Wittgenstein

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Wittgenstein

Inläggav Algotezza » 21 dec 2016 19:34

Som ung formulerade Wittgensteins sin bildteori. Som äldre skapade han sin språkspelsteori. Kan dessa teorier jämkas samman genom att bildteorin kan tolkas som en teori om t.ex. det naturvetenskapliga språkspelet och därmed kunna inordnas under språkspelsteorins paraply?
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Re: Wittgenstein

Inläggav David H » 30 dec 2016 11:27

Spontant tycker jag det låter rimligt. Men om något att invända, tycker jag det kan vara värt att påpeka om hur Wittgenstein såg på sin filosofiska metod. Tror man kan säga att Wittgenstein avvek en del från den filosofiska doxan. Begrepp som "bildteori" och "språkspelsteori" är väl inte hämtade från Wittgensteins eget vokabulär? Jag tänker ibland att det snarare kan vara begrepp som uppkommer då man försöker anpassa W till en diskurs där han kanske själv skulle anse han inte hör hemma.

Vad tror du Wittgenstein skulle svara på frågorna, "utvecklade du en bildteori?" och "utvecklade du en språkspelsteori?"

Här är ett par citat från Wittgenstein själv, som jag tror kan indikera att han skulle vara obenägen att svara "ja" på dessa frågor:

"Philosophy is not a body of doctrine but an activity."

"[We] may not advance any kind of theory. There must not be anything hypothetical in our considerations. All explanation must disappear, and description alone must take its place."

---

John Searle ska förresten ha antytt att Wittgensteins negativa hållning till "teori" inom filosofi grundades på att W var avundsjuk för att han själv inte lyckades utveckla någon teori - jag tyckte det lät lite kortsynt, men vem vet...
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 01 jan 2017 17:10

Men W talar i Tractatus om språket som när det är meningsfullt avbildar världen. I Filosofiska undersökningar förekommer termen Sprachspiel/ Språkspel. Den förra gavs ut medan han levde, den senare postumt. Hururvida han skulle kunna tänka sig att använda beteckningen teorier på sitt tänkande eller ej, vet jag inte.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 05 jan 2017 23:57

Algotezza skrev:Men W talar i Tractatus om språket som när det är meningsfullt avbildar världen. I Filosofiska undersökningar förekommer termen Sprachspiel/ Språkspel. Den förra gavs ut medan han levde, den senare postumt. Hururvida han skulle kunna tänka sig att använda beteckningen teorier på sitt tänkande eller ej, vet jag inte.

Mm..så långt är jag med. "Teori" är för övrigt ett ganska knepigt begrepp. Angående din första fråga om bildteorin som en del av ett naturvetenskapligt språkspel tror jag inte direkt det är i linje med vad W menade. W skrev om språk i allmänhet, inte specifikt om naturvetenskap. Men kanske kan man då säga att inom exvis naturvetenskap blir det mer uttalat och systematiserat. Tractatus inspirerade ju bland annat de i Wien-kretsen, Moritz Schlick m fl, som väl såg sig som nån sorts hardcore vetenskapsmän, representerade "logisk positivism", vilket är en riktning som finns både inom naturvetenskap och samhällsvetenskap tror jag. W i sin tur var ju dock inte så nöjd över hur de logiska positivisterna läst hans verk.
Se exempelvis detta, där G.H. Wright skrivit om filosofins utveckling under 1900-talet
http://web.abo.fi/fak/hf/filosofi/Herbarium/III_5.html

Jag tycker annars de två citat jag visade ovan hintar en del om på vad sätt W var negativ till "teori" inom filosofi. Det handlar t ex inte om att "lära ut" någonting, eller att bygga upp visst system. Det dialogiska blir istället viktigt, Wittgenstein ska t ex ha sagt "A philosopher who is not taking part in discussions is like a boxer who never goes into the ring". Och mer och mer i hans senare texter kan man väl säga att det dialogiska framträder. Till exempel här från "Zettel":

You can have things now just as you choose. You only need to say how you want them. So (just) make a verbal picture, illustrate it as you choose – by drawing comparisons etc.! Thus you can – as it were – prepare a blueprint. – And now there remains the question how to work with it. -Zettel

Här kan man väl säga att idén om världsavbildande språk återkommer, men det är inte formulerat som en teori eller tes, istället är det som ett inlägg i en diskussion, där man ber om svar från en lyssnare och inte hävdar något själv - (jämför exempelvis Sokrates maieutik)

Ursäkta om du tycker jag glider från ämnet...

A

Inläggav A » 06 jan 2017 12:20

ThinkThat skrev:Märker nu att kvasten har gått här.
Alla mer eller mindre vettiga inlägg är borttagna i något raseri.
Ställer mej frågan om meningsfullhet att medverka mer. Lite synd, har hängt här i 13 år men va fan vet inte.

Det du säger och jag nu säger är totalt offtopic men jag håller med dig. Personligen älskade jag Wittgenstein i min tidiga 20-års ålder. Men nu så ser jag igenom skiten och undrar om det finns något vettigt bakom hans rappakalja ÖHT.

xion

Inläggav xion » 08 jan 2017 18:12

A skrev: Det du säger och jag nu säger är totalt offtopic men jag håller med dig. Personligen älskade jag Wittgenstein i min tidiga 20-års ålder. Men nu så ser jag igenom skiten och undrar om det finns något vettigt bakom hans rappakalja ÖHT.

Jag har inte läst något av W tidigare så jag lånade Tractatus senast jag var på bibblan. Jag håller med helt. Det här är nonsens. En hel del av det som skrivits i filosofigenren kan klassificeras som en form av kejsarens nya kläder. Förment djupsinniga resonemang men i själva verket blå dunster utan vettigt innehåll.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 08 jan 2017 18:34

Tack för givande o.a. synpunkter på ämnet.
Algotezza aka Algotezza

Anne

Inläggav Anne » 03 feb 2017 19:24

Du kanske ska bli mattelärare, Think That :) Wittgenstein hade kanske för mycket tankar kring språket och frågor kring detta själv för att bli en bra språklärare (?)

SigurdV

Inläggav SigurdV » 04 feb 2017 03:48

// Inlägg av rekoj » 30 dec 2016 11:27

Spontant tycker jag det låter rimligt. Men om något att invända, tycker jag det kan vara värt att påpeka om hur Wittgenstein såg på sin filosofiska metod. Tror man kan säga att Wittgenstein avvek en del från den filosofiska doxan. Begrepp som "bildteori" och "språkspelsteori" är väl inte hämtade från Wittgensteins eget vokabulär? //

Jo faktiskt!
Termerna (minus ordet "teori") kommer från Tractatus och Filosofiska undersökningar.
(Har inte orkat leta upp ställena.)

SigurdV

Inläggav SigurdV » 04 feb 2017 03:51

Hej Lynx 8)

Jag är glad att se dig!

SigurdV

Inläggav SigurdV » 04 feb 2017 04:05

Wittgenstein!?
Han var lite märklig...
https://en.wikipedia.org/wiki/Wittgenstein%27s_Poker
Men han inspirerade många.

Vill påstå att tankar om mening var det centrala i hans gärning.
Man kan räkna honom som två filosofer: Den yngre och den äldre.
Jag är inte överens med någon av dem men trivdes bättre med den yngre.

Anne

Inläggav Anne » 04 feb 2017 18:31

SigurdV skrev:Hej Lynx 8)

Jag är glad att se dig!

Puss Sigurd :) Liiite osäker att Wittgenstein hade sådana noter i sin språkförståelse.

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 04 feb 2017 20:08

SigurdV skrev:// Inlägg av rekoj » 30 dec 2016 11:27

Spontant tycker jag det låter rimligt. Men om något att invända, tycker jag det kan vara värt att påpeka om hur Wittgenstein såg på sin filosofiska metod. Tror man kan säga att Wittgenstein avvek en del från den filosofiska doxan. Begrepp som "bildteori" och "språkspelsteori" är väl inte hämtade från Wittgensteins eget vokabulär? //

Jo faktiskt!
Termerna (minus ordet "teori") kommer från Tractatus och Filosofiska undersökningar.
(Har inte orkat leta upp ställena.)

Jo så långt är jag med ...men det var just att det är minus suffixet "teori" jag syftade på

SigurdV

Inläggav SigurdV » 06 feb 2017 07:46

Algotezza skrev:Som ung formulerade Wittgensteins sin bildteori. Som äldre skapade han sin språkspelsteori. Kan dessa teorier jämkas samman genom att bildteorin kan tolkas som en teori om t.ex. det naturvetenskapliga språkspelet och därmed kunna inordnas under språkspelsteorins paraply?

Det tror jag...
Men Wittgensteins ideer utgör endast delar av en fullständig logisk/semantisk teori.
Visst är väl W's inledande satser snygga?

1 The world is all that is the case.
1.1 The world is the totality of facts, not of things.
1.11 The world is determined by the facts, and by their being all the facts.
1.12 For the totality of facts determines what is the case,
and also whatever is not the case.
1.13 The facts in logical space are the world.
1.2 The world divides into facts.
1.21 Each item can be the case or not the case while everything else remains the same.

Fast jag vill förstås redigera lite...

1 Reality is all that is the case.
1.1 Reality is the totality of truths, not of things.
1.11 Reality is determined by the truths, and by their being all the truths.
1.12 For the totality of truths determines what is the case,
and also whatever is not the case.
1.13 The truths in Semantic space is Reality.
1.2 Reality divides into classes of truths.
1.21 There is a class determining Reality
such that each truth within the class
can be the case or not the case
while the other truths inside the class remains the same.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 06 feb 2017 12:08

Reality meaning "everything" or?

"Alles ist Alles was der Fall ist".

"Everything is all there is".
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Filosofi"