Immanuel Kant

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Immanuel Kant

Inläggav Algotezza » 25 feb 2018 14:40

Det finns inga empiriska bevis för att tinget-i-sig finns, bara logiska. Har det några egenskaper eller kan vi bara säga att det är "något som är (måste finnas)" därför att tinget-för-mig finns och måste ha en objektiv grund? Annars hamnar vi kanske i Berkeleys position...?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Immanuel Kant

Inläggav Anders » 25 feb 2018 16:11

Algotezza skrev:Det finns inga empiriska bevis för att tinget-i-sig finns, bara logiska. Har det några egenskaper eller kan vi bara säga att det är "något som är (måste finnas)" därför att tinget-för-mig finns och måste ha en objektiv grund? Annars hamnar vi kanske i Berkeleys position...?

"Måste" är lite kräsmagat. "Sannolikt" är nog i flesta fall vad man får nöja sig med. Och det här att hamna i Berkeleys position, eller Humes, eller Kants för den delen, det är väl bara bra? Motsatsen skulle vara att problemet/Fenomenet är färdigutrett? Sanningen är funnen?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Immanuel Kant

Inläggav Esther » 25 feb 2018 19:38

Algotezza skrev:Jag hade Manfred Moritz som lärare när jag läste filosofi i Lund i mitten av 70-talet, strax innan han gick i pension. En mycket sympatisk person. Då hade universitet mer pengar än nu. Det var jag och en kvinnlig student som nästan hade privatundervisning för honom. Väldigt spännande och intressant. Han menade att man måste tänka med pennan, skriva och se sina tankar för att kunna filosofera. Utan skriften ingen filosofi.

Moritz [mo:ʹ-], Manfred, 1909–90, filosof, professor i praktisk filosofi vid Lunds universitet 1959–75. Moritz ägnade sina forskningar framför allt åt problem i Kants praktiska filosofi. Vid sidan av läroböcker har han skrivit rättsfilosofiska arbeten, bl.a. om Hohfelds system av juridiska grundbegrepp, och kritiskt granskat de förutsättningar den deontiska logiken bygger på. Hans filosofiska huvudarbete är Studien zum Pflichtbegriff in Kants kritischer Ethik (1951). (Från NE)



Sådan tur hade inte jag när jag nästan 30 år senare är på Filosofen - har bla Hartman i Filosofins historia.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Immanuel Kant

Inläggav Esther » 25 feb 2018 19:43

Anders skrev:Lite intressant koppla denna till Kants "Zum Ewigen Frieden". Eller Poppers "Det öppna samhället och dess fiender". I båda varianterna försöker man plädera för att stater skall regeras så, att inte ett fåtal får låta sin makthunger regera. Det här kan också använda till att bekämpa vad jag tycker von Clausevitz lite ger uttryck för: Att man tycker sig ha så rätt om något att man är beredd att gå i krig för det, att man låter sin åsikt styra.

En fungerande demokrati har en sunt avslipande verkan på alla ytterligheter. Det blir ett mittemellan allt som oftast, kompromisser. Tycker det är fullt i samma anda som Kant ger uttryck för i sitt ödmjuka förhållande till sanningen.


Det är just saken - Kants inflytande var enormt. Det är vida större än de flesta inser. För även Clausewitz använder Kant - även som jag redan sagt: Einstein och Jung (både fysik och psykologi) .
En demokrati - där inte ett parti för länge och som inte skapat sitt inflytande genom samtliga statliga institutioner och på annat sätt så att deras tankar blir helt förhärskande genom skola och överallt (vilket delvis har hänt här) - är alltid sund när den är balanserad.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Immanuel Kant

Inläggav Esther » 05 mar 2018 19:54

Tycker det är fullt i samma anda som Kant ger uttryck för i sitt ödmjuka förhållande till sanningen.


Har funderat mycket på den här meningen... försökt att tänka efter hur jag uppfattade honom, läste hans tankar bakom orden. Han var kanske inte vad en svensk skulle kalla för ödmjuk.
Han var tysk. Hans tankar reflekterar ett kynne. Detta kynne är i sin natur - för mig - mycket välbekant och icke "jantisk" någonstans. Hans behov av att skriva det han lärt sig och ville dela med sig av till andra anser jag är mycket djupt vackert... det finns en skönhet i välordnade tankar och hans meningar spinner över hela sidor där han redogör i detalj hur de löper. Och att han ville ge dem - skänka dem...

Hans stil är mycket dogmatisk... inte frågande - utan svarande och i detta väl underbyggda.
Som jag redan sagt - är han komplex att läsa om man inte känner till vad som kom innan honom och det han svarade mot och var i polemik mot och även tog för givet att hans läsare kände till (många av dessa filosofer är total okända för svenskar - och man vet inte ens vad de sagt).

Hans verk är ett slags komplett livsverk. Hans sammanfattande tankar är faktiskt helt i sin natur - att man hämtar andan... och jag minns jag skrev när jag läste honom att det var som att betrakta vackra stenar på botten av ett kristallklart vattendrag. Det finns en oerhört skönhet i välordnade och djupt genomtänkta tankar --- (i alla fall för mig).
Det som _ som en anekdot_ drog mig till honom var hans yttrande om kvinnor :) ... det liksom lockade mig. För detta är något som jag tänkte mycket på om det fanns någon sanning i detta och om han hade rätt där :)...
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Immanuel Kant

Inläggav Algotezza » 05 mar 2018 20:30

Anders skrev:
Algotezza skrev:Det finns inga empiriska bevis för att tinget-i-sig finns, bara logiska. Har det några egenskaper eller kan vi bara säga att det är "något som är (måste finnas)" därför att tinget-för-mig finns och måste ha en objektiv grund? Annars hamnar vi kanske i Berkeleys position...?

"Måste" är lite kräsmagat. "Sannolikt" är nog i flesta fall vad man får nöja sig med. Och det här att hamna i Berkeleys position, eller Humes, eller Kants för den delen, det är väl bara bra? Motsatsen skulle vara att problemet/Fenomenet är färdigutrett? Sanningen är funnen?



Sannolikhet är en sann olikhet.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Immanuel Kant

Inläggav Anders » 06 mar 2018 09:03

Algotezza skrev:
Anders skrev:
Algotezza skrev:Det finns inga empiriska bevis för att tinget-i-sig finns, bara logiska. Har det några egenskaper eller kan vi bara säga att det är "något som är (måste finnas)" därför att tinget-för-mig finns och måste ha en objektiv grund? Annars hamnar vi kanske i Berkeleys position...?

"Måste" är lite kräsmagat. "Sannolikt" är nog i flesta fall vad man får nöja sig med. Och det här att hamna i Berkeleys position, eller Humes, eller Kants för den delen, det är väl bara bra? Motsatsen skulle vara att problemet/Fenomenet är färdigutrett? Sanningen är funnen?



Sannolikhet är en sann olikhet.

Nja, sannolikheten utgör snarare ett ödmjukt förhållande till sanningen.

Den här "objektiva grunden" - är inte det sökandet efter det färdigtänkta? Är det inte bättre att, som i vetenskapen och Platons filosofi söka en modell från de observationer man gör? Och i de fall då modellen är enkel och fungerande behöver man väl inte fundera vidare på den?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Immanuel Kant

Inläggav Anders » 06 mar 2018 09:21

Esther skrev:
Tycker det är fullt i samma anda som Kant ger uttryck för i sitt ödmjuka förhållande till sanningen.


Har funderat mycket på den här meningen... försökt att tänka efter hur jag uppfattade honom, läste hans tankar bakom orden. Han var kanske inte vad en svensk skulle kalla för ödmjuk.
Han var tysk. Hans tankar reflekterar ett kynne. Detta kynne är i sin natur - för mig - mycket välbekant och icke "jantisk" någonstans. Hans behov av att skriva det han lärt sig och ville dela med sig av till andra anser jag är mycket djupt vackert... det finns en skönhet i välordnade tankar och hans meningar spinner över hela sidor där han redogör i detalj hur de löper. Och att han ville ge dem - skänka dem...

Hans stil är mycket dogmatisk... inte frågande - utan svarande och i detta väl underbyggda.
Som jag redan sagt - är han komplex att läsa om man inte känner till vad som kom innan honom och det han svarade mot och var i polemik mot och även tog för givet att hans läsare kände till (många av dessa filosofer är total okända för svenskar - och man vet inte ens vad de sagt).

Hans verk är ett slags komplett livsverk. Hans sammanfattande tankar är faktiskt helt i sin natur - att man hämtar andan... och jag minns jag skrev när jag läste honom att det var som att betrakta vackra stenar på botten av ett kristallklart vattendrag. Det finns en oerhört skönhet i välordnade och djupt genomtänkta tankar --- (i alla fall för mig).
Det som _ som en anekdot_ drog mig till honom var hans yttrande om kvinnor :) ... det liksom lockade mig. För detta är något som jag tänkte mycket på om det fanns någon sanning i detta och om han hade rätt där :)...


Har du läst förordet till prolegomenan? Det var ett tag sen som jag gjorde det, minns inte i detalj, men där får man en rätt bra inblick i hans kynne. Han var skitstressad för att inte Kritiken togs emot bättre och att hela världen inte fattade att han löst filosofins problem (a la Wittgenstein). Vad som lyser igenom tycker jag, är mindre än hans tyskhet än hans klass. Han måste kämpa, han måste hävda sig, sadelmakarsonen. Jämför med en som Russell som växt upp i salongerna och i allt vad han producerat, inklusive rent akademiska verk som "on denoting" utstrålar en gemytlighet, en säkerhet. Och Kant lämnade aldrig Kaliningrad. Sägs ha varit en uppskattad middagsgäst, men släktsjälvtroendet fanns inte där. Däremot förtroendet för den egna hjärnan. Vågade fundera på spöken, talade om hur evig fred skall uppnås, funderade på hur jordbävningar kom till 1755 då Voltaire såg guds straff...
Han var helt enkelt en stor tänkare, i klass med Sokrates, men från enklare bakgund. Och som Sokrates verkar han fattat att den riktigt kloke förstår att han ingenting förstår. Vi får aldrig veta något om Ding-an-sich. Vi skall följa pliktetiken och inte förmätet tro att vi kan överblicka konsekvenserna av våra tveksamma handlingar. Däri tycker jag hans ödmjukhet ligger. Som akademiker (och chef) måste du verka tvärsäker bland dina kollegor för att få streetcred, men på kammaren spelar det ingen roll om du är klyftig svensk, tysk eller kines.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Immanuel Kant

Inläggav Anders » 06 mar 2018 09:35

Är Kritiken läsvärd? Är den mödan värt?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Immanuel Kant

Inläggav Esther » 06 mar 2018 09:52

Anders skrev:
Har du läst förordet till prolegomenan? Det var ett tag sen som jag gjorde det, minns inte i detalj, men där får man en rätt bra inblick i hans kynne. Han var skitstressad för att inte Kritiken togs emot bättre och att hela världen inte fattade att han löst filosofins problem (a la Wittgenstein). Vad som lyser igenom tycker jag, är mindre än hans tyskhet än hans klass. Han måste kämpa, han måste hävda sig, sadelmakarsonen. Jämför med en som Russell som växt upp i salongerna och i allt vad han producerat, inklusive rent akademiska verk som "on denoting" utstrålar en gemytlighet, en säkerhet. Och Kant lämnade aldrig Kaliningrad. Sägs ha varit en uppskattad middagsgäst, men släktsjälvtroendet fanns inte där. Däremot förtroendet för den egna hjärnan. Vågade fundera på spöken, talade om hur evig fred skall uppnås, funderade på hur jordbävningar kom till 1755 då Voltaire såg guds straff...
Han var helt enkelt en stor tänkare, i klass med Sokrates, men från enklare bakgund. Och som Sokrates verkar han fattat att den riktigt kloke förstår att han ingenting förstår. Vi får aldrig veta något om Ding-an-sich. Vi skall följa pliktetiken och inte förmätet tro att vi kan överblicka konsekvenserna av våra tveksamma handlingar. Däri tycker jag hans ödmjukhet ligger. Som akademiker (och chef) måste du verka tvärsäker bland dina kollegor för att få streetcred, men på kammaren spelar det ingen roll om du är klyftig svensk, tysk eller kines.


Tror du överför mycket av dig själv i Kants person. Han var inte en sådan... han hade det ganska lätt. Fick utbildning av mycket hög klass tidigt, han gick bland annat på Friedrichkollegiet (Tysklands bästa) och har stöd av kollegiedirektören samt även teologiprofessorn Schultz och var elev till den store filosofen Wolff - han gick på Köningsbergs universitet 1740-46 och hans liv är inte märkvärt präglat av någon underklass och hans brevväxlingar med alla de högsta av de högsta visar att han inte alls var främmande de bästa salongerna.
Att han sedan till en början med jobbade som informator har ju med hans enkla börd att göra - men det var inget pjåkigt jobb.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Immanuel Kant

Inläggav Esther » 06 mar 2018 09:54

Anders skrev:Är Kritiken läsvärd? Är den mödan värt?


Det beror på vad du söker. Den kommer inte att ge dig mycket - som den står själv. Men du kan försöka --- det är dock inte lätt att lyckas. Det säger jag redan innan. De flesta som citerar honom - eller säger de läst honom... verkar inte ens ha fattat vad karln pratar om.
:)
Detta studium ska man göra om man är verkligt intresserad - som jag redan sagt - inte för att skryta om det i salongerna - för det gör de flesta och jag menar att det är alltid är bättre att tiga och låta alla tro man är en åsna - än att öppna munnen och undanröja alla tvivel.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Immanuel Kant

Inläggav Esther » 06 mar 2018 10:02

2 Problemställning

Med tanke på den traditionella tolkningen av Kants etik (enligt ovan nämnda invändning) där plikten endast skulle rikta sig mot rationella moraliska personer, kan intressanta frågeställningar i anslutning till Hanssons avhandling vara:
1. A) Har Human Dignity på ett försvarbart sätt kunnat visa att den moraliska plikten inte endast har rationellt moraliska personer som föremål?
B) Hur har Hansson byggt upp sitt försvar, m.a.o. hur har han grundat sitt utvidgningsförslag i pliktetiken?
2. Finns det stöd för Hanssons tolkning av Kants etik hos andra Kantkännare vilka han inte använt i sin avhandling?
För att kunna besvara frågeställningarna behövs en undersökning av hur Hansson tolkat olika nyckelbegrepp, principer och dess relationer samt hur de kontextualiserats i pliktetiken. Aktuella nyckelbegrepp och principer i detta specifika fall är: Pliktbegreppet, dess innebörd och vem eller vilka är föremål för dess applikationsområde. Det kategoriska imperativets användningsområde, begrepps- och meningstolkning, samt maximerna. Slutligen begreppet om den mänskliga värdigheten - dess omfattning och användning. Ett klargörande av nämnda begrepp och principer vid ett positivt svar på ovanstående frågor kan även ses i betydelse av följande möjligheter:
1. En öppning kan ges för att omtolka och använda Kants etik för frågor rörande ett försvar av människors värdighet och etiska frågeställningar gällande biomedicin, genetikforskning samt även i försvar av miljöetiska frågor.
2. Ett positivt svar på föregående möjlighet kan innebära att Kants etik eventuellt kan komma att "utgör(a) det mest betydande systematiskt utformade alternativet till den utilitaristiska etiken, som är dominerande i den internationella debatten".
3. Slutligen, då autonomi betyder det samma som frihet, innehåller Kants etik de idag i etiska och politiska samhang vedertagna nyckelbegreppen. Hos Kant sätts dessa begrepp dessutom in i en intressant kontext av en universaliserbar god vilja.
En rimlig följdfråga blir nu. Utgör den förut nämnda invändningen av den vedertagna antropocentriska synen på Kants pliktetik därmed ett verkligt grundläggande problem i förhållande till de nu nämnda möjligheterna? Och hur ser Kants argumentation i Grundläggning av sedernas metafysik som oftast nämns ligga till grund för denna invändning egentligen ut? Originaltexten i sin svenska översättning lyder så här:
I ändamålens rike har allt antingen ett pris eller en värdighet. För det som har ett pris gäller att det ersättas med något annat som en ekvivalent, men det som däremot är höjt över allt pris, och således inte har något ekvivalent, har värdighet. Det som hänför sig till de mänskliga böjelserna och behoven har ett marknadspris; det som utan att förutsätta något behov överensstämmer med en viss smak, dvs. med ett välbehag vid våra själskrafters ändamålslösa lek, har ett affektionspris, men det enda som utgör villkoret för att något kan vara ett ändamål i sig har inte bara ett relativt värde, dvs. ett pris, utan har ett inre värde, dvs. värdighet. Nu är moraliteten det enda villkor under vilket en förnuftig varelse kan vara ändamål i sig själv, eftersom det endast genom den är möjligt att vara en lagstiftande medlem i ändamålens rike. Alltså är sedligheten, och mänskligheten i den mån den är förmögen till det samma, det enda som har värdighet.(s. 61)
Prognosen verkar en smula dyster för en utvidgning av den kantianska etiken eftersom han i citatet klart och tydligt säger att "moraliteten är det enda villkor under vilket en förnuftig varelse kan vara ändamål i sig själv". Men därmed blir också frågan om Hansson lyckats leda oss att förstå Kant i detta i en vidare mening genast desto mer pregnant och intressant.


En av mina uppsatsers problemställning --- som du ser läste jag inte bara hans kritiker - utan alla fyra böckerna som handlar om hans etik...
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Immanuel Kant

Inläggav Algotezza » 06 mar 2018 10:07

Anders skrev:
Algotezza skrev:
Anders skrev:"Måste" är lite kräsmagat. "Sannolikt" är nog i flesta fall vad man får nöja sig med. Och det här att hamna i Berkeleys position, eller Humes, eller Kants för den delen, det är väl bara bra? Motsatsen skulle vara att problemet/Fenomenet är färdigutrett? Sanningen är funnen?



Sannolikhet är en sann olikhet.

Nja, sannolikheten utgör snarare ett ödmjukt förhållande till sanningen.

Den här "objektiva grunden" - är inte det sökandet efter det färdigtänkta? Är det inte bättre att, som i vetenskapen och Platons filosofi söka en modell från de observationer man gör? Och i de fall då modellen är enkel och fungerande behöver man väl inte fundera vidare på den?


Det var mest en ordvits, en särskrivningsvits.

När det gäller empiri handlar det väl mest bara om sannolikheter. Vi kan ju aldrig iaktta det absoluta. Allt filtreras genom vårt subjektiva upplevande. Men j u fler som via iakttagande kan bekräfta detsamma desto högre grad av sannolikhet. Ju fler samstämmiga källor desto högre grad av sannolikhet. Man bör nog vara skeptisk gentemot dem som menar sig sitta inne med absoluta objektiva sanningar. Hur verifierar man dem? Om det inte går via iakttagelser?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Immanuel Kant

Inläggav Esther » 06 mar 2018 10:10

Algotezza skrev:
Anders skrev:
Algotezza skrev:

Sannolikhet är en sann olikhet.

Nja, sannolikheten utgör snarare ett ödmjukt förhållande till sanningen.

Den här "objektiva grunden" - är inte det sökandet efter det färdigtänkta? Är det inte bättre att, som i vetenskapen och Platons filosofi söka en modell från de observationer man gör? Och i de fall då modellen är enkel och fungerande behöver man väl inte fundera vidare på den?


Det var mest en ordvits, en särskrivningsvits.

När det gäller empiri handlar det väl mest bara om sannolikheter. Vi kan ju aldrig iaktta det absoluta. Allt filtreras genom vårt subjektiva upplevande. Men j u fler som via iakttagande kan bekräfta detsamma desto högre grad av sannolikhet. Ju fler samstämmiga källor desto högre grad av sannolikhet. Man bör nog vara skeptisk gentemot dem som menar sig sitta inne med absoluta objektiva sanningar. Hur verifierar man dem? Om det inte går via iakttagelser?



naja, det var väl bra länge sedan man avfärdade induktion som en källa - eller ren empiri - för kunskap. När jag läste vetenskapsteori framgick ganska klart att det handlar mer om deduktion. Logik och logisk hållbarhet.

Avseende det Absoluta - menar jag att det "rinner igenom" när man holistiskt betraktar världens vara (inte där människan inverkar) vilket lämnar oss med naturens ekosystem bland annat samt allt annat som är lagstyrt som vårt eget solsystem mm...
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Immanuel Kant

Inläggav Esther » 06 mar 2018 10:22

Anders skrev: Som akademiker (och chef) måste du verka tvärsäker bland dina kollegor för att få streetcred, men på kammaren spelar det ingen roll om du är klyftig svensk, tysk eller kines.


Vet du... streetcred är något man bara kan få så länge de som man pratar med själva kan förstå vad man talar om - om det är högt över deras huvuden får du inget annat än en stämpel att du är konstig, märklig, knäpp och obegriplig.
I den akademiska världen möts du med vassa armbågar och att bli dissad tills de själva läst in lite på det och kan överglänsa dig när de manipulerar sig fram till högre poster :)...

PLEASE... som man säger.

Inget av något av detta är av intresse för den som söker kunskapen för dess egen skull - man söker inte cred av någon, vill inte ha andras beröm eller deras uppmärksamhet - det är totalt ointressant.
Att dela med sig, prata, stöta och blöta, retas lite och snacka om det man har intresse av - är något helt annat... det gör man med fördel på forum.
:)
Veritas vos liberabit


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 27 och 0 gäster