Vanilla sky

Moderator: Moderatorgruppen

Tessan
Inlägg: 31
Blev medlem: 13 feb 2017 18:56

Vanilla sky

Inläggav Tessan » 08 maj 2017 15:20

Denna filmen gillar jag mycket. Vad är lycka för er och tycker ni man ska maximera lyckan för alla eller bara för sig själv? Har ni sett den filmen?

xion
Inlägg: 3116
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vanilla sky

Inläggav xion » 08 maj 2017 15:58

Tessan skrev:Denna filmen gillar jag mycket. Vad är lycka för er och tycker ni man ska maximera lyckan för alla eller bara för sig själv? Har ni sett den filmen?

Jag har sett den ett par gånger men kommer ändå inte riktigt ihåg handlingen,
Wikipedia:Filmen blev utsedd till den mest förvirrande filmen i en omröstning på LoveFilm.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vanilla sky

Inläggav klorofyll » 08 maj 2017 19:09

Det ultimata är väl att bli lycklig av att göra andra lyckliga. Man kan säga att man mår bra utav att hjälpa andra, och samtidigt växa som människa, känna att man klarar av saker. Jag har sett filmen men gillade den inte så mycket. På något sätt tror vi människor att vårat mående är oberoende våra handlingar, jag tror snarare att måendet är oberoende vår moral.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vanilla sky

Inläggav Algotezza » 08 maj 2017 20:12

Vad är lycka? Hur maximerar man den?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vanilla sky

Inläggav Algotezza » 08 maj 2017 20:27

Tessan skrev:Denna filmen gillar jag mycket. Vad är lycka för er och tycker ni man ska maximera lyckan för alla eller bara för sig själv? Har ni sett den filmen?


Å andra sidan behöver jag inte agera analytisk filosof och fråga efter definitioner. Jag kan utgå från vad som är lycka för mig och svara på frågan om denna lycka bör maximeras för alla.

Lycka för mig är att hjälpa andra, kommunicera, ha orgasmer, att skriva,teckna, göra musik, fotografera. Och ja, den lyckan vill jag maximera för alla!

Så:
Hjälp andra! Kommunicera! Älska! Skriv! Teckna! Gör musik! Fotografera!

Och vi gör det redan i hög grad - inte minst via internet vad gäller kreativa aktiviteter! Älska fungerar bäst analogt och IRL! Ett fritt internet är förutsättningen idag för att maximera lyckan för alla!
Göran Egevad egevad@gmail.com

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vanilla sky

Inläggav Anne » 13 maj 2017 00:50

Tessan skrev:Denna filmen gillar jag mycket. Vad är lycka för er och tycker ni man ska maximera lyckan för alla eller bara för sig själv? Har ni sett den filmen?

Frågan är intressant, men hur iallsindar kopplar du det till den filmen?


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 29 och 0 gäster