Filosofiska insikter

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Filosofiska insikter

Inläggav klorofyll » 01 feb 2017 16:23

Kanske är det så att de stora flertalet inte drabbas av naturförändringar orsakade av utsläpp och kanske kan vi hantera konsekvenserna lokalt, trots det så tror jag att vi förr eller senare kommer att få se konsekvenser som vi inte klarar av att hantera globalt. Om inte naturen säger nej, vem ska då säga nej? Då kommer röster höjas som folk lyssnar till. Att det då skulle kunna vara försent är skrämmande och jag hoppas att det inte är sant. Det jag ser som det främsta problemet är att länder inte kommer överens, verkligen inte, hur ska det då gå när det är verklig kris?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Filosofiska insikter

Inläggav Pilatus » 01 feb 2017 16:49

klorofyll skrev:Kanske är det så att de stora flertalet inte drabbas av naturförändringar orsakade av utsläpp och kanske kan vi hantera konsekvenserna lokalt, trots det så tror jag att vi förr eller senare kommer att få se konsekvenser som vi inte klarar av att hantera globalt.

Det lär bli svårt att undfly en ny istid. Eller ... ?
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Filosofiska insikter

Inläggav klorofyll » 02 feb 2017 13:12

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Kanske är det så att de stora flertalet inte drabbas av naturförändringar orsakade av utsläpp och kanske kan vi hantera konsekvenserna lokalt, trots det så tror jag att vi förr eller senare kommer att få se konsekvenser som vi inte klarar av att hantera globalt.

Det lär bli svårt att undfly en ny istid. Eller ... ?

Det är väl bara att bygga en iglo! :wink: Vi får söka asyl i Syrien.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Filosofiska insikter

Inläggav Pilatus » 02 feb 2017 14:32

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Det lär bli svårt att undfly en ny istid. Eller ... ?

Det är väl bara att bygga en iglo! :wink: Vi får söka asyl i Syrien.

Igloo, ja kanske det och bli björnjägare.

Vi lever i den antropogena geologiska tidsåldern, då människan började (från 1700-talet) påverka klimat och ekosystem.

Närmast att vänta är en mini-istid från 2030 -.
Moderator

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Filosofiska insikter

Inläggav SigurdV » 02 feb 2017 19:13

//Vi lever i den antropocena geologiska tidsåldern, då människan började (från 1700-talet) påverka klimat och ekosystem.//

Jepp... Och om vi trodde vi hade flyktingproblem nu så är det inget mot
vad som komma skall i takt med att havsnivån stiger när isen vid polerna försvinner.

Vi borde lära oss att göra pengar på flyktingar
genom att ge dem arbete, bostad och sedan beskatta dem =D>

Smisk
Inlägg: 3188
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Filosofiska insikter

Inläggav Smisk » 03 feb 2017 11:50

ThinkThat skrev:För eventuella framtida översvämningar har jag sparat alla korkar i vinflaskor och när nödvändigt bygger jag en flytväst av dessa och flyter i havet med näsan ovan och ser världens undergång. Tror ni ett glas vin till är för mycket begärt i denna situation?


Strålande idé :)

Det får bli en sväng förbi systemet för att börja bygga mig en rödvinskorksflytväst redan i kväll.

/Smisk

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Filosofiska insikter

Inläggav klorofyll » 04 feb 2017 16:54

ThinkThat skrev:För eventuella framtida översvämningar har jag sparat alla korkar i vinflaskor och när nödvändigt bygger jag en flytväst av dessa och flyter i havet med näsan ovan och ser världens undergång. Tror ni ett glas vin till är för mycket begärt i denna situation?

Jag gillar att göra saker regelbundet, dricka kan jag inte göra regelbundet.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Filosofiska insikter

Inläggav Anne » 04 feb 2017 18:27

Äsch då! När jag var liten fick vi lära oss via Hajk (barnprogram) hur man bygger en flotte av mjölkkartonger. Testat, funkar.

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Filosofiska insikter

Inläggav SigurdV » 09 feb 2017 16:21

Smisk skrev:Anta att ni såg livet som en enda lång filosofisk utflykt/resa där syftet med den va att hitta några få filosofiska idéer och ta med dem hem, vilka idéer skulle ni då välja? (en eller några enstaka föredras).


Jag är mer inne på att lämna kvar de viktigaste jag hittat ;)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Filosofiska insikter

Inläggav Pilatus » 09 feb 2017 16:35

SigurdV skrev:
Smisk skrev:Anta att ni såg livet som en enda lång filosofisk utflykt/resa där syftet med den va att hitta några få filosofiska idéer och ta med dem hem, vilka idéer skulle ni då välja? (en eller några enstaka föredras).

Jag är mer inne på att lämna kvar de viktigaste jag hittat ;)

Det jag uppfattar att Stanisław Lem säger i Solaris, Jorden är människans hem

Vi får vara rädda om den, det finns inte någon ledig planet dit vi kan fly.
Moderator

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Filosofiska insikter

Inläggav SigurdV » 10 feb 2017 00:27

Pilatus skrev:
SigurdV skrev:
Smisk skrev:Anta att ni såg livet som en enda lång filosofisk utflykt/resa där syftet med den va att hitta några få filosofiska idéer och ta med dem hem, vilka idéer skulle ni då välja? (en eller några enstaka föredras).

Jag är mer inne på att lämna kvar de viktigaste jag hittat ;)

Det jag uppfattar att Stanisław Lem säger i Solaris, Jorden är människans hem

Vi får vara rädda om den, det finns inte någon ledig planet dit vi kan fly.


Nja... Vi behöver egentligen inte planeter, vi är i färd med en förändring som är den största i mänsklighetens historia: Från jägare och samlare till herdar och bönder, från byar till städer, nationer och imperier: Vi ska bli rymdvarelser =D>
Bild

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Filosofiska insikter

Inläggav Pilatus » 10 feb 2017 01:12

SigurdV skrev:
Pilatus skrev:Det jag uppfattar att Stanisław Lem säger i Solaris, Jorden är människans hem

Vi får vara rädda om den, det finns inte någon ledig planet dit vi kan fly.

Nja... Vi behöver egentligen inte planeter, vi är i färd med en förändring som är den största i mänsklighetens historia: Från jägare och samlare till herdar och bönder, från byar till städer, nationer och imperier: Vi ska bli rymdvarelser =D>

Vi är redan mycket väl anpassade rymdresenärer. Att hoppa av jorden vore katastrofalt,

The Martian från 2015 var intressant, men vi är inte mogna för ett sådant skutt. Strålningen, fotosyntesen, meteoriter och massor av andra oväntade överraskningar väntar. Ingen påstår i dag att det fungerar. Att kolonisera Mars måste vara något av det tråkigaste människor kan ge sig på. Vad skall vi göra där.

Det är många gånger enklare att åtminstone försöka rädda jorden. Inte på Fridolinskt sätt, det är alltför naivt och har mest sikte på att dra in pengar till statskassan. Vad som väntar den som verkligen vill vara långsiktig är finansiell nolltillväxt. Men det pillret är så beskt att politikerna hellre låter jordens befolkning gå en dyster framtid till mötes. Evig tillväxt är en omöjlighet om det skall innebära större konsumtion per capita/år.
Moderator

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Filosofiska insikter

Inläggav SigurdV » 10 feb 2017 20:18

Pilatus skrev:
SigurdV skrev:
Pilatus skrev:Det jag uppfattar att Stanisław Lem säger i Solaris, Jorden är människans hem

Vi får vara rädda om den, det finns inte någon ledig planet dit vi kan fly.

Nja... Vi behöver egentligen inte planeter, vi är i färd med en förändring som är den största i mänsklighetens historia: Från jägare och samlare till herdar och bönder, från byar till städer, nationer och imperier: Vi ska bli rymdvarelser =D>

Vi är redan mycket väl anpassade rymdresenärer. Att hoppa av jorden vore katastrofalt,

Tvärtom! Det är livsviktigt att ta kontroll over solsystemet!
Uppgifterna om exakt hur många massutdöenden som skett under de senaste 542 miljoner åren varierar från 5 till 20. Skillnaderna beror främst på hur högt man sätter tröskeln för att betrakta arters utdöende som massutdöende, och vilka typer av data man väljer att lita mest på.

16-22 juli 1994 hände något som fick hundratals observatorier på jorden att rikta teleskopen mot Jupiter. En komet, Shoemaker–Levy 9, kolliderade med Jupiter. Kometen splittrades i cirka tjugo delar för att sedan falla ned i Jupiters atmosfär. Explosionerna från kollisionen var så kraftiga att de kunde ses från Jorden.
De flesta kometer fångas upp av Jupiter... men vad hade hänt om den där kometen hade slunkit förbi och träffat jorden?

The Martian från 2015 var intressant, men vi är inte mogna för ett sådant skutt. Strålningen, fotosyntesen, meteoriter och massor av andra oväntade överraskningar väntar.


Du lever kvar i Science Fiction historierna...
Hur sjutton hade du tänkt dig att vi skulle KUNNA "hoppa av jorden"?
I framtiden blir det möjligt att "ta hissen"
men varför då? Är det nåt fel med att bo på jorden?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Rymdhiss

Att kolonisera Mars måste vara något av det tråkigaste människor kan ge sig på. Vad skall vi göra där.

Förlåt men du tänker som en kratta :)
Varför skicka människor när vi kan skicka maskiner?
Du lever kvar på stenåldern! Att ta kontroll över solsystemet
innebär i dina tankar att skicka ut lite gubbar med stenyxor.

Det är klart att vi ska skicka ut lite människor ... MEST KVINNOR
för tillväxtens skull! Men inte till Mars i första hand. Nej! Tänk rymdhotell!
Nära jorden. Så att inte bara millionärer har råd att fira bröllop i omloppsbana ;)

Det är många gånger enklare att åtminstone försöka rädda jorden. Inte på Fridolinskt sätt, det är alltför naivt och har mest sikte på att dra in pengar till statskassan. Vad som väntar den som verkligen vill vara långsiktig är finansiell nolltillväxt. Men det pillret är så beskt att politikerna hellre låter jordens befolkning gå
en dyster framtid till mötes. Evig tillväxt är en omöjlighet om det skall innebära större konsumtion per capita/år.

När jag läser dina förslag på hur jorden ska räddas är jag glad att jorden inte behöver räddas... I och för sig kunde jorden må bra av en hjälpande hand men det vete fan om jag är intresserad. Vi måste skydda oss från rymdens FAROR men samtidigt ska vi självklart IMPORTERA FRÅN RYMDEN eftersom bara lönsamma affärer överlever i längden!
Nolltillväxt?... Vi behöver inte alls oroa oss för tillväxten, vi skulle kunna leva gott länge än utan import från rymden. =P~
https://www.youtube.com/watch?v=Z4EE7Vv_RdM

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Filosofiska insikter

Inläggav Pilatus » 10 feb 2017 20:56

SigurdV skrev:Tvärtom! Det är livsviktigt att ta kontroll över solsystemet!

Vi klarar inte ens jorden, så planetsystemet blir en hård nöt.
SigurdV skrev:Du lever kvar i Science Fiction historierna... Hur sjutton hade du tänkt dig att vi skulle KUNNA "hoppa av jorden"?

Att lämna jorden klarar vi säkert, en mycket begränsad mängd människor.

Bild

SigurdV skrev:När jag läser dina förslag på hur jorden ska räddas är jag glad att jorden inte behöver räddas...

Stephen Hawking är däremot skeptisk till om vi klarar att leva på jorden, vi har ställt till det säger han.
Moderator

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Filosofiska insikter

Inläggav SigurdV » 11 feb 2017 20:01

Pilatus skrev:
SigurdV skrev:Tvärtom! Det är livsviktigt att ta kontroll över solsystemet!

Vi klarar inte ens jorden, så planetsystemet blir en hård nöt.
SigurdV skrev:Du lever kvar i Science Fiction historierna... Hur sjutton hade du tänkt dig att vi skulle KUNNA "hoppa av jorden"?

Att lämna jorden klarar vi säkert, en mycket begränsad mängd människor.


Bild

Om det mest är kvinnor som lämnar jorden så kan det gå rätt fort
att skapa en ganska stor koloni på månen...
Så då behövs det inga fler människor från jorden.
Om de inte har gott om pengar förstås...

Det är MYCKET billigare att resa mellan Månen och rymdstationen
än mellan jorden och rymdstationen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Space_station

Man skulle kunna ha ett Luxuöst Rymdhotell vid rymdstationen med lyxbostäder runt omkring stationen dit diktatorer kunde ta sin tillflykt med de nationalkassor de förskingrat. Och så kunde de göra sig av med sina pengar i hotellet...

Pilatus skrev:
SigurdV skrev:När jag läser dina förslag på hur jorden ska räddas är jag glad att jorden inte behöver räddas...

Stephen Hawking är däremot skeptisk till om vi klarar att leva på jorden, vi har ställt till det säger han.

Tycker han?
Ta då ifrån honom rullstolen och datorn!


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 78 och 0 gäster