Kärlekens mysterium

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav Kreativ » 03 apr 2018 22:31

Esther skrev:En till som känner mig. :) varför är jag inte förvånad - även Lynx visste allt om mig och min tro och vem jag är. Hennes analys av att jag är asexuell och har kåtdamp var nästan mer roande än din analys--- baserat på att jag tycker om ärliga män så kan jag inte älska eller är kärleksfull - det var ju Kreativt sagt.

Att jämföra mig med lynx är onyanserat och oärligt. Jag antar att det här är varför folk här har börjat kalla dig "hal". Du sa att ärliga män inte finns. Hur är ditt inlägg förenligt med kärlek?

Esther skrev:Personligen tror jag att människor som inte har kontakt med sig själva och sin egen inre värld fokuserar på att kritisera andra som de inte känner men lever i villfarelsen att de vet allt om - för de har läst något av dem.

Du gör ju inget annat än att kritisera människor. Kanske inte på forumet, men män och andra i allmänhet. Du lever i villfarelsen att män som är ärliga inte finns och pratar allmänt med fördomar och förutfattade meningar att folk bara vill ha sex och att de tror det är kärlek, o s v. Är du så blind att du inte ser ditt eget hyckleri?
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav Kreativ » 03 apr 2018 22:36

klorofyll skrev:Vill bara att alla ska komma överens!

Varför är det viktigt att alla kommer överens? Friktion och konfrontation kan vara lärorikt.
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav klorofyll » 03 apr 2018 23:07

Kreativ skrev:
klorofyll skrev:Vill bara att alla ska komma överens!

Varför är det viktigt att alla kommer överens? Friktion och konfrontation kan vara lärorikt.

Människor med meningsfulla liv undviker gärna konflikter. Fattigdom däremot är ofta grunden för krig. Jag föredrar att hellre ha konflikterna i mitt eget huvud.

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav Kreativ » 03 apr 2018 23:36

Konfrontation kan vara nödvändigt för att förhindra konflikt eller att problem samlar på sig med tiden. Det är också ett sätt att markera att ord och handlingar har konsekvenser och är inte sällan ett nödvändigt inslag i ansvarstagande. Det kan dock vara svårt att konfrontera på ett konstruktivt sätt, men att prova ger erfarenhet som gör en mer skicklig och rättvis med tiden.
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav klorofyll » 04 apr 2018 04:30

Kreativ skrev:Konfrontation kan vara nödvändigt för att förhindra konflikt eller att problem samlar på sig med tiden. Det är också ett sätt att markera att ord och handlingar har konsekvenser och är inte sällan ett nödvändigt inslag i ansvarstagande. Det kan dock vara svårt att konfrontera på ett konstruktivt sätt, men att prova ger erfarenhet som gör en mer skicklig och rättvis med tiden.

Jag är dålig på sådant, får väl öva...

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav Esther » 04 apr 2018 07:10

Kreativ skrev:. Jag antar att det här är varför folk här har börjat kalla dig "hal". Du sa att ärliga män inte finns.




Nej då inte alls. Pilatus sa detta i temat kring evolutionen för att han inte hade sett hur jag använde ordet - art - det såg han senare och menade då att jag i mitt sätt att diskutera och ifrågasätta var hal (jag uppfattade inte hans kommentar som aggression eller på ett aggressivt sätt utan mer som en kommentar som reflekterade humor) - men Lynx tog upp det och applicerar det helt annorlunda. På ett negativt och aggressivt sätt --- vilket är mer en reflektion kring hennes natur och varande än mig.

Så "folk" är då Lynx i detta fall. Jag skulle inte gå så långt att extrapolera utifrån hennes typ av människa för det vore en stor förlust för alla. Är alla män oärliga? Ja - om du är ärlig så inser du saken att så är fallet - alla människor är det från tid till annan och en del stannar där hela livet.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav Esther » 04 apr 2018 07:14

Kreativ skrev:Konfrontation kan vara nödvändigt för att förhindra konflikt eller att problem samlar på sig med tiden. Det är också ett sätt att markera att ord och handlingar har konsekvenser och är inte sällan ett nödvändigt inslag i ansvarstagande. Det kan dock vara svårt att konfrontera på ett konstruktivt sätt, men att prova ger erfarenhet som gör en mer skicklig och rättvis med tiden.


Exakt --- och i ett forum är detta med konfrontation nödvändigt ibland för att föra saker framåt och pröva dem (Francis Bacons teori om argumentativ kritik) så att inte koncensus kväver saker.
Vissa människor som har svårt med kritik eller att man ifrågasätter saker uppfattar sådant som onödigt och gillar inte det - eller de som är konflikträdda.
De stackare som bara kan utöva aggressioner mot andra i form av personangrepp för de har inget att tillföra diskussioner - de finns också ... det är individer man ska undvika att utbyta idéer med och att svara.
Veritas vos liberabit

xion
Inlägg: 3198
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav xion » 04 apr 2018 08:33

Alla män oärliga?
Uppriktigt sagt så tror jag att om det finns en skillnad mellan könen så är det kvinnor som är oärligast.
Män har mestadels haft makten över kvinnan i kraft av sina överlägsna muskelkrafter.
Kvinnan har då större nytta av list för att få saker dit hon vill.
List är ett slags oärlighet.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav Esther » 04 apr 2018 09:38

xion skrev:Alla män oärliga?
Uppriktigt sagt så tror jag att om det finns en skillnad mellan könen så är det kvinnor som är oärligast.
Män har mestadels haft makten över kvinnan i kraft av sina överlägsna muskelkrafter.
Kvinnan har då större nytta av list för att få saker dit hon vill.
List är ett slags oärlighet.


Jag håller med dig fullständigt - kvinnor är giftigare ... :) men saken var den att jag hade kunnat skriva alla människor vilket helt överensstämmer med verkligheten (jag undantar inte mig själv ifrån detta för även jag har varit oärlig och kan vara det om människor som visar sig vara farliga på det ena sättet eller andra, vill veta något av mig) så - vem bland alla människor är alltid ärlig?
Det finns ingen.
Men som jag ville säga - det var män det var frågan om och det var det jag svarade på. Inte för att jag ville peka ut män i synnerhet utan för att det var saken.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18565
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav Algotezza » 04 apr 2018 09:49

All kommunikation är språkligt utvecklande i och med att man måste verbaliserar sina tankar och känslor. Att sätta ord på sina inre processer är alltid utvecklande. Även om diskussioner inte verkar leda till något utan mest verkar gå i loopar och älta. Att älta och loopa är dock en del av den mentalt-verbala digestionen. En nödvändighet för att lära känna sig själv och andra.
Algotezza aka Algotezza

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav Esther » 04 apr 2018 10:17

Algotezza skrev:All kommunikation är språkligt utvecklande i och med att man måste verbaliserar sina tankar och känslor. Att sätta ord på sina inre processer är alltid utvecklande. Även om diskussioner inte verkar leda till något utan mest verkar gå i loopar och älta. Att älta och loopa är dock en del av den mentalt-verbala digestionen. En nödvändighet för att lära känna sig själv och andra.


:) ett evigt tuggande (på vanlig svenska) eller idisslande som de säger som läser Guds Ord varje dag (munkar/nunnor).
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav klorofyll » 04 apr 2018 10:20

Esther skrev:det är individer man ska undvika att utbyta idéer med och att svara.

Om man är rädd kan man göra det - undvika - själv undviker jag bara människor som är rädda för mig... Inte för egen skull men för deras...

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav Esther » 04 apr 2018 10:25

klorofyll skrev:
Esther skrev:det är individer man ska undvika att utbyta idéer med och att svara.

Om man är rädd kan man göra det - undvika - själv undviker jag bara människor som är rädda för mig... Inte för egen skull men för deras...



Nej - vad jag menar är : man ska inte ge sådana människor som bara vill sprida gift omkring sig mer vatten på deras kvarn genom att svara dem.
Det finns ett mycket bra ordspråk för detta...

Bild
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav klorofyll » 04 apr 2018 10:30

Esther skrev:kvinnor är giftigare

Jag vet inte om jag är särskilt giftig, men jag tål giftet, nyckeln är att jag inte bryr mig om vad andra gör, tycker och tänker - jag lyssnar, men jag bryr mig inte. Jag bryr mig om människor, inte om vad de gör. Jag tror att människor ser sig själva i mig...

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav Esther » 04 apr 2018 10:58

klorofyll skrev:
Esther skrev:kvinnor är giftigare

Jag vet inte om jag är särskilt giftig, men jag tål giftet, nyckeln är att jag inte bryr mig om vad andra gör, tycker och tänker - jag lyssnar, men jag bryr mig inte. Jag bryr mig om människor, inte om vad de gör. Jag tror att människor ser sig själva i mig...


Är du en kvinna?
Veritas vos liberabit


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 19 och 0 gäster