Levnadskonst

Moderator: Moderatorgruppen

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Levnadskonst

Inläggav Esther » 29 apr 2018 17:33

Esther skrev:Alla är vi barn i början. (ursprungligen från 1604; Alle äre barn i börjande)
Alla goda ting är tre.
Alla känner apan, men apan känner ingen.
Alla vägar bär till Rom. (gammalt romersk-antikt talessätt; en medeltida formulering återfinns i Liber Parabolarum, 591 (1175), av Alain de Lille: "Mille viae ducunt homines per saecula Romam" (ordagrant: "Tusen vägar leder människorna för evigt till Rom)
Allt är inte guld som glimmar. (I betydelsen "Allt som glimmar är inte guld". Bara för att något verkar bra vid första anblicken är det inte nödvändigtvis det.)
Anfall är bästa försvar.
Arga katter får rivet skinn.
Av barn och dårar får man höra sanningen.
Av skadan blir man vis.
Att skiljas är att dö en smula. (ursprungligen ett franskt ordspråk, Partir, c'est mourir un peu... mais mourir, c'est partir beaucoup..)
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Levnadskonst

Inläggav Pilatus » 29 apr 2018 18:22

Esther skrev:Alla är vi barn

Textbombare!
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Levnadskonst

Inläggav Esther » 30 apr 2018 09:45

Pilatus skrev:
Esther skrev:Alla är vi barn

Textbombare!


Textknipsare och kopierare (utan angivelse av källa)!
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Levnadskonst

Inläggav Pilatus » 30 apr 2018 10:04

Esther skrev:
Pilatus skrev:
Esther skrev:Alla är vi barn

Textbombare!

Textknipsare och kopierare (utan angivelse av källa)!

Det är en form av levnadskonst. Att referera till sådant som är allmängods behövs knappast, man kanske bara söker en formulering som inte är för mångordig. Alltså inte själva det faktum att vårt planetsystem består av t ex åtta planeter och att Jupiter är störst. Men påstår du att det fanns en stat som hette Israel på 800-talet, så vill jag nog se din källa, snarare än din övertygelse. Det var bara ett exempel, Helga. :)
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Levnadskonst

Inläggav Esther » 30 apr 2018 10:23

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:Textbombare!

Textknipsare och kopierare (utan angivelse av källa)!

Det är en form av levnadskonst. Att referera till sådant som är allmängods behövs knappast, man kanske bara söker en formulering som inte är för mångordig. Alltså inte själva det faktum att vårt planetsystem består av t ex åtta planeter och att Jupiter är störst. Men påstår du att det fanns en stat som hette Israel på 800-talet, så vill jag nog se din källa, snarare än din övertygelse. Det var bara ett exempel, Helga. :)


Att jag är Helgad må vara ett faktum i, genom och med Herren...
Att jag någonsin vid något tillfälle överhuvudtaget påstått det du nu säger om Israel - får du först belägga - när du gjort detta kan jag svara.
Du - vill jag minnas - för bara några dagar sedan efterlyste "intellektuell ärlighet" - den innefattar normalt att man anger källor när man citera texter som man själv inte kommit på - som vore de ens egna - eller nämner det i texten att det är taget från någon annan källa - annars är det fråga om plagiat.

Avseende källor kring Israel och dess existens - kan vi ta Koranen till exempel - om och när man vet när Muhammed levde och verkade, om och när man sedan också vet att det inte fanns skrivkonst på papper vid den tiden och att han inte kunde den konsten - och om och när man vet att därmed så skrevs Koranen senare --- då kan man använda de citat (de är många) som där talar om ett folk och en stat - som de benämner vid namn: israel. Och - Israels barn.
Vi kan frimodigt därmed citera Koranens sura AlIsraa - till exempel.
Jag ska göra det när du tagit fram de belägg och underlag som finns - kring att jag här i detta forum vid något tillfälle påstått att det fanns en stat på 800 talet (strax efter att Koranen skrevs) som benämnes så officiellt (lägg gärna märke till vad jag säger - samt hur jag gör det i detta sammanhang) för att det gjorde det - ännu - inofficiellt i detta kulturområde - det VET vi genom just Muhammed. Han var mig veterligen inte någon jude eller hade ens intressen för det judiska...ändå vittnade han för både staten Israels existens samt Israels barns existens.
OK?!!
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Levnadskonst

Inläggav Esther » 30 apr 2018 10:29

Esther skrev:
Pilatus skrev:
Esther skrev:Textknipsare och kopierare (utan angivelse av källa)!

Det är en form av levnadskonst. Att referera till sådant som är allmängods behövs knappast, man kanske bara söker en formulering som inte är för mångordig. Alltså inte själva det faktum att vårt planetsystem består av t ex åtta planeter och att Jupiter är störst. Men påstår du att det fanns en stat som hette Israel på 800-talet, så vill jag nog se din källa, snarare än din övertygelse. Det var bara ett exempel, Helga. :)


Att jag är Helgad må vara ett faktum i, genom och med Herren...
Att jag någonsin vid något tillfälle överhuvudtaget påstått det du nu säger om Israel - får du först belägga - när du gjort detta kan jag svara.
Du - vill jag minnas - för bara några dagar sedan efterlyste "intellektuell ärlighet" - den innefattar normalt att man anger källor när man citera texter som man själv inte kommit på - som vore de ens egna - eller nämner det i texten att det är taget från någon annan källa - annars är det fråga om plagiat.

Avseende källor kring Israel och dess existens - kan vi ta Koranen till exempel - om och när man vet när Muhammed levde och verkade, om och när man sedan också vet att det inte fanns skrivkonst på papper vid den tiden och att han inte kunde den konsten - och om och när man vet att därmed så skrevs Koranen senare --- då kan man använda de citat (de är många) som där talar om ett folk och en stat - som de benämner vid namn: israel. Och - Israels barn.
Vi kan frimodigt därmed citera Koranens sura AlIsraa - till exempel.
Jag ska göra det när du tagit fram de belägg och underlag som finns - kring att jag här i detta forum vid något tillfälle påstått att det fanns en stat på 800 talet (strax efter att Koranen skrevs) som benämnes så officiellt (lägg gärna märke till vad jag säger - samt hur jag gör det i detta sammanhang) för att det gjorde det - ännu - inofficiellt i detta kulturområde - det VET vi genom just Muhammed. Han var mig veterligen inte någon jude eller hade ens intressen för det judiska...ändå vittnade han för både staten Israels existens samt Israels barns existens.
OK?!!


THE QUR'AN SAYS:

"To Moses We [Allah] gave nine clear signs. Ask the Israelites how he [Moses] first appeared amongst them. Pharoah said to him: 'Moses, I can see that you are bewitched.' 'You know full well,' he [Moses] replied, 'that none but the Lord of the heavens and the earth has revealed these visible signs. Pharoah, you are doomed.'"

"Pharoah sought to scare them [the Israelites] out of the land [of Israel]: but We [Allah] drowned him [Pharoah] together with all who were with him. Then We [Allah] said to the Israelites: 'Dwell in this land [the Land of Israel]. When the promise of the hereafter [End of Days] comes to be fulfilled, We [Allah] shall assemble you [the Israelites] all together [in the Land of Israel]."

"We [Allah] have revealed the Qur'an with the truth, and with the truth it has come down. We have sent you [Muhammed] forth only to proclaim good news and to give warning."

[Qur'an, "Night Journey," chapter 17:100-104]

SHAYKH PROF. PALAZZI COMMENTS:

God wanted to give Avraham a double blessing, through Ishmael and through Isaac, and ordered that Ishmael's descendents should live in the desert of Arabia and Isaac's in Canaan.

The Qur'an recognizes the Land of Israel as the heritage of the Jews and it explains that, before the Last Judgment, Jews will return to dwell there. This prophecy has already been fulfilled.

Taget från: Islam/Commentary:


WHAT THE QUR'AN REALLY SAYS

by Shaykh Prof. Abdul Hadi Palazzi
THE QUR'AN SAYS THAT ALLAH GAVE THE LAND OF ISRAEL TO THE JEWS
AND WILL RESTORE THEM TO IT AT THE END OF DAYS
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Levnadskonst

Inläggav Esther » 30 apr 2018 10:30

Kommentar till Night Journey - den heter på orginalspråket: Surah Al-Isra [17:100-104] - Quran
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Levnadskonst

Inläggav Pilatus » 30 apr 2018 10:57

Esther skrev:Du - vill jag minnas - för bara några dagar sedan efterlyste "intellektuell ärlighet" - den innefattar normalt att man anger källor när man citera texter som man själv inte kommit på - som vore de ens egna - eller nämner det i texten att det är taget från någon annan källa - annars är det fråga om plagiat.

I så fall står jag för att jag emellanåt tar textsnuttar, plagierar om du vill kalla det så, utan att känna det som speciellt ohederligt. Jag har redan sagt att det mest handlar om allmängods, att vinna litet tid. Jag exemplifierade, men här kommer magistern och och talar om hur det skall vara. :evil:
Esther skrev:Jag ska göra det när du tagit fram de belägg och underlag som finns ...

Är du på ditt tjatiga humör? Jag avsåg inte att diskutera ditt favoritämne. Inte heller har jag för avsikt att läsa Koranen.

Det finns trevligare saker att göra en valborgsmässoafton.

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Levnadskonst

Inläggav Pilatus » 30 apr 2018 10:58

Esther skrev:Kommentar till Night Journey - den heter på orginalspråket: Surah Al-Isra [17:100-104] - Quran

Fel tråd, Esther. Bespara oss! :evil:
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Levnadskonst

Inläggav Esther » 30 apr 2018 11:09

Så - då är det avklarat. Inte bara "diskussionstekniken", ärligheten samt vad man kräver av andra och sedan gör med detta... - som jag sa, det är alltid skönt att veta (inte tro) kring människor, saker och det mesta.
Då sätter vi punkt här.

Jag har levererat. Och fått svar.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Levnadskonst

Inläggav Pilatus » 30 apr 2018 11:27

Esther skrev:Då sätter vi punkt här.

Ja, inte var väl det så svårt? Se litet glad ut. Sprid litet vänlig stämning!

Bild
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Levnadskonst

Inläggav Esther » 30 apr 2018 11:33

Pilatus skrev:
Esther skrev:Då sätter vi punkt här.

Ja, inte var väl det så svårt? Se litet glad ut. Sprid litet vänlig stämning!

Bild



Jag delar inte den platsen tyvärr. Där kan jag inte sprida något. I övrigt är jag alltid glad - även :) när jag är ledsen.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Levnadskonst

Inläggav Esther » 30 apr 2018 13:10

Eller hur Miles Dei?
Veritas vos liberabit

xion
Inlägg: 3174
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Levnadskonst

Inläggav xion » 30 apr 2018 14:02

Esther skrev:
Pilatus skrev:
Esther skrev:Då sätter vi punkt här.

Ja, inte var väl det så svårt? Se litet glad ut. Sprid litet vänlig stämning!

Bild



Jag delar inte den platsen tyvärr. Där kan jag inte sprida något. I övrigt är jag alltid glad - även :) när jag är ledsen.

Ja, skadeglad kan man ju vara fast man är ledsen :)

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Levnadskonst

Inläggav klorofyll » 30 apr 2018 14:11

Allt som med säkerhet kommer ske är positivt!


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster