Ords betydelser

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Ords betydelser

Inläggav Algotezza » 25 feb 2018 15:37

Betyder ord något annat och mer än bara andra ord? Kan du i ditt verbala svar här göra något annat än hänvisa till andra ord?
Göran Egevad egevad@gmail.com

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Ords betydelser

Inläggav xion » 25 feb 2018 15:44

Algotezza skrev:Betyder ord något annat och mer än bara andra ord? Kan du i ditt verbala svar här göra något annat än hänvisa till andra ord?

Det där måste du nog förtydliga. Jag förstår inte frågan.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Ords betydelser

Inläggav Esther » 25 feb 2018 19:34

Algotezza skrev:Betyder ord något annat och mer än bara andra ord? Kan du i ditt verbala svar här göra något annat än hänvisa till andra ord?


Orden bör ha förankring i tingen både inom och utom oss själva - den betydelse de har bör beteckna ett objekt/subjekt ytterst.
Veritas vos liberabit

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Ords betydelser

Inläggav xion » 26 feb 2018 09:17

xion skrev:
Algotezza skrev:Betyder ord något annat och mer än bara andra ord? Kan du i ditt verbala svar här göra något annat än hänvisa till andra ord?

Det där måste du nog förtydliga. Jag förstår inte frågan.

Inget svar. Då får jag tolka frågan som jag vill.
I begynnelsen var ordet.... men var det så egentligen?
Kanske var det medvetandet som var begynnelsen.
Medvetandet föder tanken.
Tanken föder språket.
språket föder ljuden.
ljuden föder bokstäver som föder skriftspråket
språket underlättar kommunikationen
kommunikationen förbinder, med hjälp av orden, medvetanden

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Ords betydelser

Inläggav Anders » 26 feb 2018 09:38

Som jag ser det här med "ord" i sammanhanget "språk" i kontexten akademiska filosofer som har blivit skitnödiga eftersom man hittade bakterier i mikroskop:

Det här med språket är lika trökigt som matte. Det är ett verktyg. För att användas till något mer besjälat. Matte är ett redskap för fysiken mm. Språket är ett verktyg för att förmedla tankar. Så orden är långt mer än bara ord.
Ett ord är en del av något som vill sägas, Det är en tanke som reducerats ned till något kommunicerbart av sändaren. Då detta tas emot av mottagaren genereras nån förhoppningsvis liknande tanke. Orden var för sig är bara komponenter i en mening eller ett stycke. Bristfälliga symboler för något som borde kunna förmedlas med telepati. Heidegger gör i alla fall ett tappert försök att besjäla orden i S und Z. Och i samtalet mellan människor fejs to fejs finns kroppsspråk. Vi gör så gott vi kan. Men fan, vi vet ju inte vad vi tänker heller, så...
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Ords betydelser

Inläggav Esther » 26 feb 2018 09:50

xion skrev:
xion skrev:
Algotezza skrev:Betyder ord något annat och mer än bara andra ord? Kan du i ditt verbala svar här göra något annat än hänvisa till andra ord?

Det där måste du nog förtydliga. Jag förstår inte frågan.

Inget svar. Då får jag tolka frågan som jag vill.
I begynnelsen var ordet.... men var det så egentligen?
Kanske var det medvetandet som var begynnelsen.
Medvetandet föder tanken.
Tanken föder språket.
språket föder ljuden.
ljuden föder bokstäver som föder skriftspråket
språket underlättar kommunikationen
kommunikationen förbinder, med hjälp av orden, medvetanden


OJ - detta var en intressant följd.
Men det jag tänker är att det kom ett felaktigt antagande redan på tredje raden "Medvetandet föder tanken".
Vad består tanken av? Menar du att det är bilder?
Och HUR skulle dessa föda fram orden?
Djuren uppfattar också den yttre verkligheten men kallar varken sig själva för ett jag, eller ... talar, skriver eller för vidare kunskap via detta på ett systematiserat och strukturerat och logiskt hållbart sätt. Varken kumulativt eller på något annat sätt.
Veritas vos liberabit

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Re: Ords betydelser

Inläggav Antic » 27 feb 2018 08:43

Ibland säger tystnad mer än ord.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Ords betydelser

Inläggav Esther » 27 feb 2018 08:48

Antic skrev:Ibland säger tystnad mer än ord.


Problemet med den slags tystnaden är att man aktivt lämnar över till motparten att tolka denna. Det kan bli mycket problematiskt.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ords betydelser

Inläggav Algotezza » 27 feb 2018 09:01

xion skrev:
Algotezza skrev:Betyder ord något annat och mer än bara andra ord? Kan du i ditt verbala svar här göra något annat än hänvisa till andra ord?

Det där måste du nog förtydliga. Jag förstår inte frågan.


När vi förklarar eller förstår ett ord gör vi det via andra ord. Jag får bilden av vår begreppsvärld eller ordförråd som ett nätverk av associationsbanor, där de olika orden och begreppen pekar hän mot varandra och skänker varandra mening och funktion. Men vi kan också som när vi lär oss orden som mycket små få utpekat i omvärlden vad orden syftar på. Efter detta inledande pekande bygger vi sedan en värld av ord. Blir dess fångar. Ord som betyder ord som betyder ord...
Göran Egevad egevad@gmail.com

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Ords betydelser

Inläggav xion » 27 feb 2018 09:05

Algotezza skrev:
xion skrev:
Algotezza skrev:Betyder ord något annat och mer än bara andra ord? Kan du i ditt verbala svar här göra något annat än hänvisa till andra ord?

Det där måste du nog förtydliga. Jag förstår inte frågan.


När vi förklarar eller förstår ett ord gör vi det via andra ord. Jag får bilden av vår begreppsvärld eller ordförråd som ett nätverk av associationsbanor, där de olika orden och begreppen pekar hän mot varandra och skänker varandra mening och funktion. Men vi kan också som när vi lär oss orden som mycket små få utpekat i omvärlden vad orden syftar på. Efter detta inledande pekande bygger vi sedan en värld av ord. Blir dess fångar. Ord som betyder ord som betyder ord...

Visst, det bli komplicerat. Mycket stor risk att vi inte förstår varann.
Gott om exempel på mycket nära håll.

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Re: Ords betydelser

Inläggav Antic » 27 feb 2018 11:09

Esther skrev:Problemet med den slags tystnaden är att man aktivt lämnar över till motparten att tolka denna. Det kan bli mycket problematiskt.


Eller mycket enkelt eftersom handling ofta säger mer än ord.

I många situationer är du TVUNGEN att yttra dig eftersom tystnad också är ett svar. Antingen fördömer du, eller så samtycker du tyst. Båda är lika kraftfulla svar.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Ords betydelser

Inläggav Esther » 27 feb 2018 13:40

Antic skrev:
Esther skrev:Problemet med den slags tystnaden är att man aktivt lämnar över till motparten att tolka denna. Det kan bli mycket problematiskt.


Eller mycket enkelt eftersom handling ofta säger mer än ord.

I många situationer är du TVUNGEN att yttra dig eftersom tystnad också är ett svar. Antingen fördömer du, eller så samtycker du tyst. Båda är lika kraftfulla svar.


För mig är båda sista av ondo. Eftersom den som fördömer gör det utan att vilja ta hänsyn til vad en person ger för skäl - det andra när du samtycker utan att själv forma dig en egen uppfattning och yttra den öppet och oförväget ... är ännu värre.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Ords betydelser

Inläggav Esther » 27 feb 2018 18:19

Kan du i ditt verbala svar här göra något annat än hänvisa till andra ord?


Det var roligt redan när jag såg det... och det är det fortfarande för det är en så ledande fråga. :) --- i ditt verbala svar.
... göra annat än hänvisa till ord...

Ja, det är ju svårt på ett forum där vi bara kan verbalisera våra svar.
Men det är tingen utanför oss och känslor och annat inom oss som vi satt ord på - och bland dessa "sambandsorden" - Kants kategorier bla.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Ords betydelser

Inläggav Esther » 27 feb 2018 23:10

Vad ett ord betyder är greppbart för alla - men dess sanna mening är inte alltid det.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ords betydelser

Inläggav Algotezza » 28 feb 2018 07:59

Esther skrev:
Kan du i ditt verbala svar här göra något annat än hänvisa till andra ord?


Det var roligt redan när jag såg det... och det är det fortfarande för det är en så ledande fråga. :) --- i ditt verbala svar.
... göra annat än hänvisa till ord...

Ja, det är ju svårt på ett forum där vi bara kan verbalisera våra svar.
Men det är tingen utanför oss och känslor och annat inom oss som vi satt ord på - och bland dessa "sambandsorden" - Kants kategorier bla.


Man kan länka till en bild...

Detta är en kråka

https://tenor.com/view/muninthecrow-gif-7614412
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 38 och 0 gäster