Kärlekens mysterium

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav Anders » 05 apr 2018 09:38

Esther skrev:
Anders skrev:Äh, ut på puben, på tinder eller nattklubb eller kyrkans ungdomsförbund, seniorförbund eller var ni nu känner er mest bekväma med att jaga. Kärleken kommer då man visar att man har intresse för det så att folk syns. Jag själv gick igenom den fasen 85-90. Sen fick jag mitt på det torra.
Kärleken kommer i ett paket man inte väntat sig. Men man måste söka det. Så ut med er, intresse för den andre och självförtroende för sig själv, sen är det bar att köra. Så får ni den kärlek ni får.


Vad för slags kärlek får man på krogen?
Den man får :) - frågan är om man vill ha det man jagat --- det mest frekventa är just att man vill ha, man kan ta och tappar intresset lika fort och så HÅLLER den andre kvar med allt - kvinnor ofta genom gråt, elände, hot, går demonstrativt för att visa makt, blir med barn mm - män får också därmed det som de själva sår.
Den som vill ha detta - har detta... den som står över. Gör det.
Att stå över detta slags liv är ett val.
Det finns absolut annat man kan fylla livet med - dock inte i Sverige. Detta land är byggt i, för och på ensamheten. Isoleringen och det som kommer ur själviskheten där alla sätter sig själva och sitt först och främst.
De som passar in här -gör det - de som inte gör det får söka sig annat.

Puben va' ba' som ett exempel. Vad jag menar är att man måste träffa folk, i en miljö där man tror sig kunna hitta likasinnade, och där man tydligt visar att man är öppen för förhållanden. Visst kan det finnas, och finns, både män och kvinnor som är ute efter något, sex, familj eller annat, men de flesta vill bara träffa andra rätt förutsättningslöst. Det blir vad det blir.
För min del träffade jag den kvinna jag nu levt med i snart 30 år på fest på studentställe. Ryckte upp henne på dansgolvet och sen pratade vi en massa. Kan rätt lugnt säga att vi nog mot slutet på kvällen hade rätt bra koll på de saker med varandra som fortfarande irriterar den andre. Våga tro på människor. Man kan tycka att "Sverige är byggt på ensamhet", men det är bara en illusion. OK, vi är glesbefolkade, Mackleans skifte var effektivt men fick isär människor, vi är rätt muttrande, det är väl kylan. Men nog fasen har folk behov av varandra lika mycket här som annorstädes, och det är mindre social yta här. Man får jobba lite mer, bara. Så ut bland människor, i de sammanhang du känner dig hemma i.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav Esther » 05 apr 2018 10:55

Anders skrev:
Esther skrev:
Anders skrev:Äh, ut på puben, på tinder eller nattklubb eller kyrkans ungdomsförbund, seniorförbund eller var ni nu känner er mest bekväma med att jaga. Kärleken kommer då man visar att man har intresse för det så att folk syns. Jag själv gick igenom den fasen 85-90. Sen fick jag mitt på det torra.
Kärleken kommer i ett paket man inte väntat sig. Men man måste söka det. Så ut med er, intresse för den andre och självförtroende för sig själv, sen är det bar att köra. Så får ni den kärlek ni får.


Vad för slags kärlek får man på krogen?
Den man får :) - frågan är om man vill ha det man jagat --- det mest frekventa är just att man vill ha, man kan ta och tappar intresset lika fort och så HÅLLER den andre kvar med allt - kvinnor ofta genom gråt, elände, hot, går demonstrativt för att visa makt, blir med barn mm - män får också därmed det som de själva sår.
Den som vill ha detta - har detta... den som står över. Gör det.
Att stå över detta slags liv är ett val.
Det finns absolut annat man kan fylla livet med - dock inte i Sverige. Detta land är byggt i, för och på ensamheten. Isoleringen och det som kommer ur själviskheten där alla sätter sig själva och sitt först och främst.
De som passar in här -gör det - de som inte gör det får söka sig annat.

Puben va' ba' som ett exempel. Vad jag menar är att man måste träffa folk, i en miljö där man tror sig kunna hitta likasinnade, och där man tydligt visar att man är öppen för förhållanden. Visst kan det finnas, och finns, både män och kvinnor som är ute efter något, sex, familj eller annat, men de flesta vill bara träffa andra rätt förutsättningslöst. Det blir vad det blir.
För min del träffade jag den kvinna jag nu levt med i snart 30 år på fest på studentställe. Ryckte upp henne på dansgolvet och sen pratade vi en massa. Kan rätt lugnt säga att vi nog mot slutet på kvällen hade rätt bra koll på de saker med varandra som fortfarande irriterar den andre. Våga tro på människor. Man kan tycka att "Sverige är byggt på ensamhet", men det är bara en illusion. OK, vi är glesbefolkade, Mackleans skifte var effektivt men fick isär människor, vi är rätt muttrande, det är väl kylan. Men nog fasen har folk behov av varandra lika mycket här som annorstädes, och det är mindre social yta här. Man får jobba lite mer, bara. Så ut bland människor, i de sammanhang du känner dig hemma i.



Jaha - du säger det. Ja jag har inte haft den slags "turen" att ens komma i närheten av att kunna befinna mig någonstans där det finns likasinnade. Tänker inte göra en analys hur jag ser på hur svenska män ser på vad ett förhållande är och min syn, eller vad man förväntar sig och vad jag förväntar mig. Men låt oss säga så här att innan jag förändrade mitt liv i aspekten av att sluta leva som alla andra i avseende förhållanden - hade jag inte heller något problem att hitta någon på krogen. Det finns alltid. Det finns överallt någon som vill ha en snabbis eller fler i rad och sedan ha sitt och greja som man fixar.
Det är bara inte min grej.
Som jag sa. Det man söker finner man OM det finns. Det finns gott om religiösa män som alla - nästintill alla lever dubbelliv. De ser på ytan och vad som visar sig och det de visar upp - ut som vore de något de sedan inte visar sig vara --- alls. Kvinnor med.
Då är nästan en sekulär ateist som är öppen med alla sina otroheter och lögner och annat att föredra.
Problemet återigen är - att jag inte har lust.
Jag gav mina år åt att andra hade andra och själv hade man andra och ändå så fixande man att hålla ihop på ena eller andra sättet - man delade tak.
Det är normen --- att sedan alla hycklar om att det inte är så - det är något helt annat. Lyckliga par som varit trogna helt och hållet under hela livet?
:)
verkligen.... --- som man säger...

Jag har för höga krav, jag anser mig vara si eller så - jag är si eller så --- det är bara att förvänta mig (som vanligt) när jag öppet säger det jag tänker.
Jag känner inte mig hemma med män som vill vänstra med mig, jag känner mig inte heller hemma med män som ljuger om sin trohet när de sysslar med alla möjliga och omöjliga saker som inte är min natur. Dra fram och tvinga fram lust, åtrå eller ha sex bara eller ha det och sedan tvingas leva med någon man inte vill ha - egentligen men man vill inte vara ensam heller... nej. Jag vill inte.
Att som kvinna tvingas bjuda ut sig? Här har få problem med det - det räcker ofta med en fika eller middag och så - sesam öppna dig :).
Det intresserar inte heller mig.
Så - det är ju helt uppenbart mitt eget fel --- för jag är inte intresserad av män som dippar överallt för jag har ingen lust att dela alla dessa kvinnors intima underliv med dem :) - vilket ju blir resultatet.
Ser jag mörkt på läget?
För mig är det en realistisk betraktelse av svenskarnas besatthet av allt som rör sig i underlivet - hur många orgasmer man kan ha och ingen av dem har något att säga eller dela med andra - dead as a sitting duck.

Kan livet ens bli mer än detta - att man delar tak och tvingas höra på någon som man har sex med ibland som man delar med andra i en evig jakt på bekräftelser? Förmodligen inte.
Detta sista gör att man - jag - väljer ensamheten. Det ger mig frihet och jag och den jag är förblir ensam. Spanskt ordspråk säger: hellre ensam än i dåligt sällskap. För mig är dåligt sällskap den man som inte bara vill ha mig utan andra, och för mig är dåligt sällskap att jag på något sätt (oavsett hur) tvingat mig till någons sällskap och använt mig av något slags maktmedel eller utpressning eller manipulation för att få en person.
Det är liksom bara inte värt det.
Finns inget bestående ömsesidigt intresse för den andre där man ser att man kan växa ständigt tillsammans och göra allt tillsammans och man kan utvecklas tillsammans och ge den ömhet och närhet och även passion till varandra på lika delar - står jag över.
Att se hur det fungerar i jaktmarkerna - har jag gjort. Det är ointressant. Jag känner stress och obehag.
Man har idiotiska meningsutbyten till inget alls verbalt (som här) men där fyller det ett annat syfte... än att finna en partner.

För mig är livet enkelt - man träffas utan att ha sökt detta explicit - tycke uppstår och man går vidare på det och bygger upp det eller släpper det.
Enkelt och okomplicerat -- utan manipulation och list och bakomliggande manövrar för att hålla kvar en som inte vill vara där... = det sista är epitomet av kärlekslöshet och själviskhet.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav Esther » 05 apr 2018 12:06

Okomplicerade människor som är rättfram. Ärliga, säger som de tänker och vad de vill - rakt fram.
Det är alltid lättast för de som själva är sådana.
Typ - jag vill vara med dig känns det som - låt oss se om det fungerar - låt oss lära känna varandra.

Sådana komplexa underfundiga, dubbeltydiga outtalade förvridna och märkliga människor - passar inte då. Där man ska gissa sig fram till allt och vara en slags tankeläsare som vet vad de vill.
För mig är sådant ett slags sjukdomstillstånd - och bottnar ofta i en oärlighet.
Grumligt vatten...
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav klorofyll » 05 apr 2018 12:27

Esther skrev:
klorofyll skrev:
Esther skrev:15 år??!!?
För lite av M Twain... Han hade kunnat bespara dig minst 14,5 år.
:)

Jag lärde mig aldrig - jag gav inte upp och jag fick nog.
Tiden gillar mig. Allting som hände för 20 år sedan blir intressant, och ändå minns jag nästan ingenting.
Det är precis som Pumba säger: Lämna ditt bakomflutna före dig.


Jag ska ge dig ett gott råd. Det går tillbaka till makten vi talade om - som alltid missbrukas (i denna tråd). Det är att fokusera på vad som hände med alla dem som hade en aktiv del i att döda och döma Jesus.
Vi brukar ha fokus på det faktum att Jesus överlevde och att Hans Stora Kärlek gav oss alla chansen till Livet. Men mycket få ser vad som hände med alla de som hade en aktiv roll i att döma honom och döda honom. Varför?
Därför att alla människor alltid glömmer förlorarna som i stunden var vinnare - de hade makt, de hade möjligheter att krossa honom, hans liv, hans person, hans varande och allt - och ta hans liv. De gjorde det - vet du vad som hände med Pilatus? Herodes? Soldaterna, judiska folket, rådet och alla de andra som med vilja och aktivt gjorde ett val mot Honom?
Ta reda på det.
Det är intressant... vad som har varit med det judiska folkets öden kan vi se och veta ganska enkelt. Men alla de andra som ville ha hans blod, håna honom när de slog honom och plågande honom, alla de som klädde ut honom och slog honom, alla de som spottade på honom och alla de som tog allt ifrån honom och slutligen även livet. Ta reda på det.
Det är samma historia idag som då.
Har alltid varit.
När de stod där med makten och de kunde göra det och gjorde det - helst i grupp... för fega och onda människor agerar alltid i grupp - och de kunde göra allt det gjorde och det gick bra för dem. Det var innan de betalade priset.
Priset är alltid där att betala och alla - oavsett vilken tid eller när - betalar för att ta oskyldiga människor liv, utöva makt som skadar och skändar andra människor.
Vi tror inte att det ska bli så när det går bra för oss och vi kan det och har makten. Men --- alla betalar.

Det är verkligen smart, man tänker inte på det.
Men där drar jag faktiskt en parallell till vår syn på djur, dom kanske inte fattar allt men det de fattar det fattar dom. Det är som att vi rationaliserat bort djurens begåvning. Jag brukar ofta se en ekorre! :)

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav Anders » 05 apr 2018 12:40

Esther skrev:Okomplicerade människor som är rättfram. Ärliga, säger som de tänker och vad de vill - rakt fram.
Det är alltid lättast för de som själva är sådana.
Typ - jag vill vara med dig känns det som - låt oss se om det fungerar - låt oss lära känna varandra.

Sådana komplexa underfundiga, dubbeltydiga outtalade förvridna och märkliga människor - passar inte då. Där man ska gissa sig fram till allt och vara en slags tankeläsare som vet vad de vill.
För mig är sådant ett slags sjukdomstillstånd - och bottnar ofta i en oärlighet.
Grumligt vatten...

Det finns alla sorter där ute!
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav Esther » 05 apr 2018 12:45

klorofyll skrev: Jag brukar ofta se en ekorre! :)


Ja man brukar väl se det man ser... vad du ser och inte ser vet jag föga eller inget om. Att dra paralleller mellan Guds sons död och de som skapade detta och djur förstår jag inte.
Du har ett vida större intellekt än jag uppenbarligen och därmed är din person och det du är - väsentligt mer avancerad än jag.
Min mormor som dog i cancer brukade mata ekorrar och fåglar där hon låg på Betesta sjukhuset innan hon dog.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav Esther » 05 apr 2018 12:45

Anders skrev:
Esther skrev:Okomplicerade människor som är rättfram. Ärliga, säger som de tänker och vad de vill - rakt fram.
Det är alltid lättast för de som själva är sådana.
Typ - jag vill vara med dig känns det som - låt oss se om det fungerar - låt oss lära känna varandra.

Sådana komplexa underfundiga, dubbeltydiga outtalade förvridna och märkliga människor - passar inte då. Där man ska gissa sig fram till allt och vara en slags tankeläsare som vet vad de vill.
För mig är sådant ett slags sjukdomstillstånd - och bottnar ofta i en oärlighet.
Grumligt vatten...

Det finns alla sorter där ute!



Min erfarenhet säger mig att det är ärligare och bättre med ateister som kommer fram och säger : jag vil k...a dig - än de som ljuger sig fram till samma resultat.
Kort version.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav Anders » 05 apr 2018 12:52

Esther skrev:
Anders skrev:
Esther skrev:Okomplicerade människor som är rättfram. Ärliga, säger som de tänker och vad de vill - rakt fram.
Det är alltid lättast för de som själva är sådana.
Typ - jag vill vara med dig känns det som - låt oss se om det fungerar - låt oss lära känna varandra.

Sådana komplexa underfundiga, dubbeltydiga outtalade förvridna och märkliga människor - passar inte då. Där man ska gissa sig fram till allt och vara en slags tankeläsare som vet vad de vill.
För mig är sådant ett slags sjukdomstillstånd - och bottnar ofta i en oärlighet.
Grumligt vatten...

Det finns alla sorter där ute!



Min erfarenhet säger mig att det är ärligare och bättre med ateister som kommer fram och säger : jag vil k...a dig - än de som ljuger sig fram till samma resultat.
Kort version.

De flesta vet inte så noga vad de vill
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav Pilatus » 05 apr 2018 12:59

klorofyll skrev:De gjorde det - vet du vad som hände med Pilatus? Herodes? Soldaterna, judiska folket, rådet och alla de andra som med vilja och aktivt gjorde ett val mot Honom?

Ortodoxa kristna i Etiopien gjorde Pilatus till ett helgon, bakgrunden till den afrikanska helgonkulten var en utbredd vilja inom den tidiga kristenheten att enrollera de romerska myndigheterna i allmänhet och Pontius Pilatus i synnerhet i den kristna traditionen. Herodes den store var först och främst en byggare, templet, nya städer och sådant.

Senast på 500-talet hade Pilatus övergått till att räknas som kristet trosvittne och helgon i Egypten, och traditionen vidareutvecklades i det likaså kristna Etiopien. Detta framgår allra tydligast i skriften Pilatus martyrium, som även den påstås ha författats av Gamaliel. Texten har bevarats i två etiopiska predikningar och går förmodligen tillbaka på ett koptiskt verk från 400-talet eller 500-talet.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav Esther » 05 apr 2018 13:06

Anders skrev:De flesta vet inte så noga vad de vill


Det tror jag att de flesta vet.
Skulle man fördela befolkningen är säkerligen en si så där 95% av alla i förhållanden de vill ur men stannar i för bekvämlighetens skull och kryddar anrättningen med en hit och en dit och ner i diket- andra har alla och ingen eller ingen och ingen.
Livet handlar därmed till största delen om bekvämlighet och minsta motståndets lag.
Djurlivet är inte annorlunda - med skillnaden att de inte tänker också - man gör det man gör det man gör - typ. Som människor.

Det finns en oerhört liten minoritet som inte är sådana. De söker inte sin besvikelsen med en av motsatt kön i en av samma kön där de kan rocka loss - eller med andra metoder där de ökar på graden av olika typer av lekar som alla har med underlivet att göra - utan de ger inte heller upp, eller bryr sig inte mer, eller något sådant.
De söker något annat.
Tills de finner det.
Oftast tyvärr inte i en motpart - för de andra stannar i fållan och fällan.

Livet är i mångt och mycket sådant tror jag. Jag trodde man hade kunnat hitta "danspartner" fast jag varken är naiv eller inte begriper - eller leker andras lekar eller visar intresse för det (för jag saknar det) - men logiken har för mig alltid spelat en avgörande roll. Den och uträkningen av möjligheterna.

Vad är kärlekens mysterium?
För mig att alla tror att de kan när de inte kan - och blir som bin som flyger från blomma till blomma tills det är slut och man inser - det som varit ett faktum från början.
Kärleken börjar inom en.
Det som inte finns där kan omöjligt ges av någon annan. Två av samma sort förstår varandra. :)

Krassheten är en del av verkligheten. Män får psykiska besvär som de döljer med olika substanser och tanterna äter piller och har sig - det blir inget bättre för det.
Att ägna sig åt att "ha sex" med yngre kroppar är också en slags flykt --- en slags omedveten handling som talar om hur död man redan är. Ett slags desperat försök att inte se döden man är fylld av i vitögat.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav Esther » 05 apr 2018 13:07

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:De gjorde det - vet du vad som hände med Pilatus? Herodes? Soldaterna, judiska folket, rådet och alla de andra som med vilja och aktivt gjorde ett val mot Honom?

Ortodoxa kristna i Etiopien gjorde Pilatus till ett helgon, bakgrunden till den afrikanska helgonkulten var en utbredd vilja inom den tidiga kristenheten att enrollera de romerska myndigheterna i allmänhet och Pontius Pilatus i synnerhet i den kristna traditionen. Herodes den store var först och främst en byggare, templet, nya städer och sådant.

Senast på 500-talet hade Pilatus övergått till att räknas som kristet trosvittne och helgon i Egypten, och traditionen vidareutvecklades i det likaså kristna Etiopien. Detta framgår allra tydligast i skriften Pilatus martyrium, som även den påstås ha författats av Gamaliel. Texten har bevarats i två etiopiska predikningar och går förmodligen tillbaka på ett koptiskt verk från 400-talet eller 500-talet.



OK - det också.
Varför inte.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav Esther » 05 apr 2018 13:27

Esther skrev:
Pilatus skrev:
klorofyll skrev:De gjorde det - vet du vad som hände med Pilatus? Herodes? Soldaterna, judiska folket, rådet och alla de andra som med vilja och aktivt gjorde ett val mot Honom?

Ortodoxa kristna i Etiopien gjorde Pilatus till ett helgon, bakgrunden till den afrikanska helgonkulten var en utbredd vilja inom den tidiga kristenheten att enrollera de romerska myndigheterna i allmänhet och Pontius Pilatus i synnerhet i den kristna traditionen. Herodes den store var först och främst en byggare, templet, nya städer och sådant.

Senast på 500-talet hade Pilatus övergått till att räknas som kristet trosvittne och helgon i Egypten, och traditionen vidareutvecklades i det likaså kristna Etiopien. Detta framgår allra tydligast i skriften Pilatus martyrium, som även den påstås ha författats av Gamaliel. Texten har bevarats i två etiopiska predikningar och går förmodligen tillbaka på ett koptiskt verk från 400-talet eller 500-talet.



OK - det också.
Varför inte.


https://www.historytoday.com/kevin-butc ... ius-pilate
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav klorofyll » 06 apr 2018 21:59

Esther skrev:Du har ett vida större intellekt än jag uppenbarligen och därmed är din person och det du är - väsentligt mer avancerad än jag.

Nej, inget är som man tror. Om det är så, vem skulle ha bedömt det? Du kan inte bedöma det du inte förstår, alltså kan det lika gärna var rappakalja. Jag fungerar ganska dåligt måste jag säga, märker de ofta på andra människor, men å andra sidan så kan jag ju inte bedöma sådant...

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav Anders » 07 apr 2018 11:15

Esther skrev:
Anders skrev:De flesta vet inte så noga vad de vill


Det tror jag att de flesta vet.
Skulle man fördela befolkningen är säkerligen en si så där 95% av alla i förhållanden de vill ur men stannar i för bekvämlighetens skull och kryddar anrättningen med en hit och en dit och ner i diket- andra har alla och ingen eller ingen och ingen.
Livet handlar därmed till största delen om bekvämlighet och minsta motståndets lag.
Djurlivet är inte annorlunda - med skillnaden att de inte tänker också - man gör det man gör det man gör - typ. Som människor.

Det finns en oerhört liten minoritet som inte är sådana. De söker inte sin besvikelsen med en av motsatt kön i en av samma kön där de kan rocka loss - eller med andra metoder där de ökar på graden av olika typer av lekar som alla har med underlivet att göra - utan de ger inte heller upp, eller bryr sig inte mer, eller något sådant.
De söker något annat.
Tills de finner det.
Oftast tyvärr inte i en motpart - för de andra stannar i fållan och fällan.

Livet är i mångt och mycket sådant tror jag. Jag trodde man hade kunnat hitta "danspartner" fast jag varken är naiv eller inte begriper - eller leker andras lekar eller visar intresse för det (för jag saknar det) - men logiken har för mig alltid spelat en avgörande roll. Den och uträkningen av möjligheterna.

Vad är kärlekens mysterium?
För mig att alla tror att de kan när de inte kan - och blir som bin som flyger från blomma till blomma tills det är slut och man inser - det som varit ett faktum från början.
Kärleken börjar inom en.
Det som inte finns där kan omöjligt ges av någon annan. Två av samma sort förstår varandra. :)

Krassheten är en del av verkligheten. Män får psykiska besvär som de döljer med olika substanser och tanterna äter piller och har sig - det blir inget bättre för det.
Att ägna sig åt att "ha sex" med yngre kroppar är också en slags flykt --- en slags omedveten handling som talar om hur död man redan är. Ett slags desperat försök att inte se döden man är fylld av i vitögat.


Asså, vad du både underskattar folks ärlighet och överskattar deras målmedvetenhet. De flesta lever i en Heideggersk kastadhet, man försöker göra så gott som möjligt med det man fått. Att bli ihop med någon är som att köpa en begagnad bil, du får med en del finesser du irriterar dej på. Det går inte att beställa människor som man beställer en bil på nätet. Så ja, det finns väldigt få som fått en Total Själsfrände, men det är inte vad en familj är. Måste fråga - var du ensambarn?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav klorofyll » 09 apr 2018 12:04

Esther skrev:Jag ska ge dig ett gott råd. Det går tillbaka till makten vi talade om - som alltid missbrukas (i denna tråd). Det är att fokusera på vad som hände med alla dem som hade en aktiv del i att döda och döma Jesus.

Det finns olika möjligheter men jag gissar att deras barn glömde bort dem... om det finns en annan värld (himlen/helvetet) så tror jag att skulden skulle följa med... Ändå tror jag inte att straffet är oändligt i tid, men man får helt klart betala...


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 92 och 0 gäster