsiktligt döda ett barn, eller att ”vända sig bort” och låta det dö av svält ?
För mig som kristen är valet enkelt, det är de mest behövande som skall prioriteras, m a o de som håller på att svälta ihjäl.

/ Illusionen

https://www.youtube.com/watch?v=4RojlDwD07I

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Månadens tråd: 2016 juni

Inläggav xion » 07 maj 2017 14:02

lynx skrev:På boenden där mat inte ingår är dagersättningen
71 kr/dag för vuxna ensamstående
61 kr/dag och person för vuxna som delar hushållskostnader
37 kr/dag för barn 0–3 år
43 kr/dag för barn 4–10 år
50 kr/dag för barn 11–17 år.
Familjer som har fler än två barn får hel dagersättning för de två äldsta barnen och halv dagersättning för övriga barn.

Förutom mat ska dagersättningen räcka till kläder och skor, sjukvård och medicin, tandvård, hygienartiklar, andra förbrukningsvaror och fritidsaktiviteter.

Källa Migrationsverket

Sen har vi ju det här med barnbidrag. Så vitt jag kan se så är enda kravet för att få barnbidrag att man bor i Sverige.
Familjer från muslimska länder har ofta många barn. Med flerbarnstillägg blir det över 10 000 per månad rent om man har sex barn.
Flerbarnstillägget skulle bort tycker jag. Varför premiera barnafödande mär det finns snart nio miljarder människor på Jorden? Det räcker och blir över.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Månadens tråd: 2016 juni

Inläggav Anne » 13 maj 2017 00:44

Illusionen skrev:
lynx skrev:
Illusionen skrev:Antag att det är ditt barn som svälter, skulle du då acceptera att en flykting som har mat för dagen likväl prioriterades
före ditt barn som ligger för döden ?

/ Illusionen

I värsta fall skulle jag väl göra som i Arrow men med ett begränsat antal matgäster.
Min son måste överleva. Han är och kommer att vara en carrier for noobs, leda och fixa laget framåt.


Förstår inte hur du resonerar. Värsta fallet pågår, barn dör i denna stund, så vilka, i överensstämmelse med det kristna
budskapet, skall prioriteras, anser du ? Är det din son ?

Är det någon moralisk skillnad mellan att avsiktligt döda ett barn, eller att ”vända sig bort” och låta det dö av svält ?
För mig som kristen är valet enkelt, det är de mest behövande som skall prioriteras, m a o de som håller på att svälta ihjäl.

/ Illusionen

https://www.youtube.com/watch?v=4RojlDwD07I


Fullt så enkelt är det inte. De man tagit sig an måste man trygga först. Du har ju en vovve t ex. Du ser väl till att han har mat innan du sätter igång med att stödja hemlösa hundar medan Jeppe närmar sig svältgränsen?

Jag lämnar helst invandrarfrågor till någon annan tråd och så kan Pilatus få tala sig varm om liberalernas ekselens.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Månadens tråd: 2016 juni

Inläggav Pilatus » 13 maj 2017 16:01

lynx skrev:Jag lämnar helst invandrarfrågor till någon annan tråd och så kan Pilatus få tala sig varm om liberalernas ekselens.

Månadens tråd handlar om libertarianismen.

Häng inte upp dig på att jag rättar rena stavfel, (det skulle jag göra oavsett vem som skriver excellens som du gör).

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Månadens tråd: 2016 juni

Inläggav Pilatus » 08 jun 2017 14:45

För att fortsätta med vad som är så excellent med libertarianism.

Fri handel och konkurrens är John Lockes reaktion mot ekonomiska protektionism (gynna varor och tjänster som produceras i det egna landet) och merkantilism (ökad export och minskad import). Trots att det motverkar samarbete och möjligheter till ökat välstånd så går både Donald Trump och Theresa May i den riktningen.

John Locke var för:
Åsiktsfrihet
Yttrandefrihet
Tryckfrihet
Mötesfrihet
Religionsfrihet
Privat äganderätt
Fri handel och konkurrens

Trots all kamp mot wahhabismens ytterligheter så bör vi värna dessa värden som Locke ivrade för.

Det blev litet pyttipanna av det här, men det är bra och väsentligt att försöka förstå vad som avses. Man måste inte hålla med, men man skall inte i efterhand kunna säga att det där förstod jag inte! För om de konservativa protektionisterna Trump och May vinner fler anhängare, vilket inte är uteslutet, så är jag rädd för att vi går mot mycket bistra tider.

Bild
Moderator


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 27 och 0 gäster