Autodidakt [trådskapare moderator]

Moderator: Moderatorgruppen

Lassezetta
Inlägg: 6
Blev medlem: 03 apr 2016 18:14

Re: Autodidakt [trådskapare moderator]

Inläggav Lassezetta » 25 jul 2020 22:55

Intressant tråd.
Själv är jag kanske något liknande Autodidakt inom vissa områden. Är nog snarast någon sorts högfungerande Autistisk savant.
Men har råkat ut för något Ester skrev, här ett citat
” Du har sett det - jag har upplevt det. Det ser jag som läropengar. Dessa läropengar sparar man tills man verkligen har något och där också lärt sig förmågan att inte ge bort det. Att ge bort saker kan man göra för att man vet att de som stjäl det inte har den underliggande kunskapen som gjorde att man nådde det man nådde.”
Blev flera gånger bedrövad när man förvanskade mina insikter i växellådskonstuktion för lastbilar, som tyvärr kostade företaget många miljoner i garantikostnader, men det är en småsak för ett multinationellt företag. Viktigare för dem är att hierarkierna inte ifrågasätts.

Långt mer känner jag med de kvinnor som dött av livmoderhalscancer trots HPV-vaccinering, eftersom någon genial nobelpristagare inte orkade göra en ordentlig analys, av vad som förorsakade ”hela-cellerna hos Henrietta Lacks. Men Nobelkommittén på Karolinska kan ju inte ha koll på alt. Tur dom inte han utse macchiarini.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Autodidakt [trådskapare moderator]

Inläggav hakkapeliitta » 26 jul 2020 01:05

Savavanter är sällsynta.
En engelsk kille som kunde rabbla upp drygt 18000 decimaler i π:ets decimalutveckling var verkligen en savant.

Nuförtiden försöker en massa skojare vara savant, fem min of fame.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Autodidakt [trådskapare moderator]

Inläggav Pilatus » 26 jul 2020 10:40

Lassezetta skrev:Själv är jag kanske något liknande Autodidakt inom vissa områden. Är nog snarast någon sorts högfungerande Autistisk savant.

Savanter finns i så litet antal att man måste ställa sig skeptisk, det förekommer förvisso tillsammans med någon kognitiv svaghet, men man känner endast till ett femtiotal nu levande individer i världen som beskrivs som savanter. Specialbegåvningar finns förstås. På Youtube finns flera exempel på virtuosa savanter och musikbegåvningar. Men blir det verkligen bra?
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Autodidakt [trådskapare moderator]

Inläggav klorofyll » 26 jul 2020 11:37

Lassezetta skrev:Intressant tråd.
Själv är jag kanske något liknande Autodidakt inom vissa områden. Är nog snarast någon sorts högfungerande Autistisk savant.
Men har råkat ut för något Ester skrev, här ett citat
” Du har sett det - jag har upplevt det. Det ser jag som läropengar. Dessa läropengar sparar man tills man verkligen har något och där också lärt sig förmågan att inte ge bort det. Att ge bort saker kan man göra för att man vet att de som stjäl det inte har den underliggande kunskapen som gjorde att man nådde det man nådde.”
Blev flera gånger bedrövad när man förvanskade mina insikter i växellådskonstuktion för lastbilar, som tyvärr kostade företaget många miljoner i garantikostnader, men det är en småsak för ett multinationellt företag. Viktigare för dem är att hierarkierna inte ifrågasätts.

Långt mer känner jag med de kvinnor som dött av livmoderhalscancer trots HPV-vaccinering, eftersom någon genial nobelpristagare inte orkade göra en ordentlig analys, av vad som förorsakade ”hela-cellerna hos Henrietta Lacks. Men Nobelkommittén på Karolinska kan ju inte ha koll på alt. Tur dom inte han utse macchiarini.

Ja det var intelligenta ord. Jag tror att man mår bra, och att även andra mår bra (själva poängen), av att man har lite hemligheter. I det säkraste valvet. Själv är jag :) väldigt smart, men jag har ett dåligt minne - så det tar väl ut varandra. Självförtroende är viktigt. Vad är du bra på Lassezetta???

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Autodidakt [trådskapare moderator]

Inläggav hakkapeliitta » 26 jul 2020 11:37

Autodidakt har inget med savant att göra. I så fall vore väl våran kära Illusionen savant, självlärd båtbyggare som han är.

Såg ett inslag i SVT för några år sen med personen som var förebild för savanten i filmen Rainman.
Jag fick intrycket att han var en bluff och ingen äkta savant.
Möjligen var det så att han var förebild för manusförfattaren hur en savant kan vara.
Den svenske reportern i inslaget ställde några "komma ihåg" frågor, alla frågor handlade om filmstjärnor, typ vem fick Oscarstatyn för bästa kvinnliga huvudroll 1950?
Kändes som att reportern blev instruerad att fråga om endast filmstjärnor med Oscarstaty eftersom "savanten" kunde endast dessa.
"Savanten" blev på så sätt ofrivilligt offer och var tvungen att leva upp till rollen som "savant", dock endast savant om filmstjärnor som har fått en Oscar. =D>

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Autodidakt [trådskapare moderator]

Inläggav klorofyll » 26 jul 2020 11:42

hakkapeliitta skrev:Autodidakt har inget med savant att göra. I så fall vore väl våran kära Illusionen savant, självlärd båtbyggare som han är.

Såg ett inslag i SVT för några år sen med personen som var förebild för savanten i filmen Rainman.
Jag fick intrycket att han var en bluff och ingen äkta savant.
Möjligen var det så att han var förebild för manusförfattaren hur en savant kan vara.
Den svenske reportern i inslaget ställde några "komma ihåg" frågor, alla frågor handlade om filmstjärnor, typ vem fick Oscarstatyn för bästa kvinnliga huvudroll 1950?
Kändes som att reportern blev instruerad att fråga om endast filmstjärnor och det var endast det "savanten" kunde.
"Savanten" blev på så sätt ofrivilligt offer och var tvungen att leva upp till rollen som "savant", dock endast savant om filmstjärnor som har fått en Oscar. =D>

Kan inte hålla med dig... Med tanke på hur utvecklingsstörd Kim Peek var så är det oerhört imponerande att han kan ha tagit in all den informationen... Och. Man kanske borde fråga sig om det inte är vi som missförstår honom (Kim Peek)... Förmodligen var han öht mycket intelligentare än oss vanliga. Bara det att förutsättningarna inte fanns. Som en person som brutit benet, utan kryckor.


hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Autodidakt [trådskapare moderator]

Inläggav hakkapeliitta » 26 jul 2020 11:51

Hette han Kim Peek?
Nej, speciellt intelligent intryck gav han inte.
Så du är imponerad av att han kunde namnen på alla filmstjärnor som har fått en Oscar?
Du har fasen låga krav.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Autodidakt [trådskapare moderator]

Inläggav klorofyll » 26 jul 2020 11:55

hakkapeliitta skrev:Hette han Kim Peek?
Nej, speciellt intelligent intryck gav han inte.
Så du är imponerad av att han kunde namnen på alla filmstjärnor som har fått en Oscar?
Du har fasen låga krav.

https://www.youtube.com/watch?v=hpTCZ-hO6iI

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Autodidakt [trådskapare moderator]

Inläggav klorofyll » 26 jul 2020 11:58

Marilu Henner verkar inte smart... Hur man nu vill definiera det, hon lever ett normalt liv, trots att hon minns allt.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Autodidakt [trådskapare moderator]

Inläggav hakkapeliitta » 26 jul 2020 12:20

klorofyll skrev:
hakkapeliitta skrev:Hette han Kim Peek?
Nej, speciellt intelligent intryck gav han inte.
Så du är imponerad av att han kunde namnen på alla filmstjärnor som har fått en Oscar?
Du har fasen låga krav.

https://www.youtube.com/watch?v=hpTCZ-hO6iI

Tänker inte kolla på länken. Sådana här länkar kan vara ren marknadsföring av en hoax.

Annars tror jag savanter lider av tvångssyndrom. Att memorera 18000 decimaler i π:ets decimalutveckling tar tid och förutsätter att man inget vanligt liv har i övrigt.
Finns savanter som är häpnadsväckande snabba i huvudräkning. Jag kan tänka mej att dessa personer har lätt från början för matematik men endast matematik. Matematiken är byggd på ett regelverk som dessa personer gillar, finns inga komplicerade regler att ta hänsyn till som i sociala sammanhang.
Är man i övrigt handikappad blir den här specialbegåvningen en räddning.
Därför tror jag att savant till stor del är en övningsgrej.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Autodidakt [trådskapare moderator]

Inläggav klorofyll » 26 jul 2020 12:27

hakkapeliitta skrev:
klorofyll skrev:
hakkapeliitta skrev:Hette han Kim Peek?
Nej, speciellt intelligent intryck gav han inte.
Så du är imponerad av att han kunde namnen på alla filmstjärnor som har fått en Oscar?
Du har fasen låga krav.

https://www.youtube.com/watch?v=hpTCZ-hO6iI

Tänker inte kolla på länken. Sådana här länkar kan vara ren marknadsföring av en hoax.

Annars tror jag savanter lider av tvångssyndrom. Att memorera 18000 decimaler i π:ets decimalutveckling tar tid och förutsätter att man inget vanligt liv har i övrigt.
Finns savanter som är häpnadsväckande snabba i huvudräkning. Jag kan tänka mej att dessa personer har lätt från början för matematik men endast matematik. Matematiken är byggd på ett regelverk som dessa personer gillar, finns inga komplicerade regler att ta hänsyn till som i sociala sammanhang.
Är man i övrigt handikappad blir den här specialbegåvningen en räddning.
Därför tror jag att savant till stor del är en övningsgrej.

Ja absolut. Om man har ett behagligt liv så finns väl inte motivationen till att tänka längre än andra. Det behöver inte tas några jättekliv.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Autodidakt [trådskapare moderator]

Inläggav klorofyll » 26 jul 2020 12:28

Men finns det några behagliga liv?

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Autodidakt [trådskapare moderator]

Inläggav hakkapeliitta » 26 jul 2020 13:22

klorofyll skrev:Men finns det några behagliga liv?

Många kör in i väggen eftersom de är överhopade av negativ stress. Dessa är ofta osjälvständiga människor som faller i mönstret villa, volvo, vovve.
Stress är bra om den är positiv, man kanske har mycket att göra men känner ändå en glädje i livet och görandet.
Flera av oss har säkert hamnat i hamsterhjulet, mej inkluderad. Jag har länge haft en dröm om att köpa en enkel stuga på landet, nära vatten, där jag kan fiska, plocka bär, svamp, ha en egen odling av basgrödor, jordkällare, vedeldad bastu, brygga eget öl i några hundraliters tunnor.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Autodidakt [trådskapare moderator]

Inläggav klorofyll » 26 jul 2020 13:54

hakkapeliitta skrev:Många kör in i väggen eftersom de är överhopade av negativ stress.

Mm och vad är det som får oss att bli av med det? Gränser kanske. Vet man vart gränserna går så uppstår möjligheter som annars varit höljda i otydlighet.

hakkapeliitta skrev:Jag har länge haft en dröm om att köpa en enkel stuga på landet, nära vatten, där jag kan fiska, plocka bär, svamp, ha en egen odling av basgrödor, jordkällare, vedeldad bastu, brygga eget öl i några hundraliters tunnor.

Det låter toppen. Själv har jag lite sociala mål. Men, jag tar bara livet som det kommer.. Känner mig inte pressad längre.


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 44 och 0 gäster