Svaghet

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Svaghet

Inläggav klorofyll » 09 sep 2017 19:38

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:... de hungriga skall bliva mättade.

Saliga de som hungrar och törstar efter rättfärdigheten, de skall bli mättade. Matt 5

Jaha, hur då menar du?

Jag vet inte,
Men har det hänt att din hungrande mage inte blivit mättad? :D

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Svaghet

Inläggav Pilatus » 09 sep 2017 19:46

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Saliga de som hungrar och törstar efter rättfärdigheten, de skall bli mättade. Matt 5
Jaha, hur då menar du?

Jag vet inte,
Men har det hänt att din hungrande mage inte blivit mättad? :D

Ja, det har hänt. Mycket obehagligt att vara utan mat och pengar.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Svaghet

Inläggav klorofyll » 09 sep 2017 21:17

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Saliga de som hungrar och törstar efter rättfärdigheten, de skall bli mättade. Matt 5
Jaha, hur då menar du?

Jag vet inte,
Men har det hänt att din hungrande mage inte blivit mättad? :D

Ja, det har hänt. Mycket obehagligt att vara utan mat och pengar.

Jag tror att många förmögenheter byggs på den grunden. Själv har jag aldrig saknat mat. Det är just därför vi behöver välfärd. Vi har helt enkelt svårt att förstå dem som lider och i många fall kanske bidrag är enda vi kan ge dem.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Svaghet

Inläggav klorofyll » 09 sep 2017 21:25

Många gånger är det nog farligt att ha det för bra. Jag menar inte att man skall konstruera motgångar, men erfarenhet är bra för alla förmågor. Jag tror dock inte att man framgångsrikt härdar sig själv. Enligt min uppfattning så är välmående bästa sättet att motverka framtida motgångar. Dvs man tar sig lättast förbi hinder genom att ha bra erfarenheter. Men samtidigt kan det vara farligt, i vissa fall.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7794
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Svaghet

Inläggav Anders » 09 sep 2017 21:46

Empati är naturligtvis en helt livsnödvändig känsla och det är oerhört viktigt att visa den. Vi är inte katter som lever i var sitt skilda revir, vi lever nära varandra. Empati är också en av många viktiga indata till det besvärliga att få ett samhälle att fungera, en nation att fungera, en stat att fungera, en värld att fungera. För att ta kloka och väl balanserade beslut.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Svaghet

Inläggav klorofyll » 09 sep 2017 22:31

Anders skrev:Empati är naturligtvis en helt livsnödvändig känsla och det är oerhört viktigt att visa den. Vi är inte katter som lever i var sitt skilda revir, vi lever nära varandra. Empati är också en av många viktiga indata till det besvärliga att få ett samhälle att fungera, en nation att fungera, en stat att fungera, en värld att fungera. För att ta kloka och väl balanserade beslut.

Exempel?


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 27 och 0 gäster