Etik

Moderator: Moderatorgruppen

Tessan
Inlägg: 31
Blev medlem: 13 feb 2017 18:56

Etik

Inläggav Tessan » 26 apr 2017 20:52

Föreställ er att något rasistisk parti i Sverige får makten och det slutar som det gjorde under förintelsen. För att ett parti ska komma till makten så måste det alltså få röster. Tänk om orsakerna till det rösterna, är media som tjatar om alla flyktingar som är, våldtäktsmän, ljuger om åldern osv. Ja i Sverige säger många att det vårdar om kvinnors rättigheter. Men såklart inte alla män och absolut inte svenskar är många medvetna med att kommentera. Trots att man inte vet hur många svenska män som tafsar på krogen etc, personligen så tror jag det flesta som tafsar på krogen är svenska medborgare. Tänk om du ska handla efter konsekvenserna av handlingarna. Säg att det blir som förintelsen, det tror jag är mer lidande än att bli våldtagen. Det är klart att det är en hemsk förnedring för offret som blir våldtagen. Samtidigt så hävdar folk att du kan inte kollektivt bestraffa alla män som att det mördar och våldtar bland annat. Fast att kollektivt bestraffa alla flyktingar, eller åtminstone det som ljuger om sin ålder. Tänker man inte då att alla flyktingar som ljuger om åldern, kommer väl inte alla dom våldta.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Etik

Inläggav Algotezza » 26 apr 2017 21:29

Det finns omhuldade fördomar om dem som man tycker avviker för mycket från en själv och den egna gruppen vad gäller beteende och språk och annat som syns på utsidan. Det kanske är sätt att kollektivt bestraffa Dom andra.

I övrigt kan jag inte se något slags kollektiv bestraffning av t.ex. ensamkommande. På min skola undervisas de. Mest pojkar få flickor. De får mat och husrum. De flesta har smartphone. Detta bygger på egna iakttagelser och ej på fördomar eller hörsägen. Kollektiv bestraffning?

Man får fråga sig om SD växer sig starka pga egna meriter eller pga övriga partiers inkompetens. Varför har de då många sympatisörer? Varför utestängs de ur olika polotiska sammanhang trots att de är demokrarätiskt valda? Demokratin gräver sin egen grav på sätt. Rasism ska bemötas med förnuft, fakta och human moral. Inte med luddigt känslodravel. Tyvärr är många idafäg faktaresistenta. Men är de även moral- och förnuftresistenta?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Etik

Inläggav Algotezza » 26 apr 2017 23:22

Frågan är vad man själv hade gjort i deras situation. Försökt få ett drägligare liv genom en lögn eller tala sanning och risketa bli kvar i hemlandets eländiga förhållanden?

Sedan hyser ju nästan alla människor drömmen om att få någonting för ingenting fastän alla vet att det inte finns någon fri lunch. Någon måste betala.

Varför spelar man annars på hästar och köper lotter?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
sårskaft
Inlägg: 97
Blev medlem: 09 apr 2017 10:18
Kontakt:

Re: Etik

Inläggav sårskaft » 27 apr 2017 14:16

ThinkThat skrev:Zigenare har en märklig parasitkultur. Soptippskultur där det paratiseras på värdfolket. De flesta är analfabeter och de som kan läsa är bibeltroende. Totalt utdömt folk utan framtid. Varför kan man fråga sej.

Om du inte är ironisk är det på gränsen till hets mot folkgrupp.

/ s
:shock: ingenting ingenting ingenting ingenting ... http://sv.ingenting.wikia.com/wiki/Huvudsida :?: ](*,)

Användarvisningsbild
sårskaft
Inlägg: 97
Blev medlem: 09 apr 2017 10:18
Kontakt:

Re: Etik

Inläggav sårskaft » 27 apr 2017 15:32

:shock: ingenting ingenting ingenting ingenting ... http://sv.ingenting.wikia.com/wiki/Huvudsida :?: ](*,)

Tessan
Inlägg: 31
Blev medlem: 13 feb 2017 18:56

Re: Etik

Inläggav Tessan » 27 apr 2017 17:33

Nu ger ni en sociologisk förklaring till flyktingbarn. Det har mat och smartphone, idag i detta samhället. Så är det så kallt och känslolöst att jag har funderat på att ta livet av mig många gånger. Vi har det så bra att ingen vill vara öppen med hur det mår egentligen och prata om det. Eller så är det bara falskt alltihop, det är bara materiellt vi har det bra. Att fly undan krig och förtryck är inte det ett trauma som påverkar själen. Oavsett om du har mobil eller smartphone. Det är väl inte bara att rycka upp sig, ingen pratar om flyktingar som individer upplever jag. Utan det ses som en grupp som kostar pengar. Varför ställs inte frågan om hur det påverkas på gymnasiet till exempel, där svenskarna och det nyanlända som kommer hit aldrig pratar. Är inte detta ett utanförskap, påverkar inte det en enskild individs tankar.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Etik

Inläggav Algotezza » 27 apr 2017 18:48

Tessan skrev:Nu ger ni en sociologisk förklaring till flyktingbarn. Det har mat och smartphone, idag i detta samhället. Så är det så kallt och känslolöst att jag har funderat på att ta livet av mig många gånger. Vi har det så bra att ingen vill vara öppen med hur det mår egentligen och prata om det. Eller så är det bara falskt alltihop, det är bara materiellt vi har det bra. Att fly undan krig och förtryck är inte det ett trauma som påverkar själen. Oavsett om du har mobil eller smartphone. Det är väl inte bara att rycka upp sig, ingen pratar om flyktingar som individer upplever jag. Utan det ses som en grupp som kostar pengar. Varför ställs inte frågan om hur det påverkas på gymnasiet till exempel, där svenskarna och det nyanlända som kommer hit aldrig pratar. Är inte detta ett utanförskap, påverkar inte det en enskild individs tankar.


På min skola pratar nyanlända med andra elever. Och bråkar. Och röker ihop. Jag mötte en grupp av nyanlända när jag var på väg hem från stan. De var glada och skrattade och tjoade. Ungdomar med svensk bakgrund är inte traumatiserade av krigsupplevelser men är ofta deprimerade. Många har olika diagnoser.

Jag skulle vilja säga så här att de flesta idag är olyckliga, inte hela tiden, men av och till drabbas de av lättare och svårare ångest och depression. Men man visar ofta fram en glad och trevlig yta som om det inre mörkret inte fanns. Man vill ju inte belasta sin nästa med sitt mörker hela tiden eftersom många har nog av sitt. Men visst kan det vara befriande att berätta för andra hur dåligt man mår för andra kan känna igen sig men man gör det inte hela tiden. Man måste ju sköta sitt jobb också. På mitt jobb är vi öppna med hur vi mår.

Det är svårt att prata om individer om man anlägger kollektivperspektivet vilket du ju också gör. Kan inte se att du uttalat dig om enskilda individer. Alla dina inlägg bygger ju på generaliseringar och att se andra som grupper ej individer. Du talar ju om svenskarna och de nyanlända. Men båda grupperna består av individer med olika attityder, egenskaper, förmågor, problem...

Onekligen är nyanlända en grupp som kostar pengar tills de får jobb. Om de inte får det fortsätter de kosta pengar. De kan vara bra människor ändå och jag uttalar mig inte om deras inre karaktär. Men alla som inte arbetar och har en lön kostar pengar. Man kan göra oavlönade insatser också, utan lön så att man blir till nytta och glädje för andra. För det är väl poängen med livet att vara till nytta och glädje för varandra.

Offerrollen är ingen bra roll att tilldela andra. Tänk i st att var och en har ansvar för sitt liv. Ansvar att ta eller skapa möjligheter för sig.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Tessan
Inlägg: 31
Blev medlem: 13 feb 2017 18:56

Re: Etik

Inläggav Tessan » 28 apr 2017 00:20

Sa inte svenska ungdomar har trauma. Eller det gjorde jag kanske, ber om ursäkt. Att en individ som flyr krig, att det kan bära på ett enormt trauma. Sen det är klart att det ser olika ut, det är olika på olika skolor. En lärare ser inte allt tyvärr. Jag tänker det i alla fall, att en elev synsätt kanske ser mer än en lärare, eller tvärtom.

Problemet är det här med pengarna. Det finns mycket annat som kostar pengar också. Det blir en låsning, pengarna går liksom före allt annat. Fast vi kan inte ta bort pengarna, hur skulle det se ut. Men är verkligen en välfärd som går samman så farligt? Blir konsekvenserna lika stora som rasism?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Etik

Inläggav Algotezza » 28 apr 2017 06:27

Tessan skrev:Sa inte svenska ungdomar har trauma. Eller det gjorde jag kanske, ber om ursäkt. Att en individ som flyr krig, att det kan bära på ett enormt trauma. Sen det är klart att det ser olika ut, det är olika på olika skolor. En lärare ser inte allt tyvärr. Jag tänker det i alla fall, att en elev synsätt kanske ser mer än en lärare, eller tvärtom.



Nej, du skrev inte att elever med svensk bakgrund har krigstrauman. Du skrev att flyktingar kan ha det. Vilket jag inte betvivlar. Sedan hur djupt det går och om man kan ta sig ur det eller ej beror på individen och vilken hjälpt denna får. Vad jag menade är att inte heller ungdomar med svensk bakgrund alltid är lyckliga och glada utan de bär på sitt mörker. Men av annan orsak.

Sedan är ju ingen allvetande och ingen kan se allt ur alla aspekter. Det är väl rätt självklart? Man har ju sitt perspektiv och via samtal med andra kan man ta del av andras perspektiv och göra sig en tydligare bild av vad som sker. På detta liksom på andra områden. Jag har försökt återge sådan jag iakttagit och hört med egna sinnen, inte något jag läst någonstans. Sedan kan man hävda att jag sett fel, tolkat fel, drar fel slutsatser, men då bör man väl tala om vari det felaktiga består i det jag upplevt och hur jag tolkat.


Tessan skrev:Problemet är det här med pengarna. Det finns mycket annat som kostar pengar också. Det blir en låsning, pengarna går liksom före allt annat. Fast vi kan inte ta bort pengarna, hur skulle det se ut. Men är verkligen en välfärd som går samman så farligt? Blir konsekvenserna lika stora som rasism?



Ja, mycket kretsar kring pengar idag, självklart. Det som inte kostar pengar kostar arbete. Sedan kan man fråga hur effektivt pengarna används...Sedan kan man tycka att det inte alltid är juste att spela ut olika grupper mot varandra via ekonomin.

Men mycket handlar också om attityder, hur man är mot andra, hur man bemöter dem. Det kostar inte pengar. Det handlar om etik, moral, psykologi...
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 59 och 0 gäster