Autodidakt [trådskapare moderator]

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Autodidakt

Inläggav klorofyll » 12 mar 2018 14:19

Esther skrev:
klorofyll skrev:Har du någon djup färdighet? Som inte bygger på tankar du kommit fram till efter mycket möda och stort besvär?


Kärlek blev mig given,

Vad menar du?

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Autodidakt

Inläggav Esther » 12 mar 2018 15:19

klorofyll skrev:
Esther skrev:
klorofyll skrev:Har du någon djup färdighet? Som inte bygger på tankar du kommit fram till efter mycket möda och stort besvär?


Kärlek blev mig given,

Vad menar du?


:) man kan inte använda det man aldrig fått, man kan inte ge det man inte känner till eller har fått. Det man kan ge är det som påminner om detta.
Därmed och därför är sex en så stor handelsvara (menar inte prostitution) och därmed är också den låssade godheten en så stor handelsvara, samt det som påminner om kärlek men är makt och allt annat än detta. Kärlek får man, eller inte. Kärlek förvarar man som en dyr gåva som man lär sig utveckla och använda i livets alla möjligheter och delavsnitt. Eller inte.

Citerar återigen Fromm: kärlek utan vilja är sentimentalism --- vilja utan kärlek är manipulation.
Det är så våldsamt enkelt.

SANN kärlek är vilja med kärlek... man måste vilja - också. Kärlek är inte en känsla bara. Det är en slags grundstomme i en människas liv - eller inte.
Inte - ökar.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Autodidakt

Inläggav Esther » 12 mar 2018 15:23

Så... sann begåvning hos en människa kommer parad med : förnuft, förstånd, intelligens, godhet, hög moral (som faller naturligt eftersom den har sin bas i kärleken).
Det andra --- är utbytbart överallt.
Den man som kan ge mig bra sex går att byta ut mot en annan som kan ge mig bättre, den som kan ge mig ett stort hus och bra bil och status går att byta ut mot någon som kan ge mer... osv.

Det som inte går att få eller köpa eller byta ut - är kombinationen av det bestående. Det är tyvärr så.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Autodidakt

Inläggav Esther » 12 mar 2018 15:26

... kan bara inte låta bli att citera Skriften i samband med det sista.
De som redan har ska få mer - de som har lite ... även det lilla ska tas ifrån dem.

Låter som en mardröm.
Men det är det inte - det är den verklighet vi alla befinner oss i.
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Autodidakt

Inläggav klorofyll » 12 mar 2018 15:33

Esther skrev:... kan bara inte låta bli att citera Skriften i samband med det sista.
De som redan har ska få mer - de som har lite ... även det lilla ska tas ifrån dem.

Jag tycker att det är vackert!

Jag hade sådan tur, för jag fick allting, fast jag var inte medveten om det, jag missförstod allt, det var det som var tur: det är nämligen svårt att ta saker från någon som inte är medveten om att han har, det är inte ens en hemlighet... Så jag hade tur!

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Autodidakt

Inläggav klorofyll » 12 mar 2018 15:58

Esther skrev:
klorofyll skrev:
Esther skrev:Intelligens främjar dominans - eftersom de som är förnuftiga och rationella håller tyst inför denna dumhet.

Är det inte så att du förväxlar intelligens och godhet?

Intelligens är inte godhet. Inte ens NÄRA

Jag tolkar din mening som att intelligenta vore mer moraliska?

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Autodidakt

Inläggav Esther » 12 mar 2018 16:11

klorofyll skrev:
Esther skrev:... kan bara inte låta bli att citera Skriften i samband med det sista.
De som redan har ska få mer - de som har lite ... även det lilla ska tas ifrån dem.

Jag tycker att det är vackert!

Jag hade sådan tur, för jag fick allting, fast jag var inte medveten om det, jag missförstod allt, det var det som var tur: det är nämligen svårt att ta saker från någon som inte är medveten om att han har, det är inte ens en hemlighet... Så jag hade tur!


:)... Detta som står skrivet handlar om inre förmågor. Dessa kan ingen ta ifrån dig, om du inte får en hjärnblödning och hjärtinfarkt samtidigt. Och inte ens då. Eftersom inget av det givna försvinner - utan kvarstår för att användas där det både uppskattas och tas emot.
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Autodidakt

Inläggav klorofyll » 12 mar 2018 16:18

Esther skrev:
klorofyll skrev:Jag tycker att det är vackert!

Jag hade sådan tur, för jag fick allting, fast jag var inte medveten om det, jag missförstod allt, det var det som var tur: det är nämligen svårt att ta saker från någon som inte är medveten om att han har, det är inte ens en hemlighet... Så jag hade tur!

:)... Detta som står skrivet handlar om inre förmågor. Dessa kan ingen ta ifrån dig, om du inte får en hjärnblödning och hjärtinfarkt samtidigt. Och inte ens då. Eftersom inget av det givna försvinner - utan kvarstår för att användas där det både uppskattas och tas emot.

Jag tror att allt man får skall tas ifrån en, på ett eller annat sätt, därför gäller det att förvalta sitt pund - när man har det.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Autodidakt

Inläggav Esther » 12 mar 2018 16:21

klorofyll skrev:
Esther skrev:
klorofyll skrev:Är det inte så att du förväxlar intelligens och godhet?

Intelligens är inte godhet. Inte ens NÄRA

Jag tolkar din mening som att intelligenta vore mer moraliska?


Tvärtom.
Kvinnan som drev fram att ledningen i Transportstyrelsen anmäldes är både förnuftig har omdöme och är intelligent samt förmåga att handla rätt.
Hennes psykopatiska hög intelligenta ledning har gjort allt för att motarbeta henne och skydda sig själva medans de säljer ut folket.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Autodidakt

Inläggav Esther » 12 mar 2018 16:23

klorofyll skrev:
Esther skrev:
klorofyll skrev:Jag tycker att det är vackert!

Jag hade sådan tur, för jag fick allting, fast jag var inte medveten om det, jag missförstod allt, det var det som var tur: det är nämligen svårt att ta saker från någon som inte är medveten om att han har, det är inte ens en hemlighet... Så jag hade tur!

:)... Detta som står skrivet handlar om inre förmågor. Dessa kan ingen ta ifrån dig, om du inte får en hjärnblödning och hjärtinfarkt samtidigt. Och inte ens då. Eftersom inget av det givna försvinner - utan kvarstår för att användas där det både uppskattas och tas emot.

Jag tror att allt man får skall tas ifrån en, på ett eller annat sätt, därför gäller det att förvalta sitt pund - när man har det.


Allt utom kärleken
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Autodidakt

Inläggav klorofyll » 12 mar 2018 16:42

Det är bättre att var sparsam än rik. Det är också bättre att vara generös än sparsam. Och den som är generös, ÄR rik! :)

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Autodidakt

Inläggav Esther » 12 mar 2018 16:55

Esther skrev:
klorofyll skrev:
Esther skrev:Intelligens är inte godhet. Inte ens NÄRA

Jag tolkar din mening som att intelligenta vore mer moraliska?


Tvärtom.
Kvinnan som drev fram att ledningen i Transportstyrelsen anmäldes är både förnuftig har omdöme och är intelligent samt förmåga att handla rätt.
Hennes psykopatiska hög intelligenta ledning har gjort allt för att motarbeta henne och skydda sig själva medans de säljer ut folket.


Det som är intressant här är att de egenskaper som denna kvinna äger som gjorde det rätta - premieras inte av högintelligenta psykopater som söker makt och ära och rikedom. De högintelligenta saknar totalt moral oftast - det kan man se i deras handlingar och är därför mycket framgångsrika.
Därmed finns det ingen som helst korrelation mellan att vara intelligent och att ha moral.
Det kan man se främst i nazistriket - de var ofattbart duktiga, intelligenta, kunniga och saknade all moral.
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Autodidakt

Inläggav klorofyll » 12 mar 2018 16:58

Jag tror att en intelligent person kan bli ännu intelligentare om hen låter barlasten (moralen) sjunka till botten...

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Autodidakt

Inläggav Esther » 12 mar 2018 16:58

Esther skrev:
Esther skrev:
klorofyll skrev:Jag tolkar din mening som att intelligenta vore mer moraliska?


Tvärtom.
Kvinnan som drev fram att ledningen i Transportstyrelsen anmäldes är både förnuftig har omdöme och är intelligent samt förmåga att handla rätt.
Hennes psykopatiska hög intelligenta ledning har gjort allt för att motarbeta henne och skydda sig själva medans de säljer ut folket.


Det som är intressant här är att de egenskaper som denna kvinna äger som gjorde det rätta - premieras inte av högintelligenta psykopater som söker makt och ära och rikedom. De högintelligenta saknar totalt moral oftast - det kan man se i deras handlingar och är därför mycket framgångsrika.
Därmed finns det ingen som helst korrelation mellan att vara intelligent och att ha moral.
Det kan man se främst i nazistriket - de var ofattbart duktiga, intelligenta, kunniga och saknade all moral.



Så den kvinna som har alla goda egenskaper kommer att få ett helvete på arbetsmarknaden. För vem vill anställa en ärligt, högt moralisk person som gör det rätta och följer regelverket samt kan gå emot sin egen ledning när hon ser att de agerar fel mot de som de ansvarar för.
:)
INGEN vill ha en sådan person. Visselblåsare fryses ut och avskedas och de psykopater som leder allt --- fortsätter som inget hänt eller får högre poster.
I samhällen som dessa - kan människor som utvecklat förmågor som är endast till gagn för samhället inte ha berättigande.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Autodidakt

Inläggav Esther » 12 mar 2018 16:59

klorofyll skrev:Jag tror att en intelligent person kan bli ännu intelligentare om hen låter barlasten (moralen) sjunka till botten...


Hönor har ingen moral - de behöver inte den.
Veritas vos liberabit


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster