Kärlekens mysterium

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav klorofyll » 04 apr 2018 21:38

Esther skrev:15 år??!!?
För lite av M Twain... Han hade kunnat bespara dig minst 14,5 år.
:)

Jag lärde mig aldrig - jag gav inte upp och jag fick nog.
Tiden gillar mig. Allting som hände för 20 år sedan blir intressant, och ändå minns jag nästan ingenting.
Det är precis som Pumba säger: Lämna ditt bakomflutna före dig.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav Esther » 04 apr 2018 22:10

klorofyll skrev:
Esther skrev:15 år??!!?
För lite av M Twain... Han hade kunnat bespara dig minst 14,5 år.
:)

Jag lärde mig aldrig - jag gav inte upp och jag fick nog.
Tiden gillar mig. Allting som hände för 20 år sedan blir intressant, och ändå minns jag nästan ingenting.
Det är precis som Pumba säger: Lämna ditt bakomflutna före dig.


Du låter förvirrad
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav klorofyll » 04 apr 2018 22:15

Jag mår bra... Du?

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav Esther » 04 apr 2018 22:28

klorofyll skrev:Jag mår bra... Du?


Vem frågar?
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav klorofyll » 05 apr 2018 00:10

Esther skrev:
klorofyll skrev:Jag mår bra... Du?


Vem frågar?

klorofyll!

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav Esther » 05 apr 2018 07:57

Esther skrev:av Esther » 27 mar 2018 12:34

531bts skrev:
Självklart kan du inte hålla med om det! Du, liksom de flesta, fastnar i o bejakar självcentrering dvs att genom att prioritera identiteten som tänkande varelse framför medveten. Att allt som faller in på medvetandet via sinnesorganen o tankeförmågan behäftas med mentala reaktioner: preferenser o aversion o konstruerar därmed en identitet som ett unikt "jag". Man stänger sig för barnasinnet: upplevelsen att betrakta verkligheten som ETT uttryck från från EN levande orsak o därmed möjligheten att kommunicera o dela den erfarenhet vi alla längtar efter o aldrig kan få nog av: ömsesidig oreserverad kärlek.


Intressant betraktelse.
Men det som krävs är ju förmågan till det o r e s e r v e r a d e ... som dessutom ska vara ö m s e s i d i g och ska grundas i något som inte bara är rena känsloströmmar : k ä r l e k.

Hur många vet ens vad kärlek är? Kan ens beskriva den om än mindre göra den verklighet.

Genom att ge och kunna ta emot denna blandning av känslor/förnuft/intresse/välvilja/behag/passion/erotik/rationalitet som då inom individen är prefekt avvägd och där den som besitter denna förmåga detta unika kunnande - ska träffa dito.
För är det inte dito - är det ju som att antingen kasta allt i en brunn utan botten där motparten är ett svart hål av känslouppslukande monster som vill och måste HA men ur vilket inget kommer. Eller så är man själv liknande och motparten den givande slösande delen som man bara vill ha mer av men förmår inget ge.
:) (extrema bilder - erkänner... MEN att dra argument in absurdum ger en inblick i svårigheten och konsekvensen).

Hur många är oreserverade som har nått möjligheten att förstå kärlekens väsen (det tar ett liv eller så) - och helt genomgått livet utan alla oönskade och totalt eviga smällar av alla de som inte gör annat än delar ut dessa fast man aldrig bett om dem?
Reservation kommer ur att man gått på nit efter nit efter nit efter nit efter nit och andras eviga eländes hat, avund och ilska och nedrigheter i form av missbrukat förtroende där man själv är ett offer som är förövare.
Så... denna reservation man ska ha som skydd mot andra förövare ska plötsligt bort?
:)
mmmm --- inga lätta kakor här inte. Lite för mycket kanel och de är oätbara.

Den ena parten är nu oreserverade och måste uthärda den andra mer skadade partens reservation som aldrig verkar ta slut och ska till slut öppna sig mer och kasta mer kärlek in i det svarta hål av icke given och reserverade kärleksbrist?
:)

Ja - käre vän --- jag vill jag med!
Jag vill absolut ha oreserverad ömsesidig kärlek av en trevlig man som är dito.
Det sista som överger människan är just hennes hopp.



Upprepar för tredje gången - få se om någon tar på sig att besvara...utveckla eller skriva något i samband.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav Esther » 05 apr 2018 08:10

klorofyll skrev:
Esther skrev:15 år??!!?
För lite av M Twain... Han hade kunnat bespara dig minst 14,5 år.
:)

Jag lärde mig aldrig - jag gav inte upp och jag fick nog.
Tiden gillar mig. Allting som hände för 20 år sedan blir intressant, och ändå minns jag nästan ingenting.
Det är precis som Pumba säger: Lämna ditt bakomflutna före dig.


Jag ska ge dig ett gott råd. Det går tillbaka till makten vi talade om - som alltid missbrukas (i denna tråd). Det är att fokusera på vad som hände med alla dem som hade en aktiv del i att döda och döma Jesus.
Vi brukar ha fokus på det faktum att Jesus överlevde och att Hans Stora Kärlek gav oss alla chansen till Livet. Men mycket få ser vad som hände med alla de som hade en aktiv roll i att döma honom och döda honom. Varför?
Därför att alla människor alltid glömmer förlorarna som i stunden var vinnare - de hade makt, de hade möjligheter att krossa honom, hans liv, hans person, hans varande och allt - och ta hans liv. De gjorde det - vet du vad som hände med Pilatus? Herodes? Soldaterna, judiska folket, rådet och alla de andra som med vilja och aktivt gjorde ett val mot Honom?
Ta reda på det.
Det är intressant... vad som har varit med det judiska folkets öden kan vi se och veta ganska enkelt. Men alla de andra som ville ha hans blod, håna honom när de slog honom och plågande honom, alla de som klädde ut honom och slog honom, alla de som spottade på honom och alla de som tog allt ifrån honom och slutligen även livet. Ta reda på det.
Det är samma historia idag som då.
Har alltid varit.
När de stod där med makten och de kunde göra det och gjorde det - helst i grupp... för fega och onda människor agerar alltid i grupp - och de kunde göra allt det gjorde och det gick bra för dem. Det var innan de betalade priset.
Priset är alltid där att betala och alla - oavsett vilken tid eller när - betalar för att ta oskyldiga människor liv, utöva makt som skadar och skändar andra människor.
Vi tror inte att det ska bli så när det går bra för oss och vi kan det och har makten. Men --- alla betalar.
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav klorofyll » 05 apr 2018 08:14

Det som 531bts talar om, upplever jag som förmågan att se sig själv utifrån... Kanske har barn svårt för det/inget behov.

Det här med att lita på andra...: det är kanske inte att rekommendera, men samtidigt: man har det man behöver när man slutar leta. Dvs själva letandet gör att man känner sig ensam, fast man egentligen inte är i behov...

Många gånger är ju allt perfekt, det är bara det att man inte fattat det riktigt, precis som det kan vara det omvända. I mötet med andra så delar man illusioner (jag menar att man bekräftat andra även om man inte köper illusionerna.

Jag säger det en gång till: människor är inte att rekommendera... Det är ju till och med svårt att hitta en bra psykolog.. (som inte rånar dig dessutom).

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav Esther » 05 apr 2018 08:21

klorofyll skrev:Det som 531bts talar om, upplever jag som förmågan att se sig själv utifrån... Kanske har barn svårt för det/inget behov.

Det här med att lita på andra...: det är kanske inte att rekommendera, men samtidigt: man har det man behöver när man slutar leta. Dvs själva letandet gör att man känner sig ensam, fast man egentligen inte är i behov...

Många gånger är ju allt perfekt, det är bara det att man inte fattat det riktigt, precis som det kan vara det omvända. I mötet med andra så delar man illusioner (jag menar att man bekräftat andra även om man inte köper illusionerna.

Jag säger det en gång till: människor är inte att rekommendera... Det är ju till och med svårt att hitta en bra psykolog.. (som inte rånar dig dessutom).


Du har ditt liv som är perfekt - det är bra.
Människor är människor och att välja de man passar med är saken. Jag längtar till de jag passar med och ska dit. De jag inte passar med har jag redan valt bort för länge sedan - och de mig.
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav klorofyll » 05 apr 2018 08:26

Esther skrev:
klorofyll skrev:Det som 531bts talar om, upplever jag som förmågan att se sig själv utifrån... Kanske har barn svårt för det/inget behov.

Det här med att lita på andra...: det är kanske inte att rekommendera, men samtidigt: man har det man behöver när man slutar leta. Dvs själva letandet gör att man känner sig ensam, fast man egentligen inte är i behov...

Många gånger är ju allt perfekt, det är bara det att man inte fattat det riktigt, precis som det kan vara det omvända. I mötet med andra så delar man illusioner (jag menar att man bekräftat andra även om man inte köper illusionerna.

Jag säger det en gång till: människor är inte att rekommendera... Det är ju till och med svårt att hitta en bra psykolog.. (som inte rånar dig dessutom).


Du har ditt liv som är perfekt - det är bra.
Människor är människor och att välja de man passar med är saken. Jag längtar till de jag passar med och ska dit. De jag inte passar med har jag redan valt bort för länge sedan - och de mig.

Mitt liv är inte perfekt... Ditt liv är bättre än mitt. Det har gått så långt att jag slutat välja.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav Esther » 05 apr 2018 08:28

klorofyll skrev:
Esther skrev:
klorofyll skrev:Det som 531bts talar om, upplever jag som förmågan att se sig själv utifrån... Kanske har barn svårt för det/inget behov.

Det här med att lita på andra...: det är kanske inte att rekommendera, men samtidigt: man har det man behöver när man slutar leta. Dvs själva letandet gör att man känner sig ensam, fast man egentligen inte är i behov...

Många gånger är ju allt perfekt, det är bara det att man inte fattat det riktigt, precis som det kan vara det omvända. I mötet med andra så delar man illusioner (jag menar att man bekräftat andra även om man inte köper illusionerna.

Jag säger det en gång till: människor är inte att rekommendera... Det är ju till och med svårt att hitta en bra psykolog.. (som inte rånar dig dessutom).


Du har ditt liv som är perfekt - det är bra.
Människor är människor och att välja de man passar med är saken. Jag längtar till de jag passar med och ska dit. De jag inte passar med har jag redan valt bort för länge sedan - och de mig.

Mitt liv är inte perfekt... Ditt liv är bättre än mitt. Det har gått så långt att jag slutat välja.


Vad vet du om mitt liv för att kunna ens göra den jämförelsen? Du har slutat välja? Att inte välja alls är just ett val.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav Anders » 05 apr 2018 08:37

Äh, ut på puben, på tinder eller nattklubb eller kyrkans ungdomsförbund, seniorförbund eller var ni nu känner er mest bekväma med att jaga. Kärleken kommer då man visar att man har intresse för det så att folk syns. Jag själv gick igenom den fasen 85-90. Sen fick jag mitt på det torra.
Kärleken kommer i ett paket man inte väntat sig. Men man måste söka det. Så ut med er, intresse för den andre och självförtroende för sig själv, sen är det bar att köra. Så får ni den kärlek ni får.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav klorofyll » 05 apr 2018 08:39

Esther skrev:
klorofyll skrev:
Esther skrev:
Du har ditt liv som är perfekt - det är bra.
Människor är människor och att välja de man passar med är saken. Jag längtar till de jag passar med och ska dit. De jag inte passar med har jag redan valt bort för länge sedan - och de mig.

Mitt liv är inte perfekt... Ditt liv är bättre än mitt. Det har gått så långt att jag slutat välja.


Vad vet du om mitt liv för att kunna ens göra den jämförelsen? Du har slutat välja? Att inte välja alls är just ett val.

Det går inte att välja om det inte finns något att välja på.
Jag vet inte så mycket om dig, men jag måste säga att du är en mycket positiv person, vilket antyder att du har haft det svårt men är stark.

Jag tror inte att du vill ha mitt liv. Men jag bryr mig inte om mitt liv.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav Esther » 05 apr 2018 08:53

Anders skrev:Äh, ut på puben, på tinder eller nattklubb eller kyrkans ungdomsförbund, seniorförbund eller var ni nu känner er mest bekväma med att jaga. Kärleken kommer då man visar att man har intresse för det så att folk syns. Jag själv gick igenom den fasen 85-90. Sen fick jag mitt på det torra.
Kärleken kommer i ett paket man inte väntat sig. Men man måste söka det. Så ut med er, intresse för den andre och självförtroende för sig själv, sen är det bar att köra. Så får ni den kärlek ni får.


Vad för slags kärlek får man på krogen?
Den man får :) - frågan är om man vill ha det man jagat --- det mest frekventa är just att man vill ha, man kan ta och tappar intresset lika fort och så HÅLLER den andre kvar med allt - kvinnor ofta genom gråt, elände, hot, går demonstrativt för att visa makt, blir med barn mm - män får också därmed det som de själva sår.
Den som vill ha detta - har detta... den som står över. Gör det.
Att stå över detta slags liv är ett val.
Det finns absolut annat man kan fylla livet med - dock inte i Sverige. Detta land är byggt i, för och på ensamheten. Isoleringen och det som kommer ur själviskheten där alla sätter sig själva och sitt först och främst.
De som passar in här -gör det - de som inte gör det får söka sig annat.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kärlekens mysterium

Inläggav Esther » 05 apr 2018 08:57

klorofyll skrev:
Esther skrev:
klorofyll skrev:Mitt liv är inte perfekt... Ditt liv är bättre än mitt. Det har gått så långt att jag slutat välja.


Vad vet du om mitt liv för att kunna ens göra den jämförelsen? Du har slutat välja? Att inte välja alls är just ett val.

Det går inte att välja om det inte finns något att välja på.
Jag vet inte så mycket om dig, men jag måste säga att du är en mycket positiv person, vilket antyder att du har haft det svårt men är stark.

Jag tror inte att du vill ha mitt liv. Men jag bryr mig inte om mitt liv.


:) vet inte om man redogör för livet som det ser ut - om detta är positivt?
Ditt liv? Jag vill inte ha någon annan persons liv.
Det kan jag inte och har aldrig sett vitsen med att önska mig andras liv (avund och svartsjuka är inte min grej - det är ologiskt) för jag har mitt.
Att dela andras liv är en annan sak - men de som aldrig kommer till skott - aldrig säger något, aldrig gör något aktivt för att få dela livet med en annan kommer att vara utan. Det finns sådana bisittare som aldrig gör något och väntar hela tiden på att andra ska vilja ha dem.
För mig att gå dit där jag kan finna likasinnade är oerhört avgörande och mitt hjärta fylls av glädje och längtan dit - ett meningsfullt varande i gemenskap med likasinnade.
Man måste vara helt fri för att kunna det. Det är min tid nu och jag är helt fri.
Veritas vos liberabit


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 30 och 0 gäster