Hur ser en värld utan effektivisering ut?

Moderator: Moderatorgruppen

Rotkiv
Inlägg: 197
Blev medlem: 18 jul 2011 20:45

Hur ser en värld utan effektivisering ut?

Inläggav Rotkiv » 04 feb 2018 13:25

Vi åker till en värld där effektivisering inte är ett begrepp. Det kan finnas med undermedvetet. men inte som en del i samhället.

Hur skulle den världen se ut?

Grunden för utveckling är väl effektivisering/Lösa ett befintligt problem. Om vi tar bort begreppet skulle världen vara i framkant och maxeffektiviserad från start eller skulle den vara kvar i den enklaste tänkbara miljö.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18489
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Hur ser en värld utan effektivisering ut?

Inläggav Algotezza » 04 feb 2018 13:34

Rotkiv skrev:Vi åker till en värld där effektivisering inte är ett begrepp. Det kan finnas med undermedvetet. men inte som en del i samhället.

Hur skulle den världen se ut?

Grunden för utveckling är väl effektivisering/Lösa ett befintligt problem. Om vi tar bort begreppet skulle världen vara i framkant och maxeffektiviserad från start eller skulle den vara kvar i den enklaste tänkbara miljö.


Problemet med det som kallas effektivisering på papperet sällan är det i praktiken, snarare motsatsen, då människor fota mår dåligt av det och själva verksamheten far illa av det.
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur ser en värld utan effektivisering ut?

Inläggav klorofyll » 04 feb 2018 13:51

Till att börja med skulle den vara självförsörjande.
Är det inte positivt med effektivisering, men då tycker jag att även lagar och regler bör effektiviseras...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur ser en värld utan effektivisering ut?

Inläggav klorofyll » 04 feb 2018 13:55

Är det inte lite problematiskt att vi skiljer arbete från fritid och kan leva dubbla liv, jag tror inte att det är särskilt effektivt.

Rotkiv
Inlägg: 197
Blev medlem: 18 jul 2011 20:45

Re: Hur ser en värld utan effektivisering ut?

Inläggav Rotkiv » 04 feb 2018 14:11

Algotezza skrev:
Rotkiv skrev:Vi åker till en värld där effektivisering inte är ett begrepp. Det kan finnas med undermedvetet. men inte som en del i samhället.

Hur skulle den världen se ut?

Grunden för utveckling är väl effektivisering/Lösa ett befintligt problem. Om vi tar bort begreppet skulle världen vara i framkant och maxeffektiviserad från start eller skulle den vara kvar i den enklaste tänkbara miljö.


Problemet med det som kallas effektivisering på papperet sällan är det i praktiken, snarare motsatsen, då människor fota mår dåligt av det och själva verksamheten far illa av det.


Det är lite intressant om jag inte minns fel att du är lärare. Skulle skolor behövas? hela utbildningsdelen, skaffa sig erfarenheter skulle inte finnas. Det skulle bara vara det som var. Antingen att de skulle redan vara förprogrammerade till vad som skulle behövas för att existera.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Hur ser en värld utan effektivisering ut?

Inläggav Esther » 19 feb 2018 09:17

Algotezza skrev:
Rotkiv skrev:Vi åker till en värld där effektivisering inte är ett begrepp. Det kan finnas med undermedvetet. men inte som en del i samhället.

Hur skulle den världen se ut?

Grunden för utveckling är väl effektivisering/Lösa ett befintligt problem. Om vi tar bort begreppet skulle världen vara i framkant och maxeffektiviserad från start eller skulle den vara kvar i den enklaste tänkbara miljö.


Problemet med det som kallas effektivisering på papperet sällan är det i praktiken, snarare motsatsen, då människor fota mår dåligt av det och själva verksamheten far illa av det.


Du har som vanligt rätt. Det är mycket sällan jag möter människor som dig. Du har i sanningen ett inte bara rakt och klart intellekt utan du besitter den sällan förekommande förmågan att se det som gäller saken.
Till din kommentar här skulle jag kunna lägga en serie saker för att visa att det du säger är sant - men för mig gäller ofta : kasta inte dina pärlor där de uppenbarligen inte gör skillnad. (menar inte dig här - för du skulle förstå det jag säger omedelbart - menar mer andra som skriver...)
Du har rätt... så är det - och den dagen människan kommer till insikt --- blir lite sent påkommen.
Veritas vos liberabit


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 67 och 0 gäster