Tråden om Tidlös utbildning (introduktion, teori, o s v)

Moderator: Moderatorgruppen

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Tråden om Tidlös utbildning (introduktion, teori, o s v)

Inläggav hakkapeliitta » 01 sep 2017 15:42

Två typer som är enkla att identifiera från ansiktsform och utseende

Alkoholisten, spelar ingen roll om hen har varit nykter i 20 år, alkoholistgenerna rules. Skådespelaren Peter O'Toole (Lawrence of Arabien) har perfekt fylloansikte.
Jag har inga vetenskapliga bevis men min erfarenhet säger så.

Nummer två. Högerextremisten.
Slö kroppshållning, otränad som han är, även blicken med tättsittande ögon är slö.
Man drar genast slutsatsen att den här tillhör inte Sveriges begåvningsreserv.
Finns sen massa andra attribut som pekar åt samma håll, jobbar som truckförare, massa tatueringar, bär en t-skjorta med en ylande varg, lyssnar på hjärndött hårdrock.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Tråden om Tidlös utbildning (introduktion, teori, o s v)

Inläggav Anne » 01 sep 2017 15:46

:lol: Nää, sluta nu.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Tråden om Tidlös utbildning (introduktion, teori, o s v)

Inläggav Pilatus » 01 sep 2017 15:48

hakkapeliitta skrev:Två typer som är enkla att identifiera från ansiktsform och utseende

Alkoholisten, spelar ingen roll om hen har varit nykter i 20 år, alkoholistgenerna rules. Skådespelaren Peter O'Toole (Lawrence of Arabien) har perfekt fylloansikte.
Jag har inga vetenskapliga bevis men min erfarenhet säger så.

Nummer två. Högerextremisten.
Slö kroppshållning, otränad som han är, även blicken med tättsittande ögon är slö.
Man drar genast slutsatsen att den här tillhör inte Sveriges begåvningsreserv.
Finns sen massa andra attribut som pekar åt samma håll, jobbar som truckförare, massa tatueringar, bär en t-skjorta med en ylande varg, lyssnar på hjärndött hårdrock.

Synd att du inte är karikatyrtecknare, du skulle kunna bli en ny Albert Engström som med några väl funna linjer kunde fånga präster, bönder, militärer m fl och samtidens sätt att betrakta dem.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Tråden om Tidlös utbildning (introduktion, teori, o s v)

Inläggav Anne » 01 sep 2017 15:50

Javisst har han ett mustigt måleri, Pilatus? Jobba lite på fingertoppskänsla ibland bara så blir det bra. Värmen finns ju där.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Tråden om Tidlös utbildning (introduktion, teori, o s v)

Inläggav Pilatus » 01 sep 2017 16:10

lynx skrev:Javisst har han ett mustigt måleri, Pilatus? Jobba lite på fingertoppskänsla ibland bara så blir det bra. Värmen finns ju där.

Det lätt burleska kan ibland vara befriande roligt. Janne "Loffe" Carlsson var frejdig och kunde uttrycka sig drastiskt. Man behöver inte alltid vara en liten fin Snorkfröken. :)
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Tråden om Tidlös utbildning (introduktion, teori, o s v)

Inläggav Anne » 01 sep 2017 16:17

Men näää, har jag berättat det?! När jag var tonåring och snofsade till mig och var lite trulig kallade pappa mig ofta skrockade Snorkfröken. Rätt träffande :lol: Var är skämskudden :) ?

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Tråden om Tidlös utbildning (introduktion, teori, o s v)

Inläggav Kreativ » 01 sep 2017 17:29

Lynx, varför ser du det praktiskt att läsa efterordet före du läser boken när det inte är skönlitteratur?
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Tråden om Tidlös utbildning (introduktion, teori, o s v)

Inläggav Anne » 01 sep 2017 18:03

Jag har studerat ganska mycket och lagt märke till att många författare gör highlights över deras keypoints i efterordet. Läser man det först är det enklare att förstå vad författaren vill föra fram. Det är svårt att avsluta att skriva en bok och det blir ofta lite mer krut i efterordet än förordet och ibland har författaren tänkt ett par varv till efter att processen startades så efterordet blir mer informativt än förordet. Din bok (har bara läst ett trettiotal sidor) är ganska slappt korrekturläst, inte för att jag bryr mig om det, men i sådana fall ser jag efterordet som ändå mer intressant.

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Tråden om Tidlös utbildning (introduktion, teori, o s v)

Inläggav Kreativ » 01 sep 2017 18:51

lynx skrev:Din bok (har bara läst ett trettiotal sidor) är ganska slappt korrekturläst

Vad syftar du på? Gramatik? Något stavfel? Kan du utveckla?
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Tråden om Tidlös utbildning (introduktion, teori, o s v)

Inläggav Anne » 01 sep 2017 19:23

Kreativ... jag vill inte klaga på dig. Stavning, inget att klaga på. Grammatik, VG. Innehåll förhoppningsvis MVG.
Men! Nu känner jag mig elak.

Styckeindelning underlättar för läsaren, i synnerhet i en faktaspäckad text.
Det vore trevligt om du i nästa bok varierade dina ord lite mer.
Det känns inte som någon "icke-insatt" har läst igenom ditt manus. Denne hade isåfall hajjat till här och där med typ "Hur menar du nu?" Det är lätt att bli hemmablind.
Det pedagogiska upplägget vill jag uppmuntra dig att fokusera mer på.

Detta är bara mina subjektiva åsikter som du kan ta med en klackspark om du vill.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Tråden om Tidlös utbildning (introduktion, teori, o s v)

Inläggav hakkapeliitta » 02 sep 2017 02:36

Jag är alltid imponerad av författare som skriver böcker om 500 sidor.
Hur orkar dem?
Som amatör tror man att böcker skrivs rakt upp och ner, från första raden till sista.
Så är det inte.
Stieg Larsson skrev ständigt post-it lappar som sen vävdes ihop till en berättelse.
Hans sambo, efter Stiegs frånfälle, försökte lappa ihop till en sista roman men var för rörigt.
Alla författare har sin egen stil.
En populär finsk författare, som skriver polisromaner i stil med Maj Sjöwall och Per Wahlöö, har nu glömt namnet och inte läst en bok av snubben, berättade om sitt arbetssätt.
När han läser tidningar och ser en bild av ett intressant ansikte klipper han ur bilden och nålar fast den på en filttavla. Med tillräckligt bilder börjar han fantisera vilket förhållande de har till varandra.
Han påpekade också vikten av att promenera i omgivningar och på så sätt få inspiration om möjlig brottplast eller annat.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Tråden om Tidlös utbildning (introduktion, teori, o s v)

Inläggav hakkapeliitta » 02 sep 2017 02:54

lynx skrev:Jag har studerat ganska mycket och lagt märke till att många författare gör highlights över deras keypoints i efterordet. Läser man det först är det enklare att förstå vad författaren vill föra fram. Det är svårt att avsluta att skriva en bok och det blir ofta lite mer krut i efterordet än förordet och ibland har författaren tänkt ett par varv till efter att processen startades så efterordet blir mer informativt än förordet. Din bok (har bara läst ett trettiotal sidor) är ganska slappt korrekturläst, inte för att jag bryr mig om det, men i sådana fall ser jag efterordet som ändå mer intressant.

Nuförtiden börjar alla vetenskapliga publikationer med nyckelord.
Kan vara "samhälle", "produktion" osv.
Någon som fattar vitsen med detta?

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Tråden om Tidlös utbildning (introduktion, teori, o s v)

Inläggav Kreativ » 03 sep 2017 22:17

lynx skrev:Jag köpte boken den 14/6.

Var det fysiskt exemplar eller E-bok? Glömde bort att E-bok inte listas.
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Tråden om Tidlös utbildning (introduktion, teori, o s v)

Inläggav Anne » 03 sep 2017 22:29

Ett fysiskt exemplar. Du kan säga ett sidnummer så kan jag börja citera vad som står där om du inte tror mig. Menar du att du inte har fått betalt för boken? Den kostade kring 150 har jag för mig.

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Tråden om Tidlös utbildning (introduktion, teori, o s v)

Inläggav Kreativ » 03 sep 2017 22:46

Jag får betalt periodvis, inte varje dag en bok säljs. Men jag ska kontakta mitt förlag nu när helgen är slut. Ville bara veta så jag vet vad jag ska ta upp i mejlet jag skickar.
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster