senaste inom filosofi

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
dokido
Inlägg: 1039
Blev medlem: 17 aug 2009 22:31
Kontakt:

senaste inom filosofi

Inläggav dokido » 24 mar 2018 13:30

Undrar lite vad som gäller nuförtiden i ämnet filosofi. Fick ju höra förut att jag var postmodernist och att det är helt ute. Samma när jag läste programmering då jag berättade om en av mina favoritböcker Escher, Bach Gödel, att det var teorier som var helt ute nu.

Så, ok, vad är det som är inne nu då? Och vad är det som gör att postmodernismen är felaktig? Nån som har nån information eller förslag på läsning (på svenska)?

Användarvisningsbild
dokido
Inlägg: 1039
Blev medlem: 17 aug 2009 22:31
Kontakt:

Re: senaste inom filosofi

Inläggav dokido » 24 mar 2018 15:48

å andra sidan, kollar man på tv, filosofiska program och youtube, så verkar ju postmodernismen högst levande, kanske bara här på forumet som man inte gillar ideerna?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: senaste inom filosofi

Inläggav Pilatus » 24 mar 2018 15:52

dokido skrev:Undrar lite vad som gäller nuförtiden i ämnet filosofi. Fick ju höra förut att jag var postmodernist och att det är helt ute. Samma när jag läste programmering då jag berättade om en av mina favoritböcker Escher, Bach Gödel, att det var teorier som var helt ute nu.

Så, ok, vad är det som är inne nu då? Och vad är det som gör att postmodernismen är felaktig? Nån som har nån information eller förslag på läsning (på svenska)?

Kanske kan denna länk ge dig någon impuls om vad som diskuteras.

http://modernfilosofi.se/
Moderator

Användarvisningsbild
dokido
Inlägg: 1039
Blev medlem: 17 aug 2009 22:31
Kontakt:

Re: senaste inom filosofi

Inläggav dokido » 24 mar 2018 16:12

tack, ska kolla länken

har skummat lite på google och kommit fram till att det inte finns någon postpostmodernism, vad jag fattar
och den kritik jag läst har varit löjlig, åtminstonde för mig, med det sagt så kanske jag inte är postmodernist, men jag märker att jag verkligen har liknande åsikter i mycket, främst på ett konstnärligt sätt

jag tror, och har märkt, att "postmoderna" frågor dyker upp i vetenskapliga frågor när man diskuterar medvetande och ai
blir väl förmodligen naturligt
hörde på ted nån som predikade att medvetandet eller upplevelsen var ett haschrus, ungefär
och det ligger väl nåt i det
ska man förstå ai måste man nog förstå medvetandet först

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: senaste inom filosofi

Inläggav Pilatus » 24 mar 2018 17:04

dokido skrev:ska man förstå ai måste man nog förstå medvetandet först

Nej, inte alls, man kan lära sig grunden för Lisp-programmering på några timmar. Eller ett ai-baserat expertsystem.

Se http://www.kbsc.com/expertsys.html
Moderator

Användarvisningsbild
dokido
Inlägg: 1039
Blev medlem: 17 aug 2009 22:31
Kontakt:

Re: senaste inom filosofi

Inläggav dokido » 24 mar 2018 17:16

Tack för länken, löjligt att termen ai kom till samma år som jag föddes :)

Användarvisningsbild
dokido
Inlägg: 1039
Blev medlem: 17 aug 2009 22:31
Kontakt:

Re: senaste inom filosofi

Inläggav dokido » 24 mar 2018 19:03

jag uttryckte mig fel

vad jag menade var att förstå ai-medvetande

vi har vissa föreställningar om vad en android eller robot är
räddsla för skynet(terminator) etc. populära föreställningar
men att när vi jämför oss med en robot så tänker vi att vi är människor
normala individer, typ
men när vi börjar förstå vårt eget medvetande mer så tror jag att skillnaden mellan robot och människa inte blir så stor
och kanske nödvändigt för att överleva som art

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: senaste inom filosofi

Inläggav hakkapeliitta » 24 mar 2018 20:57

Håller inte med riktigt. Folk har en obefogad rädsla för automatisering.
Dagens robortar utför enkla rörelser. En hantverkare är oersättelig. Finns ingen robot som kan ersätta en snickare, rörmokare etc.
Varje jobb dessa gör är specifik, planering, materialinköp osv. Varje jobb är inte det andra likt.
Skulle man nu få för sej hypotetiskt att utveckla en sådan robot så kommer den att kosta multum. Då är företagen/kapitalisten fast i dessa enorma investeringskostnader och då i valet är det naturligtvis enklare att anställa en hantverkare som man kan kicka ut när som helst.

Användarvisningsbild
dokido
Inlägg: 1039
Blev medlem: 17 aug 2009 22:31
Kontakt:

Re: senaste inom filosofi

Inläggav dokido » 24 mar 2018 21:26

Ja det är klart, finns mycket som kan stoppa ai-robotar med medvetande, var kanske lite uppförstorat med förväntningarna på ai, den som lever får se

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: senaste inom filosofi

Inläggav Pilatus » 24 mar 2018 22:17

dokido skrev:Ja det är klart, finns mycket som kan stoppa ai-robotar med medvetande, var kanske lite uppförstorat med förväntningarna på ai, den som lever får se

Många ai-funktioner finns numera som integrerade programblock i ett otal applikationer. Ai har knappast förminskats, men man förstår bättre att utnyttja det som från början såg ut som en hype (överdrift).

https://www.capterra.com/artificial-intelligence-software/
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5203
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: senaste inom filosofi

Inläggav David H » 24 mar 2018 22:35

dokido skrev:Undrar lite vad som gäller nuförtiden i ämnet filosofi. Fick ju höra förut att jag var postmodernist och att det är helt ute. Samma när jag läste programmering då jag berättade om en av mina favoritböcker Escher, Bach Gödel, att det var teorier som var helt ute nu.

Så, ok, vad är det som är inne nu då? Och vad är det som gör att postmodernismen är felaktig? Nån som har nån information eller förslag på läsning (på svenska)?


"Postmodernism" nämns ofta i negativ bemärkelse i filosofiska kretsar. Kanske delvis pga det då betraktas som en kunskapsteoretisk hållning. Med mer vetenskapliga ögon är det kanske inte så konstigt att postmodernism betraktas som något suspekt.
Men jag tror det är bättre att betrakta postmodernism som en kulturell/konstnärlig inriktning. Postmodernism = post-modernism, dvs något som kom efter modernismen, och modernism definieras enligt Wikipedia som "en kulturell rörelse inom västerländsk kultur på det sena 1800-talet och tidiga 1900-talet synlig inom konst, arkitektur, musik och litteratur".
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: senaste inom filosofi

Inläggav Pilatus » 24 mar 2018 23:31

Vår mest välkända postmoderna byggnad, Turning Torso (arkitekt Santiago Calatrava). En arkitektur som i det här fallet har vissa estetiska kvaliteter. Den postmoderna världsbilden sägs vara präglad av en filosofisk skepticism. Men det behöver inte framgå av det konstföremål som sägs vara postmodernt, det brukar man få läsa sig till på den text som skall förklara verket.

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7794
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: senaste inom filosofi

Inläggav Anders » 25 mar 2018 06:49

Inom mer populär filosofi så är väl Jordan Peterson det namn som hörs mest. Ingen akademisk filosof, han är kanadensisk psykologiprofessor. Men han har ungefär samma genomslagskraft bland de yngre som GEB hade då man själv var på universitet. Eller snarare betydligt större.

Intressant nog identifierar han postmodernism väldigt mycket som ”PK”. Med hans definitioner är postmodernismen allt annat än ute. Men icke önskvärt.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
dokido
Inlägg: 1039
Blev medlem: 17 aug 2009 22:31
Kontakt:

Re: senaste inom filosofi

Inläggav dokido » 25 mar 2018 07:35

Baudrillard, foucault
Läste också termen poststrukturalism

Jag är mer konstnär/musiker o mindre akademiker måste jag erkänna
Försöker hitta lite formler till mina performance

Men många ideer jag fått, och sånt jag jobbar med, teorier, verkar hänga ihop med postmodernismen
Verkar inte finnas så mycket översatt till svenska tyvärr

Inspirerande tidskrift på 80-talet var KRIS

Användarvisningsbild
dokido
Inlägg: 1039
Blev medlem: 17 aug 2009 22:31
Kontakt:

Re: senaste inom filosofi

Inläggav dokido » 25 mar 2018 07:38

Ja ai går ju framåt hos militären också tyvärr
Och där blir det väl så att man hetsar varandra
Ingen vill ju komma efter

Svärm robotar är rätt skrämmande


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 42 och 0 gäster