Immanuel Kant

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Immanuel Kant

Inläggav Anders » 15 jun 2018 10:34

Vad är... kärnan i det här med Noumenära världen och fenomenvärlden?

Det är ju liksom självklart att vi inte vet hur det är med saker "egentligen". Alla känner till det här med paradigmer i vetenskapen, alla vet att man färgas av sina personliga upplevelser då man iakttar något. Om man kopplar Immanuel Kants tankar runt "rena förnuftet" och flyktingfrågan, skall vi eller skall vi inte ta in x antal flyktingar till Sverige, och ser flyktingfrågan som ett "objekt", var hamnar man då?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Immanuel Kant

Inläggav Algotezza » 15 jun 2018 16:09

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Vill hellre tala om begreppsvärld och den värld vi blir medvetna om via våra på denna värld inriktade sinnen.

Menar du begreppsvärld i stället för idévärld?

Kant talar om fenomenvärlden, den verklighet vi lever i via våra sinnen (den empiriska världen).

Kanske värt att reda ut litet mer noggrant. Kanske tänkte jag på Platon som talade om sinnevärld och idévärld.

Så vad är det för värld vi lever i? :)


Ja, idévärlden ser jag som vår begreppsvärld.

Vi lever i vår av hjärnan/medvetandet skapade bild av "något som (i sig) är (bortom sinnena men förmedlat via dessa)".
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1318
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Immanuel Kant

Inläggav Illusionen » 15 jun 2018 16:45

Raderat!
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Immanuel Kant

Inläggav Algotezza » 15 jun 2018 16:58

Anders skrev:Vad är... kärnan i det här med Noumenära världen och fenomenvärlden?

Det är ju liksom självklart att vi inte vet hur det är med saker "egentligen". Alla känner till det här med paradigmer i vetenskapen, alla vet att man färgas av sina personliga upplevelser då man iakttar något. Om man kopplar Immanuel Kants tankar runt "rena förnuftet" och flyktingfrågan, skall vi eller skall vi inte ta in x antal flyktingar till Sverige, och ser flyktingfrågan som ett "objekt", var hamnar man då?


Vad får du för resultat om du tillämpar det kategoriska imperativet på det aktuella problemet?
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Immanuel Kant

Inläggav klorofyll » 18 jun 2018 18:27

Pilatus skrev:Vad är det för fel med att fråga om världen är begränsad, alternativt obegränsad, med avseende på tiden och rummet?

För ett par dagar sedan funderade jag på flugor. De rör sig egentligen som ormar. Hmm, kanske ÄR de ormar, men att vi bara ser en del av ormen: Flugan.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Immanuel Kant

Inläggav Pilatus » 18 jun 2018 20:09

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Vad är det för fel med att fråga om världen är begränsad, alternativt obegränsad, med avseende på tiden och rummet?

För ett par dagar sedan funderade jag på flugor. De rör sig egentligen som ormar. Hmm, kanske ÄR de ormar, men att vi bara ser en del av ormen: Flugan.

Jag är inte helt säker på om det har med Immanuel Kants tänkande att göra. Jag tror han efter förmåga undvek både ormar och flugor. :)
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Immanuel Kant

Inläggav Esther » 19 jun 2018 05:12

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Vad är det för fel med att fråga om världen är begränsad, alternativt obegränsad, med avseende på tiden och rummet?

För ett par dagar sedan funderade jag på flugor. De rör sig egentligen som ormar. Hmm, kanske ÄR de ormar, men att vi bara ser en del av ormen: Flugan.


Flugornas Herre...
:)
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Immanuel Kant

Inläggav Esther » 19 jun 2018 07:08

Anders skrev:Vad är... kärnan i det här med Noumenära världen och fenomenvärlden?





Kärnan är... hur det vi vill skaffa oss kunskap om, blir "objektiva föremål" för oss (detta måste man begripa... först...- eftersom vi kan se detta hända i bland annat matematiken) --- så när du greppat detta Anders
--- ser du förmodligen att fenomen (framträdelser) inte (egentligen) är föremål, objekt eller saker i denna, och att dessa är en sak --- och noumen (som betyder "något tänkt") är två skilda saker :)
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Immanuel Kant

Inläggav Anders » 19 jun 2018 10:06

Esther skrev:
Anders skrev:Vad är... kärnan i det här med Noumenära världen och fenomenvärlden?





Kärnan är... hur det vi vill skaffa oss kunskap om, blir "objektiva föremål" för oss (detta måste man begripa... först...- eftersom vi kan se detta hända i bland annat matematiken) --- så när du greppat detta Anders
--- ser du förmodligen att fenomen (framträdelser) inte (egentligen) är föremål, objekt eller saker i denna, och att dessa är en sak --- och noumen (som betyder "något tänkt") är två skilda saker :)



Men det säger typ alla, att saker inte är vad de ser ut att vara. Men det måste väl ha varit uppenbart för alla genom alla tider?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Immanuel Kant

Inläggav Esther » 19 jun 2018 11:49

Anders skrev:
Esther skrev:
Anders skrev:Vad är... kärnan i det här med Noumenära världen och fenomenvärlden?





Kärnan är... hur det vi vill skaffa oss kunskap om, blir "objektiva föremål" för oss (detta måste man begripa... först...- eftersom vi kan se detta hända i bland annat matematiken) --- så när du greppat detta Anders
--- ser du förmodligen att fenomen (framträdelser) inte (egentligen) är föremål, objekt eller saker i denna, och att dessa är en sak --- och noumen (som betyder "något tänkt") är två skilda saker :)



Men det säger typ alla, att saker inte är vad de ser ut att vara. Men det måste väl ha varit uppenbart för alla genom alla tider?


Jamen... Det är ju detta som Kant undersöker i det Rena Förnuftet : hur det är möjligt och går till när vi får kunskap (ett säkert vetande som stämmer med verkligheten) om tingen.
Med tanke på denna bakgrund...
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1318
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Immanuel Kant

Inläggav Illusionen » 19 jun 2018 14:14

Anders skrev:Vad är... kärnan i det här med Noumenära världen och fenomenvärlden?


Då jag inte är filosof utan båtbyggare använder jag mig av ett mindre sofistikerat språkbruk än filosoferna.

Inom RUM-TID,

FÖRNIMMER du som funktion av vad du är och/eller representerar.
TÄNKER du, direkt och/eller indirekt, som funktion av bl a det du förnimmer.

Uttrycket, ”Som funktion av”, innebär att ett RUM-TID perspektiv föreligger.
Om jag tolkar dig rätt är ”kärnan” du efterlyser troligen fenomenet TID.

Tråden,
Vad utgör medvetandets referens ?, redogör för min personliga syn på detta.

/ Illusionen
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Immanuel Kant

Inläggav xion » 19 jun 2018 17:18

Illusionen skrev:
Anders skrev:Vad är... kärnan i det här med Noumenära världen och fenomenvärlden?


Då jag inte är filosof utan båtbyggare använder jag mig av ett mindre sofistikerat språkbruk än filosoferna.

Inom RUM-TID,

FÖRNIMMER du som funktion av vad du är och/eller representerar.
TÄNKER du, direkt och/eller indirekt, som funktion av bl a det du förnimmer.

Uttrycket, ”Som funktion av”, innebär att ett RUM-TID perspektiv föreligger.
Om jag tolkar dig rätt är ”kärnan” du efterlyser troligen fenomenet TID.

Tråden,
Vad utgör medvetandets referens ?, redogör för min personliga syn på detta.

/ Illusionen

Men tid är inget "fenomen", tid är matematik.
Synonymer till fenomen
märklig företeelse, underverk, under, mirakel; naturföreteelse, företeelse
Synonymer till företeelse
händelse, sak, omständighet, faktum, fenomen; särdrag, egenhet; figur, uppenbarelse, skepnad, gestalt

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1318
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Immanuel Kant

Inläggav Illusionen » 19 jun 2018 17:54

xion skrev:
Illusionen skrev:
Anders skrev:Vad är... kärnan i det här med Noumenära världen och fenomenvärlden?


Då jag inte är filosof utan båtbyggare använder jag mig av ett mindre sofistikerat språkbruk än filosoferna.

Inom RUM-TID,

FÖRNIMMER du som funktion av vad du är och/eller representerar.
TÄNKER du, direkt och/eller indirekt, som funktion av bl a det du förnimmer.

Uttrycket, ”Som funktion av”, innebär att ett RUM-TID perspektiv föreligger.
Om jag tolkar dig rätt är ”kärnan” du efterlyser troligen fenomenet TID.

Tråden,
Vad utgör medvetandets referens ?, redogör för min personliga syn på detta.

/ Illusionen


Men tid är inget "fenomen", tid är matematik.


Jag delar inte den uppfattningen.
Citerar,
"Om det förhåller sig så att det vi förnimmer är en transmissionseffekt inkluderande våra sinnens
interna strukturer, blir rimligen konsekvensen att forskarna försöker lyfta sig själva i håret när
universum beskrivs utifrån matematik vars regelverk formats av just det vi förnimmer."

Så vad menar du mer exakt att matematik är ?
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Immanuel Kant

Inläggav Algotezza » 19 jun 2018 18:35

Det vi är bortom upplevelsen av det vi är kan vi kalla "något ett". Det omvärlden är bortom vår upplevelse av den, vill jag kalla "något två"." "Något ett" utgör en energikombination med reaktionsförmåga, antar vi. "Något två" utgör också en energikombination med reaktionsförmåga. Reaktionen dem emellan, en stående reaktionsvåg, utgör den ständigt skiftande förnimmelsen "jag/min kropp - och allt den/jag gör och upplever, omgiven av omvärlden". Men på natten släcks denna reaktionsvåg delvis ner, blir vilande, latent. Vi sjunker sas in i "något ett".

Tankar och känslor och fantasier, min viljeföring, är reaktioner mellan minnesdata min minnesvärld och det sinnena förmedlar, sinnesdata.

Tankar och känslor och fantasier, min viljeföring, är snarare processer immateriella objekt.

Och ovanpå allt detta är vi medvetna om att vi är medvetna.

Många lager.
Göran Egevad egevad@gmail.com

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Immanuel Kant

Inläggav xion » 19 jun 2018 18:58

Illusionen skrev:
xion skrev:
Illusionen skrev:
Då jag inte är filosof utan båtbyggare använder jag mig av ett mindre sofistikerat språkbruk än filosoferna.

Inom RUM-TID,

FÖRNIMMER du som funktion av vad du är och/eller representerar.
TÄNKER du, direkt och/eller indirekt, som funktion av bl a det du förnimmer.

Uttrycket, ”Som funktion av”, innebär att ett RUM-TID perspektiv föreligger.
Om jag tolkar dig rätt är ”kärnan” du efterlyser troligen fenomenet TID.

Tråden,
Vad utgör medvetandets referens ?, redogör för min personliga syn på detta.

/ Illusionen


Men tid är inget "fenomen", tid är matematik.


Jag delar inte den uppfattningen.
Citerar,
"Om det förhåller sig så att det vi förnimmer är en transmissionseffekt inkluderande våra sinnens
interna strukturer, blir rimligen konsekvensen att forskarna försöker lyfta sig själva i håret när
universum beskrivs utifrån matematik vars regelverk formats av just det vi förnimmer."

Så vad menar du mer exakt att matematik är ?

Synonymer till matematik
räkning, räknelära, matte, aritmetik, algebra, geometri, kalkylering
Enligt Einstein är tid en funktion av rummet
Synonymer till funktion
verksamhet, användning, sätt att fungera, funktionalitet, ändamål, tillämpning, yttring, livsyttring
beroende variabel, matematiskt uttryck; följd, resultat


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 51 och 0 gäster