Varat är tredelat.

Moderator: Moderatorgruppen

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Varat är tredelat.

Inläggav xion » 18 mar 2018 10:27

Esther skrev:
xion skrev:
Esther skrev:
:) att säga emot visar inget alls. Mer än att man säger emot.
Jag vet inte hur många gånger jag bett dig om att du ska ge skäl, visa källor, hänvisa till någon som kan styrka det du påstår. Det gör du aldrig.
Detta innebär att jag bortser från det du ur luften griper för att säga emot... det är inte med grund du gör det. Utan mer ett kvalificerat tyckande som är mycket vanligt.

Men nu sa jag inte emot utan höll med (men med min tolkning)



Din tolkning framgår inte någonstans - därmed och därför kan jag inte förhålla mig till det du påstår. Bättre vore ju att du ger luft åt din version.

Fördumning av folket är något man brukar beskylla religionen för. (och med all rätt om du frågar mig)
Du är själv ett bra exempel. En så begåvad kvinna men helt vilse i pannkakan.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Varat är tredelat.

Inläggav Esther » 18 mar 2018 10:49

xion skrev:
Esther skrev:
xion skrev:Men nu sa jag inte emot utan höll med (men med min tolkning)



Din tolkning framgår inte någonstans - därmed och därför kan jag inte förhålla mig till det du påstår. Bättre vore ju att du ger luft åt din version.

Fördumning av folket är något man brukar beskylla religionen för. (och med all rätt om du frågar mig)
Du är själv ett bra exempel. En så begåvad kvinna men helt vilse i pannkakan.


Vi får se.
Jag har träffat de mest dumma någon annanstans än utanför kyrkan - eftersom dumhet hör samman med en förlorad insikt till överlevnad och liv. Man ser detta samlat i kvinnor som dödar sig själva, sina avkommor, skär sig börjar ha umgänge med dem av samma kön, man ser det i barn som är totalt förvirrade och inte mer vet vilket kön de är - män av samma sort. Detta är inte en komisk liten teaterpjäs - utan den verklighet majoriteten lever i. De försöker döva bort allt via sex, droger och alkohol i mängder, köpa ständigt mer och mer - åka på upplevelsekickar - men lyckas inte.
Detta är intelligens för dig.
För mig är det att vara totalt vilse i pannkakan... totalt lost ...
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Varat är tredelat.

Inläggav Esther » 18 mar 2018 11:14

Intelligens av de icke troende är att döda alla --- oavsett --- samt presentera detta som det goda. Det kärleksfulla - det underbara... det mest lovande.

Child euthanasia has now received the imprimatur of one of this country’s most prominent euthanasia and assisted suicide advocates, professor and prolific author Margaret P. Battin. She recently wrote in the Dutch medical journal Pediatrics that there are “no good reasons” for failing to expand eligibility for assisted suicide to minors under age twelve, and she believes that many factors favor the expansion—including, notably, “the suffering of parents.” As far as I know, none of her colleagues in the movement have objected to or publicly criticized her radical proposal.

The assisted suicide movement pretends to have a very limited agenda. It pretends to advocate only a minor change—a “safety valve,” as they sometimes call it—in traditional medical ethics and public policy. But advocates sometimes give us glimpses of the more radical and extensive ultimate intentions behind their blithe assurances. For those who have eyes to see, let them see.
Veritas vos liberabit

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Varat är tredelat.

Inläggav xion » 18 mar 2018 11:39

Esther skrev:
xion skrev:
Esther skrev:

Din tolkning framgår inte någonstans - därmed och därför kan jag inte förhålla mig till det du påstår. Bättre vore ju att du ger luft åt din version.

Fördumning av folket är något man brukar beskylla religionen för. (och med all rätt om du frågar mig)
Du är själv ett bra exempel. En så begåvad kvinna men helt vilse i pannkakan.


Vi får se.
Jag har träffat de mest dumma någon annanstans än utanför kyrkan - eftersom dumhet hör samman med en förlorad insikt till överlevnad och liv. Man ser detta samlat i kvinnor som dödar sig själva, sina avkommor, skär sig börjar ha umgänge med dem av samma kön, man ser det i barn som är totalt förvirrade och inte mer vet vilket kön de är - män av samma sort. Detta är inte en komisk liten teaterpjäs - utan den verklighet majoriteten lever i. De försöker döva bort allt via sex, droger och alkohol i mängder, köpa ständigt mer och mer - åka på upplevelsekickar - men lyckas inte.
Detta är intelligens för dig.
För mig är det att vara totalt vilse i pannkakan... totalt lost ...

Var för påstår du att jag skulle ha hävdat något sådant?

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Varat är tredelat.

Inläggav xion » 18 mar 2018 11:41

Esther skrev:Intelligens av de icke troende är att döda alla --- oavsett --- samt presentera detta som det goda. Det kärleksfulla - det underbara... det mest lovande.

Child euthanasia has now received the imprimatur of one of this country’s most prominent euthanasia and assisted suicide advocates, professor and prolific author Margaret P. Battin. She recently wrote in the Dutch medical journal Pediatrics that there are “no good reasons” for failing to expand eligibility for assisted suicide to minors under age twelve, and she believes that many factors favor the expansion—including, notably, “the suffering of parents.” As far as I know, none of her colleagues in the movement have objected to or publicly criticized her radical proposal.

The assisted suicide movement pretends to have a very limited agenda. It pretends to advocate only a minor change—a “safety valve,” as they sometimes call it—in traditional medical ethics and public policy. But advocates sometimes give us glimpses of the more radical and extensive ultimate intentions behind their blithe assurances. For those who have eyes to see, let them see.

Du överdriver å det grövsta.
Du låter känslorna ta överhanden och då tappar man fotfästet.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Varat är tredelat.

Inläggav Pilatus » 18 mar 2018 12:01

Esther skrev:
Pilatus skrev:Med evolutionsteorin menas den vetenskapliga modell som beskriver hur allt liv på jorden har utvecklats från en gemensam urform.

De jag har läst - både vetenskapliga papers och sammanställningar av är Roger Lewin och Robert A Foley --- de säger tvärtom att det inte finns ETT träd allt kom ifrån - utan parallella - för detta säger forskningen idag - att man lagt ner möjligheten att finna Paleontologiska möjligheter till gemensamma förfäder att förklaringarna idag avseende evolution har riktat in sig på att se samband avseende jagande primater och hur kolonier eller formationer av primater kunnat utvecklas.

Du anger ingen specifik källa till att DNA skulle stamma från parallella källor. Hur många? Menar du att det inte råder konsensus om att livet på jorden utvecklats från en gemensam urform?

Evolutionsteorin innehåller två olika komponenter. Den ena handlar om hur egenskaper förändras över tiden inom en art. Den andra handlar om hur olika arter är släkt med varandra. Jag kan inte se att evolutionsbiologin innehåller parallella träd. Kanske är det något annat du vill bevisa?
Moderator

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Varat är tredelat.

Inläggav xion » 18 mar 2018 12:09

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:Med evolutionsteorin menas den vetenskapliga modell som beskriver hur allt liv på jorden har utvecklats från en gemensam urform.

De jag har läst - både vetenskapliga papers och sammanställningar av är Roger Lewin och Robert A Foley --- de säger tvärtom att det inte finns ETT träd allt kom ifrån - utan parallella - för detta säger forskningen idag - att man lagt ner möjligheten att finna Paleontologiska möjligheter till gemensamma förfäder att förklaringarna idag avseende evolution har riktat in sig på att se samband avseende jagande primater och hur kolonier eller formationer av primater kunnat utvecklas.

Du anger ingen specifik källa till att DNA skulle stamma från parallella källor. Hur många? Menar du att det inte råder konsensus om att livet på jorden utvecklats från en gemensam urform?

Evolutionsteorin innehåller två olika komponenter. Den ena handlar om hur egenskaper förändras över tiden inom en art. Den andra handlar om hur olika arter är släkt med varandra. Jag kan inte se att evolutionsbiologin innehåller parallella träd. Kanske är det något annat du vill bevisa?

Varför skulle den inte kunna göra det? Om livet uppstod ur kemiska processer så kan det mycket väl ha uppstått flera gånger och på flera ställen Det kanske gör så nu också. Varför inte?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Varat är tredelat.

Inläggav Pilatus » 18 mar 2018 12:22

xion skrev:
Pilatus skrev:
Esther skrev:De jag har läst - både vetenskapliga papers och sammanställningar av är Roger Lewin och Robert A Foley --- de säger tvärtom att det inte finns ETT träd allt kom ifrån - utan parallella - för detta säger forskningen idag - att man lagt ner möjligheten att finna Paleontologiska möjligheter till gemensamma förfäder att förklaringarna idag avseende evolution har riktat in sig på att se samband avseende jagande primater och hur kolonier eller formationer av primater kunnat utvecklas.

Du anger ingen specifik källa till att DNA skulle stamma från parallella källor. Hur många? Menar du att det inte råder konsensus om att livet på jorden utvecklats från en gemensam urform?

Evolutionsteorin innehåller två olika komponenter. Den ena handlar om hur egenskaper förändras över tiden inom en art. Den andra handlar om hur olika arter är släkt med varandra. Jag kan inte se att evolutionsbiologin innehåller parallella träd. Kanske är det något annat du vill bevisa?

Varför skulle den inte kunna göra det? Om livet uppstod ur kemiska processer så kan det mycket väl ha uppstått flera gånger och på flera ställen Det kanske gör så nu också. Varför inte?

Vad som hypotetiskt är möjligt är en sak. Det som evolutionsbiologin undersöker är bl a hur nya arter uppkommer och om allt kan härledas bakåt till en urcell. Det finns liv som inte utgår från kol som byggsten. Men det är tämligen begränsade miljöer. Den främsta oppositionen mot ett gemensamt ursprung visar kristna som tror att Bibeln handlar om verkliga förhållanden. De säger som Platon att det fanns en Demiurg (hantverkare) som knåpade ihop människan.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Varat är tredelat.

Inläggav Esther » 18 mar 2018 14:31

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:Med evolutionsteorin menas den vetenskapliga modell som beskriver hur allt liv på jorden har utvecklats från en gemensam urform.

De jag har läst - både vetenskapliga papers och sammanställningar av är Roger Lewin och Robert A Foley --- de säger tvärtom att det inte finns ETT träd allt kom ifrån - utan parallella - för detta säger forskningen idag - att man lagt ner möjligheten att finna Paleontologiska möjligheter till gemensamma förfäder att förklaringarna idag avseende evolution har riktat in sig på att se samband avseende jagande primater och hur kolonier eller formationer av primater kunnat utvecklas.

Du anger ingen specifik källa till att DNA skulle stamma från parallella källor. Hur många? Menar du att det inte råder konsensus om att livet på jorden utvecklats från en gemensam urform?

Evolutionsteorin innehåller två olika komponenter. Den ena handlar om hur egenskaper förändras över tiden inom en art. Den andra handlar om hur olika arter är släkt med varandra. Jag kan inte se att evolutionsbiologin innehåller parallella träd. Kanske är det något annat du vill bevisa?



Om du vill börja från början kan du börja med Douglas Wallace och Allan Wilsons studier av mitochonial DNA från slutet av 1980 talet för att sedan se att när böcker publicerades i slutet av 1990 talet (1997) så fann man: "not a single example of an ancient mitochondrial DNA lineage had been found among the more than 5000 individuales sampled. At the time of the current writing (2004) this is till the case for samples drawn from living populations, although som ancient DNA from an Australian sample ay reflect an older history. (divergent archaic hominids)".
R Foley.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Varat är tredelat.

Inläggav Esther » 18 mar 2018 14:49

Pilatus skrev:
xion skrev:
Pilatus skrev:Du anger ingen specifik källa till att DNA skulle stamma från parallella källor. Hur många? Menar du att det inte råder konsensus om att livet på jorden utvecklats från en gemensam urform?

Evolutionsteorin innehåller två olika komponenter. Den ena handlar om hur egenskaper förändras över tiden inom en art. Den andra handlar om hur olika arter är släkt med varandra. Jag kan inte se att evolutionsbiologin innehåller parallella träd. Kanske är det något annat du vill bevisa?

Varför skulle den inte kunna göra det? Om livet uppstod ur kemiska processer så kan det mycket väl ha uppstått flera gånger och på flera ställen Det kanske gör så nu också. Varför inte?

Vad som hypotetiskt är möjligt är en sak. Det som evolutionsbiologin undersöker är bl a hur nya arter uppkommer och om allt kan härledas bakåt till en urcell. Det finns liv som inte utgår från kol som byggsten. Men det är tämligen begränsade miljöer. Den främsta oppositionen mot ett gemensamt ursprung visar kristna som tror att Bibeln handlar om verkliga förhållanden. De säger som Platon att det fanns en Demiurg (hantverkare) som knåpade ihop människan.



http://www.independent.co.uk/news/world ... e=Facebook
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Varat är tredelat.

Inläggav Esther » 18 mar 2018 14:53

Förutfattade meningar kommer oftast ur okunskap - okunskap kommer oftast från brist på inlärning av multipla källor - ensidighet som bekräftar enfalden.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Varat är tredelat.

Inläggav Esther » 18 mar 2018 14:59

Vetenskapen bekräftar sig själv och sina egna teorier. Detta sker genom att man "ser" det man letar efter för att man lärt sig att tolka det man ser efter ett visst sätt att tänka och förstå omgivningen.
Vi kommer alla ur en enda cell - som delar sig.
Denna cell kan INTE dela sig om den inte först blivit befruktad.
Den kan inte bli befruktad om det inte finns två av olika kön som gör det som ska göras för att så ska ske - eller via ett labb.

Allt kommer ur en enda cell.

Allt kommer såsom vi känner vårt eget ursprung.
Allt dras ihop i en enda ursmäll och delar sig i många delar som alla utvecklas till tänder, hår, mun, hud, mm --- så som en big bang.

Det som är problemet med detta att alltid gå tillbaka till det egna livets ursprung är att man glömmer att någon yttre faktor fick denna cell - denna urbombang bing bom - att bangabomabinga och cellen att dela sig.
Den gör det inte av sig själv.

:)
Hur mycket man än vill att den ska göra det - gör den inte det.
Lägg en äggcell någonstans och den börjar inte bli ett barn...
Eller en ensam spermie.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Varat är tredelat.

Inläggav Esther » 18 mar 2018 15:05

Människans psyke har ingen förmåga att föreställa sig något - utanför det hon känner till. Det hon känner till är sitt eget ursprung - en äggcell som blivit befruktad som delar sig tills det blir en färdig människa som har en serie saker som inte man kunde se i vid befruktningsögonblicket - the big bang.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Varat är tredelat.

Inläggav Esther » 18 mar 2018 15:21

xion skrev:
Pilatus skrev:
Esther skrev:De jag har läst - både vetenskapliga papers och sammanställningar av är Roger Lewin och Robert A Foley --- de säger tvärtom att det inte finns ETT träd allt kom ifrån - utan parallella - för detta säger forskningen idag - att man lagt ner möjligheten att finna Paleontologiska möjligheter till gemensamma förfäder att förklaringarna idag avseende evolution har riktat in sig på att se samband avseende jagande primater och hur kolonier eller formationer av primater kunnat utvecklas.

Du anger ingen specifik källa till att DNA skulle stamma från parallella källor. Hur många? Menar du att det inte råder konsensus om att livet på jorden utvecklats från en gemensam urform?

Evolutionsteorin innehåller två olika komponenter. Den ena handlar om hur egenskaper förändras över tiden inom en art. Den andra handlar om hur olika arter är släkt med varandra. Jag kan inte se att evolutionsbiologin innehåller parallella träd. Kanske är det något annat du vill bevisa?

Varför skulle den inte kunna göra det? Om livet uppstod ur kemiska processer så kan det mycket väl ha uppstått flera gånger och på flera ställen Det kanske gör så nu också. Varför inte?



Inte en enda kemisk process har skapat liv- lika lite som alkemister skapat guld.
Biologiska processer skapar liv.
Livet i denna ofattbara mångfald som finns - bara vad vi känner till i vårt solsystem (och det vi sett av rymden) har för en ateist - ingen mening, inget mål - och leder ingen vart samt kom ingenvart ifrån om det inte var en stjärna som damp ner ifrån någonstans just här och började dela sig och dela sig och dela sig och dela sig - plopp människa - till ingen nytta alls.

Det finns ingen mening med att människan finns.
Det finns ingen meningen med att djur finns.
Det finns ingen mening med att vatten finns eller något annat.
Det liksom bara är.
Det är meningslöst - när man är ateist. Livet är också meningslöst i sig.
Veritas vos liberabit

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Varat är tredelat.

Inläggav xion » 18 mar 2018 15:22

Esther skrev:Människans psyke har ingen förmåga att föreställa sig något - utanför det hon känner till.

Detta är inte sant.
En människa kan föreställa sig nästan vad som helst (religionerna är själva exempel på detta)
Däremot använder vi gärna byggstenar ur vår egen erfarenhet.


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 38 och 0 gäster