Objektiv skönhet

Moderator: Moderatorgruppen

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Objektiv skönhet

Inläggav SigurdV » 26 dec 2017 04:32

Algotezza skrev:
xion skrev:.......
Allting som lever och är underkastat förändring och rörelse och allt som förändras och rör sig enligt naturens lagar äger skönhet.
.......
Ty detta som vi kineser kallar shih är en rörelsens skönhet och inte de statiska proportionernas skönhet. Alla ting som lever och rör sig har sin shih och därför också sin skönhet i styrka och wen, eller formens och linjens skönhet.

Lin Yutang


Exakt vad i denna värld är inte underkastat förändring och rörelse? Vad förändras alltså ej och vad rör sig inte enligt naturens lagar?


Bra frågat!
Finns något sådant kallas det INVARIANS (eller naturlag).

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Objektiv skönhet

Inläggav Pilatus » 27 dec 2017 11:51

SigurdV skrev:
Algotezza skrev:Exakt vad i denna värld är inte underkastat förändring och rörelse? Vad förändras alltså ej och vad rör sig inte enligt naturens lagar?

Bra frågat! Finns något sådant kallas det INVARIANS (eller naturlag).

Eller konstanter, talet pi, Nepers tal etc.

Platon menade att det vi betraktar som skönt, t ex en skiss av Giorgio Morandi har del i det skönas idé.

Bild
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Objektiv skönhet

Inläggav Esther » 22 jan 2018 09:56

Algotezza skrev:
xion skrev:.......
Allting som lever och är underkastat förändring och rörelse och allt som förändras och rör sig enligt naturens lagar äger skönhet.
.......
Ty detta som vi kineser kallar shih är en rörelsens skönhet och inte de statiska proportionernas skönhet. Alla ting som lever och rör sig har sin shih och därför också sin skönhet i styrka och wen, eller formens och linjens skönhet.

Lin Yutang


Exakt vad i denna värld är inte underkastat förändring och rörelse? Vad förändras alltså ej och vad rör sig inte enligt naturens lagar?



Det Absoluta
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Objektiv skönhet

Inläggav Pilatus » 22 jan 2018 14:25

Esther skrev:
Algotezza skrev:Exakt vad i denna värld är inte underkastat förändring och rörelse? Vad förändras alltså ej och vad rör sig inte enligt naturens lagar?

Det Absoluta

Jag antar att vi har med det gudomliga att göra då Esther svarar. Även Platon hänvisade till att det vi finner vackert har del i det skönas idé. Jag blir fundersam då svaret om det absoluta känns fjärmat det sinnliga. För mig är skönheten något vi uppfattar med våra sinnen och föreställningar (t ex då vi läser en dikt som tilltalar oss). Det handlar i det fallet aldrig om något absolut, snarare något ofullkomligt som vi finner skönhet i, något som engagerar våra känslor och intellekt.

Jag hade vid tillfälle satt upp ett tryck på Rene Magrittes, La Grande famille hemma. Bilden (en målning) föreställer en duva som avtecknar sig över havet. Min far var på besök och frågade hur jag uppfattade bilden. Vad han ville säga något om var hur han upplevde bilden, inte det intellektuella, eller det anekdotiska, något annat, kanske något mer förandligat. Bilden kan onekligen vidga vår känsla bortom bildens föreställande element. En glimt av skönhet och storslagenhet.

Bild
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Objektiv skönhet

Inläggav Esther » 22 jan 2018 18:22

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Algotezza skrev:Exakt vad i denna värld är inte underkastat förändring och rörelse? Vad förändras alltså ej och vad rör sig inte enligt naturens lagar?

Det Absoluta

Jag antar att vi har med det gudomliga att göra då Esther svarar. Även Platon hänvisade till att det vi finner vackert har del i det skönas idé. Jag blir fundersam då svaret om det absoluta känns fjärmat det sinnliga. För mig är skönheten något vi uppfattar med våra sinnen och föreställningar (t ex då vi läser en dikt som tilltalar oss). Det handlar i det fallet aldrig om något absolut, snarare något ofullkomligt som vi finner skönhet i, något som engagerar våra känslor och intellekt.

Jag hade vid tillfälle satt upp ett tryck på Rene Magrittes, La Grande famille hemma. Bilden (en målning) föreställer en duva som avtecknar sig över havet. Min far var på besök och frågade hur jag uppfattade bilden. Vad han ville säga något om var hur han upplevde bilden, inte det intellektuella, eller det anekdotiska, något annat, kanske något mer förandligat. Bilden kan onekligen vidga vår känsla bortom bildens föreställande element. En glimt av skönhet och storslagenhet.

Bild



:)...
naturligtvis uppfattar vi den skapade skönheten (som vida överskrider (Hegel skulle inte hålla med mig) det skapade av människan) - det sublima - och det är inte vi som skapat detta vackra och som vi ibland med förundran och nästintill andakt kan ta emot av fullkomlig harmonisk skönhet av det som omger oss i det yttre...
Jag tänker inte förveckla mig i (men hade kunnat göra :)) Guds transcendens och immanens i världen samt också visa på att ett annat namn för Honom är just det Absoluta - det vill säga det oföränderliga och som inte rör sig enligt naturens lagar men uppehåller och skapat detta sköna.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18496
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Objektiv skönhet

Inläggav Algotezza » 22 jan 2018 20:25

Det absoluta är JHVH = jag är.

Människans natur är jag blir. Eller som existentialist: jag skapar mig själv, ger mig själv min natur.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18496
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Objektiv skönhet

Inläggav Algotezza » 22 jan 2018 20:26

Objektiv skönhet uppkommer när det sanna, det sköna och det rätta konvergerar i samma gestalt.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Objektiv skönhet

Inläggav Esther » 22 jan 2018 20:27

Algotezza skrev:Objektiv skönhet uppkommer när det sanna, det sköna och det rätta konvergerar i samma gestalt.


Absolut ( :) )
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Objektiv skönhet

Inläggav Esther » 22 jan 2018 20:29

Algotezza skrev:Det absoluta är JHVH = jag är.

Människans natur är jag blir. Eller som existentialist: jag skapar mig själv, ger mig själv min natur.


Jag är den Jag är "Jag kommer att visa mig vara" (hebreiska: אהיה אשר אהיה)
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Objektiv skönhet

Inläggav Pilatus » 23 jan 2018 12:17

Algotezza skrev:Objektiv skönhet uppkommer när det sanna, det sköna och det rätta konvergerar i samma gestalt.

Det är även beroende på vår förmåga att se det sköna, det är inte sig själv nog. Vi studerar en historia och tradition av ett konstideal som utgår från människan. Vi måste kunna något om konst (av kunna) för att vi skall kunna skilja det banala från vad som är poesi för våra sinnen. Konst förstås på olika sätt, alla kan förstå konst, men inte all konst.

Konstbegreppet har konsekvent attackerats sedan 1913 och "readymade art" (ex vis Fountain av Marcel Duchamp, 1917).
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Objektiv skönhet

Inläggav klorofyll » 23 jan 2018 13:01

Algotezza skrev:Exakt vad i denna värld är inte underkastat förändring och rörelse? Vad förändras alltså ej och vad rör sig inte enligt naturens lagar?

Det funktionella...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Objektiv skönhet

Inläggav Pilatus » 23 jan 2018 13:04

klorofyll skrev:
Algotezza skrev:Exakt vad i denna värld är inte underkastat förändring och rörelse? Vad förändras alltså ej och vad rör sig inte enligt naturens lagar?

Det funktionella...

Du menar kanske principen för det funktionella?
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Objektiv skönhet

Inläggav klorofyll » 23 jan 2018 13:10

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Algotezza skrev:Exakt vad i denna värld är inte underkastat förändring och rörelse? Vad förändras alltså ej och vad rör sig inte enligt naturens lagar?

Det funktionella...

Du menar kanske principen för det funktionella?

Jag förstår inte riktigt vad du menar, vad skiljer "principen för det funktionella" från "vad som rör sig enligt naturens lagar"?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Objektiv skönhet

Inläggav Pilatus » 23 jan 2018 13:15

klorofyll skrev:Jag förstår inte riktigt vad du menar, vad skiljer "principen för det funktionella" från "vad som rör sig enligt naturens lagar"?

En ångmaskin kan vara funktionell.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Objektiv skönhet

Inläggav klorofyll » 23 jan 2018 13:19

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Jag förstår inte riktigt vad du menar, vad skiljer "principen för det funktionella" från "vad som rör sig enligt naturens lagar"?

En ångmaskin kan vara funktionell.

Vad jag menar är att ifall man ställer en fråga så kan inte frågan vara svaret..? Eller?


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 44 och 0 gäster