Illusionens Filosofi: Delta Konceptet.

Moderator: Moderatorgruppen

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Illusionens Filosofi: Delta Konceptet.

Inläggav SigurdV » 09 feb 2017 16:00

Illusionen skrev:Svårighetsgraden i mitt koncept är antagligen tillräcklig för att motivera att inledningsvis enbart koncentrera på konceptet, och gå stegvis fram, punkt för punkt, för att på så sätt göra konceptet mer strukturerat tillgängligt. Då håller det inte att blanda in ovidkommande kommentarer och egna alternativa hypoteser.

En ev framkomlig väg att förklara konceptet, så det blir begripligt, skulle därför kunna vara att öppna en ny tråd med rubriken, DELTA-KONCEPTET. För att förhindra ovidkommande störande inlägg, skulle på denna nya tråd, endast frågor som har beröring med DELTA-KONCEPTET tillåtas.

Man får inte allt här världen men om det går så öppnar jag nog denna tråd ;)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Illusionens Filosofi: Delta Konceptet.

Inläggav Pilatus » 11 feb 2017 01:46

SigurdV skrev:
Illusionen skrev:För att förhindra ovidkommande störande inlägg, skulle på denna nya tråd, endast frågor som har beröring med DELTA-KONCEPTET tillåtas.

Man får inte allt här världen men om det går så öppnar jag nog denna tråd ;)

Då får du begrunda hur den speciella relativitetsteorin enbart utgår från det medvetandet förnimmer. Det, i kombination med avsaknad av definition av fenomenet tid, medför enligt konceptet att den speciella relativitetsteorin ej är komplett och feltolkas.

Jag tror inte jag har läst något i det Illusionens skrivit som berör på vilket sätt teorin medför risk för feltolkning.
Moderator

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Illusionens Filosofi: Delta Konceptet.

Inläggav SigurdV » 11 feb 2017 04:42

Pilatus skrev:
SigurdV skrev:
Illusionen skrev:För att förhindra ovidkommande störande inlägg, skulle på denna nya tråd, endast frågor som har beröring med DELTA-KONCEPTET tillåtas.

Man får inte allt här världen men om det går så öppnar jag nog denna tråd ;)

Då får du begrunda hur den speciella relativitetsteorin enbart utgår från det medvetandet förnimmer. Det, i kombination med avsaknad av definition av fenomenet tid, medför enligt konceptet att den speciella relativitetsteorin ej är komplett och feltolkas.

Jag tror inte jag har läst något i det Illusionens skrivit som berör på vilket sätt teorin medför risk för feltolkning.

Tack kompis!
Så bra att du intresserat dig i det här projektet! Jag är inte tillräckligt intresserad för att driva det ensam ;)

Men jag är intresserad av vad man kan kalla för "det goda samtalet". Där man anstränger sig för att förstå varandra och varandras teorier och intentioner. Och är det nån här som inte lyckats göra sig förstådd så är det Illusionen...
Övning 1 Vilken filosofisk åskådning stämmer in på den uppgift Pilatus förelagt mig?
Då får du begrunda hur den speciella relativitetsteorin enbart utgår från det medvetandet förnimmer.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Illusionens Filosofi: Delta Konceptet.

Inläggav Pilatus » 11 feb 2017 12:43

SigurdV skrev:Övning 1 Vilken filosofisk åskådning stämmer in på den uppgift Pilatus förelagt mig?
Pilatus skrev:Då får du begrunda hur den speciella relativitetsteorin enbart utgår från det medvetandet förnimmer.

Ja formuleringen att den speciella relativitetsteorin "enbart utgår från det medvetandet förnimmer" är hämtad från http://www.maticweb.com

På så sätt beaktas ej maskeringsprincipen och dubbelreferensprincipen och därav följande skalfaktordifferenser, som ger upphov till struktur-skift.

Det går kanske att följa Illusionens resonemang om man anstränger sig. Men jag vet inte om det gör Illusionens idé mer begriplig. Den mur man sedan går in i handlar om att den speciella relativitetsteorin saknar en godtagbar definition av fenomenet tid.

Man kan finna denna förklaring i konceptet:
TID: funktion av diff-relation mellan −GNORM och +1/GEJ NORM
När G >> 1 → 1/G ~ TIDs−1/ (−G)
Moderator

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Illusionens Filosofi: Delta Konceptet.

Inläggav SigurdV » 11 feb 2017 15:26

T ex utgår empiricismen från att alla ideer erhålles från erfarenheten,
och det får väl anses att förnimmelser är erfarenheter?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Empirism

Strängt uppfattat övergår uppfattningen till idealism
eftersom det huvudsakliga är det som uppfattar och inte det uppfattade.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Idealism

Det finns också något som kallas fenomenalism.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fenomenalism

Och om inte yttre fysiska objekt finns
så hur vet man att andra medvetanden existerar?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Solipsism

Nästa fråga är väl om Illusionens uppfattning
om Relativitetsteorins Epistemiska och Ontologiska antaganden stämmer?

Ja det här var minsann inte lättfattligt...

Man kanske kan säga att det här handlar om FYSIKENS FILOSOFI.
https://sv.wikipedia.org/w/index.php?se ... di24w5a56k

Jaså? Den finns inte på svenska wiki...
https://en.wikipedia.org/wiki/Philosophy_of_physics
https://en.wikipedia.org/wiki/Philosoph ... e_and_time

Och nu är vi bara ett snäpp från mitt stamfik:
//While such ideas have been central to philosophy from its inception,
the philosophy of space and time was both an inspiration for
and a central aspect of early analytic philosophy.//
https://en.wikipedia.org/wiki/Analytic_philosophy
________________________________________________________

Jag kunde inte låta bli att ta mig en titt på Frankrike som ju har mycket svårt att ta in anglosaxiska ideer och därför (förlåt om jag säger det) i modern tid mest producerat nipprig filosofi. Tydligen finns i alla fall nykter Fransk Filosofi:
https://en.wikipedia.org/wiki/Martial_Gueroult
https://en.wikipedia.org/wiki/Jules_Vuillemin

Jaså Jules var gästprofessor i Princeton?
Alla känner kanske inte till denna intellektuella högborg?
https://en.wikipedia.org/wiki/Institute ... nced_Study

Här i Europa kanske motsvarigheten kunde vara:
https://en.wikipedia.org/wiki/London_Sc ... _Economics

Oxford och Cambridge fnissar man väl åt?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Illusionens Filosofi: Delta Konceptet.

Inläggav Pilatus » 12 feb 2017 01:15

SigurdV skrev:Strängt uppfattat övergår uppfattningen till idealism eftersom det huvudsakliga är det som uppfattar och inte det uppfattade.

Illusionen skriver i inledningen: Vad kvarkarna representerar har ingen kunnat förklara för mig.

Illusionen har haft mycket god tid på sig att läsa om Murray Gell-Manns Nobelpris i fysik 1969. Han har också skrivit populärvetenskapliga böcker, till exempel Kvarken och Jaguaren (The Quark and the Jaguar, 1995). Kvarkar accepterades snart som hadronernas grundläggande byggstenar. Den moderna teorin för växelverkan hos kvarkar kallas kvantkromodynamik (QCD) och baseras på Gell-Manns arbete. Kvarkmodellen ingår i QCD och har varit robust nog att överleva upptäckten av alla aromer hos kvarkarna.

Det är givetvis förståeligt att man inte kan läsa in sig på allt inom fysik. Så i det avseendet är det ingen anmärkning mot Illusionen. Men det låter på Illusionen som han säger att snacket om kvarkar är litet löst prat.

Illusionen fortsätter med:

Det förekommer därför troligen inga egentliga ”elementarpartiklar” och ”kvarkar” universellt, utan dessa är skeneffekter av vårt medvetandes ”sidställda” atomära perspektiv. Vad får oss att tro att naturen skulle välja en flora av elementarpartiklar inkl kvarkar, om konceptets balanskriterie, Δ, via några enkla synkrona växelverkanmekanismer klarar av att lösa uppgiften på egen hand, om detta samtidigt ger en både enklare och i mitt tycke renare modell?
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Illusionens Filosofi: Delta Konceptet.

Inläggav Pilatus » 18 sep 2023 11:27

Inte ofta jag skriver något om Illusionens begreppsvärld, men ibland föreställer jag mig att det finns omdömen i konceptet som inte alls kan anses korrekta, som följande:

"Så har t ex fenomenet TID en abstrakt metafysisk bakgrund, ingående i ej förnimbara komplexa imaginära samband, vars effekt återspeglas i vår verklighets s k rumtid."
Re: DELTA-KONCEPTET Patentansökan aug 2023, Inlägg av Illusionen 18 sep 2023 08:17

Tid som fysik är en del av den vetenskapliga beskrivningen av vår fysiska verklighet.

Om vi antar att tid skulle vara av metafysisk natur (ett filosofiskt område som utforskar frågor som ligger utanför det som kan observeras eller mätas med vetenskapliga metoder) så skulle vi inte kunna utföra mätningar av dimensionen tid. Mitt argument som jag brukar återkomma till är GPS (Global Positioning System) som grundar sig på exakta tidsangivelser.

Inom filosofin kan tid vara ett ämne för diskussion om hur tiden påverkar vår upplevelse av att befinna sig i en pågående process av förändring. Men tid är inte nödvändigtvis en abstrakt eller metafysisk egenskap i sig.
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Illusionens Filosofi: Delta Konceptet.

Inläggav David H » 18 sep 2023 22:32

Pilatus skrev:Inte ofta jag skriver något om Illusionens begreppsvärld, men ibland föreställer jag mig att det finns omdömen i konceptet som inte alls kan anses korrekta, som följande:

"Så har t ex fenomenet TID en abstrakt metafysisk bakgrund, ingående i ej förnimbara komplexa imaginära samband, vars effekt återspeglas i vår verklighets s k rumtid."
Re: DELTA-KONCEPTET Patentansökan aug 2023, Inlägg av Illusionen 18 sep 2023 08:17

Tid som fysik är en del av den vetenskapliga beskrivningen av vår fysiska verklighet.

Om vi antar att tid skulle vara av metafysisk natur (ett filosofiskt område som utforskar frågor som ligger utanför det som kan observeras eller mätas med vetenskapliga metoder) så skulle vi inte kunna utföra mätningar av dimensionen tid. Mitt argument som jag brukar återkomma till är GPS (Global Positioning System) som grundar sig på exakta tidsangivelser.

Inom filosofin kan tid vara ett ämne för diskussion om hur tiden påverkar vår upplevelse av att befinna sig i en pågående process av förändring. Men tid är inte nödvändigtvis en abstrakt eller metafysisk egenskap i sig.


Här kan det var läge att se över begreppsdefinitioner tänker jag, då olika sätt att definiera kan lätt leda en in till helt olika slutsatser.

Physics - the branch of science concerned with the nature and properties of matter and energy. The subject matter of physics includes mechanics, heat, light and other radiation, sound, electricity, magnetism, and the structure of atoms. - referens: Oxford languages.


Och definition av förledet Meta-
meta - word-forming element of Greek origin meaning 1. "after, behind; among, between," 2. "changed, altered," 3. "higher, beyond;"


Utgår vi från en mer bokstavlig innebörd av dessa begrepp kan vi dra slutsatsen att metafysiken är något som ligger bakom eller bortom fysiken. Men följer det av detta verkligen att metafysik inte skulle vara mätbar eller observerbar?

Om vi tänker oss ämnet matematik exempelvis, är inte detta snarare metafysik än fysik? I matematiken studerar vi väl varken materia eller energi i direkt bemärkelse, men ändå så kan vi ägna oss åt mätning i matematiken. Matematiken är bortom fysiken i avseendet att den abstraherar de empiriska aspekterna, och resonerar utifrån generella principer

Och vidare kan man såklart fråga sig var tidsbegreppet hör in? Är tid ett materia-begrepp, något som har volym och massa? Eller är tid en energi? Nekar man till båda dessa frågor kanske man kan finna det tveksamt att kalla tid för ett fysiskt begrepp.

Går säkert att argumentera på olika sätt här. Viktigast är väl bara att man är tydlig med hur man definierar tänker jag, annars kan det lätt leda till missförstånd och onödig oenighet
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Illusionens Filosofi: Delta Konceptet.

Inläggav Pilatus » 18 sep 2023 23:35

Ett annat ofta förekommande ämne är kritiska frågor riktade till ateister. Som detta:

En intressant fråga med anledning av detta är hur ateisten förhåller sig till det faktum att aktuella förankringar avseende RUM, TID och ”JAGET” saknas? Om ateisten inte mäktar förklara och redovisa aktuella begrepps förankringar, är det då ö h t möjligt att trovärdigt hävda att ett högre samband, ”Gud”, i någon form, inte ”existerar”?
Ref. patentansökan av Illusionen » 18 sep 2023 14:35

Här föreligger ett tankefel då frågan om Guds existens inte förutsätts i någon premiss för att besvara frågor om tid och rum. Och jaget är en fråga som psykologin har beskrivit. Inte heller här ingår Gud som en del i förklaringen till människans natur.

Jag läste ett par böcker av Kierkegaard för många år sedan. För Kierkegaard är Gud kärlek till människorna. Gud hyser denna kärlek trots att vi som människor egentligen inte har någon avgörande betydelse för Guds självförståelse eller varande. "Det är endast genom tron som människan kan bli botad och i evigheten slippa förtvivlan." Gabriel Skilling

Det är väl en fin tanke. Men då det gäller vetenskap får vi vara litet kyligare. Det som inte bidrar till att förklara och ge evidens till det vi försöker förklara, lämnar vi utanför.
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Illusionens Filosofi: Delta Konceptet.

Inläggav David H » 19 sep 2023 18:38

Pilatus skrev:Ett annat ofta förekommande ämne är kritiska frågor riktade till ateister. Som detta:

En intressant fråga med anledning av detta är hur ateisten förhåller sig till det faktum att aktuella förankringar avseende RUM, TID och ”JAGET” saknas? Om ateisten inte mäktar förklara och redovisa aktuella begrepps förankringar, är det då ö h t möjligt att trovärdigt hävda att ett högre samband, ”Gud”, i någon form, inte ”existerar”?
Ref. patentansökan av Illusionen » 18 sep 2023 14:35

Här föreligger ett tankefel då frågan om Guds existens inte förutsätts i någon premiss för att besvara frågor om tid och rum. Och jaget är en fråga som psykologin har beskrivit. Inte heller här ingår Gud som en del i förklaringen till människans natur.

Jag läste ett par böcker av Kierkegaard för många år sedan. För Kierkegaard är Gud kärlek till människorna. Gud hyser denna kärlek trots att vi som människor egentligen inte har någon avgörande betydelse för Guds självförståelse eller varande. "Det är endast genom tron som människan kan bli botad och i evigheten slippa förtvivlan." Gabriel Skilling

Det är väl en fin tanke. Men då det gäller vetenskap får vi vara litet kyligare. Det som inte bidrar till att förklara och ge evidens till det vi försöker förklara, lämnar vi utanför.


Men Illusionen skriver väl inte heller att Guds existens förutsätts i någon premiss för att bevara frågor om tid och rum? Jag tolkar att resonemanget mer går ut på att säga om ateister inte kan redogöra om tidens existens, har de inte heller någon grund för att säga att Gud inte finns. Eller omvänt: grunden för argumenten emot Guds existens, skulle också kunna användas som grund för att tiden inte existerar. Till exempel, menar man att Gud inte finns eftersom Gud inte är fysiskt observerbar (dvs har mätbar massa och volym), kan man också mena att inte tiden existerar eftersom även tiden saknar mätbar massa och volym.

Jag är tveksam till om det är meningsfullt att göra tvär distinktion mellan vetenskap och religion. Talar vi traditionell empirisk vetenskap så visst finns det betydande skillnad i avseende att man inom empirisk vetenskap ägnar sig åt systematisk empirisk datainsamling, t ex genom experiment, randomiserade kontrollstudier, hypotesprövning etc...men all den empiriska datan vi samlar in ger oss i strikt mening inga förklaringar. Den empiriska datan må tala för sig själv, men den kan väl inte användas för att direkt belägga narrativens legitimitet? Att skapa ett narrativ tänker jag kan beskrivas som en kreativ process som är beroende av viss improvisation... och där är det ingen direkt skillnad mellan exempelvis empiriskt vetenskapligt sammanhang eller religiöst sammanhang, i båda sammanhangen är vi beroende av att skapa narrativ med allt vad det innebär.

Oavsett om vi ägnar oss empirisk vetenskap eller religion, behöver vi dels en grund, någon form av datainsamling, och dels ett narrativ, någon form av berättelse som skapas för att ge en förklaring till datan. I empirisk vetenskap är en viktig datainsalingsmetod sådant som vi kan registrera med våra fysiska sinnen, t ex synen, medan exempelvis psykologi religion behöver utgå från annan data, t ex inre känslor, upplevelser, abstrakta principer. Det kan lätt bli förvirrat om man blandar ihop dessa aspekter. Narrativen kan vara mer eller mindre användbara i olika sammanhang, men jag tror inte man kan säga att de har några sanningsvärden i direkt bemärkelse, och då fyller det heller ingen direkt funktion att argumentera för eller emot att det ena eller andra narrativet skulle vara villkorslöst sant eller falskt.

Gällande Illusionens patentansökan har jag inte läst den i detalj, men jag har läst delar av det han skrivit och skummat igenom resten. Något som slår mig är att resonemangen håller sig på en abstrakt nivå, och så vitt jag förstår använder han inte någon direkt empirisk datainsamling som grund. Utan den empiriska anknytningen kan jag själv ha svårt att förstå rent konkret vad som kan patenteras, men jag är dock ingen expert på patent och det är inte min uppgift att bedöma.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Illusionens Filosofi: Delta Konceptet.

Inläggav Pilatus » 19 sep 2023 19:28

Illusionen: Om ateisten inte mäktar förklara och redovisa aktuella begrepps förankringar, är det då ö h t möjligt att trovärdigt hävda att ett högre samband, ”Gud”, i någon form, inte ”existerar”?

En falsk implikation?

Ateister kan förklara och redovisa aktuella begrepps förankringar. Relativitetsteorin är inte vederlagd och GPS-systemet visar att exakt tid ingår som en nödvändig del i positionsbestämningen.

I vetenskaplig mening existerar inte gudar. Det krävs mer än Bibelns böcker och andra historiska dokument för att avgöra frågan. Även om vi accepterar att Jesus är en historisk person som avrättats på ett barbariskt sätt genom korsfästelse, så säger det oss ingenting om att han skulle vara född av en jungfru vid namn Maria. Eller att han verkligen väckte Lasaros till liv. Det är legender.

"Och den döde kom ut med armar och ben inlindade i bindlar och med ansiktet täckt av en duk. Jesus sade åt dem: »Gör honom fri och låt honom gå." Joh 11:44
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Illusionens Filosofi: Delta Konceptet.

Inläggav Anders » 20 sep 2023 06:26

Pilatus skrev:Illusionen: Om ateisten inte mäktar förklara och redovisa aktuella begrepps förankringar, är det då ö h t möjligt att trovärdigt hävda att ett högre samband, ”Gud”, i någon form, inte ”existerar”?

En falsk implikation?

Ateister kan förklara och redovisa aktuella begrepps förankringar. Relativitetsteorin är inte vederlagd och GPS-systemet visar att exakt tid ingår som en nödvändig del i positionsbestämningen.

I vetenskaplig mening existerar inte gudar. Det krävs mer än Bibelns böcker och andra historiska dokument för att avgöra frågan. Även om vi accepterar att Jesus är en historisk person som avrättats på ett barbariskt sätt genom korsfästelse, så säger det oss ingenting om att han skulle vara född av en jungfru vid namn Maria. Eller att han verkligen väckte Lasaros till liv. Det är legender.

"Och den döde kom ut med armar och ben inlindade i bindlar och med ansiktet täckt av en duk. Jesus sade åt dem: »Gör honom fri och låt honom gå." Joh 11:44

Ateisten kan väl bara hänvisa till det här priset på en miljon dollar, som inte delats ut, till den som lyckats påvisa något övernaturligt. ”Bara” både i meningen att det räcker ganska långt, och i meningen att det nog är svårt att förankra det ytterligare.
Men alla -ist bygger väl till stor del på tro?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Illusionens Filosofi: Delta Konceptet.

Inläggav Pilatus » 20 sep 2023 10:33

Anders skrev:Ateisten kan väl bara hänvisa till det här priset på en miljon dollar, som inte delats ut, till den som lyckats påvisa något övernaturligt. ”Bara” både i meningen att det räcker ganska långt, och i meningen att det nog är svårt att förankra det ytterligare.
Men alla -ist bygger väl till stor del på tro?

Jag förstår Illusionens tanke med att inbegripa Gud i konceptet, som en övergripande och sammanhållande kraft. Vetenskapen kan naturligtvis inte förklara allt. Frågan är väl om det alls är möjligt.

Vetenskapen nöjer sig med att redovisa det vi kan veta något om.

Anekdoten om matematikern Laplace (1749-1827) är alltid kul, han hade med hjälp av Newtons lagar ställt upp ekvationerna för himlakropparnas rörelser. När Napoleon frågade honom om inte Gud behövdes för att förklara kosmos, svarade han: "Den hypotesen har jag inget behov av!"
Moderator

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1323
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Illusionens Filosofi: Delta Konceptet.

Inläggav Illusionen » 20 sep 2023 15:10

David H skrev:
Men Illusionen skriver väl inte heller att Guds existens förutsätts i någon premiss för att bevara frågor om tid och rum? Jag tolkar att resonemanget mer går ut på att säga om ateister inte kan redogöra om tidens existens, har de inte heller någon grund för att säga att Gud inte finns. Eller omvänt: grunden för argumenten emot Guds existens, skulle också kunna användas som grund för att tiden inte existerar. Till exempel, menar man att Gud inte finns eftersom Gud inte är fysiskt observerbar (dvs har mätbar massa och volym), kan man också mena att inte tiden existerar eftersom även tiden saknar mätbar massa och volym.


Ja, så förhåller det sig, du har tolkat mig rätt.

Tidigare använde jag mig av de elektromagnetiska fälten som exempel på något som anses ”existera”, men som inte isolerat
går att förnimma, trots att de har atomära/verkliga egenskaper.
I tråden, Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?, (24 okt 2019) beskrivs fältens bakgrund.
Fälten antyder att universum har metafysiska strukturer/samband som vårt medvetande ej direkt förmår förnimma och tolka.
Fältens ursprung i ett universellt perspektiv saknar, såvitt jag erfarit, även de, egentlig förklaring.
Fälten utgör en viktig ledtråd i konceptet, och representerar imaginära medelvärden av den i konceptet beskrivna ömsesidiga
och komplexa växelverkan-kommunikationen, baserat på olika förankrade perspektiv. En konsekvens av detta är t ex att magnetiska
och elektriska fält uppträder vinkelrätt mot varandra, vilket alltså helt är i överensstämmelse med konceptets budskap.

/ Bengt Hj Törnblom / Illusionen

Pax vobiscum.
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Illusionens Filosofi: Delta Konceptet.

Inläggav Anders » 20 sep 2023 15:41

Illusionen skrev:
David H skrev:
Men Illusionen skriver väl inte heller att Guds existens förutsätts i någon premiss för att bevara frågor om tid och rum? Jag tolkar att resonemanget mer går ut på att säga om ateister inte kan redogöra om tidens existens, har de inte heller någon grund för att säga att Gud inte finns. Eller omvänt: grunden för argumenten emot Guds existens, skulle också kunna användas som grund för att tiden inte existerar. Till exempel, menar man att Gud inte finns eftersom Gud inte är fysiskt observerbar (dvs har mätbar massa och volym), kan man också mena att inte tiden existerar eftersom även tiden saknar mätbar massa och volym.


Ja, så förhåller det sig, du har tolkat mig rätt.

Tidigare använde jag mig av de elektromagnetiska fälten som exempel på något som anses ”existera”, men som inte isolerat
går att förnimma, trots att de har atomära/verkliga egenskaper.
I tråden, Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?, (24 okt 2019) beskrivs fältens bakgrund.
Fälten antyder att universum har metafysiska strukturer/samband som vårt medvetande ej direkt förmår förnimma och tolka.
Fältens ursprung i ett universellt perspektiv saknar, såvitt jag erfarit, även de, egentlig förklaring.
Fälten utgör en viktig ledtråd i konceptet, och representerar imaginära medelvärden av den i konceptet beskrivna ömsesidiga
och komplexa växelverkan-kommunikationen, baserat på olika förankrade perspektiv. En konsekvens av detta är t ex att magnetiska
och elektriska fält uppträder vinkelrätt mot varandra, vilket alltså helt är i överensstämmelse med konceptets budskap.

/ Bengt Hj Törnblom / Illusionen

Pax vobiscum.

Det här är den biten jag stannade på
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 21 och 0 gäster