Egenvärde och instrumentellt värde

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Egenvärde och instrumentellt värde

Inläggav Algotezza » 13 maj 2018 13:08

Vilka värden finns i era liv när det gäller egenvärde (intrinsikalt värde) och instrumentellt värde? Finns det det förstnämnda värdet dels för allt levande, för alla människor, för den grupp man tillhör, dels för en själv? Vilka är dessa? Ge exempel och motivera!
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Egenvärde och instrumentellt värde

Inläggav Pilatus » 13 maj 2018 14:17

Algotezza skrev:Vilka värden finns i era liv när det gäller egenvärde (intrinsikalt värde) och instrumentellt värde? Finns det det förstnämnda värdet dels för allt levande, för alla människor, för den grupp man tillhör, dels för en själv? Vilka är dessa? Ge exempel och motivera!

En cocktail på verandan en solig eftermiddag, en god bok som man trivs med, att diskutera någon filosofisk fråga på FF, att lyssna på ett föredrag i något ämne som intresserar, att få svar på en fråga som man flera gånger återkommit till, känslan då bilen passerat besiktningen utan anmärkning, ett leende från någon man tycker om, eller ett leende från någon man aldrig tidigare sett.

Tusen små ting som fyller våra liv, en kopp kaffe. En snaps till matjessill och färskpotatis som doftar dill, en ägg och ansjovis smörgås. Kanske är detta värden som är subjektiva och lämnar andra likgiltiga. Det är personliga exempel på sådant som gör att man slappnar av litet, man känner det i ansiktet, en känsla av trivsel infinner sig, sådant som tidigare kunde kännas avigt faller av.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Egenvärde och instrumentellt värde

Inläggav klorofyll » 13 maj 2018 14:32

Jag gillar att vara hemlighetsfull... vad det nu räknas som?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Egenvärde och instrumentellt värde

Inläggav Algotezza » 13 maj 2018 15:37

klorofyll skrev:Jag gillar att vara hemlighetsfull... vad det nu räknas som?


Det kan ha både egenvärde och instrumentellt värde.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Egenvärde och instrumentellt värde

Inläggav Algotezza » 13 maj 2018 15:37

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Vilka värden finns i era liv när det gäller egenvärde (intrinsikalt värde) och instrumentellt värde? Finns det det förstnämnda värdet dels för allt levande, för alla människor, för den grupp man tillhör, dels för en själv? Vilka är dessa? Ge exempel och motivera!

En cocktail på verandan en solig eftermiddag, en god bok som man trivs med, att diskutera någon filosofisk fråga på FF, att lyssna på ett föredrag i något ämne som intresserar, att få svar på en fråga som man flera gånger återkommit till, känslan då bilen passerat besiktningen utan anmärkning, ett leende från någon man tycker om, eller ett leende från någon man aldrig tidigare sett.

Tusen små ting som fyller våra liv, en kopp kaffe. En snaps till matjessill och färskpotatis som doftar dill, en ägg och ansjovis smörgås. Kanske är detta värden som är subjektiva och lämnar andra likgiltiga. Det är personliga exempel på sådant som gör att man slappnar av litet, man känner det i ansiktet, en känsla av trivsel infinner sig, sådant som tidigare kunde kännas avigt faller av.


De små tingens glädje...
Göran Egevad egevad@gmail.com

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Egenvärde och instrumentellt värde

Inläggav hakkapeliitta » 13 maj 2018 19:26

Så är det. Pratade en gång med en klok person som menade att livets mening och glädje byggs av små ting. Den "stora meningen" finns inte.
Små saker förgyller tillvaron. Planerar själv nu i sommar fjällvandra, ett med naturen, haha.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Egenvärde och instrumentellt värde

Inläggav Anders » 14 maj 2018 08:28

Algotezza skrev:Vilka värden finns i era liv när det gäller egenvärde (intrinsikalt värde) och instrumentellt värde? Finns det det förstnämnda värdet dels för allt levande, för alla människor, för den grupp man tillhör, dels för en själv? Vilka är dessa? Ge exempel och motivera!

Det här med egenvärde och instrumentellt värde är lite nytt för mej. spontant så kan jag inte se särskilt mycket som har ett eget värde förutom de individuella människorna. Eventuellt också de individuella djuren och naturen. Man kan ju påstå att en sedel har ett eget värde också kanske. Vad annars skulle ha ett eget värde? Ett konstverk är ju fullständigt meningslöst utan som medium för den person som skapar konstverket och den som betraktar det. Mer än möjligen då, som sedeln, som en sak som kostar pengar. Pilatus äggmacka har inget som helst värde om han inte äter den.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Egenvärde och instrumentellt värde

Inläggav Algotezza » 14 maj 2018 11:47

hakkapeliitta skrev:Så är det. Pratade en gång med en klok person som menade att livets mening och glädje byggs av små ting. Den "stora meningen" finns inte.
Små saker förgyller tillvaron. Planerar själv nu i sommar fjällvandra, ett med naturen, haha.


Lyckans och molekyler eller atomer är just de små glädjeämnena mitt i jämmerdalen, små ljusglimtar. Tillsammans kan de bygga upp ett slags mening med ens liv. Bäst blir det för en när man finner glädjen i att hjälpa andra, skänka dem de ljusglimtar man kan med hjälpsamhet och ett vänligt ord. Då har man alla möjligheter till ett meningsfullt liv när det som ger livet mening bl.a. är att hjälpa andra. Det är inte särskilt krävande egentligen. Bara vara lyhörd - vilket ibland kan vara nog så svårt...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Egenvärde och instrumentellt värde

Inläggav Anders » 15 maj 2018 07:54

Algotezza skrev:
hakkapeliitta skrev:Så är det. Pratade en gång med en klok person som menade att livets mening och glädje byggs av små ting. Den "stora meningen" finns inte.
Små saker förgyller tillvaron. Planerar själv nu i sommar fjällvandra, ett med naturen, haha.


Lyckans och molekyler eller atomer är just de små glädjeämnena mitt i jämmerdalen, små ljusglimtar. Tillsammans kan de bygga upp ett slags mening med ens liv. Bäst blir det för en när man finner glädjen i att hjälpa andra, skänka dem de ljusglimtar man kan med hjälpsamhet och ett vänligt ord. Då har man alla möjligheter till ett meningsfullt liv när det som ger livet mening bl.a. är att hjälpa andra. Det är inte särskilt krävande egentligen. Bara vara lyhörd - vilket ibland kan vara nog så svårt...

Visst, ingen kan instämma mer än jag, mer än att planera resor är bland det värsta jag vet av det "roliga". Föredrar läsa filosofi i sängen på morgonen efter att ha kommit hem från golfrundan tidigt, duschat och krupit ner i sängen igen.

Men vad är det som är "egenvärde" med de små mysiga sakerna. De i sig är ju bara medel, helt ointressanta om de inte utförs. Vad skiljer dessa från någon annan handlings värde?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Egenvärde och instrumentellt värde

Inläggav Algotezza » 15 maj 2018 11:03

Anders skrev:
Algotezza skrev:
hakkapeliitta skrev:Så är det. Pratade en gång med en klok person som menade att livets mening och glädje byggs av små ting. Den "stora meningen" finns inte.
Små saker förgyller tillvaron. Planerar själv nu i sommar fjällvandra, ett med naturen, haha.


Lyckans och molekyler eller atomer är just de små glädjeämnena mitt i jämmerdalen, små ljusglimtar. Tillsammans kan de bygga upp ett slags mening med ens liv. Bäst blir det för en när man finner glädjen i att hjälpa andra, skänka dem de ljusglimtar man kan med hjälpsamhet och ett vänligt ord. Då har man alla möjligheter till ett meningsfullt liv när det som ger livet mening bl.a. är att hjälpa andra. Det är inte särskilt krävande egentligen. Bara vara lyhörd - vilket ibland kan vara nog så svårt...

Visst, ingen kan instämma mer än jag, mer än att planera resor är bland det värsta jag vet av det "roliga". Föredrar läsa filosofi i sängen på morgonen efter att ha kommit hem från golfrundan tidigt, duschat och krupit ner i sängen igen.

Men vad är det som är "egenvärde" med de små mysiga sakerna. De i sig är ju bara medel, helt ointressanta om de inte utförs. Vad skiljer dessa från någon annan handlings värde?


Dessa aktiviteter är trevliga i sig att ägna sig åt även om de inte leder till något annat än att man blir lite glad av dem. En handling man inte utför är ju bara ett ingenting. Om det inte handlar om att man hindrar n sig från att göra något spontant dumt. Då har icke-handling ett värde kan man säga.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Egenvärde och instrumentellt värde

Inläggav Anders » 15 maj 2018 13:08

Algotezza skrev:
Anders skrev:
Men vad är det som är "egenvärde" med de små mysiga sakerna. De i sig är ju bara medel, helt ointressanta om de inte utförs. Vad skiljer dessa från någon annan handlings värde?


Dessa aktiviteter är trevliga i sig att ägna sig åt även om de inte leder till något annat än att man blir lite glad av dem. En handling man inte utför är ju bara ett ingenting. Om det inte handlar om att man hindrar n sig från att göra något spontant dumt. Då har icke-handling ett värde kan man säga.

Men då är det nån slags nyttighetsverkshöjd som det man gör skall upp i för att det skall gå från egenvärde till instrumentellt värde?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Egenvärde och instrumentellt värde

Inläggav klorofyll » 15 maj 2018 17:56

Målet för våra ansträngningar måste vara något overkligt för att tillfredsställa oss, snacka med ett gäng ateistiska pensionärer.. Om det inte är fotbollen eller skvallret i tidningar så är det något annat...

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Egenvärde och instrumentellt värde

Inläggav Algotezza » 15 maj 2018 18:44

Anders skrev:
Algotezza skrev:
Anders skrev:
Men vad är det som är "egenvärde" med de små mysiga sakerna. De i sig är ju bara medel, helt ointressanta om de inte utförs. Vad skiljer dessa från någon annan handlings värde?


Dessa aktiviteter är trevliga i sig att ägna sig åt även om de inte leder till något annat än att man blir lite glad av dem. En handling man inte utför är ju bara ett ingenting. Om det inte handlar om att man hindrar n sig från att göra något spontant dumt. Då har icke-handling ett värde kan man säga.

Men då är det nån slags nyttighetsverkshöjd som det man gör skall upp i för att det skall gå från egenvärde till instrumentellt värde?


Nyttovärdet hos något innebär att det leder till något man gillar som det är, en aktivitet som är sig själv nog. För mig är det i grunden tänkandet.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Egenvärde och instrumentellt värde

Inläggav Anders » 15 maj 2018 21:41

Algotezza skrev:
Anders skrev:
Algotezza skrev:
Dessa aktiviteter är trevliga i sig att ägna sig åt även om de inte leder till något annat än att man blir lite glad av dem. En handling man inte utför är ju bara ett ingenting. Om det inte handlar om att man hindrar n sig från att göra något spontant dumt. Då har icke-handling ett värde kan man säga.

Men då är det nån slags nyttighetsverkshöjd som det man gör skall upp i för att det skall gå från egenvärde till instrumentellt värde?


Nyttovärdet hos något innebär att det leder till något man gillar som det är, en aktivitet som är sig själv nog. För mig är det i grunden tänkandet.

Hm. Är inte en akt som är bevarande, repetitiv, neutral mer instrumentell än vad man först kanske tänker? Kan en aktivitet verkligen vara sig själv nog? Att du gör något är ändå resultatet av ett beslut. Och finns inget mål underförstått? Även om det bara är att man blir sittande och glor?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Egenvärde och instrumentellt värde

Inläggav klorofyll » 22 maj 2018 20:14

Pilatus skrev:En cocktail på verandan en solig eftermiddag

Jag personligen håller inte alkohol högt. Det är närmast så att jag tror, att du inte tror att du har problem med alkohol, fast du har det... Jag skulle lätt ha kunnat bli beroende... Men en del saker mår man bra av det första året, sedan inte mer, man kanske drabbas av en kris, och börjar dricka alldeles för mycket när flaskan står i skåpet...


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 24 och 0 gäster