Svaghet

Moderator: Moderatorgruppen

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Svaghet

Inläggav Anne » 07 sep 2017 14:53

Det har hänt så konstiga saker sista tiden. Jag har bl a pratat om flumvänstern senaste dagarna och nu ska ni få se och höra om maxad flumvänster. Hur mycket ni förmår att höra och se på riktigt återstår väl att se.

Den egentliga svagheten i samhället, den felande länken, är det empatilösa. Styrkan är empati. Att orka bära smärtan som empati innebär klarar inte alla. Ändå kan dessa personer hånas för det av mindre förstående. Det är inte rimligt. En del människor bryr sig inte om sina medmänniskor alls. Det finns grader i helvetet. GW's reaktion på Anders Eklund http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Wra ... de-ynkedom

Och nu kommer vi till survival of the fittest. Den gud älskar agar han sägs det och hur kan det komma sig?! Jag vill påstå att det är nödvändigt för att skapa empatin för att hjälpa oss bort från det empatilösa.

Folk prioriterar pengar, men vad är denna pengalängtan? Det är längtan efter trygghet, frihet, bli uppskattad, göra rätt för sig och sånt det handlar om. Om det inte blir för glupskt.

Vi måste ju sträva efter att förstå vad de verkliga värdena vi strävar efter är.

Hur vill vi att samhället ska se ut? Det ser onekligen bistert ut, mycket empatibrist florerar och tar sig till vapen de inte borde ha. Fem myror är fler än fyra elefanter, säger jag.

Ingen är fri från skuld. Men jag säger bara det att genom ta på sig andras skulder tjänar du riktiga pengar. Detta ta på sig skulden är naturligtvis ingen ytlig artighetsgest vi talar om. Man upplever smärtan och skammen och vad det nu är väldigt levande i hjärtat. Din mun och dina händer kan ljuga, men hjärtat kan du inte ljuga med.

Jag har gjort så mycket dumheter, men jag har också självspäkt mig själv när jag tagit på mig skuld som inte är min. Jag insåg det till min förvåning i morse. Det här är så omtumlande. Jag har riktiga pengar. Inte vanliga pengar. Riktiga.

Gud är kärlek och älskar oss alla. Ingen sund människa vill att lidandet fortgår. Min uppfattning är att Skaparen helst hade sett att det inte hade behövt hända alls. Kan vi nu leva i frihet under ansvar?

Jag vill uppmana alla som har riktiga pengar att tänka till. Guds kärlek kanske tillåter ett demokratiskt val av de som faktiskt är röstberättigade.

Jag lägger en slant i jukeboxen för dessa personer. Vill att städerskan jag känner till ska få en Askungensaga som blir sann. Jag skulle bli så lycklig av att se det. Dessutom har jag haft mage att vara trött på hennes gnäll ibland!

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Svaghet

Inläggav Algotezza » 07 sep 2017 15:35

Ja. Att erkänna sin svaghet är styrka. Att stänga av sitt medlidande eller sin empati är det inte.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Svaghet

Inläggav Anne » 07 sep 2017 16:29

Hur ska folk kunna förstå det, Algot?

Jag förespråkar iallafall paybacktime på ett annorlunda sätt. Inte hämnden. Försök kompensera de du sårat. Iallafall någon kan du uppriktig be om ursäkt till.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Svaghet

Inläggav Pilatus » 07 sep 2017 16:38

lynx skrev:Den egentliga svagheten i samhället, den felande länken, är det empatilösa.

Nej, det tror jag inte är riktigt rätt att säga. Exemplet från Aftonbladet är ett enskilt fall som man lätt kan dela G. W. Perssons åsikt om. Men i stora drag har vi i Sverige gjort mer än något annat land i Europa då vi tagit emot fler migranter än vi klarar att försörja och skaffa bostad till. Vi vill vara hyggliga.

Det finns andra länder som vägrar helt att ta emot folk som är på vandring av litet olika skäl. De klarar väl inte av att vara generösa. Det finns alltid en risk med generositet, det slår lätt över till krav som riktas mot den empatiske.
Moderator

xion
Inlägg: 3118
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Svaghet

Inläggav xion » 07 sep 2017 17:21

Det ligger i människans natur att kunna stänga av sin empati.
Kunde vi inte det skulle vi inte kunna försvara oss mot våra fiender.
Vi är allätare vilket innebär att vi är beredda att döda andra varelser för att få mat.
Om jag inte kunde stänga av min empati skulle jag inte kunna slå ihjäl kattungar, slakta kaniner eller skjuta en älg.
Att känna empati är nödvändigt och "mänskligt". Att kunna stänga av den är en förutsättning för överlevnad.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Svaghet

Inläggav Anne » 07 sep 2017 17:56

Pilatus skrev:
lynx skrev:Den egentliga svagheten i samhället, den felande länken, är det empatilösa.

Nej, det tror jag inte är riktigt rätt att säga. Exemplet från Aftonbladet är ett enskilt fall som man lätt kan dela G. W. Perssons åsikt om. Men i stora drag har vi i Sverige gjort mer än något annat land i Europa då vi tagit emot fler migranter än vi klarar att försörja och skaffa bostad till. Vi vill vara hyggliga.

Det finns andra länder som vägrar helt att ta emot folk som är på vandring av litet olika skäl. De klarar väl inte av att vara generösa. Det finns alltid en risk med generositet, det slår lätt över till krav som riktas mot den empatiske.


Nu har jag ju inte pratat specifikt om Sverige, vi kan göra det om du vill. Empatibristen här i Sverige handlar ju knappast om ett undantagsfall... !!! Ja, vi försöker vara hyggliga och det tycker jag vi ska försöka fortsätta vara.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Svaghet

Inläggav Pilatus » 07 sep 2017 17:59

xion skrev:Det ligger i människans natur att kunna stänga av sin empati.

Jo, kanske det. Men det finns åtskilliga som inte vill bära vapen. Att döda en människa kräver mer än att stänga av sin empati. Den metod som ofta används är att förminska de människor som man förväntas kunna döda med sitt vapen. Inte ens bland kriminella är det en enkel sak. De måste ånga upp sig eller lyckas jämföra offret som jämförlig med en hundskit under skon.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Svaghet

Inläggav Anne » 07 sep 2017 18:07

xion skrev:Det ligger i människans natur att kunna stänga av sin empati.
Kunde vi inte det skulle vi inte kunna försvara oss mot våra fiender.
Vi är allätare vilket innebär att vi är beredda att döda andra varelser för att få mat.
Om jag inte kunde stänga av min empati skulle jag inte kunna slå ihjäl kattungar, slakta kaniner eller skjuta en älg.
Att känna empati är nödvändigt och "mänskligt". Att kunna stänga av den är en förutsättning för överlevnad.

Nu slår ju inte jag ihjäl kattungar osv. Ber inte någon annan göra det åt mig heller. Jag äter fisk ibland och kan fiska vid nödbehov. Var tror du bordsbönen kom ifrån? Det är en vördnad för det som fått sätta livet till för att vi ska överleva. Sånt borde man väl ändå ha vett att uppskatta?

Jag kan inte stänga av min empati riktigt. Jag brukar dock informera folk om mina sårbara punkter så de vet vad de gör. Lyckats överleva 47 år hittills. Men kan inte jobba som psykolog.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Svaghet

Inläggav Pilatus » 07 sep 2017 18:18

lynx skrev:
Pilatus skrev:
lynx skrev:Den egentliga svagheten i samhället, den felande länken, är det empatilösa.

Nej, det tror jag inte är riktigt rätt att säga.

Nu har jag ju inte pratat specifikt om Sverige, vi kan göra det om du vill.

Om du uttryckligen skriver "samhället" har jag svårt att läsa det som världen.
lynx skrev:Empatibristen här i Sverige handlar ju knappast om ett undantagsfall... !!! Ja, vi försöker vara hyggliga och det tycker jag vi ska försöka fortsätta vara.

Ja, jag vet ingen som motsätter sig hygglighet. Vad det kan handla om är en annan, litet känsligare term: kravlöshet.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Svaghet

Inläggav Anne » 07 sep 2017 18:23

Men snälla Pilatus, du kan väl inte mena att du inte ser fler empatibrister i Sverige än exemplet jag nämner?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Svaghet

Inläggav Algotezza » 07 sep 2017 18:36

Nej, man stänger inte av den empati man verkligen känner; artighetsmedlidande som bara är verbalt kan man dock stänga av - men sådan känner man inte egentligen så på sätt och vis finns det Inget att stänga av. Man gör det man måste med bibehållen empati. Man ber om förlåtelse till Gud, om man tror på Gud, eller till dem man anser sig av nödvändighet behöva döda, om man ej tror på Gud, men man stänger inte av sin empati, för den ska man vara rädd om. Det blir annars lätt en vana att göra det. Och vad blir man om man har lärt sig det till fulländning?

STÄNG INTE AV EMPATIN! LÄR DIG BE OM FÖRLÅTELSE AV HJÄRTAT OCH HELA DIN SJÄL!
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Svaghet

Inläggav Algotezza » 07 sep 2017 18:39

lynx skrev:Hur ska folk kunna förstå det, Algot?

Jag förespråkar iallafall paybacktime på ett annorlunda sätt. Inte hämnden. Försök kompensera de du sårat. Iallafall någon kan du uppriktig be om ursäkt till.



Livet lär dem det.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Svaghet

Inläggav Pilatus » 07 sep 2017 21:17

lynx skrev:Men snälla Pilatus, du kan väl inte mena att du inte ser fler empatibrister i Sverige än exemplet jag nämner?

Det har jag svårt att svara enkelt på. Faktum är att jag tycker svenska folket är mycket empatiska. Vi har haft det bra under lång tid. Däribland finns det förstås människor som måste ha vaggats litet klumpigt. Jag sätter gränser, känns det helt på tok fel så talar jag om det. Att vi skall stå här och ta emot återvändande IS-krigare har jag svårt för. Det går inte bra för dem i kalifatet, de är säkert jättesura då de kommer tillbaks. De måste ha varit med om mycket otrevliga händelser, de flesta har de utsatt andra för. De borde skämmas, djupt.
Moderator

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Svaghet

Inläggav Kreativ » 07 sep 2017 22:55

lynx skrev:Den egentliga svagheten i samhället, den felande länken, är det empatilösa. Styrkan är empati.

Att notera empatilösheten eller bristen på kärlek är på rätt väg i att isolera det större samhällsproblemet. Men när jag läste ditt inlägg märkte jag att du inte nämnde något om bristen på självempati, vilket jag ser som minst lika viktigt att uppmärksamma om inte mer för att förebygga problem.

Ett annat misstag som kärlek och empati förespråkarna gör är att bara begära empati/kärlek som om det vore ett val. Kärlek och altruism fungerar aldrig riktigt så länge det ses som en plikt eller krav. En riktig förvandling måste ske. Jag vet av erfarenhet eftersom jag själv tappade empati för människor tills jag knappt hade någon kvar, och det enda som vände trenden berodde på insikter som bara var möjliga genom olyckshändelse. Med andra ord, empatiförmåga "händer" människor (om det händer). Innan det känns bara empati som fejk och gjord av plikt för de flesta, om de inte fötts med särskilda empatiska förmågor. Och plikt är något de flesta förr eller senare gör uppror mot.

Så, i kombination med mer empati behöver vi även mer ärlighet genom självkännedom, förståelse av orsaksmässig kausalitet, och en praktisering av icke-identifiering, mm.
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Svaghet

Inläggav Pilatus » 07 sep 2017 23:16

Kreativ skrev:Att notera empatilösheten eller bristen på kärlek är på rätt väg i att isolera det större samhällsproblemet. Men när jag läste ditt inlägg märkte jag att du inte nämnde något om bristen på självempati, vilket jag ser som minst lika viktigt att uppmärksamma om inte mer för att förebygga problem.

Ett annat misstag som kärlek och empati förespråkarna gör är att bara begära empati/kärlek som om det vore ett val. Kärlek och altruism fungerar aldrig riktigt så länge det ses som en plikt eller krav. En riktig förvandling måste ske. Jag vet av erfarenhet eftersom jag själv tappade empati för människor tills jag knappt hade någon kvar, och det enda som vände trenden berodde på insikter som bara var möjliga genom olyckshändelse. Med andra ord, empatiförmåga "händer" människor (om det händer). Innan det känns bara empati som fejk och gjord av plikt för de flesta, om de inte fötts med särskilda empatiska förmågor. Och plikt är något de flesta förr eller senare gör uppror mot.

Så, i kombination med mer empati behöver vi även mer ärlighet genom självkännedom, förståelse av orsaksmässig kausalitet, och en praktisering av icke-identifiering, mm.

Bra formulerat. Speciellt att vi måste lära oss att vara vad vi är, att vi kan vara spontana och hjälpa där vi förmår.
Moderator


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster