Ords betydelser

Moderator: Moderatorgruppen

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Ords betydelser

Inläggav Esther » 28 feb 2018 08:04

Algotezza skrev:
Esther skrev:
Kan du i ditt verbala svar här göra något annat än hänvisa till andra ord?


Det var roligt redan när jag såg det... och det är det fortfarande för det är en så ledande fråga. :) --- i ditt verbala svar.
... göra annat än hänvisa till ord...

Ja, det är ju svårt på ett forum där vi bara kan verbalisera våra svar.
Men det är tingen utanför oss och känslor och annat inom oss som vi satt ord på - och bland dessa "sambandsorden" - Kants kategorier bla.


Man kan länka till en bild...

Detta är en kråka

https://tenor.com/view/muninthecrow-gif-7614412



:)
Så långt tänkte inte jag...
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Ords betydelser

Inläggav Esther » 28 feb 2018 08:05

Har du också snöat in :)... här är det värsta vintern plötsligt med allt som yr omkring av vitt och dunigt ...
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ords betydelser

Inläggav Algotezza » 28 feb 2018 08:12

Esther skrev:Har du också snöat in :)... här är det värsta vintern plötsligt med allt som yr omkring av vitt och dunigt ...


Lokal nedkylning - som kanske blir global till slut...?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Ords betydelser

Inläggav Esther » 28 feb 2018 08:15

Algotezza skrev:
Esther skrev:Har du också snöat in :)... här är det värsta vintern plötsligt med allt som yr omkring av vitt och dunigt ...


Lokal nedkylning - som kanske blir global till slut...?


Dystopi eller deppig "var tog våren vägen" känsla?
Veritas vos liberabit

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Re: Ords betydelser

Inläggav Antic » 28 feb 2018 16:15

Algotezza skrev:Lokal nedkylning - som kanske blir global till slut...?


Skulle inte tro det

ARKTISK VÄRMEBÖLJA LIGGER BAKOM REKORDKYLAN

Det är just nu rekordkallt på flera håll i Europa – men allra längst i norr är det i stället mildväder. Enligt det danska väderinstitutet DMI är det runt minus 8 grader på Arktis – närmare 20 grader varmare än normalt för årstiden. På Svalbard ligger temperaturerna för närvarande strax över nollan med regn, vilket är drygt 13 grader över genomsnittet, skriver TT. – Det har aldrig varit så här extremt, säger Ruth Mottram, klimatforskare vid DMI, till Reuters.
http://omni.se/arktisk-varmebolja-ligge ... n/a/BJk570

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Ords betydelser

Inläggav Esther » 05 mar 2018 19:38

Antic skrev:
Algotezza skrev:Lokal nedkylning - som kanske blir global till slut...?


Skulle inte tro det

ARKTISK VÄRMEBÖLJA LIGGER BAKOM REKORDKYLAN

Det är just nu rekordkallt på flera håll i Europa – men allra längst i norr är det i stället mildväder. Enligt det danska väderinstitutet DMI är det runt minus 8 grader på Arktis – närmare 20 grader varmare än normalt för årstiden. På Svalbard ligger temperaturerna för närvarande strax över nollan med regn, vilket är drygt 13 grader över genomsnittet, skriver TT. – Det har aldrig varit så här extremt, säger Ruth Mottram, klimatforskare vid DMI, till Reuters.
http://omni.se/arktisk-varmebolja-ligge ... n/a/BJk570



Undrar vad som händer mer exakt när polerna skiftar :)... trillar vi alla upp och ner då?
Där och då ---- kan man prata om att uppleva världen Antic :)...
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Ords betydelser

Inläggav Anders » 07 mar 2018 09:12

Orden ja... jag har alltid, sen mycket liten varit väldigt faschinerad av den adrenalinkick eller vämjelse jag får då jag hör olika ord. Har funderat mycket på i vilken mån det är ordens betydelse eller det ljud bokstavskombinationen genererar som gör ordet. Eller sammanhanget. Säger en skåning sjuttisju så ger det en annan känsla att höra än om en norrlänning säger samma sak. så betydelsen är inte allt. För mej.

Minns att jag som treåring var väldigt fängslad av ordet "telefonkatalogen", framför allt med det första l:et väldigt långt, och på dalasätt uttalat med tungans baksida. Och sen har det fortsatt. Då jag ser ett ord och läser ut det själv låter det nästan alltid ballare än det korrekta uttal jag senare får höra. Leichester, staden, men framför allt fotbollslaget mötte man ju tidigt som liten grabb i höghus. Alla trodde att det uttalades Lejtjester. Men jag trodde Liiitjester. Och det låter fortfarande ballast. Lite som då Ian Dury uttalade Upminster. Det här var vid tiden för Neil Armstrong, men fortfarande sitter ords ljud som ett adrenalinspett i min hjärna. Alltid är det nåt som faschinerar eller irriterar.

Två områden som underligt nog är belamrade med väldigt fult låtande ord - för mig - är dels produkterna av det som fås från kons juvervätska:
Mjölk, Grädde, Kvarg, Vassle, Ost, Smör
Dels också det som beskriver munnens insida:
Gommen, strupen, svalget, tungan

Det är en väldigt stark känsla hos mej, antagligen är det HELT individuellt. Inte tycker ni att de orden låter nåt särskilt? Känner ni något särskilt för orden som sådana? I så fall vad? Eller är orden bara symboler för er och det som berör er är endast det symbolerna refererar till?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Ords betydelser

Inläggav Esther » 07 mar 2018 09:23

Anders skrev:Orden ja... jag har alltid, sen mycket liten varit väldigt faschinerad av den adrenalinkick eller vämjelse jag får då jag hör olika ord. Har funderat mycket på i vilken mån det är ordens betydelse eller det ljud bokstavskombinationen genererar som gör ordet. Eller sammanhanget. Säger en skåning sjuttisju så ger det en annan känsla att höra än om en norrlänning säger samma sak. så betydelsen är inte allt. För mej.

Minns att jag som treåring var väldigt fängslad av ordet "telefonkatalogen", framför allt med det första l:et väldigt långt, och på dalasätt uttalat med tungans baksida. Och sen har det fortsatt. Då jag ser ett ord och läser ut det själv låter det nästan alltid ballare än det korrekta uttal jag senare får höra. Leichester, staden, men framför allt fotbollslaget mötte man ju tidigt som liten grabb i höghus. Alla trodde att det uttalades Lejtjester. Men jag trodde Liiitjester. Och det låter fortfarande ballast. Lite som då Ian Dury uttalade Upminster. Det här var vid tiden för Neil Armstrong, men fortfarande sitter ords ljud som ett adrenalinspett i min hjärna. Alltid är det nåt som faschinerar eller irriterar.

Två områden som underligt nog är belamrade med väldigt fult låtande ord - för mig - är dels produkterna av det som fås från kons juvervätska:
Mjölk, Grädde, Kvarg, Vassle, Ost, Smör
Dels också det som beskriver munnens insida:
Gommen, strupen, svalget, tungan

Det är en väldigt stark känsla hos mej, antagligen är det HELT individuellt. Inte tycker ni att de orden låter nåt särskilt? Känner ni något särskilt för orden som sådana? I så fall vad? Eller är orden bara symboler för er och det som berör er är endast det symbolerna refererar till?


Vad roligt Anders... du tar in aspekten på hur orden smakar och luktar... :)
Det var oväntat, på sätt och vis ändå så självklart.
Det enda jag kan bidra med här är att hålla med dig - delvis (det jag nu kommer att säga tar du kanske - i klasskampens anda - illa upp av). Detta delvis kommer av att jag inte växte upp med ett enda språk. Utan flera.
Vad som då blir annorlunda är att man direkt och omedelbart vänjer sig vid det faktum att allt - allt - "smakar och luktar" olika fast det betyder mer eller mindre samma sak.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Ords betydelser

Inläggav Esther » 09 mar 2018 08:17

Algotezza skrev:Betyder ord något annat och mer än bara andra ord?


Finns det någon annan mening med ord än bara ord?
:)
Veritas vos liberabit

xion
Inlägg: 3116
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Ords betydelser

Inläggav xion » 26 mar 2018 15:37

Esther skrev:
Algotezza skrev:Betyder ord något annat och mer än bara andra ord?


Finns det någon annan mening med ord än bara ord?
:)

Om man koncentrerar början på Johannesevangeliet så kan man få följande:
I begynnelsen var Ordet
och Ordet var Gud
I det var liv, och livet var människornas ljus
Och ljuset lyser i mörkret......

(språket gjorde oss till människor)

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Ords betydelser

Inläggav Esther » 26 mar 2018 15:44

xion skrev:
Esther skrev:
Algotezza skrev:Betyder ord något annat och mer än bara andra ord?


Finns det någon annan mening med ord än bara ord?
:)

Om man koncentrerar början på Johannesevangeliet så kan man få följande:
I begynnelsen var Ordet
och Ordet var Gud
I det var liv, och livet var människornas ljus
Och ljuset lyser i mörkret......

(språket gjorde oss till människor)


Snarare tvärtom.
På grund av att vi är människor har vi språket.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ords betydelser

Inläggav Algotezza » 26 mar 2018 17:37

Ja, vad gör oss till människor? Hjärna, händer, sexualitet, språkförmåga...? Något andligt? Moral fri vilja?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Ords betydelser

Inläggav Esther » 26 mar 2018 17:40

Algotezza skrev:Ja, vad gör oss till människor? Hjärna, händer, sexualitet, språkförmåga...? Något andligt? Moral fri vilja?


Fri vilja därmed moral vilket vi har genom att vi besitter en ande till skillnad från djuren som har kropp och själ (som vi också har).
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ords betydelser

Inläggav Algotezza » 26 mar 2018 18:08

Esther skrev:
Algotezza skrev:Ja, vad gör oss till människor? Hjärna, händer, sexualitet, språkförmåga...? Något andligt? Moral fri vilja?


Fri vilja därmed moral vilket vi har genom att vi besitter en ande till skillnad från djuren som har kropp och själ (som vi också har).


Den kristna synen... Hur vet vi att människor har själ och ande och att djur har själ men saknar ande? Hur yttrar sig dessa?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Ords betydelser

Inläggav Esther » 26 mar 2018 19:01

Algotezza skrev:
Esther skrev:
Algotezza skrev:Ja, vad gör oss till människor? Hjärna, händer, sexualitet, språkförmåga...? Något andligt? Moral fri vilja?


Fri vilja därmed moral vilket vi har genom att vi besitter en ande till skillnad från djuren som har kropp och själ (som vi också har).


Den kristna synen... Hur vet vi att människor har själ och ande och att djur har själ men saknar ande? Hur yttrar sig dessa?


Anden ger oss det djuren inte har. Vad har inget djur?
Veritas vos liberabit


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster