Är allt en dröm?

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Är allt en dröm?

Inläggav klorofyll » 27 maj 2017 20:32

Algotezza skrev:
klorofyll skrev:Jag behöver inte skriva här om du inte vill!


Hur kom du fram till den slutsatsen?

Jag bryr mig inte om filosofiforum utan skriver här för att det känns naturligt.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Är allt en dröm?

Inläggav klorofyll » 27 maj 2017 20:42

Smisk skrev:Vi har som inbyggt i oss en tendens att lära oss att ta det vi har för givet och det är lätt att vi då hamnar i ett i grunden meningslöst liv där vi måste söka kickar som ger det mening.

Det är lätt att blanda ihop "vad andra vill" och "vad som är bra för andra". Jag känner mer och mer att jag undersökt kanske en promille av djupet och vattnet går bara upp till smalbenen.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Är allt en dröm?

Inläggav Algotezza » 28 maj 2017 00:21

klorofyll skrev:
Algotezza skrev:
klorofyll skrev:Jag behöver inte skriva här om du inte vill!


Hur kom du fram till den slutsatsen?

Jag bryr mig inte om filosofiforum utan skriver här för att det känns naturligt.


Ja som och ta en fika med polarna. Prestigelöst tankeutbyte. För det mesta.... Synd inte fler är med pä vårt Kafé Philo..
.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Är allt en dröm?

Inläggav Pilatus » 28 maj 2017 00:54

Algotezza skrev:
klorofyll skrev:Jag bryr mig inte om filosofiforum utan skriver här för att det känns naturligt.

Ja som och ta en fika med polarna. Prestigelöst tankeutbyte. För det mesta.... Synd inte fler är med pä vårt Kafé Philo..
.

Men nog måste vi bry oss om Filosofiforum även om det görs utan prestige och för att det är ett sätt att umgås med personer man i alla fall till en del känner. Jag skulle se det som en inte oväsentlig förlust om forumet skulle upphöra.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Är allt en dröm?

Inläggav Algotezza » 28 maj 2017 05:44

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:
klorofyll skrev:Jag bryr mig inte om filosofiforum utan skriver här för att det känns naturligt.

Ja som och ta en fika med polarna. Prestigelöst tankeutbyte. För det mesta.... Synd inte fler är med pä vårt Kafé Philo..
.

Men nog måste vi bry oss om Filosofiforum även om det görs utan prestige och för att det är ett sätt att umgås med personer man i alla fall till en del känner. Jag skulle se det som en inte oväsentlig förlust om forumet skulle upphöra.


Jag höll med om att det känns naturligt att skriva här. För egen del vore det en verkligt kännbar förlust om FF lades ner. Är beredd betala en slant. Har gjort det också för rtt par år sen. Även om inte är så många i ff club är det trots allt fortfarande en inspirerande tankeoas för mig.
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Är allt en dröm?

Inläggav klorofyll » 28 maj 2017 11:54

Pilatus skrev:Men nog måste vi bry oss om Filosofiforum ...

Jag trivs på filosofiforum och vill stället väl. Jag hoppas att det alltid fungerar som nu...

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Är allt en dröm?

Inläggav Smisk » 29 maj 2017 13:51

klorofyll skrev:Det är lätt att blanda ihop "vad andra vill" och "vad som är bra för andra". Jag känner mer och mer att jag undersökt kanske en promille av djupet och vattnet går bara upp till smalbenen.


Ja det är lätt att blanda ihop.

Personligen värderar jag inte andra utifrån vad de borde göra eller inte, jag har fullt upp med att ta hand om mig själv och är inte bättre än någon annan känner jag. Personer som hela tiden tar ansvar för andra blir ansträngt i längden tycker jag. Omtanke utan tvång är en sak men det är rätt ovanligt tänker jag.



/Smisk

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Re: Är allt en dröm?

Inläggav Zokrates » 29 maj 2017 22:02

Svar på trådfrågan, är allt en dröm?

Nej, men en tredjedel av våra liv sover vi bort varav en del av den tiden omfattar drömmar.

Hoppas ni lärt er nått nytt nu...

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Är allt en dröm?

Inläggav Algotezza » 30 maj 2017 18:00

Zokrates skrev:Svar på trådfrågan, är allt en dröm?

Nej, men en tredjedel av våra liv sover vi bort varav en del av den tiden omfattar drömmar.

Hoppas ni lärt er nått nytt nu...


Sedan är det många som dagdrömmer en stor del av den s.k. vakna tiden. Och av den återstående delen ägnas en hel del åt sociala medier - flykten från nutiden. Bara när vi äter och skiter är vi slavar under den analoga biologiska verkligheten.
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Är allt en dröm?

Inläggav klorofyll » 30 maj 2017 18:42

Smisk skrev:Omtanke utan tvång är en sak men det är rätt ovanligt tänker jag.

Det är möjligt, men jag tycker inte att man ska tänka så.. Tänk att du får börja om från början och att du ska till toppen, vad gör du? Jag skulle nog typ vara mig själv lite mer, liksom vad har jag att förlora...

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Re: Är allt en dröm?

Inläggav Zokrates » 31 maj 2017 00:10

Algotezza skrev:
Zokrates skrev:Svar på trådfrågan, är allt en dröm?

Nej, men en tredjedel av våra liv sover vi bort varav en del av den tiden omfattar drömmar.

Hoppas ni lärt er nått nytt nu...


Sedan är det många som dagdrömmer en stor del av den s.k. vakna tiden. Och av den återstående delen ägnas en hel del åt sociala medier - flykten från nutiden. Bara när vi äter och skiter är vi slavar under den analoga biologiska verkligheten.


Vi är alltid "slavar" under den biologiska verkligheten oavsett hur många föreställningar vi dras med, och drömmar, ja de är ju föreställningar de med.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Är allt en dröm?

Inläggav Algotezza » 31 maj 2017 06:53

Zokrates skrev:
Algotezza skrev:
Zokrates skrev:Svar på trådfrågan, är allt en dröm?

Nej, men en tredjedel av våra liv sover vi bort varav en del av den tiden omfattar drömmar.

Hoppas ni lärt er nått nytt nu...


Sedan är det många som dagdrömmer en stor del av den s.k. vakna tiden. Och av den återstående delen ägnas en hel del åt sociala medier - flykten från nutiden. Bara när vi äter och skiter är vi slavar under den analoga biologiska verkligheten.


Vi är alltid "slavar" under den biologiska verkligheten oavsett hur många föreställningar vi dras med, och drömmar, ja de är ju föreställningar de med.


Javisst, och vad vi förmår drömma och tänka oss, inbilla oss, och skapa skenbara flyktvägar undan de villkor biologin utgör, är ju beroende av denna bas. Vi kan ju tänka att vi är andeväsen, Guds sändebud etc. men den som inte har en hjärna som kan skapa de tankarna, hade inte kunnat tänka dem.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
mullback
Inlägg: 230
Blev medlem: 08 aug 2005 21:16
Ort: Somewhere

Re: Är allt en dröm?

Inläggav mullback » 08 aug 2017 16:03

Apropå trådämnet, den amerikanske författaren naturvetare och filosof Henry David Thoreau sägs ha sagt:

Our truest life is when we are in dreams awake.


Kanske tänkvärt och passande som tankekrydda?

Thoreau.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Människan är en tid och sen blir hon gräs och frid.
Nils Ferlin

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Är allt en dröm?

Inläggav Pilatus » 08 aug 2017 16:26

Pedro Calderón de la Barca skrev en pjäs (Livet en dröm) som handlar om den polske kungen Basilio som har spärrat in sin son Sigismund till följd av en profetia. Sigismund släpps under en period fri och börjar hämnas, men blir inspärrad igen och övertalad om att det hela var en dröm. Litet kusligt.

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Är allt en dröm?

Inläggav Anders » 10 aug 2017 00:18

Om allt är en dröm? Vad spelar det för roll? Jag tänker inte bete mig annorlunda vare sig det är så eller inte. Lite grunden för min filosofi, faktiskt. Både den nutida och den klassiska, endast den filosofi som påverkar mitt beteende har någon potens för mig. Möjligen skulle väl vetskap om att allt är en dröm få mig förtvivlad, på samma sätt som vetskapen om evighetens oundgänglihet. Inget som gör mig nåt gott, mer än att sätta saker i perspektiv. Jag föredrar sådan filosofi som får mig att agera positivt. Både den analytiska filosofin och den Kontinentala innehåller vikiga bitar för att skärpa till sig som människa. Men ur grubblandet på om allt är en dröm har jag svårt att se att något positivt skulle kunna komma ut.

Förresten, att Bobby i Dallas var död var väl bara en dröm på 8 avsnitt för Pamela, var det inte så?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 24 och 0 gäster