Levnadskonst

Moderator: Moderatorgruppen

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Levnadskonst

Inläggav Esther » 29 apr 2018 09:29

Esther skrev: så - då jag inte ägnat mig åt personangrepp eller att kritisera personer i detta forum eller deras sakkunskap - men andra gjort det med mig - vad säger detta om mig eller dem?


Upprepar ...
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Levnadskonst

Inläggav klorofyll » 29 apr 2018 09:32

Esther skrev:De som själva oftast har en åsikt som de grundar på hur de själva är, kan eller vet - kommer att bedöma andra utifrån den lilla eller stora inre möjligheten de själva besitter.
Det vill säga - i andra ord - människor brukar döma andra utifrån hur de själva är.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Levnadskonst

Inläggav Esther » 29 apr 2018 09:33

Verbala övergrepp när de sker i grupp - är då rättfärdigade för att gruppen säger det? Deras motiv att begå övergrepp verbalt på den som inte tycker som de - är rätt?
Då - stämmer ju svenska domstolarnas utslag på (vi kan ta den sista när tre utlandsfödda pojkar våldtog en 13 åring som när hon började blöda inte heller slutade och blev frikända) gruppvåldtäkterna rättvisa.

De som våldtar fysiskt (samma sak som verbalt - för man vet att psykisk misshandel faktiskt nästa är värre än fysisk) bara gör rätt. De blir frikända. Det är bra och riktigt. Curling.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Levnadskonst

Inläggav Esther » 29 apr 2018 09:53

För mig - är det som hände igår (och vid andra tillfällen) mycket intressant. Det är liksom en slags betraktelse i mänskligt gruppuppförande och när människor som påstår sig (för att de försvarar publikt) tolerans och en inställning som ska reflektera hur vänligt inställda de är och hur lite "fobier" de har och hur i allt det godtar alla grundlagar avseende åsikts- yttrandefrihet och sådant -- uppför sig. När de blir motsagda i det de lärt sig via media, i hur de när de får andra uppgifter än de som publikt är ansedda rätt i Sverige - samt hur de sedan i grupp gör saker samt säger saker - som de på samma gång tillskriver den de angriper.

Det har varit mycket intressant att se - ännu har jag inte fått svar från deltagarna som gjorde detta (för andra gången) och de som inte brukar delta - har inte heller deltagit den här omgången.
Så --- i levnadskonsten ser vi då hur man kan påstå sig vara tolerant och allt det där - men när ens åsikter motsägs eller när man blir motbevisad (förutom att man förnekar faktaframställningen då eller ifrågasätter den som framställer motsatta åsikters utbildning eller kompetens) - men när det verkligen kommer till kritan --- hur var det ställt egentligen?
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Levnadskonst

Inläggav klorofyll » 29 apr 2018 10:44

Esther skrev:
Esther skrev: så - då jag inte ägnat mig åt personangrepp eller att kritisera personer i detta forum eller deras sakkunskap - men andra gjort det med mig - vad säger detta om mig eller dem?


Upprepar ...

Jag tycker att det verkar som att både du och Pilatus har en skyldighet i er konflikt. Men vad spelar det för roll??

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Levnadskonst

Inläggav klorofyll » 29 apr 2018 12:00

klorofyll skrev:
Esther skrev:
Esther skrev: så - då jag inte ägnat mig åt personangrepp eller att kritisera personer i detta forum eller deras sakkunskap - men andra gjort det med mig - vad säger detta om mig eller dem?


Upprepar ...

Jag tycker att det verkar som att både du och Pilatus har en skyldighet i er konflikt. Men vad spelar det för roll??

Jag har inte all fakta...

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Levnadskonst

Inläggav Esther » 29 apr 2018 12:06

klorofyll skrev:
Esther skrev:
Esther skrev: så - då jag inte ägnat mig åt personangrepp eller att kritisera personer i detta forum eller deras sakkunskap - men andra gjort det med mig - vad säger detta om mig eller dem?


Upprepar ...

Jag tycker att det verkar som att både du och Pilatus har en skyldighet i er konflikt. Men vad spelar det för roll??


Det som är skillnad i åsikter och fakta, kallar du konflikter. Det jag talade om var inte våra skilda meningar (Pilatus och mina) utan det Andra. Dvs alla personangrepp på mig av de som inte diskuterade sak.
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Levnadskonst

Inläggav klorofyll » 29 apr 2018 13:50

Okej, jag hade också gärna sett att man håller sig till sak... Vad annars är intressant?

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Levnadskonst

Inläggav Anne » 29 apr 2018 15:30

Esther skrev:Lynx - du får nog backa och se vad du bidragit med och sagt i de trådar där du adresserat mig. Jag har inte gjort mer än svarat på dina ständiga personangrepp och ibland har jag låtit bli att göra det. Men vad har du sagt i ämnet?
Nu plötsligt - utan att kunna ämnet, utan att ha minsta lilla kurs eller något i ämnet - ska du också bedöma mina sakkunskaper? På bas av exakt vad?

Du kan ju börja med att besvara den fråga jag ställde till alla deltagare i den här tråden avseende sonen till Hamasledaren som höll tal i FN och ifrågasatte den av Sveriges regering med våra skattepengar understödda Palestinska självinsatta och självvalda (inte av folket) "ledare".

Nå, vad säger du i ärendet? Eller ska vi ta det som tråden handlade om innan Pilatus bestämde sig för att ändra innehållet genom att läsa mig fel i en annan tråd? Något att tillföra?

Varsågod att precisera vad du rubricerar som personangrepp och förtal. Jag är tyvärr lite väl rak ibland. Ska man ha studerat samma kurs som dig för att ha någon sorts behörighet att diskutera konflikter? Det förvånar mig storeligen att du, trots den där kursen i bagaget, tycks helt oförmögen att hantera konflikter. Hoppas du inte dras med en massa studielån.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Levnadskonst

Inläggav Esther » 29 apr 2018 15:30

klorofyll skrev:Okej, jag hade också gärna sett att man håller sig till sak... Vad annars är intressant?


Det som är mycket intressant är hur män slåss.
De som är rakryggade använder rakryggade metoder och slåss ärligt - de fega är ... som de är.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Levnadskonst

Inläggav Esther » 29 apr 2018 15:33

lynx skrev:Det förvånar mig storeligen att du, trots den där kursen i bagaget, tycks helt oförmögen att hantera konflikter.


Lilla gumman --- så mycket omsorg. Vet du... kursen handlande inte om mig, precis som inte den här tråden eller någon annan tråd där du bara adressera mig och vad du tror dig se i mig och hur jag är... förstår du skillnaden?
Studier i världens konflikter och mig?
Försök...
Veritas vos liberabit

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Levnadskonst

Inläggav Anne » 29 apr 2018 15:36

Esther skrev:
lynx skrev:Det förvånar mig storeligen att du, trots den där kursen i bagaget, tycks helt oförmögen att hantera konflikter.


Lilla gumman --- så mycket omsorg. Vet du... kursen handlande inte om mig, precis som inte den här tråden eller någon annan tråd där du bara adressera mig och vad du tror dig se i mig och hur jag är... förstår du skillnaden?
Studier i världens konflikter och mig?
Försök...


Fjantiga von oben-trams rinner av mig direkt. Stackars människa :(

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Levnadskonst

Inläggav Anne » 29 apr 2018 15:39

Jag vet inte de facto hur lång tid jag har på mig så jag måste nog fundera på hur jag vill förvalta den tiden.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Levnadskonst

Inläggav Esther » 29 apr 2018 15:40

:)

... Så, kan jag nu räkna med att dina eviga personangrepp har upphört när du rinner iväg?
Veritas vos liberabit

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Levnadskonst

Inläggav Anne » 29 apr 2018 15:55

Skönt, va? Precis som du värnar om livet. Men götta sig åt att t ex Palme mördades är helt okej.


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster