Varat är tredelat.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17374
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Varat är tredelat.

Inläggav Pilatus » 18 mar 2018 17:03

Esther skrev:Det är ren logik - att man utgår ifrån det man känner till idag och bara förflyttar detta som redan finns och drar av några miljoner år och postulerar att blixten slog ner och cellen delade sig och ur den växte det fram träd och buskar och fåglar och växter och människor.
Att lära ut sådant krävs det mycket lite på övre planet...

Hybris!
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Varat är tredelat.

Inläggav Esther » 18 mar 2018 17:03

Pilatus skrev:
Esther skrev:Det är ren logik - att man utgår ifrån det man känner till idag och bara förflyttar detta som redan finns och drar av några miljoner år och postulerar att blixten slog ner och cellen delade sig och ur den växte det fram träd och buskar och fåglar och växter och människor.
Att lära ut sådant krävs det mycket lite på övre planet...

Hybris!


Du eller jag?
näää vänta jag vet, jag --- för du vet ju.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Varat är tredelat.

Inläggav Esther » 18 mar 2018 17:05

Esther skrev:
Pilatus skrev:
Esther skrev:Det är ren logik - att man utgår ifrån det man känner till idag och bara förflyttar detta som redan finns och drar av några miljoner år och postulerar att blixten slog ner och cellen delade sig och ur den växte det fram träd och buskar och fåglar och växter och människor.
Att lära ut sådant krävs det mycket lite på övre planet...

Hybris!


Du eller jag?
näää vänta jag vet, jag --- för du vet ju.


Det är ju så utveckling sker - de som aldrig ifrågasätter något de har läst eller hört - DE OCH ENDAST DE för utvecklingen framåt - de som ifrågasätter kunskap har aldrig gett mänskligheten något - inte kommer de att göra det heller för de lider bara av hybris
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Varat är tredelat.

Inläggav Esther » 18 mar 2018 17:17

Pilatus skrev:
Esther skrev:Den begränsade kunskapen som tror om sig att den vet allt ...

Tjafsigt värre, i det här fallet kanske det finns kunskap! Jorden blev gradvis kallare och fick en fast yta med vulkaner, som bidrog till att utveckla jordens andra atmosfär av vattenånga och koldioxid samt mindre mängder kväve, ammoniak och andra gaser – men fortfarande utan syre.


Jordens forntida atmosfär anses varit lik Venus atmosfär, som nästan enbart består av koldioxid. Syre förekommer idag som gas i jordens atmosfär. Under livets tidiga utveckling förekom syre bara i form av oxider i marken, och för dessa tidiga organismer var syre ett farligt gift.
Forntidens åska kan ha producerat aminosyror.

Först en bit in i tidsåldern prekambrium blev atmosfären syresatt.

Det är alger och växter som genererar syret.

Halten av syre har varierat i atmosfären, under tidsåldern jura var syrehalten så hög som 35 %.
Forskarna antar att atmosfärens tryck vid havet varit ungefär samma som nu, men detta är bara en hypotes.


Jordens dragningskraft är så stor att atmosfären hållits kvar, till skillnad från Mars, som inte har ett fungerande magnetfält som jorden har. Magnetfältet skyddar mot stora mängder strålning från solen som skulle vara förödande för atmosfären och allt som lever här. De ännu mindre himlakropparna månen och Merkurius har förlorat all sin atmosfär.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Varat är tredelat.

Inläggav Esther » 18 mar 2018 17:24

Esther skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:Vad är det du försöker bevisa? Det där har du inte kläm på!

Vulkanisk aktivitet, askmoln, laddade partiklar, elektriska urladdningar.


Volcanic Lightning - WTF Weather


Ja NU ja... när det redan finns den atmosfär som finns - eller menar du att din film kommer från den tiden innan atmosfären?
Att en partikel är laddad - i DEN KONTEXT VI KÄNNER TILL MED DE EGENSKAPer vi känner till... ja visst.


Blixten är den synliga delen vid elektriska urladdningar i samband med åskväder. Den består av luft som är så kraftigt upphettad att den blir självlysande. När spänningsskillnaderna i ett moln blir så stora att de överträffar luftens isolerande förmåga sker det en urladdning.

Blixten börjar genom att en blixtkanal byggs upp genom stötjonisation i etapper på ca 30 meter åt gången. Blixtkanalen är inte bredare än en penna men kan vara mellan 5 och 10 km lång. När kanalen är klar sker en urladdning mellan marken och molnet.

Huvudurladdningen genom blixtkanalen sker med en hastighet av 30 000 km/s, vilket är en tiondel av ljusets hastighet. Skenet från den upphettade luften utgör det vi kallar blixt.

https://www.smhi.se/kunskapsbanken/mete ... xtar-1.662



Okej då --- ska vara snäll idag - det är trots allt söndag...

:)
Ground-based telescopes have also captured evidence of lightning flashes on Venus, but from a theoretical standpoint, the topic has been controversial.

Since the atmospheres of Venus and Earth are so different, some scientists have claimed that Venusian lightning is unlikely ? if it exists at all. The clouds of Venus are much like smog clouds on Earth, which typically do not generate lightning.

The European Space Agency's Venus Express probe currently orbiting the planet has since shed some light on how the two worlds are, in fact, more similar than previously thought.

Tracking Venus lightning

To track Venusian lightning , the Venus Express probe is equipped with a magnetometer that monitors the planet's magnetic field at altitudes between 124-310 miles (200-500 kilometers).

The instrument has picked up low-frequency radio waves that last for a split second and are thought to come from electrical discharges.

"Short, strong pulses of the signals expected to be produced by lightning were seen almost immediately upon arrival at Venus, despite the generally unfavorable magnetic-field orientation for entry of the signals into the Venus ionosphere at the altitude of the Venus Express measurements," Russell explained.

When clouds form, on Earth or Venus, the energy that the sun has deposited into the air can be released in the form of a very powerful electrical discharge.

As cloud particles collide in the atmosphere, electrical charges are transferred from the larger ones to the small. The large particles fall, while the small particles are carried upward. This separation of charges leads to lightning strikes.
https://www.space.com/9176-lightning-ve ... earth.html
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17374
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Varat är tredelat.

Inläggav Pilatus » 18 mar 2018 17:26

Esther skrev:
Pilatus skrev:
Esther skrev:Att lära ut sådant krävs det mycket lite på övre planet...

Hybris!

Du eller jag? näää vänta jag vet, jag --- för du vet ju.

Det var du som försökte förminska andra! Lågt.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Varat är tredelat.

Inläggav Esther » 18 mar 2018 17:29

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:Hybris!

Du eller jag? näää vänta jag vet, jag --- för du vet ju.

Det var du som försökte förminska andra! Lågt.


Skyll inte ifrån dig och ställ dig som andras försvarare - :) ... jag utpekade ingen - konstaterade bara fakta när du plötsligt blev emotsagd och såg dig tvungen att sätta mig på plats.
Som Pilatus sa till Jesus - MIG har blivit makt att döma dig...

Lågt?
ja - jag är inte speciellt lång.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17374
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Varat är tredelat.

Inläggav Pilatus » 18 mar 2018 17:35

Esther skrev:
Pilatus skrev:
Esther skrev:Du eller jag? näää vänta jag vet, jag --- för du vet ju.

Det var du som försökte förminska andra! Lågt.

du är en medlöpare ...

Tack och adjö!
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Varat är tredelat.

Inläggav Esther » 18 mar 2018 17:36

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:Det var du som försökte förminska andra! Lågt.

du är en medlöpare ...

Tack och adjö!


Varför blir du ofta så arg... det är som blixten slog ner
Eller så tycker du inte om min humor...
Eller så tycker du inte om att brottas...

Man måste ju göra ett forum lite spännande... eller?
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Varat är tredelat.

Inläggav Esther » 18 mar 2018 17:41

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:Det var du som försökte förminska andra! Lågt.

du är en medlöpare ...

Tack och adjö!


Det var inte illa menat - det var tänkt avseende kunskap. Du är mainstream och jag är inte det... Inte tänkt som andra tolkningar.
Ber om ursäkt om du tog illa vid dig. Jag skojade ju bara lite... kan ta bort det om du vill.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Varat är tredelat.

Inläggav Esther » 18 mar 2018 17:46

Pilatus skrev:Tack och adjö!


Jag vill lägga in mitt veto.
Kan du ändra det till: Tack och inte en gång till!
Veritas vos liberabit

xion
Inlägg: 3150
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Varat är tredelat.

Inläggav xion » 18 mar 2018 17:55

Esther
Vart vill du komma egentligen.
Tycker du att vi ska sluta att lära våra unga om vad vi lärt oss om Jordens utveckling.
Tycker du att vi ska plugga första Mosebok istället för geologi, biologi, paleontologi etc.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Varat är tredelat.

Inläggav Esther » 18 mar 2018 18:07

xion skrev:Esther
Vart vill du komma egentligen.
Tycker du att vi ska sluta att lära våra unga om vad vi lärt oss om Jordens utveckling.
Tycker du att vi ska plugga första Mosebok istället för geologi, biologi, paleontologi etc.


Vart jag vill komma?
För mig är det naturligt sedan jag var liten att få lov att ifrågasätta. Fråga, se vidare, ställa saker som alla tar för givet på sin spets, se som de håller, pröva dem - jag gick i en skola som uppmuntrade det, hade föräldrar som uppmuntrade det. Jag vet att ingen annan gjort det. Det har jag lärt mig i Sverige. Tig och ta emot - tro inte att du är något, säg inte emot, lyd, tig. OM du säger emot är du emot oss, du vill något dåligt för oss som är överens. Vi har koncensus här - alla tycker så här - säg inte emot.

Så --- då är det som det är.
Vad jag vill?
Detta är ett forum - alla tycker samma. Alla säger samma sak, alla håller med alla andra - lägg ner det.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Varat är tredelat.

Inläggav Esther » 18 mar 2018 18:13

xion skrev:Esther
Vart vill du komma egentligen.
Tycker du att vi ska sluta att lära våra unga om vad vi lärt oss om Jordens utveckling.
Tycker du att vi ska plugga första Mosebok istället för geologi, biologi, paleontologi etc.


Detta är problemet. Jag gick i en sk ELIT skola. Där de som senare gick ut i livet - som Palme - blev något som alla ville vara. Vi hade morgonbön. Det var en kristen privatskola för de rika - KRISTEN privatskola --- morgonbönen, bordsbön, kristendom undervisning - INGEN blev en idiot.
Ingen blev galen, tokig eller inskränkt - som Hammarskjöld eller andra galningar... som var troende???
Vart har detta land kommit?

Varför åker inte människor till Sovjet? Där är all kristendom förbjuden under Stalintiden och SE VAD BRA det gick för dem alla - de blev SÅ kloka och framgångsrika med sina läror av vad människorna har lärt sig.
Veritas vos liberabit

xion
Inlägg: 3150
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Varat är tredelat.

Inläggav xion » 18 mar 2018 18:27

Esther skrev:Den begränsade kunskapen som tror om sig att den vet allt kan förklara allt är det som utgör den stora massan av alla människor som styrs av andra som bestämmer vad de ska tro och tänka.
Så --- ser det ut.
De som då inte tänker så --- är vilsna i pannkakan - enligt de som inte tänker :) självständigt.

Så du som sover med Bibeln som huvudkudde tycker att du tänker självständigt till skillnad från mig?


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 30 och 0 gäster