Livets mening

Moderator: Moderatorgruppen

Tessan
Inlägg: 31
Blev medlem: 13 feb 2017 18:56

Livets mening

Inläggav Tessan » 14 feb 2017 02:35

Säkert många som ställer sig denna frågan. Finns det någon objektiv mening med livet tänker ni? Typ kretsloppet? Jag undrar detta därför att jag känner att jag letar efter något. Tänker ofta i banor så som att det är bara vad andra vill göra med deras liv. Min mening då, finns det ens någon. Eller är det egentligen bara ett uttryck för att du inte ska ta självmord det första du gör. Är 19 år nu, vet inte riktigt vart jag är påväg. Vad jag vill bli, vill utbilda mig. Fast tycker att arbeta är på det hela ganska meningslöst. Tycker livet är ganska menigslöst och uppgjort.

Tessan
Inlägg: 31
Blev medlem: 13 feb 2017 18:56

Re: Livets mening

Inläggav Tessan » 14 feb 2017 02:37

Tror inte på någon gud heller

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Livets mening

Inläggav klorofyll » 14 feb 2017 03:39

För det första så tror jag att det finns en mening med alla människors liv, även om vi kanske inte är medvetna om den. Så bara för att att man inte vet vad meningen är med ens liv så betyder inte de att det inte finns någon. Jag tror att meningen handlar om att göra något gott, eller att undvika göra något dåligt, mot andra människor. Jag tänker att det som varje människa är bäst på är nära kopplat till meningen med dennes liv. Sedan brukar jag tänka att det minsta som kan begäras är svårast att ge.

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Livets mening

Inläggav Smisk » 14 feb 2017 11:35

Tessan skrev:Säkert många som ställer sig denna frågan. Finns det någon objektiv mening med livet tänker ni? Typ kretsloppet? Jag undrar detta därför att jag känner att jag letar efter något. Tänker ofta i banor så som att det är bara vad andra vill göra med deras liv. Min mening då, finns det ens någon. Eller är det egentligen bara ett uttryck för att du inte ska ta självmord det första du gör. Är 19 år nu, vet inte riktigt vart jag är påväg. Vad jag vill bli, vill utbilda mig. Fast tycker att arbeta är på det hela ganska meningslöst. Tycker livet är ganska menigslöst och uppgjort.


Enkelt uttryckt: Vi ger allt mening :)

Vi är gjorda för att se mening och vi kan inte "kliva ur" denna benägenhet. Man kan se det som en funktion på samma sätt som vi har ögon för att se eller händer för att greppa saker har vi ett meningssökande för att ge saker mening.

Principen fungerar som så att vi letar hela tiden efter en anledning att välja A eller B och för att kunna göra val måste vi ge valen samband, en mening, och det viktigaste av allt: Värde.

För att förstå hur vi bör påverka våra liv behöver vi kunna sätta värde på de olika möjligheter vi har att leva genom och om vi ser A och B behöver vi kunna ge dem värde där antingen A eller B ger det bästa valet. Bästa är det som är viktigast, det som har högst värde, och det sämsta är det som har lägst värde.

Mening är när vi tänker och känner att våra handlingar har ett positivt värde i relation till andra som då har ett negativt, meningslösa.

Detta är inte ett stort problem när man tänker sig att man ständigt saknar de grundläggande sakerna som mat för dagen, trygghet eller tak över huvudet när kylan kommer. Det är inga svåra saker att se värdet på det beteende som genererar dessa? :)

Men det är när vi har allt detta, det är då vi ser att meningssökandet, alltså känslan av att tillvaron och våra handlingar i sig tillfredställer det vi ger värde, får oss att inse att vi inte bara har dessa grundläggande behov utan att det även är ett att ge saker värde.


Du är 19 och där faller det sig naturligt att reflektera över "vem är jag" och "var är jag påväg" etc, men än någon annan tid. Det är utvecklingspsykologins syn på saken om inte annat.

Det kan vara bra att veta att när vi tänker att vi "lika gärna kan ta livet av oss" då livet verkar "sakna mening" så är detta ett negativt värde vi själva, med detta system/funktion, ger.

Det tillhör inte naturen att den "saknar mening", det tillhör oss att vi deklarerar den som meningslös i det fallet och detta är även det en mening. En med negativt värde.

/Smisk

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Livets mening

Inläggav SigurdV » 14 feb 2017 11:44

Smisk svarar bra tycker jag:
En tolkning av begreppet "mening" är just tillfredsställelse med tillvaron.
Tyvärr saknar några förmågan att uppnå en sådan tillfredsställelse.
Eller uppnår den bara tillfälligt i korta stunder.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Livets mening

Inläggav klorofyll » 14 feb 2017 13:57

Smisk skrev:Principen fungerar som så att vi letar hela tiden efter en anledning att välja A eller B och för att kunna göra val måste vi ge valen samband, en mening, och det viktigaste av allt: Värde.

Smart! Så skall jag alltid tänka i fortsättningen!

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Livets mening

Inläggav Algotezza » 14 feb 2017 14:10

Meningslöshet eller meningsfullhet vad gäller livet bygger på personliga och subjektiva känslor inför livet/existensen. Bortser vi från känslan kan vi bara säga att livet är något som är. Liksom vi medan vi finns till.

Den enda objektiva mening man kan finna, tänker jag, är att meningen med livet är att leva och att leva innebär att uppleva och göra saker, handla. Allt som hindrar oss att uppleva och skapa fullt ut inskränker på våra livs mening. Gör det fattigare. Mindre meningsfullt.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Livets mening

Inläggav Pilatus » 14 feb 2017 15:20

Tessan skrev:Säkert många som ställer sig denna frågan. Finns det någon objektiv mening med livet tänker ni?

Det finns en objektiv mening om vi ser oss som medlem av en art. Det kan finnas en tillfredsställelse i att ordna livet på ett gott och tryggt sätt för familjen. Människan har varit synnerligen framgångsrik i att föröka arten. Så vi behöver inte stressa längre och avla många barn för att stammen skall bli talrik. Det var på Gamla Testamentets tid som Javeh jagade på Abraham med orden: Se upp mot himlen och räkna stjärnorna, om du kan! Så talrika skall dina ättlingar bli.

Numera är det viktigare att bli en del av det intellektuella kapitalet. Så är det om man skall tro Dr. Michio Kaku. Om vi utbildar oss och lär oss ett hantverksyrke är det förstås gott nog. Men om vi kan utveckla metoder och medicin som kan lindra och bota sjukdomar är det fantastiskt.

Antagligen går det att sammanfatta meningen med livet till: känner vi att vi gör nytta så kommer vi att vara till freds. Om någon dessutom tycker om oss, även då vi inte gör någon nytta, har vi kommit en bit.
Moderator

Tessan
Inlägg: 31
Blev medlem: 13 feb 2017 18:56

Re: Livets mening

Inläggav Tessan » 14 feb 2017 16:02

Fast bara för att man är en art. Har du egentligen en mening, du har väl förvisso behov. Fast kan du verkligen säga att det finns en mening. Hos människan i alla fall, så är det olika hur just du väljer att leva ditt liv. Det här med familj tycker jag också känns väldigt, har alla det behovet?

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Livets mening

Inläggav Kreativ » 14 feb 2017 20:09

Tessan skrev:Är 19 år nu, vet inte riktigt vart jag är påväg. Vad jag vill bli, vill utbilda mig. Fast tycker att arbeta är på det hela ganska meningslöst. Tycker livet är ganska menigslöst och uppgjort.

Jag hade ungefär samma frågor vid den åldern och det slutade inte där. Efter att ha läst de andras svar ställer jag mig frågeställande kring huruvida de fått gå igenom samma tunga förvirring i livet. Om de har det har de nog glömt bort det. Samtidigt är det svårt att ge ett mer objektivt svar än vad som har givits. Folk kan inte tala om vad andra människors mening är eftersom folk är olika. Jag föredrar att prata om "funktioner" mer än mening. Din funktion skulle kunna vara att lätt känna meningslöshet för att ge dig en drift till att ifrågasätta. Det är en form av balans eller motpol till de människor som bara anpassar sig utan att ifrågasätta.

klorofyll sa något rätt bra när han/hon sa "Jag tänker att det som varje människa är bäst på är nära kopplat till meningen med dennes liv." Bästa utgångspunkten är att försöka skaffa självkännedom och sedan/även kännedom om andra. Ibland är det svårt att veta vad man är bra på eftersom det är svårt att se sig själv objektivt, och skolan vi har idag hjälper knappast med sådana relevanta saker.
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Livets mening

Inläggav Pilatus » 14 feb 2017 20:34

Tessan skrev:Fast bara för att man är en art.

Ja, det ligger inbyggt i oss att handla så att arten kan anpassa sig och utvecklas. Det gäller alla levande arter. Det är genernas imperativ.
Tessan skrev:Har du egentligen en mening, du har väl förvisso behov.

Visst har vi en massa behov, de kan sorteras och ordnas enligt Abraham Maslow, se bild.
Tessan skrev:Fast kan du verkligen säga att det finns en mening. Hos människan i alla fall, så är det olika hur just du väljer att leva ditt liv.

Det som finns är, i första hand, den mening som du själv kan finna och uppleva. Men du har ju även mening för andra i din omgivning.
Tessan skrev:Det här med familj tycker jag också känns väldigt, har alla det behovet?

Jag tror det. Många klarar sig förvisso utmärkt utan att vara bundna vi att bilda familj. Men ingen vill vara ensam, vi vill vara behövda. Barn är ett livsprojekt, oftast meningsskapande.

Hur ser du själv på vad som ger mening för dig?

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Livets mening

Inläggav Algotezza » 15 feb 2017 08:49

Peter Gärdenfors definierar mening som mönster. När vi ser mönster i tillvaron uppfattar vi det som meningsfullt. Ibland finns det objektivt sett inget mönster men då skapar vi ett. En meningslös tillvaron blir då en tillvaro utan mönster där ingenting är förutsägbart och slump och kaos råder.

En annan betydelse av ordet mening när det gäller livet är huruvida det finns något syfte med livet och då som svar på frågan varför vi finns. Då kan man tänka dels kausalt, dels finalt eller teleologiskt. Vi finns här därför att vi fötts till denna värld. Vi kan själva ge våra liv ett vidare eller högre syfte. Annars kan vi bara som jag skrev ovan, leva, uppleva och skapa, göra saker.

Man kan också leva med insikten att livet självt (vad nu det är) befinner sig bortom meningsfullt och meningslöst att det bara är något som är. Dock mår man i längden inte bra av att tänka att livet är meningslöst. I hög grad beror detta på ens livskänsla, att man inte funnit något vettigt att syssla med. Man mår bra av att ha något att arbeta med. Själv har jag fyllt 65 men fortsätter jobba. Dels pga ekonomin, dels därför att jag tycker om att jobba som lärare och mår bra av att ha ett schema att hålla mig till. Viss kan man som pensionär skapa och upprätthålla ett eget schema men det är ju ändå inte riktigt på samma allvar. Och lönearbetet ger mig en ekonomisk bas för min kreativitet. Jag gör musik, skriver texter gör bilder. Hade jag bara haft jobbet hade mitt liv känts meningslöst. Utan ramar och gränser för friheten ser man den inte.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Livets mening

Inläggav Pilatus » 15 feb 2017 09:42

Pilatus skrev:
Tessan skrev:Fast bara för att man är en art.

Ja, det ligger inbyggt i oss att handla så att arten kan anpassa sig och utvecklas. Det gäller alla levande arter. Det är genernas imperativ.
Tessan skrev:Har du egentligen en mening, du har väl förvisso behov.

Visst har vi en massa behov, de kan sorteras och ordnas enligt Abraham Maslow, se bild.
Tessan skrev:Fast kan du verkligen säga att det finns en mening. Hos människan i alla fall, så är det olika hur just du väljer att leva ditt liv.

Det som finns är, i första hand, den mening som du själv kan finna och uppleva. Men du har ju även mening för andra i din omgivning.
Tessan skrev:Det här med familj tycker jag också känns väldigt, har alla det behovet?

Jag tror det. Många klarar sig förvisso utmärkt utan att vara bundna vid att bilda familj. Men ingen vill vara ensam, vi vill vara behövda. Barn är ett livsprojekt, oftast meningsskapande.

Hur ser du själv på vad som ger mening för dig?

Bild
Moderator

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Livets mening

Inläggav Smisk » 15 feb 2017 13:28

Algotezza skrev:Peter Gärdenfors definierar mening som mönster. När vi ser mönster i tillvaron uppfattar vi det som meningsfullt. Ibland finns det objektivt sett inget mönster men då skapar vi ett. En meningslös tillvaron blir då en tillvaro utan mönster där ingenting är förutsägbart och slump och kaos råder.


Peter missar en sak i denna förklaring, meningen vi talar om som i "meningen med livet" handlar inte om mönster och ordning utan om värde.

Den mening är vad som är meningsfullt/önskvärt att göra i relation till vad som är meningslöst/oönskvärt. Att vi letar efter en sammanhängande värld genom vilket vi kan förhålla oss till är en sak men här handlar det om hur vi förhåller dimensionen värde till det vi tolkar.

När vi tänker oss att vi behöver göra något tillför det vi gör något värde för oss. I min uppfattning är det mest som så att många tänker sig att livet "i verkligheten" saknar värde och ovanpå detta behöver vi söka olika "kickar" genom att göra saker som distraherar oss från denna tomhet.

Är vi uppriktiga ser vi att det är vi själva som deklarerat livet som meningslöst, det är vi själva som skapar tomhetskänslan genom att ge livet ett negativt värde. Meningslöshet är inte neutralt här, det är ett negativt värde, det är något ickeönskvärt.

Den vanligaste grejen med "meningen med livet" är att man tänker sig att vi ser att vi är en del av "något större" och att vi då inte behöver bry oss om vi har mening eller inte då ansvaret måste ligga i detta var på vi blir lättade och känner en frihet från det som tyngde oss och i detta ser vi ett värde :)

Vi kan inte kliva ur värdedimensionen och jag hävdar att vi på ett sätt ÄR den. Den existerar, i verkligheten, genom och som oss.

Allt i världen kan enbart ses genom dimensionen värde genom ett inre och vi existerar genom denna dimensionen och vi behöver ge naturen, livet, världen, varandra och oss själva det värde vi får av oss.

Det fungerar inte att reducera dessa saker till en värdelös verklighet, det existerar ingen sådan :)

/Smisk

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Livets mening

Inläggav klorofyll » 15 feb 2017 14:44

Smisk skrev:Den vanligaste grejen med "meningen med livet" är att man tänker sig att vi ser att vi är en del av "något större" och att vi då inte behöver bry oss om vi har mening eller inte då ansvaret måste ligga i detta var på vi blir lättade och känner en frihet från det som tyngde oss och i detta ser vi ett värde :)

Bra skrivet!


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 20 och 0 gäster