Vad är Metafysik?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är Metafysik?

Inläggav Pilatus » 30 mar 2017 20:41

SigurdV skrev:Har inte du påstått att universum är allt som finns och att det finns ingenting utanför det?

Om inte så får jag be om ursäkt :)

Du behöver inte be mig om ursäkt. Så här skrev jag:

Man talar rimligen om vad som är meningsfullt angående kvantitativa egenskaper hos föremål eller fenomen. I en sådan världsbild finns det alltid något som är minst, t ex atomen gällde länge, sedan subatomära partiklar och vad dessa är sammansatta av.

Eller i fallet universum, att det är allt vi vet något om, den största mängden materia, energi mm. Om det är detsamma som att det absolut inte kan finnas något större har jag inte uttalat mig om. Där måste jag passa. Jag vet heller ingen metod att få kunskap om sådant. Det är därför det framstår som mindre meningsfullt att uttala sig om vad som eventuellt skulle kunna finnas. Ser vi några tecken på att universum inte är ett slutet system så ...
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är Metafysik?

Inläggav Pilatus » 30 mar 2017 20:46

SigurdV skrev:Det minsta vi har tänkt oss än så länge är strängar:

Vilket bevisvärde har det att vi kan tänka oss strängar? De tillhör en kategori som vi än så länge bara kan föreställa oss. Men de behöver inte finnas. Gränsen mellan vad som finns och vad vi kan föreställa oss kan vara otydlig?
Moderator

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Vad är Metafysik?

Inläggav SigurdV » 30 mar 2017 20:57

Pilatus skrev:
SigurdV skrev:Har inte du påstått att universum är allt som finns och att det finns ingenting utanför det?

Om inte så får jag be om ursäkt :)

Du behöver inte be mig om ursäkt. Så här skrev jag:

Man talar rimligen om vad som är meningsfullt angående kvantitativa egenskaper hos föremål eller fenomen. I en sådan världsbild finns det alltid något som är minst, t ex atomen gällde länge, sedan subatomära partiklar och vad dessa är sammansatta av.

Eller i fallet universum, att det är allt vi vet något om, den största mängden materia, energi mm. Om det är detsamma som att det absolut inte kan finnas något större har jag inte uttalat mig om. Där måste jag passa. Jag vet heller ingen metod att få kunskap om sådant. Det är därför det framstår som mindre meningsfullt att uttala sig om vad som eventuellt skulle kunna finnas. Ser vi några tecken på att universum inte är ett slutet system så ...


Det är inte gott om förslag... Om naturkonstanter ändras med tiden pekar de mot universums utsida.
Men de ändras så långsamt att metoden känns meningslös. Då är det rimligare att leta efter små variationer i universums åldrandehastighet.

OM universum har en omgivning borde den ändra sig periodiskt (som allt annat) och då skulle omgivningens varierande gravitation avspegla sig i en varierande tidsdilation hos universum. Det skulle förhoppningsvis kunna röra sig om måttliga tidsförlopp.

Jag menar att det FINNS metoder men att de kanske kräver Miljardtals år att utföra!
Så jag har grubblat en del på om det går att snabba upp det hela.

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Vad är Metafysik?

Inläggav SigurdV » 30 mar 2017 21:21

Pilatus skrev:
SigurdV skrev:Det minsta vi har tänkt oss än så länge är strängar:

Vilket bevisvärde har det att vi kan tänka oss strängar? De tillhör en kategori som vi än så länge bara kan föreställa oss. Men de behöver inte finnas. Gränsen mellan vad som finns och vad vi kan föreställa oss kan vara otydlig?


Bevisvärdet beror väl på vad man vill bevisa.
Jag ville mest VISA vilka minsta saker det är fråga om just nu.

För att påvisa existensen av strängar behöver vi åstadkomma energier
vi inte lär kunna åstadkomma på rätt länge än... Men man ska aldrig säga aldrig ;)

Ett energikvantum är nog det minsta jag kan tänka mig just nu...
Och jag tänker mig att ett sådant skapade rum och tid.

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Vad är Metafysik?

Inläggav SigurdV » 30 mar 2017 22:17

Pilatus skrev:Eller i fallet universum, att det är allt vi vet något om, den största mängden materia, energi mm. Om det är detsamma som att det absolut inte kan finnas något större har jag inte uttalat mig om. Där måste jag passa. Jag vet heller ingen metod att få kunskap om sådant. Det är därför det framstår som mindre meningsfullt att uttala sig om vad som eventuellt skulle kunna finnas. Ser vi några tecken på att universum inte är ett slutet system så ...


Vilken sorts meningslöshet tänker du på här?
Semantisk eller känslomässig?

Själv hittar jag inget meningslöst i den forskande tanken.
Universum verkar slutet... Men så verkar också våra medvetanden vara.

Avgränsning ...individualitet ... verkar vara något fundamentalt.
Sen må den Österländska filosofin ha motsatt åsikt :)

Men i vår upplevda verklighet har individer samband via omgivning.
Individer kan egentligen inte tänkas helt slutna från den miljö de befinner sig i.

Hur sannolik är en verklighet endast innehållande en sko?
Vi kan visserligen inte finnas med i den som betraktare men ändå...
Är inte iden med en verklighet endast innehållande en sko absurd?

Det skulle alltså inte finnas något före eller efter
och inget utanför denna artificiella löjeväckande verklighet.

Varför inte?... kanske någon säger... Och jag kan inte förstå denne.
Menar han månne att någon slags slump skulle ha orsakat en hel verklighet
innehållande endast en sko märkt "Made in Hong Kong"?

Det är nåt liknande jag känner inför livet som helhet!
Eller rättare sagt inför : Medvetandet i synnerhet!

Medvetandet är en konsekvens av Universums Begynnelsetillstånd och Naturens Lagar.
Men AV VAD är konsekvensen: Universums Begynnelsetillstånd och Naturens Lagar?

Har vi något rimligare alternativ än Universell Evolution?
Verkligheterna fungerar som livet självt... de förökar sig!

Och då kan vi ta farväl av alla förklaringar av verkligheten före Darwin!
Och alla religioner: Universum har inga favoriter!

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är Metafysik?

Inläggav Pilatus » 31 mar 2017 00:21

Såg just en film, Wild, med Reese Witherspoon i huvudrollen och Laura Dern. Bygger på boken Wild: From Lost to Found on the Pacific Crest Trail, författare Cheryl Strayed som gick vandringsleden PCT i södra Kalifornien, juni 1995. En charmerande film, se den gärna.

Tillbaks till ämnet via lift med en charmkvark, små och stora ting inom metafysiken.

Naturkonstanterna antas vara stabila. Om någon har modellerat vad som händer om man skruvar på någon av dem vet jag inte. Men det måste vara alltför frestande för att avstå, så jag tippar att man lånat litet datortid i någon (sen) version av Cray. Frågan är hur dessa konstanter relaterar till varann. Måste man vikta konstanterna? Kanske måste man undersöka en konstant åt gången, (en beroende och en oberoende variabel). Det vore intressant att se.

Hur universums "omgivning" (membran) ser ut spekuleras det om. Strängteorin (M-teorin) är intressant, men jag måste medge att jag inte ägnat den särskilt mycket tid. Kanske skall man läsa något om (eller för den som kan av) Ed Witten.

Standardmodellen är från 1973, den verkar inte fullt så robust som man önskar trots att det finns mängder av empiri runt den. Michael Green och John H. Schwartz kom i sina beräkningar att uppfatta elementarpartiklar som strängar (små trådar), inte som punkter, så därför kom de att kalla det en strängteori.

Meningslöshet - att ställa frågor där det inte finns några svar. Det är först då vi har en idé som vi kan ställa en hypotetisk fråga. T ex att finna en metod för att bekräfta gravitonens existens (vilomassa noll). Att bygga en accelerator för att bevisa dess existens är knappast möjligt. Men de förefaller sannolika och därmed kommer begåvade forskare att pussla vidare.

Medvetandet skriver du om. Jag tror inte på epifenomen, medvetandet fyller en funktion. En central punkt som filtrerar bort en massa lågt prioriterade sinnesintryck. De kognitiva funktionerna hjälpte oss att lösa en rad problem. Vi blev snabba och lätta, lärde oss att tillverka vapen för jakt och arbeta organiserat tillsammans. Och så fick vi tid över att sitta och tjattra med varann, socialt skvaller, jakthistorier och berättelser om märkliga ting. Vi fick ett språk och utvecklade talet. Sedan var kulturen och vår tidiga historia född. Sådant väcker tankar.

I övrigt har jag inte så mycket idéer om universums utveckling. Det var ett spektakulärt fyrverkeri, det sprakade och gnistrade en stund. Festligt som livet, men som Karl Vennberg skriver:

Döden är bara ränseln som vi lägger av
vid vägens slut
en blygrå skugga
som smälter ner i ljuset

döden är bara plogen som vänder livets mylla
det hårda rågbrödet
som håller våra tänder rena

döden är bara överlöparen
som visar oss vägen
en desertör
som ger oss lösenordet

döden är bara törnsnåret
kring genomlysta blommor
det mörka smycket som ger oss tillträde till festen.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är Metafysik?

Inläggav Pilatus » 31 mar 2017 00:22

Jag glömde skriva att jag uppskattade vad du skrev!

God natt!
Moderator

Illusionen

Re: Vad är Metafysik?

Inläggav Illusionen » 31 mar 2017 09:04

Pilatus skrev:
Illusionen skrev:Att då tala om ett absolut ”allt” blir sannolikt missvisande, vilket verkar vara i linje med det du hävdar.

Det är alltid vanskligt att uttala sig kategoriskt.
Vad skulle du svara att det finns för några fler naturliga tal än de som ryms i mängden av alla naturliga tal?


Kommenterar detta i tråden, Vad utgör medvetandets referens?

/ Illusionen

https://www.youtube.com/watch?v=ub56L5AYyEM

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Vad är Metafysik?

Inläggav SigurdV » 31 mar 2017 11:43

Pilatus skrev: Såg just en film, Wild, med Reese Witherspoon i huvudrollen och Laura Dern. Bygger på boken Wild: From Lost to Found on the Pacific Crest Trail, författare Cheryl Strayed som gick vandringsleden PCT i södra Kalifornien, juni 1995. En charmerande film, se den gärna.

Tillbaks till ämnet via lift med en charmkvark, små och stora ting inom metafysiken.

Naturkonstanterna antas vara stabila. Om någon har modellerat vad som händer om man skruvar på någon av dem vet jag inte. Men det måste vara alltför frestande för att avstå, så jag tippar att man lånat litet datortid i någon (sen) version av Cray. Frågan är hur dessa konstanter relaterar till varann. Måste man vikta konstanterna? Kanske måste man undersöka en konstant åt gången, (en beroende och en oberoende variabel). Det vore intressant att se.

Det är inte otänkbart att universum börjat med andra värden på naturkonstanterna... Att någon intern process fått dem att anta de nuvarande värdena ... Ungefär som inflationen kan förklara varför universum skulle vara homogent och isotropiskt i den stora skalan.

//The Big Bang theory of the evolution of the observable universe assumes that space is isotropic. It also assumes that space is homogeneous.These two assumptions together are known as the Cosmological Principle. As of 2006, the observations suggest that, on distance scales much larger than galaxies, galaxy clusters are "Great" features, but small compared to so-called multi-verse scenarios. Here homogeneous means that the universe is the same everywhere (no preferred origin) and isotropic implies that there is no preferred direction.//
https://en.wikipedia.org/wiki/Cosmological_principle

Det här är minerad terräng!
https://en.wikipedia.org/wiki/Dipole_anisotropy

Jorden rör sig i förhållande till universum:
Wiki skrev: Dipole anisotropy is a form of anisotropy and the progressive difference in the frequency of radiation from opposite directions due to the motion of the observer relative to the source. As a result of that motion, one end of the 360-degree spectrum is redshifted, whereas the other end is blueshifted. That effect is notable in measurements of the cosmic microwave background radiation, due to the motion of earth.

Det är förstås lite förargligt för relativitetsteorin men nu har kosmologerna lite diskret definierat en nord/sydlig riktning i kosmos det skulle inte förvåna mig om dom också har definierat uppåt/neråt och öster/väster... Både nåt slags absolut rum och en absolut tid knackar på fysikens ytterdörr :)
Jag har försökt diskutera saken sedan sekelskiftet men inte förrän jag hittade den dipola anisotropin beskriven på Wiki har jag nåt som tystar tvivlet: Inget argument är starkare än Auktoritetens: Jo så är det faktiskt! Men tänk att etablissemanget hållit käften så länge?!
Saken är den att om du rör dig i föthållande till universum så uppstår en
(möjligen svårligen mätbar) dipol anisotropi...
Pilatus skrev: Hur universums "omgivning" (membran) ser ut spekuleras det om. Strängteorin (M-teorin) är intressant, men jag måste medge att jag inte ägnat den särskilt mycket tid. Kanske skall man läsa något om (eller för den som kan av) Ed Witten.

Samma här! Jag går först till det vi tror oss veta!
Men jag har Greene's Ett utsökt universum, i hyllan :)
Pilatus skrev:Standardmodellen är från 1973, den verkar inte fullt så robust som man önskar trots att det finns mängder av empiri runt den. Michael Green och John H. Schwartz kom i sina beräkningar att uppfatta elementarpartiklar som strängar (små trådar), inte som punkter, så därför kom de att kalla det en strängteori.

Jag tror att min styvfar (Staffan Söderberg) som jobbade som forskningsingenjör på Foa berättade om kvarkarna (Standardmodellen) tidigare än så... Han var förresten sonson till Hjalmar Söderberg :)
Pilatus skrev: Meningslöshet - att ställa frågor där det inte finns några svar. Det är först då vi har en idé som vi kan ställa en hypotetisk fråga. T ex att finna en metod för att bekräfta gravitonens existens (vilomassa noll). Att bygga en accelerator för att bevisa dess existens är knappast möjligt. Men de förefaller sannolika och därmed kommer begåvade forskare att pussla vidare.

Vi har ju varit inne lite grann på hur elementarpartiklarna tänks uppkomma efter att temperaturen vid stora smällen antagit ändligt och sjunkande värde

Pilatus skrev: Medvetandet skriver du om.
Jag tror inte på epifenomen, medvetandet fyller en funktion.

Då är vi överens där: Det är så att vissa fenomen förutsätter andra fenomen
och därför med nödvändighet uppkommer EFTER sina förutsättningar.
Pilatus skrev: En central punkt som filtrerar bort en massa lågt prioriterade sinnesintryck. De kognitiva funktionerna hjälpte oss att lösa en rad problem.

Ja... Men jag menar att ett primitivt medvetande (system för informationsbehandling)
redan fanns på cellnivå!
Pilatus skrev: Vi blev snabba och lätta, lärde oss att tillverka vapen för jakt och arbeta organiserat tillsammans. Och så fick vi tid över att sitta och tjattra med varann, socialt skvaller, jakthistorier och berättelser om märkliga ting. Vi fick ett språk och utvecklade talet. Sedan var kulturen och vår tidiga historia född. Sådant väcker tankar.
Det verkar som om du kanske läst Robin Dunbar? (Samvaro skvaller och språkets uppkomst... en förvånande bra liten bok!)
https://en.wikipedia.org/wiki/Grooming, ... f_Language
Pilatus skrev: I övrigt har jag inte så mycket idéer om universums utveckling.

Det är roligt att prata med dig ...du ger inte bort några lätta vinster ;)
Jag försöker få ordning på Universums Historia. Kanske lite ambitöst?
Vad sägs om: Verklighetens uppgång och fall?

Pilatus skrev:Det var ett spektakulärt fyrverkeri, det sprakade och gnistrade en stund.
Festligt som livet, men som Karl Vennberg skriver:

Döden är bara ränseln som vi lägger av
vid vägens slut
en blygrå skugga
som smälter ner i ljuset

döden är bara plogen som vänder livets mylla
det hårda rågbrödet
som håller våra tänder rena

döden är bara överlöparen
som visar oss vägen
en desertör
som ger oss lösenordet

döden är bara törnsnåret
kring genomlysta blommor
det mörka smycket som ger oss tillträde till festen.

Bild

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är Metafysik?

Inläggav Pilatus » 31 mar 2017 13:53

Illusionen skrev:
Pilatus skrev:Vad skulle du svara att det finns för några fler naturliga tal än de som ryms i mängden av alla naturliga tal?

Kommenterar detta i tråden, Vad utgör medvetandets referens?

Det tror jag inte behövs för att förstå frågan.
Moderator

Illusionen

Re: Vad är Metafysik?

Inläggav Illusionen » 31 mar 2017 20:03

Pilatus skrev:
Illusionen skrev:
Pilatus skrev:Vad skulle du svara att det finns för några fler naturliga tal än de som ryms i mängden av alla naturliga tal?

Kommenterar detta i tråden, Vad utgör medvetandets referens?

Det tror jag inte behövs för att förstå frågan.


https://www.youtube.com/watch?v=jIMhshpf0Y4


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 27 och 0 gäster