Objektiv Sanning

Moderator: Moderatorgruppen

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Objektiv Sanning

Inläggav Esther » 19 mar 2018 11:10

xion skrev:
Esther skrev:
xion skrev:Tänkte på Esthers liknelse med gubben och som står uppe på en klippa.
Mannen ser ett berg
Hunden däremot är närsynt så han ser inget berg.
Däremot känner hunden en mängd dofter och kanske ljud som mannen inte registrerar.
Dom kan inte kommunicera sina "bilder" till varann så båda tror att de "ser" samma sak
Men i realiteten så har hunden och mannen två helt olika uppfattningar om verkligheten.
Vilken av dom är objektiv?
Ingen. Båda är subjektiva. Det kan aldrig existera en objektiv verklighet.
För vem ska i så fall upplev den?


Nja - det är flera fel i din tolkning av vad jag skrev.
Hunden är inte närsynt - han har inget begrepp av något berg - eftersom han inte har språket och begreppet Berg som han kan skilja från andra föremål han ser - han ser ett föremål där som människan ser - men vet inte vad han ser.
Bilden som hunden ser är den samma som människan ser - det som skiljer hundens bild av berget från människans bild av berget är inget alls rent synmässigt - det är bara BEGREPPSMÄSSIGT. Det som hunden därmed inte klarar av är att veta - via begreppet och orden - att det han ser är just ett berg och inte en kulle eller en grushög eller ett hus eller något annat som han också kan se men inte benämna och därmed särskilja.
Detta lär man sig när man lär sig semantik.
Därmed och därför är det bra att förstå --- desto mer man förstår desto klarare framstår det att det finns objektiva saker och sanningar.

Jag tolkade inte det du skrev. Jag använde det för att visa att det inte finns någon objektiv verklighet



OM du inte tolkade det jag skrev och lade en egen förklaring i det och använde det - är det då inte medveten vinkling?
Detta är inte helt OK
Veritas vos liberabit

xion
Inlägg: 3118
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Objektiv Sanning

Inläggav xion » 19 mar 2018 11:25

Esther skrev:
xion skrev:
Esther skrev:
Nja - det är flera fel i din tolkning av vad jag skrev.
Hunden är inte närsynt - han har inget begrepp av något berg - eftersom han inte har språket och begreppet Berg som han kan skilja från andra föremål han ser - han ser ett föremål där som människan ser - men vet inte vad han ser.
Bilden som hunden ser är den samma som människan ser - det som skiljer hundens bild av berget från människans bild av berget är inget alls rent synmässigt - det är bara BEGREPPSMÄSSIGT. Det som hunden därmed inte klarar av är att veta - via begreppet och orden - att det han ser är just ett berg och inte en kulle eller en grushög eller ett hus eller något annat som han också kan se men inte benämna och därmed särskilja.
Detta lär man sig när man lär sig semantik.
Därmed och därför är det bra att förstå --- desto mer man förstår desto klarare framstår det att det finns objektiva saker och sanningar.

Jag tolkade inte det du skrev. Jag använde det för att visa att det inte finns någon objektiv verklighet



OM du inte tolkade det jag skrev och lade en egen förklaring i det och använde det - är det då inte medveten vinkling?
Detta är inte helt OK

Jag använde en hund, en gubbe och ett berg. Dom kan du väl inte ha ensamrätt till.
Vi har väl allemansrätt i det här landet?

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Objektiv Sanning

Inläggav Esther » 19 mar 2018 11:34

xion skrev:
Esther skrev:
xion skrev:Jag tolkade inte det du skrev. Jag använde det för att visa att det inte finns någon objektiv verklighet



OM du inte tolkade det jag skrev och lade en egen förklaring i det och använde det - är det då inte medveten vinkling?
Detta är inte helt OK

Jag använde en hund, en gubbe och ett berg. Dom kan du väl inte ha ensamrätt till.
Vi har väl allemansrätt i det här landet?


Nej men du återförde detta till mig - vill minnas att du nämnde mig.
Hade varit bättre i så fall att du inte gjort det utan frikopplat det du vill framföra till att bli helt eget. Annars när jag läser det du skriver tror ju jag att du inte förstod och därmed misstolkade mig.
Veritas vos liberabit

xion
Inlägg: 3118
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Objektiv Sanning

Inläggav xion » 19 mar 2018 11:39

Esther skrev:
xion skrev:
Esther skrev:

OM du inte tolkade det jag skrev och lade en egen förklaring i det och använde det - är det då inte medveten vinkling?
Detta är inte helt OK

Jag använde en hund, en gubbe och ett berg. Dom kan du väl inte ha ensamrätt till.
Vi har väl allemansrätt i det här landet?


Nej men du återförde detta till mig - vill minnas att du nämnde mig.
Hade varit bättre i så fall att du inte gjort det utan frikopplat det du vill framföra till att bli helt eget. Annars när jag läser det du skriver tror ju jag att du inte förstod och därmed misstolkade mig.

Jag vill gärna berätta om bakgrunden till det jag skriver. Jag vill ju inte att folk ska tro att allt är gripet ur luften :)

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Objektiv Sanning

Inläggav Esther » 19 mar 2018 11:42

xion skrev:
Esther skrev:
xion skrev:Jag använde en hund, en gubbe och ett berg. Dom kan du väl inte ha ensamrätt till.
Vi har väl allemansrätt i det här landet?


Nej men du återförde detta till mig - vill minnas att du nämnde mig.
Hade varit bättre i så fall att du inte gjort det utan frikopplat det du vill framföra till att bli helt eget. Annars när jag läser det du skriver tror ju jag att du inte förstod och därmed misstolkade mig.

Jag vill gärna berätta om bakgrunden till det jag skriver. Jag vill ju inte att folk ska tro att allt är gripet ur luften :)


OK - allt klart.
Veritas vos liberabit


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster