Psykoanalysens förhållande till samhällsutvecklingen

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Psykoanalysens förhållande till samhällsutvecklingen

Inläggav Anders » 11 nov 2017 18:46

Det finns, skulle jag vilja påstå, två seriösa filosofer/Psykologer som är så pass poppis att de genererar rejält med intresse, både fulla föreläsningar utanför egna akademin och hundratusentals hits i youtube. En vänster och en höger. Rekommenderar Youtube för båda.

Jordan Peterson, psykologiprofessor från Toronto har blivit unga högerakademikers husgud vad det gäller hur leva sitt liv, hur se på världen osv. demonisk, djävulusikt duktig föredragshållare. Han är starkt anti-PK, handlar mycket om att ta ansvar i en kaotisk värld. Baserar mycket av sina föreläsningar och diskussioner på psykoanalys, framför allt Karl Jung. Och har utvecklat hjälpmedel värda namnet för personlig analys och utveckling.

Slavoj Zizek är en helt annan typ. Frenetisk och fullkomligt galen föredragshållare, men en underlig brytning och slitande i i näsa, hår och tröja hela tiden. Son till forskare i Slovenien under Juggetiden, Växte upp som kommunist, efter murens fall kandiderade han till att bli förste premiärminister i Slovenien men är nu professor och högt uppburen filosof. Han pratar väldigt mycket om dagsaktuella ämnen som migration, miljö, Brexit och Trump. Men hans filosofiska verk tar sitt avstamp mycket i Lacan, även han en av Psykoanalysens fäder. Och Zizek drar stora växlar på att förklara Marx, via tidigare filosofer som Kant och Hegel via just psykoanalysen. Han är klart vänster, om än inte kommunist, det har han tagit avstånd från, själv uppväxt i Öst, men ser socialdemokratierna i västeuropa som de stora vinnarna. Anser själv att PK är typ förkastligt, allt skall kunna diskuteras öppet, men är ändå helt klart emot den Globala Kapitalismen och ställer sig på de arbetande människornas sida. Fast på ett lååångt mer begåvat sätt än någon sosse man hör om här i landet.

Läs och googla gärna lite om ovanstående personer om ni inte har satt er in i det. Jag är själv långt ifrån nog inläst.

Det spännande är - Psykoanalys och ett intensivt skådande i hur personligheten fungerar för just individen, tycks ha kopplingar till sådant som vänsterrörelse, Marx, politisk korrekthet. Både Zizek och Peterson trycker starkt på på psykoanlays för att förstå dagens politiska landskap. Men jag har svårt att se kopplingen. Kanske någon kan förklara?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Psykoanalysens förhållande till samhällsutvecklingen

Inläggav Kreativ » 12 nov 2017 17:25

Förnuftig samhällsutveckling är beroende av självkännedom. Förhistoriska människan klurade ut detta och utvecklade en psykologi analogisk med studerandet av världen. Denna förhistoriska psykologi blev sedan religion, andlighet, grekisk filosofi, modern psykoanalys, o s v. Allting är anslutet.

Psykoanalys är på rätt väg men innehåller även mycket onödigt och är inte immun mot mänsklig klumpighet och inkompetens.
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Psykoanalysens förhållande till samhällsutvecklingen

Inläggav Anders » 14 nov 2017 18:49

Kreativ skrev:Förnuftig samhällsutveckling är beroende av självkännedom. Förhistoriska människan klurade ut detta och utvecklade en psykologi analogisk med studerandet av världen. Denna förhistoriska psykologi blev sedan religion, andlighet, grekisk filosofi, modern psykoanalys, o s v. Allting är anslutet.

Psykoanalys är på rätt väg men innehåller även mycket onödigt och är inte immun mot mänsklig klumpighet och inkompetens.

Tror att det ligger en hel del i Lacans tredje stadium. Det första är ett slags vegetativt stadium vi har då vi föds och är späda. Vi känner knappt skillnaden med modern. Sen i det andra skedet upptäcker vi spegeln, då vi kryper omkring och fattar att vi är individer. Sen så småningom når vi då det tredje, symboliska, stadiet då vi lär oss att kommunicera med andra. Han gör, som den fransman ett väldigt stort nummer av det här babblet, språket. Vi tillägnar oss en grammatik och får på så sätt kontakt med andra. Och som jag förstår det är det den här språkliga fasen som på nåt sätt skall leda oss till "den andre" och därmed ut i världen. Och att världen liksom skapas runt detta. Det kollektiva.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Psykoanalysens förhållande till samhällsutvecklingen

Inläggav SigurdV » 15 nov 2017 01:30

Finns det verkligen ingen annan riktning?
Jag gillar varken höger eller vänster!
På vilket sätt analyserar dessa herrar psyket?
Vilken psykisk verklighet har de gemensam?


https://en.wikipedia.org/wiki/Slavoj_%C5%BDi%C5%BEek
(Drawing on Lacan's notion of the barred subject),

The subject is a purely negative entity, a void of negativity (in the Hegelian sense),
which allows for the flexibility and reflexivity of the cartesian Cogito (Transcendental Subject).

Though consciousness is opaque (following Hegel),
the epistemological gap between the In-itself and For-itself is immanent to reality itself;.

The antinomies of Kant, quantum physics, and Badiou's 'materialist' principle that 'The One is Not',
point towards an inconsistent ("Barred") Real itself (that Lacan conceptualized prior).[opaque language]

Kanske Freud var virrig men inte alls i Zizeks klass.
(Om nu wikis beskrivning håller.)

https://en.wikipedia.org/wiki/Jordan_Peterson
He explores the origins of evil,

and also posits that an analysis of the world's religious ideas
might allow us to describe our essential morality
and eventually develop a universal system of morality.

Det är nog bara religiösa som letar i religionen efter moralens grund.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Psykoanalysens förhållande till samhällsutvecklingen

Inläggav Anders » 19 nov 2017 23:25

Det finns ju mängder av inriktningar inom både det ena och det andra. Vad det gäller Peterson och Zizek på en vänster-högerskala behöver man inte hänga upp sig för mycket på det. Det är inget dogmatiskt i något av fallen. Det de har gemensamt är att de båda, söker en grund till sina förklaringsmodeller ur psykoanalysen.

Zizek bedöms nog inte enklast via Wikipedia. Jag rekommenderas intervjuer och föreläsningar från youtube som intro. Ang. Petersons infallsvinkel med att diskutera utifrån bibliska berättelser, samma här, lyssna på ett par av hans föreläsningar på youtube i ämnet "biblical series". Att ge något slags sammanfattande argument här är knappast fruktsamt.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Psykoanalysens förhållande till samhällsutvecklingen

Inläggav SigurdV » 20 nov 2017 16:46

Anders skrev:Det finns ju mängder av inriktningar inom både det ena och det andra. Vad det gäller Peterson och Zizek på en vänster-högerskala behöver man inte hänga upp sig för mycket på det. Det är inget dogmatiskt i något av fallen. Det de har gemensamt är att de båda, söker en grund till sina förklaringsmodeller ur psykoanalysen.

Zizek bedöms nog inte enklast via Wikipedia. Jag rekommenderas intervjuer och föreläsningar från youtube som intro. Ang. Petersons infallsvinkel med att diskutera utifrån bibliska berättelser, samma här, lyssna på ett par av hans föreläsningar på youtube i ämnet "biblical series". Att ge något slags sammanfattande argument här är knappast fruktsamt.


Det är inget större fel på Wikipedia , där som i andra källor stöter man då och då på felaktigheter
men det som spelar någon roll är hur man förhåller sig till källmaterial.

Jag HAR tidigare lyssnat på Zizek via youtube
och tvivlar på att något just han skrivit kommer att visa sig ha bestående värde.

Kärnkraftsmotståndet ... Marshal McLuhan ... Skräcken för Genetisk Modifikation ...Heidegger...
Samhället vimlar av intellektuella dagsländor , somliga med politiska förtecken men de flesta bara uppblåsta luftslott:

Det som inte kan förklaras enkelt och kortfattat förtjänar inte att nämnas!
De kan vara inspirerande men spekulationer och obekräftade hypoteser ska inte förväxlas med kunskap!

Ta nu inte det här som ett personligt påhopp! Jag tycker t ex följande är bra skrivet:

"Både Zizek och Peterson trycker starkt på på psykoanalys för att förstå dagens politiska landskap.
Men jag har svårt att se kopplingen. Kanske någon kan förklara?"

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Psykoanalysens förhållande till samhällsutvecklingen

Inläggav Kreativ » 20 nov 2017 18:44

Politik utgörs av människor. För att förstå politik måste man förstå människor. För att förstå människor behövs kunskap om människors psyken. Psykologi är studien om människans själ/psyke. Psykoanalys har sina rötter i en översättning av religiös eller andlig tradition (i Freuds fall Kabbalah, i Jungs fall Gnosticism, i flera efterträdares fall österländsk meditation). Religiösa texter och mytologiska berättelser innehåller psykologisk information. I slutändan hänger mycket på tolkningen. Flera slutsatser kan dras av samma information, särskilt beroende på den individuella psykologin. Därmed återkommer vi till vikten av psykologi, självkännedom, och kunskap om människan som är A och Ö.
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Psykoanalysens förhållande till samhällsutvecklingen

Inläggav Anders » 21 nov 2017 11:00

SigurdV skrev:
Ta nu inte det här som ett personligt påhopp! Jag tycker t ex följande är bra skrivet:

"Både Zizek och Peterson trycker starkt på på psykoanalys för att förstå dagens politiska landskap.
Men jag har svårt att se kopplingen. Kanske någon kan förklara?"

Och det är ju också den springande punkten. Hur man kopplar Freud, Jung och Lacan kanske framför allt till de ismer som växte fram under 1800-talet och skapade det turbulenta 1900-talet, Kommunismen, Nazismen, 1968 flowerpower, Palme mm... Allt verkar ju kunna härledas till Hegel.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Psykoanalysens förhållande till samhällsutvecklingen

Inläggav Anders » 21 nov 2017 11:00

Kreativ skrev:Politik utgörs av människor. För att förstå politik måste man förstå människor. För att förstå människor behövs kunskap om människors psyken. Psykologi är studien om människans själ/psyke. Psykoanalys har sina rötter i en översättning av religiös eller andlig tradition (i Freuds fall Kabbalah, i Jungs fall Gnosticism, i flera efterträdares fall österländsk meditation). Religiösa texter och mytologiska berättelser innehåller psykologisk information. I slutändan hänger mycket på tolkningen. Flera slutsatser kan dras av samma information, särskilt beroende på den individuella psykologin. Därmed återkommer vi till vikten av psykologi, självkännedom, och kunskap om människan som är A och Ö.

Absolut! Men sen hur det mynnar ut i ideer om samhällsbyggnad?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Psykoanalysens förhållande till samhällsutvecklingen

Inläggav hakkapeliitta » 21 nov 2017 13:54

Är inte så insatt i psykoanalysen och dess bevekelsegrunder men handlar väl mycket om människans drivkraft, dessa ofta väl dolda och någonting vi inte alltid är medvetna om.
Freud gick väl till överdrifter och trodde för mycket på det undermedvetnas betydelse som om människan är fången under dunkla krafter.
Ett beteendemönster är, tror jag, först och främst ett nedärvt kulturmönster, speciellt inom politiken, haha.
Alla problem med invandring förklaras med socioekonomiska termer, visst spelar säkert roll, men är nog inte huvudproblemet.
Sen, för politiker och ämbetsmän, tillkommer rena självbevarelsedriften i form av anpassning av rena ekonomiska och sociala skäl trots att förda politiken ibland går emot ens övertygelse.


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster