Kärlekens mysterium

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav Pilatus » 04 apr 2018 14:27

klorofyll skrev:
Esther skrev:kvinnor är giftigare

Jag vet inte om jag är särskilt giftig, men jag tål giftet, nyckeln är att jag inte bryr mig om vad andra gör, tycker och tänker - jag lyssnar, men jag bryr mig inte. Jag bryr mig om människor, inte om vad de gör. Jag tror att människor ser sig själva i mig...

Ibland hittar klorofyll verkligen orden. Får se om det dyker upp något litet bi vid tillfälle.

Bild
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav Esther » 04 apr 2018 16:11

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Esther skrev:kvinnor är giftigare

Jag vet inte om jag är särskilt giftig, men jag tål giftet, nyckeln är att jag inte bryr mig om vad andra gör, tycker och tänker - jag lyssnar, men jag bryr mig inte. Jag bryr mig om människor, inte om vad de gör. Jag tror att människor ser sig själva i mig...

Ibland hittar klorofyll verkligen orden. Får se om det dyker upp något litet bi vid tillfälle.

Bild


Det är orättvist....
Du med din tjur - då är det ok. Jag med min flygande krokodil, då blir du arg som ett bi.
Kallar mig för lekstugetant.
Lägger in veto!
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav klorofyll » 04 apr 2018 16:48

Jag är manlig...

Jag har nog det sämsta arbetsminnet, det var någon som sa att det är avgörande för intelligensen, jag har gott långtidsminne, kort närminne. Jag är nog den ende som inte upplever detta utifrån...

Det flesta har fördomar, om folk som de tror har fördomar, fast det egentligen inte handlar om fördomar. Jag gillar väluppfostrade människor, som inte bryr sig om att man har dåligt arbetsminne, exempelvis. Det underlättar så jävla mycket när man får förutsättningslöst bemötande, alltså utan fördomar.

Egentligen är det synd om de väldresserade människorna, som hela tiden tvingas vara ett steg före, du har nog rätt Pilatus : Mitt namn är Ferdinand.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav klorofyll » 04 apr 2018 17:01

Esther skrev:Nej - vad jag menar är : man ska inte ge sådana människor som bara vill sprida gift omkring sig mer vatten på deras kvarn genom att svara dem.
Det finns ett mycket bra ordspråk för detta...

Bild

Det där är intressant och dessutom sant. Själv höll jag nog på med det i 15 år. Någonting räddade mig.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav Pilatus » 04 apr 2018 17:42

Esther skrev:
Pilatus skrev:Ibland hittar klorofyll verkligen orden. Får se om det dyker upp något litet bi vid tillfälle.

Det är orättvist.... Du med din tjur - då är det ok.

klorofylls lilla beskrivning av hur han såg sig själv motsvarade på ett fint sätt Ferdinands litet sangviniska sinnelag.
Esther skrev:Lägger in veto!

Visst
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav Esther » 04 apr 2018 18:40

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:Ibland hittar klorofyll verkligen orden. Får se om det dyker upp något litet bi vid tillfälle.

Det är orättvist.... Du med din tjur - då är det ok.

klorofylls lilla beskrivning av hur han såg sig själv motsvarade på ett fint sätt Ferdinands litet sangviniska sinnelag.
Esther skrev:Lägger in veto!

Visst



Antiklimax...
Anticimex...
Fast, tvärtom.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav Anders » 04 apr 2018 18:48

Vad pratar ni om egentligen? Kopplat till "Kärlekens Mysterium"?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav Anne » 04 apr 2018 18:55

Esther skrev:
Kreativ skrev:Konfrontation kan vara nödvändigt för att förhindra konflikt eller att problem samlar på sig med tiden. Det är också ett sätt att markera att ord och handlingar har konsekvenser och är inte sällan ett nödvändigt inslag i ansvarstagande. Det kan dock vara svårt att konfrontera på ett konstruktivt sätt, men att prova ger erfarenhet som gör en mer skicklig och rättvis med tiden.


Exakt --- och i ett forum är detta med konfrontation nödvändigt ibland för att föra saker framåt och pröva dem (Francis Bacons teori om argumentativ kritik) så att inte koncensus kväver saker.
Vissa människor som har svårt med kritik eller att man ifrågasätter saker uppfattar sådant som onödigt och gillar inte det - eller de som är konflikträdda.
De stackare som bara kan utöva aggressioner mot andra i form av personangrepp för de har inget att tillföra diskussioner - de finns också ... det är individer man ska undvika att utbyta idéer med och att svara.


Vet du vad? Jag genomskådade dig på ett tidigt stadium. Jag hamnade då i en inneboende moralisk konflikt. Skulle jag ignorera dina inlägg helt och inte svara på ditt tilltal, men andras, skulle jag ägna mig åt utfrysning, vilket är en form av mobbning. Jag såg det som bäst att vara helt tyst en stund så du kunde etablera dig lite. Jag hoppas du hittar träsket med dina älskade reptiler någon gång. Ska vi säga så då, Esther? Du pratar inte med mig och jag pratar inte med dig. Vi kommenterar inte varandras inlägg eller person. Blir det bra?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav Algotezza » 04 apr 2018 18:58

Anders skrev:Vad pratar ni om egentligen? Kopplat till "Kärlekens Mysterium"?


Alla trådar idag blir mer eller mindre Vad tänker du på-trådar?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav Esther » 04 apr 2018 19:03

Anders skrev:Vad pratar ni om egentligen? Kopplat till "Kärlekens Mysterium"?


Jamen det är ju just kärlekens mysterium... Allt antikärleks-skrivbevisande.
Eller?!
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav Esther » 04 apr 2018 19:07

klorofyll skrev:
Bild

Det där är intressant och dessutom sant. Själv höll jag nog på med det i 15 år. Någonting räddade mig.[/quote]

15 år??!!?
För lite av M Twain... Han hade kunnat bespara dig minst 14,5 år.
:)
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav Esther » 04 apr 2018 20:20

lynx skrev:Vet du vad? Jag genomskådade dig på ett tidigt stadium. Jag hamnade då i en inneboende moralisk konflikt. Skulle jag ignorera dina inlägg helt och inte svara på ditt tilltal, men andras, skulle jag ägna mig åt utfrysning, vilket är en form av mobbning. Jag såg det som bäst att vara helt tyst en stund så du kunde etablera dig lite. Jag hoppas du hittar träsket med dina älskade reptiler någon gång. Ska vi säga så då, Esther? Du pratar inte med mig och jag pratar inte med dig. Vi kommenterar inte varandras inlägg eller person. Blir det bra?


Du genomskådade mig?
Att vad?
Att jag ville diskutera filosofi och delta i forumet?
Ja --- det kan jag tänka mig var lätt att genomskåda - vad du som individ har med detta beslut att göra övergår min förmåga att fatta.

Vill du inte svara - låt bli - svara om du vill --- vad jag gör med dina personangrepp är förmodligen att låta dem passera för att jag inser att det nog blir bäst så.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav Esther » 04 apr 2018 20:22

quote="Pilatus" litet sangviniska sinnelag.


Altså --- vem nuförtiden använder detta klassificerings sätt?
Det är - inom loppet på ett år och den andra gången var på mail till mig - jag överhuvudtaget har hört någon klassificera sig så.
Vad exakt betyder det då?!!
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav Pilatus » 04 apr 2018 21:10

Esther skrev:
quote="Pilatus" litet sangviniska sinnelag.

Vad exakt betyder det då?!!

Du för gå till Hippokrates och läsa om hans temperamentslära. Sang kommer av blod (Empedokles och hans egen teori om våra fyra kroppssafter). Det låter ju inte helt modernt, men klorofyll fick till en liten beskrivning som jag tyckte passade. Han verkade litet sorglös, utan att bekymra sig så mycket, andras åsikter kunde han strunta i. Det blir litet Ferdinand. Om det i verkligheten har något alls med klorofyll att göra låter jag vara osagt.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav Esther » 04 apr 2018 21:36

Pilatus skrev:
Esther skrev:
quote="Pilatus" litet sangviniska sinnelag.

Vad exakt betyder det då?!!

Du för gå till Hippokrates och läsa om hans temperamentslära. Sang kommer av blod (Empedokles och hans egen teori om våra fyra kroppssafter). Det låter ju inte helt modernt, men klorofyll fick till en liten beskrivning som jag tyckte passade. Han verkade litet sorglös, utan att bekymra sig så mycket, andras åsikter kunde han strunta i. Det blir litet Ferdinand. Om det i verkligheten har något alls med klorofyll att göra låter jag vara osagt.


mmmm - cool...
Veritas vos liberabit


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster