1984 är här med god marginal

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

1984 är här med god marginal

Inläggav Algotezza » 20 aug 2017 15:05

Vilka faktorer som Orwell tar upp i sin dystopi 1984 är INTE förverkligade idag via dagens digitala teknik och globala politik?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: 1984 är här med god marginal

Inläggav Anders » 21 aug 2017 09:41

Ummm... för länge sen jag läste 1984 för att minnas detaljer. Men fullt så jävligt är det inte.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: 1984 är här med god marginal

Inläggav Algotezza » 22 aug 2017 07:35

Vi lever i en förverkligad dystopi men ser det inte därför stt vi lever mitt i den och är hemmablinda.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Re: 1984 är här med god marginal

Inläggav Zokrates » 22 aug 2017 14:11

Ja 1984 är här, men i version 10.0

Det är tio gånger värre än George Orwell hade kunnat föreställa sig ens i sin vildaste fantasi, nu fattas i princip bara lite Soylent Green, men det är säkert redan här, fast vi inte vet om det ännu... https://en.wikipedia.org/wiki/Soylent_Green

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: 1984 är här med god marginal

Inläggav Algotezza » 22 aug 2017 19:53

Ja, så är det, och kulturen och nätet är vår tids droger, folkets opium. opium för folket, som religionen var på Marx tid. Vi ser allt genom mediafiltrets förvrängning. Förblindade. Slakthuset väntar. Och vi vandrar glatt dit och tar bilder under tiden. Lägger upp vår avrättning/slakt på instagram.

Man kan travestera tv-serien Person of Interest och kalla vår tid Prison of Internet.
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: 1984 är här med god marginal

Inläggav klorofyll » 23 aug 2017 14:33

Vi har alla hört ´den fule ankungen´, intet nytt under solen.

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: 1984 är här med god marginal

Inläggav David H » 23 aug 2017 16:02

Har bara läst utdrag från 1984, men spontant tycker jag det känns långsökt med parallell till dagens samhälle. Är inte i så fall Aldous Huxleys Brave new world en mer lik jämförelse?

Sen tänker jag att dagens samhälle präglas av ett "informationsöverflöde" där det inte riktigt är någon som har kontroll över situationen. Man röstar fram Donald Trump som USA:s president till exempel, men hur stor är egentligen Trumps reella makt? Skulle inte tro så stor. Finns det någon annan mastermind som själv håller i trådarna och smider grymma planer? Jag tror inte riktigt på det heller. Mer så att det blir som det blir. Ofta bekvämlighet och gammal vana som segrar. Sällan någon verkligen orkar bry sig, och göra skillnad.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: 1984 är här med god marginal

Inläggav Algotezza » 23 aug 2017 19:46

1984 - kontrollsamhället där Storebror ser dig och med motton som

Krig är fred. Frihet är slaveri. Okunnighet är styrka.

Dagens värld är väl en synergetisk kombo av de flesta dystopier från förr.


https://sv.wikipedia.org/wiki/1984_(roman)
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: 1984 är här med god marginal

Inläggav klorofyll » 23 aug 2017 21:28

Ju sämre skick världen befinner sig i ... Osv osv ... Desto mer behöver den dig!

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: 1984 är här med god marginal

Inläggav Algotezza » 25 aug 2017 03:28

klorofyll skrev:Ju sämre skick världen befinner sig i ... Osv osv ... Desto mer behöver den dig!


What the world needs now
is love sweet love...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: 1984 är här med god marginal

Inläggav Pilatus » 28 aug 2017 15:37

Algotezza skrev:Vilka faktorer som Orwell tar upp i sin dystopi 1984 är INTE förverkligade idag via dagens digitala teknik och globala politik?

Det kan ju handla om hur fritt vi förmår att tänka och handla. Jag tror inte man kan säga att vi är helt fria. Det är förstås både bra och dåligt. Det finns ett slags social kontroll, ett förnekande av sådant som många uppfattar som hotfullt. Exempelvis upplevs Sverige i dag mer hotfullt än tidigare, risken att bli rånad, få sin bil uppbränd, utsatt för identitetsstöld eller annan kriminell verksamhet, förefaller vara större. Kan man lita på BRÅ, polisen, politiker, journalister, att staten verkligen använder skattemedel på ett effektivt sätt, att vi inte är övervakade på det sätt som skildras i 1984? Jag tror rent allmänt, att det framgår av massmedia och på sociala medier att otryggheten växer.

Men det blev aldrig så som det skildras i 1984, det finns ingen statlig repression av det slaget. 1984 handlar dessutom till stor del om en kärleksrelation mellan Winston och Julia. Deras förhållande utgör stunder av frihet från tvång och skräck. Tills dess de grips. -Vi är inte där, Sverige är inte stalinistiskt. Men för att vi inte befinner oss i en helt rättslös situation behöver det ju inte betyda att allt står rätt till.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: 1984 är här med god marginal

Inläggav Algotezza » 28 aug 2017 18:21

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Vilka faktorer som Orwell tar upp i sin dystopi 1984 är INTE förverkligade idag via dagens digitala teknik och globala politik?

Det kan ju handla om hur fritt vi förmår att tänka och handla. Jag tror inte man kan säga att vi är helt fria. Det är förstås både bra och dåligt. Det finns ett slags social kontroll, ett förnekande av sådant som många uppfattar som hotfullt. Exempelvis upplevs Sverige i dag mer hotfullt än tidigare, risken att bli rånad, få sin bil uppbränd, utsatt för identitetsstöld eller annan kriminell verksamhet, förefaller vara större. Kan man lita på BRÅ, polisen, politiker, journalister, att staten verkligen använder skattemedel på ett effektivt sätt, att vi inte är övervakade på det sätt som skildras i 1984? Jag tror rent allmänt, att det framgår av massmedia och på sociala medier att otryggheten växer.

Men det blev aldrig så som det skildras i 1984, det finns ingen statlig repression av det slaget. 1984 handlar dessutom till stor del om en kärleksrelation mellan Winston och Julia. Deras förhållande utgör stunder av frihet från tvång och skräck. Tills dess de grips. -Vi är inte där, Sverige är inte stalinistiskt. Men för att vi inte befinner oss i en helt rättslös situation behöver det ju inte betyda att allt står rätt till.


En kombo/ohelig allians av statliga och privatkapitalistiska intressenter håller koll på oss via mobiler och kontokort. Plus brottsliga intressenter.

Otrygghetskänslan går att profitera på, politiskt, nyhetsmässigt, monetärt...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: 1984 är här med god marginal

Inläggav Pilatus » 28 aug 2017 18:50

Algotezza skrev:Otrygghetskänslan går att profitera på, politiskt, nyhetsmässigt, monetärt...

Det tror även jag. Politiker vet dock att skydda sig med säpovakter.

Vanliga medborgares hygglighet och tro på en liberal strafflag lönas illa då identitetsstöld, våld och överfall drabbar dem. Polisen tycks alltid ha något viktigare att göra. Antagligen är det orättvist mot polisen, men jag tror många erfar att just inbrott, skadegörelse, hot och stöld sällan klaras upp. Politikerna lovar krafttag men byter inte ens ut en oduglig polischef som aldrig provat en polisuniform. Sedan gnäller vi över att SD vinner allt fler anhängare. Jag tror att politikerna sviker sina väljare, kanske inte medvetet. De är förstås rädda för att ibland markera att vi vill ha i alla fall några ordningsprinciper i landet. Är de rädda för att det skulle tolkas som inslag av ren fascism?

Kanske är det i stället så att en evig eftergivenhet leder till det vi inte önskar?
Moderator

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Re: 1984 är här med god marginal

Inläggav Zokrates » 28 aug 2017 22:31

Jag tror att det sker medvetet, utan en viss höjning av vissa brott kan ju inte lobbyisterna sälja in sina övervakningssystem, rent taktiskt så går det väl till ungefär så här. En lobbyist mutar vissa polischefer så att de ignorerar vissa typer av brott, därefter mutar de ett par politiker med kladdkaka så att de av ren och skär välvilja genast lägger in flera motioner om mer kameraövervakning, några lobbyister mutar en handfull andra politiker så att de varje gång efter en viss typ av brott direkt går ut i media och hävdar att det antingen inte skulle ha hänt eller skulle klarats upp betydligt lättare om vi HADE haft mer kameraövervakning. Vinnare, de som tillverkar övervakningssystem. Förlorare, det svenska folket som blir av med skattepengar på ren skit.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: 1984 är här med god marginal

Inläggav Pilatus » 28 aug 2017 23:24

Zokrates skrev:Jag tror att det sker medvetet, utan en viss höjning av vissa brott kan ju inte lobbyisterna sälja in sina övervakningssystem, rent taktiskt så går det väl till ungefär så här. En lobbyist mutar vissa polischefer så att de ignorerar vissa typer av brott, därefter mutar de ett par politiker med kladdkaka så att de av ren och skär välvilja genast lägger in flera motioner om mer kameraövervakning, några lobbyister mutar en handfull andra politiker så att de varje gång efter en viss typ av brott direkt går ut i media och hävdar att det antingen inte skulle ha hänt eller skulle klarats upp betydligt lättare om vi HADE haft mer kameraövervakning. Vinnare, de som tillverkar övervakningssystem. Förlorare, det svenska folket som blir av med skattepengar på ren skit.

Men det samhälle du skildrar liknar inte 1984. Det beskriver i vart fall inte individens situation med ständig fruktan för upptäckt av att äga någon politiskt obekväm skrift. I så fall kan jag upplysa myndigheterna om att i mina bokhyllor finns både Lenin, Isaac Deutscher, Göran Terborn m fl.
Moderator


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 23 och 0 gäster