Filosofiska insikter

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Filosofiska insikter

Inläggav Pilatus » 13 feb 2017 00:16

Såg Idévärlden, avsnitt 5 (SVT2), i kväll. Ämnet var kapitalismen. Eric Schüldt var moderator. Kajsa Ekis Ekman inledde med en nästan klassisk (marxistisk) bild av kapitalismen och att rikedomarna samlats i fåtalets händer. Mattias Svensson och Johanna Möllerström var opponenter och talade mest om kapitalismen från dess goda sida.

Men man undvek i stort sett att orda om hur vi hushåller med naturkapitalet.

Så nu är min fråga om det inte finns en orimlig förhoppning om att evig tillväxt är möjlig i en värld med ändliga resurser? Inte heller tycks det spela någon roll vilken ideologi man bekänner sig till.

Är svaret på det att världen måste växla ner sitt tempo till en nivå där befolkningen upphör öka och finansiell noll-tillväxt råder?

PS Stephen Hawking är skeptisk till om vi klarar att leva på jorden, vi har ställt till det säger han.
Moderator

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Filosofiska insikter

Inläggav Smisk » 13 feb 2017 12:23

Pilatus skrev:Så nu är min fråga om det inte finns en orimlig förhoppning om att evig tillväxt är möjlig i en värld med ändliga resurser? Inte heller tycks det spela någon roll vilken ideologi man bekänner sig till.

Är svaret på det att världen måste växla ner sitt tempo till en nivå där befolkningen upphör öka och finansiell noll-tillväxt råder?


Vi har en omedvetenhet om denna orimliga benägenhet att överrumpla livet med våran strävan efter mer.
Den behöver förändras individuellt och kollektivt det är väldigt tydligt :)


/Smisk

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Filosofiska insikter

Inläggav Pilatus » 13 feb 2017 13:23

Smisk skrev:
Pilatus skrev:Är svaret på det att världen måste växla ner sitt tempo till en nivå där befolkningen upphör öka och finansiell noll-tillväxt råder?

Vi har en omedvetenhet om denna orimliga benägenhet att överrumpla livet med våran strävan efter mer.
Den behöver förändras individuellt och kollektivt det är väldigt tydligt :)

Miljöpartiet eldar på och skriver:

Vi kommer sannolikt också behöva nya skattebaser och är beredda att genom skatt öka den offentliga konsumtionen på bekostnad av den privata när det är nödvändigt för att trygga välfärden och samhällstryggheten.

De har totalt förlorat besinningen, förr talade man om klimatet, men drömmen om en hållbar värld har vräkts åt sidan. Nu är det budgetfrågor som blivit mer intressanta och eviga skattehöjningar.
Moderator

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Filosofiska insikter

Inläggav SigurdV » 14 feb 2017 06:15

Miljöpartiet utmärker sig inte för klarsynthet.
De föredrar att kvävas långsamt framför att dö snabbt av atombomber.
Nej ush... måste vi prata om dem?

Det där med planetens resurser: En enda meteorit som löper i bana nära jorden kan innehålla mer platina än vad som utvunnits här på jorden... sa någon.
Här en kurs om asteroider och vilken nytta vi kan ha av dem.
En aning långtråkig men innehåller antagligen vad man bör veta...
https://www.youtube.com/watch?v=IkJqOKuGtIo

Det har bildats företag över hela världen för att utvinna asteroider.
Här presenterar sig ett av dem.
https://www.youtube.com/watch?v=pIY_fmvFDhM

Robots,automated industries, drone technology...
Its slowly dawning to people that its better to
send machinery instead of humans!
First develop the infrastructure and industry
THEN create ATTRACTIVE living space for humans!

Och varför inte också skapa attraktiva livsmiljöer här på jorden?
Det finns gott om plats på havens bottnar , under jorden och uppe i luften.
Vi kan behöva öva på att skapa "artificiella" livsmiljöer
och det gör vi enklast här på jorden.

Och vilka skulle kunna tänkas vilja bo på "havets botten"?
Kanske flyktingar? Det kan vara mer lönsamt att hjälpa
befolkningen i ...säg... Bangla Desh att på plats
överleva de stigande havsnivåerna?
Än att försöka ge dem utrymme i våra samhällen?

Stockholm har problem att finna utrymme för bostäder:
Varför inte bygga stabilt från bergsgrunden ut mot havet?
Vi skulle kunna lära av Holländarna.
Innesluta Östersjökusten och ha fiskodlingar.

Högst upp vid vattenytan vill människor bo,
arbeta kan de väl göra i källaren?
Där också transporter och tunnelbana borde gå...
Men det här förbjuder väl miljöpartiet?

Och ryssarna blir nog lite sura på oss...
Om dom kan inte längre ta sig till slottet med sina ubåtar.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Filosofiska insikter

Inläggav Pilatus » 14 feb 2017 23:53

SigurdV skrev:Miljöpartiet utmärker sig inte för klarsynthet.

Man är i alla fall inte konsekvent. Staten får expandera utan krav på återhållsamhet och minsta tanke på varför man en gång grundade Miljöpartiet.
SigurdV skrev:Det där med planetens resurser: En enda meteorit som löper i bana nära jorden kan innehålla mer platina än vad som utvunnits här på jorden... sa någon.

En mer positiv variant av Armageddon (1998) där man utvinner värdefulla mineral, ja varför inte. Men det verkar inte vara något enkelt projekt och frågan är om man har någon beredskap om en lämplig asteroid skulle uppenbara sig i jordens närhet.
SigurdV skrev:Stockholm har problem att finna utrymme för bostäder:
Varför inte bygga stabilt från berggrunden ut mot havet? Vi skulle kunna lära av Holländarna. Innesluta Östersjökusten och ha fiskodlingar.

Framför allt ta vara på den bebyggelse som redan finns. Alla måste inte bo i stora städer. Och Sverige borde kunna vara självförsörjande med att odla sin egen mat. Arbetskraft är det ju inte längre någon brist på.

Intellektuellt arbete sker minst lika bra på landsorten. Laboratorier, verkstäder, kontor och vad som kan behövas kan byggas där det finns plats. Långt billigare än i Stockholm. Arbetets organisation kan behöva diskuteras en del. Dagens arbetsplatser är svårt belastade av folk som ägnar större delen av sin tid i sammanträdesrum. Informationsbehovet är omättligt. (Lång egen erfarenhet.)
Moderator

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Filosofiska insikter

Inläggav SigurdV » 15 feb 2017 11:25

Pilatus skrev:
SigurdV skrev:Miljöpartiet utmärker sig inte för klarsynthet.

Man är i alla fall inte konsekvent. Staten får expandera utan krav på återhållsamhet och minsta tanke på varför man en gång grundade Miljöpartiet.
SigurdV skrev:Det där med planetens resurser: En enda meteorit som löper i bana nära jorden kan innehålla mer platina än vad som utvunnits här på jorden... sa någon.

En mer positiv variant av Armageddon (1998) där man utvinner värdefulla mineral, ja varför inte. Men det verkar inte vara något enkelt projekt och frågan är om man har någon beredskap om en lämplig asteroid skulle uppenbara sig i jordens närhet.


Nasa skulle upptäcka farliga asteroider i tid för ett ingripande
men har inga resurser för att ingripa. Det gäller nog att mycket tidigt upptäcka asteroider som har banor mot jorden och skicka dit robotar och droner som både börjar utvinna asteroidens resurser och se till att banan blir fördelaktig!

(Inget ont som inte har något gott med sig alltså... asteroiden tar sig alltså självmant åt rätt håll och vi behöver bara styraden rätt ...)
Det finns faktiskt lämpliga asteroider som går i "nära jorden banor" och faktiskt rätt många privata företag påstår sig tävla om att bygga resurser för att ta hand om dem.

Tro mig: Asteroidbältet kommer att bli industrialiserat!
Det är viktigt att vi tar kontroll över den nära rymden!

Och propagerar för det!
Argumentet att vi först ska ägna oss åt livet på jorden
verkar vara designat av utomjordingar som inte vill att vi ska överleva.
Är de möjligen redan här telepatiskt? #-o
Vi behöver en sköld mot asteroider och andra faror! =P~

Jag säger det igen: Rymdprogram måste vara lönsamma
för att inte politikerna ska lägga ner dem!

Basen bör således vara att först skapa vinst här på jorden!
Och jag föreslår att man startar det ultramoderna "rymdförsvaret" med att skapa lönsamma artificiella boende och arbetsformer för flyktingar och andra volontärer:
Kina skapar konstgjorda öar i kinesiska havet...

Det är väl egentligen bara att ta efter och starta fiskodling i stor skala:
Konstgjorda öar som klarar stormar och befinner sig på internationellt vatten.
Pilatus skrev:
SigurdV skrev:Stockholm har problem att finna utrymme för bostäder:
Varför inte bygga stabilt från berggrunden ut mot havet? Vi skulle kunna lära av Holländarna. Innesluta Östersjökusten och ha fiskodlingar.

Framför allt ta vara på den bebyggelse som redan finns. Alla måste inte bo i stora städer. Och Sverige borde kunna vara självförsörjande med att odla sin egen mat. Arbetskraft är det ju inte längre någon brist på.

Intellektuellt arbete sker minst lika bra på landsorten. Laboratorier, verkstäder, kontor och vad som kan behövas kan byggas där det finns plats. Långt billigare än i Stockholm. Arbetets organisation kan behöva diskuteras en del. Dagens arbetsplatser är svårt belastade av folk som ägnar större delen av sin tid i sammanträdesrum. Informationsbehovet är omättligt. (Lång egen erfarenhet.)


Jag har inget emot att man bygger på landsbygden men det blir mer uppmärksamhet om man bygger i Stockholms vatten! Och varför ska landsbygden subventioneras?
Varför försöka hejda avfolkningen av landsbygden som pågått sedan länge?

Vid år 2000 bodde det fler människor i jordens städer än på landsbygden!
Låt städerna breda ut sig men på nya och bättre sätt.
Framför allt bör städerna sikta mot självförsörjning så att de inte är beroende av landsbygden!

Jag tror du missade den ekonomiska aspekten av mitt förslag!
Det är inte BARA en fråga om nya bostäder:

Det blir ju nya industriutrymmen och arbetsplatser nära stockholms centrum!
Industrier kan flytta dit och lämna över den mark de lämnar...
Till ny kreativ användning :)


Anläggningen i Stockholm avser att både försörja Stockholm på fiskeprodukter
och att exportera i stor skala! Utan att utarma Östersjön!
Och man kan ansluta fiskodlingen till Stockholms avloppsnät...
Som vore en mycket rik födokälla för fiskebruket.

Men det finns problem med ekologisk utveckling.
https://en.wikipedia.org/wiki/New_Alchemy_Institute
//The New Alchemy Institute was a research center that did pioneering investigation into organic agriculture, aquaculture, and bioshelter design between 1969 and 1991.//

Problemet (tycker jag) är att sådana här rörelser är så teknik och utvecklingsfientliga...
Det verkar som om sociala grupper som försöker sig på nyskapande inte försöker klara sig utan att ha en klart definierad FIENDE att bekämpa. Det begränsar rekryteringsbasen...

När det gäller havet börjar vi med konstgjorda öar...
Där är Kina en pionjär; de har byggt vapenförsedda konstgjorda öar i kinesiska sjön...

Men på sikt gäller det att ta till vara de enorma geotermiska energier
vi kan utvinna längs den atlantiska bergskedjan...
Där finns tillräckligt med energi för hela mänskligheten!
Det är bara en fråga om att ta vara på den.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mid-Atlantic_Ridge

Hmm... jag tror jag gör territoriella anspråk!
Från och med nu är det MIN BERGSKEDJA
och jag härskar enväldigt över den här från stockholm ;)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Filosofiska insikter

Inläggav Pilatus » 20 feb 2017 16:25

SigurdV skrev:Nasa skulle upptäcka farliga asteroider i tid för ett ingripande men har inga resurser för att ingripa. Det gäller nog att mycket tidigt upptäcka asteroider som har banor mot jorden och skicka dit robotar och droner som både börjar utvinna asteroidens resurser och se till att banan blir fördelaktig!

Månen verkar vara ett bra objekt att öva på. Kanske kommer någon på idén att öppna en gruva och börja bryta Armacolit för att utvinna mangan, järn och titan. Vad skulle man säga på Arbetsförmedlingen då de erbjuder sin standardkurs, att skriva en egen CV. Då kan man lägga fram sin CV och NASA-diplomet som intygar att man varit gruvarbetare på Månen i femton år!
Moderator

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Filosofiska insikter

Inläggav SigurdV » 21 feb 2017 19:32

Pilatus skrev:
SigurdV skrev:Nasa skulle upptäcka farliga asteroider i tid för ett ingripande men har inga resurser för att ingripa. Det gäller nog att mycket tidigt upptäcka asteroider som har banor mot jorden och skicka dit robotar och droner som både börjar utvinna asteroidens resurser och se till att banan blir fördelaktig!

Månen verkar vara ett bra objekt att öva på. Kanske kommer någon på idén att öppna en gruva och börja bryta Armacolit för att utvinna mangan, järn och titan. Vad skulle man säga på Arbetsförmedlingen då de erbjuder sin standardkurs, att skriva en egen CV. Då kan man lägga fram sin CV och NASA-diplomet som intygar att man varit gruvarbetare på Månen i femton år!

:lol:
Det blir billigare med artificiell arbetskraft; robotar och droner.
Och det blir billigare om tillverkningen av dem sker utanför jorden...
Det är väldigt dyrt att skicka upp föremål från jorden ut i rymden.

I april skjuter Kina upp en rymdfarkost som kan frakta varor till en rymdstation som de har för avsikt att skjuta upp under 2022. Blir det Kina som tar kontrollen över den nära rymden?

Vi behöver industrier där och de skulle kunna utvinna merparten av de sällsynta råmaterial som kan krävas från meteoriter som styrts i bana runt jorden eller månen. Men sen har du rätt i att månen är intressant att exploatera:

Det går nog att driva export från månen med (gratis) solenergi utvunnet med solkraftverk på månen. Flykthastigheten är inte så hög : Escape velocity = 2.38 km/s , så det går nog att exportera månmaterial med elektromagnetism... speciellt som atmosfärens motstånd är nästan obefintligt.

Månen har en tunn atmosfär innehållande:He · Ar · Ne · Na · K · H · Rn...
Och: A permanent asymmetric moon dust cloud exists around the Moon,
created by small particles from comets.

Elements known to be present on the lunar surface include, among others, oxygen (O), silicon (Si), iron (Fe), magnesium (Mg), calcium (Ca), aluminium (Al), manganese (Mn) and titanium (Ti). Among the more abundant are oxygen, iron and silicon. The oxygen content is estimated at 45% (by weight). Carbon (C) and nitrogen (N) appear to be present only in trace quantities from deposition by solar wind.

Jag tänker mig att man kan accelerera joner i en stråle
till omloppsbana där de sen i lugn och ro kan utvinnas.
(Inga raketer, inga förpackningar ... = billigt!)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Filosofiska insikter

Inläggav Pilatus » 21 feb 2017 19:50

SigurdV skrev:Jag tänker mig att man kan accelerera joner i en stråle till omloppsbana där de sen i lugn och ro kan utvinnas. (Inga raketer, inga förpackningar ... = billigt!)

Intressant! Hur skall man böja av jon-strålen? Krävs det inte ett kraftigt magnetfält? Och hur utvinner du energi, mineraler?

Bild
Moderator

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Filosofiska insikter

Inläggav SigurdV » 21 feb 2017 20:49

Pilatus skrev:
SigurdV skrev:Jag tänker mig att man kan accelerera joner i en stråle till omloppsbana där de sen i lugn och ro kan utvinnas. (Inga raketer, inga förpackningar ... = billigt!)

Intressant! Hur skall man böja av jon-strålen? Krävs det inte ett kraftigt magnetfält? Och hur utvinner du energi, mineraler?

Bild


Avböjningen borde månens gravitation ta hand om... kul att du frågar :)
Jag har inte föreställt mej de tekniska detaljerna, som vanligt tänker jag i principer.
Man börjar väl med att bygga paraboler för att placeras ut och fånga in solenergi ... då behövs ett importerat kärnkraftverk för att starta igång allting, men så småningom är det meningen att enbart solenergi ska driva månens exploatering.

Jag tycker att man smälter och förgasar månsanden... då är det egentligen bara att spruta en stråle längs månytan; de tyngsta molekylerna färdas längst och de lättaste faller först ner på månytan så att materialet fördelar sig efter molekylvikt längs färdlinjen.

Man tar reda på de intressanta molekylerna och under det att de igen förgasas skall de joniseras ... hur det går till vet jag faktiskt inte! Men sen är det bara att accelerera jonerna ... En vanlig partikelaccelerator duger kanske?

Och man riktar jonstrålen i lämplig vinkel och hastighet för att partiklarna ska hamna i omloppsbana... i den banan kan man ha elektromagneter som samlar upp och omdirigerar partiklarna. Vill man att de ska färdas långt kanske de ska avjoniseras när de når färdhastigheten ... avjoniseras för att strålen inte ska sprida sig i onödan...

Lite förluster får man väl räkna med, men bortsett från solvinden ser jag inga problem: Rymdens vacuum drar inte isär strålen. (Kanske vi ska förena en positiv jonstråle med en negativ? Och låta dem avjonisera sig själva.)

Det är ungefär på det här sättet jag tänkt mig att vi ska exportera Venus Kolrika Atmosfär... Där har vi solsystemets största kolfyndighet! Den omvandlar vi till föda (och andra organiska produkter; människor?) mellan jorden och månen i ekologiska biosfärer.

Vi bör alltså befolka rymden och inte månar och planeter... dem förgasar vi :)

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Filosofiska insikter

Inläggav SigurdV » 21 feb 2017 21:12

Om man nu får tänka lite långsiktigt
så bör vi satsa på solsystemets största energi källor:
SOLSTRÅLNINGEN OCH SOLVINDEN! :idea:

För tillfället går solvinden förlorad rakt ut i den interstellära rymden...
Jag vet inte hur mycket energi systemet förlorar; det borde vara rätt mycket?
Men om vi kunde omdirigera solvinden ( den del vi inte behöver utnyttja själva )
till Jupiter så skulle Jupiter så småningom bli en andra sol i solsystemet ;)

Hur vi gör med solstrålningen är redan känt:
https://en.wikipedia.org/wiki/Dyson_sphere

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Filosofiska insikter

Inläggav Pilatus » 22 feb 2017 01:28

SigurdV skrev:Det är ungefär på det här sättet jag tänkt mig att vi ska exportera Venus Kolrika Atmosfär... Där har vi solsystemets största kolfyndighet! Den omvandlar vi till föda (och andra organiska produkter; människor?) mellan jorden och månen i ekologiska biosfärer.

Men kol har vi ju på jorden (även i Sverige, vi bröt brunkol under kriget).

Övrigt om joniserade mineral vet jag inte tillräckligt om. Men skjuter man iväg en partikelstråle bör man vara försiktig. Skyddsombudet skulle säkert protestera mot att det for omkring energirika laddade partiklar som kunde förena sig med litet av varje. (Man kan alltid skjuta bort någon elektron från järn så att den blir positivt laddad.)
Moderator

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Filosofiska insikter

Inläggav SigurdV » 22 feb 2017 02:51

Smisk skrev:Vad anser du om saker som värde?
Kan vetenskapen visa oss vilken plats värde har i livet eller naturen?


Jo, förnuftet kan det:
Värde är egentligen inte en egenskap, det är en relation.

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Filosofiska insikter

Inläggav SigurdV » 22 feb 2017 10:31

Holland kan...Kina kan... Varför kan inte vi?
http://int.search.tb.ask.com/search/vid ... hp&tpr=sbt
Since at least 2013, China has been carrying out a project to build military bases on artificial islands in the South China Sea on a huge scale and a fast pace.The areas of development are hundreds of miles off China’s coast, in what the U.S. considers international waters. Beijing has laid claim to almost all of the South China Sea,
despite opposition from countries like the Philippines.


Pilatus vill i missriktad omtanke bygga på landsbygden, men jag tycker vi skapar ny mark i Stockholms centrala delar: Varför torrlägger vi inte området mellan Kungsholmen och Norrmalm? Det behövs bara två korta och bara några hundra meter holländska murar; en mellan Stadshuset och Tegelbacken och en annan vid Karlbergskanalen.

Det skulle ge NÅGRA KVADRATKILOMETER NY MARK ... värdefull mark... i Stockholms centrala delar! Jag tror vi kan tala om ASTRONOMISKA VINSTER FÖR STOCKHOLMS STAD med ett sådant projekt! Dessutom skulle man problemfritt kunna utvidga den trånga Klara Strandsleden för biltrafiken ... det står ju mest still där... nästan lika still som i huvudena på Stockholms Stadsplanerare.


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 28 och 0 gäster