Autodidakt [trådskapare moderator]

Moderator: Moderatorgruppen

Lassezetta
Inlägg: 6
Blev medlem: 03 apr 2016 18:14

Re: Autodidakt [trådskapare moderator]

Inläggav Lassezetta » 26 jul 2020 20:21

När jag konstruerade växellådor till Vålvå lastbilar, löste jag ett antal problem, som de högskole utbildade genierna gått bet på.
Men det blev jag bara mobbad för.
När jag äntligen insåg att det bara var homosexuella
som kunde få ett tack för att ha löst ett problem.
Då pensionerade jag mig.
Nu hoppas jag verkligen på
att det är tjocktarmscanser som fyller min övre Buk,
Så jag äntligen slipper vakna varge morgonen med insikten
att jag måste ta mitt liv, eftersom annars, kommer bögarna mobba mig tills jag dör.

Lassezetta
Inlägg: 6
Blev medlem: 03 apr 2016 18:14

Re: Autodidakt [trådskapare moderator]

Inläggav Lassezetta » 26 jul 2020 20:36

klorofyll skrev:
Lassezetta skrev:Intressant tråd.
Själv är jag kanske något liknande Autodidakt inom vissa områden. Är nog snarast någon sorts högfungerande Autistisk savant.
Men har råkat ut för något Ester skrev, här ett citat
” Du har sett det - jag har upplevt det. Det ser jag som läropengar. Dessa läropengar sparar man tills man verkligen har något och där också lärt sig förmågan att inte ge bort det. Att ge bort saker kan man göra för att man vet att de som stjäl det inte har den underliggande kunskapen som gjorde att man nådde det man nådde.”
Blev flera gånger bedrövad när man förvanskade mina insikter i växellådskonstuktion för lastbilar, som tyvärr kostade företaget många miljoner i garantikostnader, men det är en småsak för ett multinationellt företag. Viktigare för dem är att hierarkierna inte ifrågasätts.

Långt mer känner jag med de kvinnor som dött av livmoderhalscancer trots HPV-vaccinering, eftersom någon genial nobelpristagare inte orkade göra en ordentlig analys, av vad som förorsakade ”hela-cellerna hos Henrietta Lacks. Men Nobelkommittén på Karolinska kan ju inte ha koll på alt. Tur dom inte han utse macchiarini.

Ja det var intelligenta ord. Jag tror att man mår bra, och att även andra mår bra (själva poängen), av att man har lite hemligheter. I det säkraste valvet. Själv är jag :) väldigt smart, men jag har ett dåligt minne - så det tar väl ut varandra. Självförtroende är viktigt. Vad är du bra på Lassezetta???

Själv är jag bra på att hitta samband, som konstruktör blev jag väldigt illa behandlad när jag hittade vad som orsakade kvalitets problem, som ingen ville kännas vid, det var för besvärligt att lösa då. Kostade troligen Vålvå massa garrantipengar.
Mina funderingar om människors ohälsa skulle bara få massa människor att bli deppade, så dom håller jag nog för mig själv,
Är nog så att ingen vill veta att deras beteenden är ohälsosamma. Även om jag har funderingar så inser jag att jag skall hålla dom för mig själv. Har förstått när man överskrider en gräns som satts av de tongivande i samhället.
Själv väntar jag senast på att jag skall få lämna hela skiten med hjälp av någon form av cancer.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Autodidakt [trådskapare moderator]

Inläggav klorofyll » 27 jul 2020 18:58

Lassezetta skrev:
klorofyll skrev:
Lassezetta skrev:Intressant tråd.
Själv är jag kanske något liknande Autodidakt inom vissa områden. Är nog snarast någon sorts högfungerande Autistisk savant.
Men har råkat ut för något Ester skrev, här ett citat
” Du har sett det - jag har upplevt det. Det ser jag som läropengar. Dessa läropengar sparar man tills man verkligen har något och där också lärt sig förmågan att inte ge bort det. Att ge bort saker kan man göra för att man vet att de som stjäl det inte har den underliggande kunskapen som gjorde att man nådde det man nådde.”
Blev flera gånger bedrövad när man förvanskade mina insikter i växellådskonstuktion för lastbilar, som tyvärr kostade företaget många miljoner i garantikostnader, men det är en småsak för ett multinationellt företag. Viktigare för dem är att hierarkierna inte ifrågasätts.

Långt mer känner jag med de kvinnor som dött av livmoderhalscancer trots HPV-vaccinering, eftersom någon genial nobelpristagare inte orkade göra en ordentlig analys, av vad som förorsakade ”hela-cellerna hos Henrietta Lacks. Men Nobelkommittén på Karolinska kan ju inte ha koll på alt. Tur dom inte han utse macchiarini.

Ja det var intelligenta ord. Jag tror att man mår bra, och att även andra mår bra (själva poängen), av att man har lite hemligheter. I det säkraste valvet. Själv är jag :) väldigt smart, men jag har ett dåligt minne - så det tar väl ut varandra. Självförtroende är viktigt. Vad är du bra på Lassezetta???

Själv är jag bra på att hitta samband, som konstruktör blev jag väldigt illa behandlad när jag hittade vad som orsakade kvalitets problem, som ingen ville kännas vid, det var för besvärligt att lösa då. Kostade troligen Vålvå massa garrantipengar.
Mina funderingar om människors ohälsa skulle bara få massa människor att bli deppade, så dom håller jag nog för mig själv,
Är nog så att ingen vill veta att deras beteenden är ohälsosamma. Även om jag har funderingar så inser jag att jag skall hålla dom för mig själv. Har förstått när man överskrider en gräns som satts av de tongivande i samhället.
Själv väntar jag senast på att jag skall få lämna hela skiten med hjälp av någon form av cancer.

Börja arbeta för någon annan... Oroa dig inte för mobbare, glöm dem bara. Idag tänkte jag: Jag är en legend. Vad är en legend? Någon folk lär sig av. Mobbarna kanske inte glömmer dig, men de kan inte tjäna några hackor på dig... Grejen är att de tror det. Men i själva verket så är de skyldiga dig väldigt mycket pengar, antingen så kräver du pengarna tillbaka eller så lever du på räntor. De kan inte komma åt dig... Alla vet vad de är skyldiga. Och de skäms.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Autodidakt [trådskapare moderator]

Inläggav Pilatus » 27 jul 2020 19:22

klorofyll skrev:Börja arbeta för någon annan...

Blir det bättre om man flyr från ett problem?

Att arbeta med krävande uppgifter kan vara tufft och även konkurrensutsatt. Innan man hoppar av ett jobb kan man alltid pröva att gå förbi en svag chef och tala med chefens chef. Man skall vara saklig och säga vad det är för problem som man anser sig ha löst. Ibland förstår en högre chef bättre än någon mellanchef som inte vill bråka med några medarbetare. Arbetsplatser kan vara bemängda med märkliga spel och relationer som inte gynnar en god laganda.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Autodidakt [trådskapare moderator]

Inläggav klorofyll » 29 jul 2020 16:58

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Börja arbeta för någon annan...

Blir det bättre om man flyr från ett problem?

Jag ser det såhär.. Vad betalar man, och vad får man ut.. Vad förlorar man på att lämna? Om det är en nackdel att stanna, vaför stanna?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Autodidakt [trådskapare moderator]

Inläggav Pilatus » 29 jul 2020 17:48

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Börja arbeta för någon annan...

Blir det bättre om man flyr från ett problem?

Jag ser det såhär.. Vad betalar man, och vad får man ut.. Vad förlorar man på att lämna? Om det är en nackdel att stanna, vaför stanna?

Så du väljer att fly?
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Autodidakt [trådskapare moderator]

Inläggav klorofyll » 29 jul 2020 18:37

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Blir det bättre om man flyr från ett problem?

Jag ser det såhär.. Vad betalar man, och vad får man ut.. Vad förlorar man på att lämna? Om det är en nackdel att stanna, vaför stanna?

Så du väljer att fly?

Jag väljer att bli framgångsrik... Jag väljer förutsättningar som kan bidra till att jag lyckas..

Lassezetta
Inlägg: 6
Blev medlem: 03 apr 2016 18:14

Re: Autodidakt [trådskapare moderator]

Inläggav Lassezetta » 30 jul 2020 17:36

Hela den senaste diskussionen är liksom redan överspelad.
Jag pensionerade mig från Vålvå för omkring 10 år sedan, när jag insåg man måste vara bög för att passa in bland kollegorna.
Efter det har jag försökt att vara hjälpsam, men enbart blivit illa behandlad, så numera löser jag bara mina egna problem.
När jag tänker närmare det med att vara Autodidakt, så tror jag inte att det passar in på mig.
Jag är som sagt väldigt bra på att hitta samband, så kan jag t.ex. hitta samband inom hälsa, men inte på grund av medicinska studier, utan helt enkelt så att jag använder mina insikter om de grundläggande fysikaliska lagarna, som jag kan använda rent intuitivt. (Men självklart kontrollerar jag alltid mot rena fakta.) Det som faktiskt i grunden styr allt inom alla områden, så även hur biologin fungerar.
Men jag ser det som meningslöst att diskutera med medicinutbildade, eftersom dom oftast inte kan koppla sambanden till naturlagarna.
Det är samma som jag upplevde som växellåsådskonstruktör, när högskoleutbildade ingenjörer inte insåg att deras geniala lösningar faktiskt bröt mot naturlagarna. Dessutom blev jag mobbad när dom äntligen insåg att jag haft rätt.
Ingen har någonsin varit intresserad av att diskutera eller ge feedback på mina funderingar, så det är avslutat kapitel att skriva om mina funderingar.
Jag tror att grunden till mina problem är min autistiska hjärna, jag tänker oftast väldigt annorlunda än de flesta andra, är totalt socialt inkompetent och dyslektiker.
Så vi kan nog avsluta diskussionen jag inledde nu.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Autodidakt [trådskapare moderator]

Inläggav klorofyll » 30 jul 2020 18:47

Lassezetta skrev:Jag tror att grunden till mina problem är min autistiska hjärna, jag tänker oftast väldigt annorlunda än de flesta andra, är totalt socialt inkompetent och dyslektiker.

Socialt inkompetent är bara ett ord eller två. Jag tänker också annoorlunda, det är som att läsa en bok i hängmattan, utan själva hängmattan. Jag kör på, det gäller att ha självförtroende, och att tiden tar ut sin rätt. Folk tror dom kommer undan. Älskar tid, tiden är rättvis.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Autodidakt [trådskapare moderator]

Inläggav klorofyll » 31 jul 2020 19:45

Jag tror att personligheten är fullt utvecklad vid 16 års ålder. Och att personligheten är förverkligad vid 20 års ålder. Men vad vet jag.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Autodidakt [trådskapare moderator]

Inläggav klorofyll » 02 aug 2020 16:22

Människor som tänker självständigt är väl oftare autodidakter kan man förmoda. Men varför lära självständigt när man kan lära snabbare och effektivare genom samarbete... Jag antar att människor som tänker självständigt, gör det därför att de mer sällan litar till folk...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Autodidakt [trådskapare moderator]

Inläggav Pilatus » 02 aug 2020 23:32

klorofyll skrev:Människor som tänker självständigt är väl oftare autodidakter kan man förmoda.

Varför kan man förmoda att människor som tänker självständigt är autodidakter? Vari ligger det tänkta sambandet? Kanske är det så att eftersom autodidakter aldrig styrts så har de tagit sina egna vägar. (Jag erinrar mig Thomas Thorilds tanke.) Autodidakter tänker kanske fritt, men tänker de rätt? (Jag bortser från några enstaka genier som tycks ha klarat sig med måttfull skolning.)
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Autodidakt [trådskapare moderator]

Inläggav klorofyll » 04 aug 2020 17:13

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Människor som tänker självständigt är väl oftare autodidakter kan man förmoda.

Varför kan man förmoda att människor som tänker självständigt är autodidakter?

Kan andra människor lära dig att tänka själv/självständigt?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Autodidakt [trådskapare moderator]

Inläggav Pilatus » 04 aug 2020 19:45

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Varför kan man förmoda att människor som tänker självständigt är autodidakter?

Kan andra människor lära dig att tänka själv/självständigt?

Jag känner inte några autodidakter som har lärt sig något som är värt att veta. De filosofer jag träffat som kan något, har inte varit självlärda. Vad skulle en autodidakt kunna lära ut?

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Autodidakt [trådskapare moderator]

Inläggav Anders » 05 aug 2020 07:50

klorofyll skrev:Jag tror att personligheten är fullt utvecklad vid 16 års ålder. Och att personligheten är förverkligad vid 20 års ålder. Men vad vet jag.

Inte direkt... Jag utvecklas rätt mycket nu, mer än för 10 år sen och jag minns Armstrong på månen. Det som händer utvecklar dig i vuxna år. Jag är mer lik mig själv som 12-åring nu än den 20-åring jag var. Vid 20 hade jag typ ingen personlighet alls.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 40 och 0 gäster