Kärlekens mysterium

Moderator: Moderatorgruppen

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Kärlekens mysterium

Inläggav Esther » 28 mar 2018 12:14

av Esther » 27 mar 2018 12:34

531bts skrev:
Självklart kan du inte hålla med om det! Du, liksom de flesta, fastnar i o bejakar självcentrering dvs att genom att prioritera identiteten som tänkande varelse framför medveten. Att allt som faller in på medvetandet via sinnesorganen o tankeförmågan behäftas med mentala reaktioner: preferenser o aversion o konstruerar därmed en identitet som ett unikt "jag". Man stänger sig för barnasinnet: upplevelsen att betrakta verkligheten som ETT uttryck från från EN levande orsak o därmed möjligheten att kommunicera o dela den erfarenhet vi alla längtar efter o aldrig kan få nog av: ömsesidig oreserverad kärlek.


Intressant betraktelse.
Men det som krävs är ju förmågan till det o r e s e r v e r a d e ... som dessutom ska vara ö m s e s i d i g och ska grundas i något som inte bara är rena känsloströmmar : k ä r l e k.

Hur många vet ens vad kärlek är? Kan ens beskriva den om än mindre göra den verklighet.

Genom att ge och kunna ta emot denna blandning av känslor/förnuft/intresse/välvilja/behag/passion/erotik/rationalitet som då inom individen är prefekt avvägd och där den som besitter denna förmåga detta unika kunnande - ska träffa dito.
För är det inte dito - är det ju som att antingen kasta allt i en brunn utan botten där motparten är ett svart hål av känslouppslukande monster som vill och måste HA men ur vilket inget kommer. Eller så är man själv liknande och motparten den givande slösande delen som man bara vill ha mer av men förmår inget ge.
:) (extrema bilder - erkänner... MEN att dra argument in absurdum ger en inblick i svårigheten och konsekvensen).

Hur många är oreserverade som har nått möjligheten att förstå kärlekens väsen (det tar ett liv eller så) - och helt genomgått livet utan alla oönskade och totalt eviga smällar av alla de som inte gör annat än delar ut dessa fast man aldrig bett om dem?
Reservation kommer ur att man gått på nit efter nit efter nit efter nit efter nit och andras eviga eländes hat, avund och ilska och nedrigheter i form av missbrukat förtroende där man själv är ett offer som är förövare.
Så... denna reservation man ska ha som skydd mot andra förövare ska plötsligt bort?
:)
mmmm --- inga lätta kakor här inte. Lite för mycket kanel och de är oätbara.

Den ena parten är nu oreserverade och måste uthärda den andra mer skadade partens reservation som aldrig verkar ta slut och ska till slut öppna sig mer och kasta mer kärlek in i det svarta hål av icke given och reserverade kärleksbrist?
:)

Ja - käre vän --- jag vill jag med!
Jag vill absolut ha oreserverad ömsesidig kärlek av en trevlig man som är dito.
Det sista som överger människan är just hennes hopp.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav Anders » 28 mar 2018 12:23

Undrar hur många som drabbas av detta?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav Esther » 28 mar 2018 12:29

Anders skrev:Undrar hur många som drabbas av detta?


Drabbas av att vilja ha någon som oreserverat älskar en - eller som drabbas av att inte kunna älska oreserverat?
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav Esther » 28 mar 2018 12:40

Esther skrev:
Anders skrev:Undrar hur många som drabbas av detta?


Drabbas av att vilja ha någon som oreserverat älskar en - eller som drabbas av att inte kunna älska oreserverat?


Hur kan man ens komma till att lära känna någon som man inte vill ens ge en chans? Varför vill man inte det? Beror det på motparten eller en själv.

Tror jag ska göra en liten lista av oreserverad kärlek:
det finns inga oplanerade barn, oplanerade vänner, oplanerade människor eller djur i ens liv som man inte klarar av att åtminstone ta emot och försöka etablera en god kontakt med.
Det finns inga som värderas på grund av deras utseende, sociala status, kunskaps eller förmågor, ålder eller något annat - utan tas emot såsom de är och i det de är.
Det finns inga märkliga kommentarer, känslor, tankar, viljor som inte tas emot och ses på, önskas vilja få förklarade och resonerade kring - hur udda de än är enligt ens egen smak och tycke och form.
När detta mottagande gjorts - kan man ta ställning till om man passar eller inte, om det kommer att fungera med en själv eller inte.

Reserverad kärlek:
Det finns bara planerade saker som man själv kan och vill kontrollera - även barn, vänner, människor och djur och allt annat som inte är det man planeras ska sorteras bort redan i tanken och inte ens tas emot eller ges en chans att visa sig, förklara sig.
Alla värderas på grund av utseende, social status, kunskap och förmåga, passande ålder och annat som kan ge en själv fördelar och där man kan dra nytta av att ha den andre som ett medel för en själv.
Alla kommentarer, tankar, känslor, viljor som inte är identiska ens egna och gruppens sluts ute och förkastas och demoniseras och tillåts inte komma till tals ens - om inte för att man ska kollektivt kunna skratta åt detta och förlöjliga det som sägs eller känns.
Man gör inget mottagande och lyssnar aldrig på andra öppet utan man har redan allt klart för sig och vet exakt vad de som inte passar går för på grund av att man har en mening innan man ens kommit till att öppna sig.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav Anders » 28 mar 2018 13:02

Esther skrev:
Anders skrev:Undrar hur många som drabbas av detta?


Drabbas av att vilja ha någon som oreserverat älskar en - eller som drabbas av att inte kunna älska oreserverat?

Drabbas av den här oreserverade kärleken
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav klorofyll » 28 mar 2018 13:15

Oreserverad ömsesidig kärlek är inget jag drömmer om - är det ens realistiskt?

Jag vill inte ens att människor skall känna mig särskilt bra...

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav Esther » 28 mar 2018 13:25

Anders skrev:
Esther skrev:
Anders skrev:Undrar hur många som drabbas av detta?


Drabbas av att vilja ha någon som oreserverat älskar en - eller som drabbas av att inte kunna älska oreserverat?

Drabbas av den här oreserverade kärleken


:)
Problemet är inte att... Utan med vem - eftersom detta implicit finns i önskan. Både att ge och ta emot - vilket då kräver en dito.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav Esther » 28 mar 2018 13:27

klorofyll skrev:Oreserverad ömsesidig kärlek är inget jag drömmer om - är det ens realistiskt?

Jag vill inte ens att människor skall känna mig särskilt bra...


Högst realistiskt för de som både besitter förmågan och får gåvan.
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav klorofyll » 28 mar 2018 13:36

Esther skrev:
klorofyll skrev:Oreserverad ömsesidig kärlek är inget jag drömmer om - är det ens realistiskt?

Jag vill inte ens att människor skall känna mig särskilt bra...


Högst realistiskt för de som både besitter förmågan och får gåvan.

Som barn fick jag mycket kärlek av många. Men jag saknar det inte. Jag har det bra. Min erfarenhet är också att kärleken ändras under livets gång...

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav Esther » 28 mar 2018 13:42

klorofyll skrev:
Esther skrev:
klorofyll skrev:Oreserverad ömsesidig kärlek är inget jag drömmer om - är det ens realistiskt?

Jag vill inte ens att människor skall känna mig särskilt bra...


Högst realistiskt för de som både besitter förmågan och får gåvan.

Som barn fick jag mycket kärlek av många. Men jag saknar det inte. Jag har det bra. Min erfarenhet är också att kärleken ändras under livets gång...


När människor ger upp på andra för att de först gett upp hoppet om sig själva, skaffar de husdjur av vilka de får ovillkorlig kärlek och ständig acceptance och glädje när de kommer hem.
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav klorofyll » 28 mar 2018 14:01

Esther skrev:
klorofyll skrev:
Esther skrev:
Högst realistiskt för de som både besitter förmågan och får gåvan.

Som barn fick jag mycket kärlek av många. Men jag saknar det inte. Jag har det bra. Min erfarenhet är också att kärleken ändras under livets gång...


När människor ger upp på andra för att de först gett upp hoppet om sig själva, skaffar de husdjur av vilka de får ovillkorlig kärlek och ständig acceptance och glädje när de kommer hem.

Jag tycker att det intressanta med kärlek är vad man betyder för andra och varför man betyder något, sådant kan man fundera på.. De flesta vågar inte tro någonting, de ska ha bevis. Jag har aldrig haft husdjur..

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav Esther » 28 mar 2018 15:03

klorofyll skrev:
Esther skrev:
klorofyll skrev:Som barn fick jag mycket kärlek av många. Men jag saknar det inte. Jag har det bra. Min erfarenhet är också att kärleken ändras under livets gång...


När människor ger upp på andra för att de först gett upp hoppet om sig själva, skaffar de husdjur av vilka de får ovillkorlig kärlek och ständig acceptance och glädje när de kommer hem.

Jag tycker att det intressanta med kärlek är vad man betyder för andra och varför man betyder något, sådant kan man fundera på.. De flesta vågar inte tro någonting, de ska ha bevis. Jag har aldrig haft husdjur..


Det är kanske intressant, men är det inte också intssant vad andra betyder för en själv och varför?!
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav klorofyll » 28 mar 2018 15:40

Esther skrev:Det är kanske intressant, men är det inte också intssant vad andra betyder för en själv och varför?!

Visst! Jag tror att det du pekar på är väldigt avgörande för den egna vetskapen om vem man är... Jag tror det är viktigare faktiskt. Men om man dessutom vill uppleva mening så kanske det andra också är betydelsefullt..
Kultur är mycket viktigt för mig.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav klorofyll » 28 mar 2018 20:31

Det är lite lustigt det du säger om husdjur, anledningen till att jag aldrig har velat ha djur - som är tillgivna och accepterande - är just att jag inte ser ned på dem, för jag vet att den kvittrande fågeln förstår lika bra som jag...

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav Esther » 29 mar 2018 07:53

klorofyll skrev:Oreserverad ömsesidig kärlek är inget jag drömmer om - är det ens realistiskt?

Jag vill inte ens att människor skall känna mig särskilt bra...


Nej, det finns ju gott om män som föredrar sex med okända för att det gör att de slipper bli sedda för vem de är och hur de är. Men många vill just kunna bli sedda och vara dem de är. Det sista ger vid handen att sådana personer söker långvariga och stabila förhållanden där de kan ha tryggheten att vara sig själva och därmed växa som människor.
Veritas vos liberabit


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster