Egenvärde och instrumentellt värde

Moderator: Moderatorgruppen

xion
Inlägg: 3154
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Egenvärde och instrumentellt värde

Inläggav xion » 25 maj 2018 16:06

Esther skrev:
Algotezza skrev:
Esther skrev:
Kära Pilatus--- för att ha kunskap inom intrinsikalt värde --- bode du veta att människovärdet är bara det - intinsikalt - när och om det är så att det är heligt i sig - och det är det bara och endast om det är så att Gud ville våra liv. Det är inte så i en ateistisk värld - där värdet av en människa är instrumentellt och alla människor är bara medel för andra - för pengar, för sex för jobb för vad som helst - bara ett medel. Inget värde i sig... för det finns inget mer när detta liv är över - alla dör och tjoff och tack och hej leverpastej. Detta innebär att man använder allt och alla som medel och konsumtionsvaror --- det sista är då EFFEKTEN av att människan bara har ett instrumentellt värde.

Vad är det som är så svårt att fatta?

Att jag framlägger bevis att så är fallet? Är det svårt att greppa? Att jag belägger det jag säger med bevis på att det stämmer?
:)


Ja, karikerar man något, t.ex. ateismen, framstår ens religiösa ståndpunkt som den enda vettiga. På samma vis karikerar ateismen ofta Gud och gudstron för att få rätt. Kan inte se att dessa attityder på något vis för framåt utan man befäster bara redan befintliga ståndpunkter. Men det är kanske så vi vill ha det?


Nej - jag karikerade inte - utan lade fram neurobiologer, folkhälsomyndigheten samt lite annat som belägg för hur det går för sekulära = ateistiska människors liv... de facto.

Du verkar anse att alla som inte är katoliker är ateister. :)
Troligen beror denna okunskap på att du aldrig varit ateist.
Sekulär betyder världslig, icke religiös.
Ateism brukar man likställa med gudsförnekelse.
Detta stämmer inte om man tänker närmare efter. Vem som helst kan när som helst förneka Gud.
Både att förneka Gud och att säga sig tro på Gud är bara läpparnas bekännelse. Vad som spelar roll är hur det känns inombords.
Jag kan inte föreställa mig hur det känns att vara övertygat troende.
Lika lite kan du Esther föreställa dig hur det känns att vara ateist. Så pass mycket har jag förstått som att du aldrig har varit det.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Egenvärde och instrumentellt värde

Inläggav Esther » 25 maj 2018 16:52

xion skrev:
Esther skrev:
Algotezza skrev:
Ja, karikerar man något, t.ex. ateismen, framstår ens religiösa ståndpunkt som den enda vettiga. På samma vis karikerar ateismen ofta Gud och gudstron för att få rätt. Kan inte se att dessa attityder på något vis för framåt utan man befäster bara redan befintliga ståndpunkter. Men det är kanske så vi vill ha det?


Nej - jag karikerade inte - utan lade fram neurobiologer, folkhälsomyndigheten samt lite annat som belägg för hur det går för sekulära = ateistiska människors liv... de facto.

Du verkar anse att alla som inte är katoliker är ateister. :)
Troligen beror denna okunskap på att du aldrig varit ateist.
Sekulär betyder världslig, icke religiös.
Ateism brukar man likställa med gudsförnekelse.
Detta stämmer inte om man tänker närmare efter. Vem som helst kan när som helst förneka Gud.
Både att förneka Gud och att säga sig tro på Gud är bara läpparnas bekännelse. Vad som spelar roll är hur det känns inombords.
Jag kan inte föreställa mig hur det känns att vara övertygat troende.
Lika lite kan du Esther föreställa dig hur det känns att vara ateist. Så pass mycket har jag förstått som att du aldrig har varit det.


Jag vet inte. Jag tyckte inte illa om människor som trodde, var bara ointresserad. Och var inte alls intresserad av tro - i någon form.
Levde som jag ville bara.
Hade inga religiösa kompisar och vi gick i kyrkan till jul- det sa mig inget. Och jag tror att ateism är det - att leva utan Gud.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Egenvärde och instrumentellt värde

Inläggav Pilatus » 25 maj 2018 17:10

Esther skrev:Jag vet inte. Jag tyckte inte illa om människor som trodde, var bara ointresserad. Och var inte alls intresserad av tro - i någon form. Levde som jag ville bara. Hade inga religiösa kompisar och vi gick i kyrkan till jul- det sa mig inget. Och jag tror att ateism är det - att leva utan Gud.

Varför inte respektera trådarnas ämne, Esther? Det här borde väl kunna avhandlas under fliken om Religion, eller vill du ta över hela forumet med dina religiösa betraktelser?
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Egenvärde och instrumentellt värde

Inläggav klorofyll » 25 maj 2018 17:13

Esther skrev:
klorofyll skrev:
Esther skrev:

Jag - som inte fått frågan --- känner mig manad att svara dig.
ALLT som inte kommer från Kärleken = Sanningen = Trofastheten/Rättvisan = Gud --- är komplext och komplicerat för det är inte sant, det är inte kärlek, det är inte trofast och inte rättvist --- men det vill framstå som sådant.
Då vecklar människan in sig i tusentals olika komplexa förklaringsgrunder som ska göra det orättvisa, det kärlekslösa, det icke trofasta (varför vi bryter löften och förbund) och därmed det som är lögn --- till sin motsats.

Då när människan gör så --- då blir alla motiv komplexa och motsägelsefulla (för de är det) när man försöker få lögnen att framstå som sanning.

Men kan människan tänka flera tankar samtidigt? Hur komplicerad kan en tanke egentligen bli?


:) läs Kant... En mening med parenteser, kommatecken och andra skiljetecken fyller en till två sidor....

Jag vill se ett exempel! :)

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Egenvärde och instrumentellt värde

Inläggav Esther » 25 maj 2018 17:20

Pilatus skrev:
Esther skrev:Jag vet inte. Jag tyckte inte illa om människor som trodde, var bara ointresserad. Och var inte alls intresserad av tro - i någon form. Levde som jag ville bara. Hade inga religiösa kompisar och vi gick i kyrkan till jul- det sa mig inget. Och jag tror att ateism är det - att leva utan Gud.

Varför inte respektera trådarnas ämne, Esther? Det här borde väl kunna avhandlas under fliken om Religion, eller vill du ta över hela forumet med dina religiösa betraktelser?


:)
Gud finns i allt och därmed i alla trådar.
:)
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Egenvärde och instrumentellt värde

Inläggav Pilatus » 25 maj 2018 17:30

Esther skrev:
Pilatus skrev:Varför inte respektera trådarnas ämne, Esther? Det här borde väl kunna avhandlas under fliken om Religion, eller vill du ta över hela forumet med dina religiösa betraktelser?

Gud finns i allt och därmed i alla trådar. :)

Om det får du tänka hur panteistiskt du vill. Men jag anser att vi alla skall försöka respektera flikarnas rubriker så gott vi förmår. Det finns ju en egen flik där religion kan diskuteras utan att någon behöver grina illa. Jag hoppas att du förstår.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18487
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Egenvärde och instrumentellt värde

Inläggav Algotezza » 25 maj 2018 20:11

Esther skrev:
Pilatus skrev:
Esther skrev:Jag vet inte. Jag tyckte inte illa om människor som trodde, var bara ointresserad. Och var inte alls intresserad av tro - i någon form. Levde som jag ville bara. Hade inga religiösa kompisar och vi gick i kyrkan till jul- det sa mig inget. Och jag tror att ateism är det - att leva utan Gud.

Varför inte respektera trådarnas ämne, Esther? Det här borde väl kunna avhandlas under fliken om Religion, eller vill du ta över hela forumet med dina religiösa betraktelser?


:)
Gud finns i allt och därmed i alla trådar.
:)


Det är din syn på saken och ingen intersubjektiv sanning.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1318
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Egenvärde och instrumentellt värde

Inläggav Illusionen » 25 maj 2018 20:24

Algotezza skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:Varför inte respektera trådarnas ämne, Esther? Det här borde väl kunna avhandlas under fliken om Religion, eller vill du ta över hela forumet med dina religiösa betraktelser?


:)
Gud finns i allt och därmed i alla trådar.
:)


Det är din syn på saken och ingen intersubjektiv sanning.


I tråden Finns Gud ? (24 maj 2018 20:16) presenterar jag en förklaring till att "Gud finns i allt".
Jag råkar alltså här i viss bemärkelse oförskyllt dela Esthers åsikt. :)

/ Illusionen
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Egenvärde och instrumentellt värde

Inläggav Pilatus » 25 maj 2018 20:37

Illusionen skrev:I tråden Finns Gud ? (24 maj 2018 20:16) presenterar jag en förklaring till att "Gud finns i allt".
Jag råkar alltså här i viss bemärkelse oförskyllt dela Esthers åsikt. :)

Det är inte åsikten som sådan som är föremål för kommentar, utan dess placering. Det finns ju en flik för religion. Här heter fliken Filosofi och trådens inriktning är Egenvärde och instrumentellt värde.

Skall trådens ämne följas går det ju att argumentera för att tron har ett instrumentellt värde, då den förstärker hoppet om en bättre värld efter denna. Liksom det för ateisten kan vara befriande att inte behöva bekymra sig om vare sig himmel eller helvete. :)
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18487
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Egenvärde och instrumentellt värde

Inläggav Algotezza » 25 maj 2018 20:42

Illusionen skrev:
Algotezza skrev:
Esther skrev:
:)
Gud finns i allt och därmed i alla trådar.
:)


Det är din syn på saken och ingen intersubjektiv sanning.


I tråden Finns Gud ? (24 maj 2018 20:16) presenterar jag en förklaring till att "Gud finns i allt".
Jag råkar alltså här i viss bemärkelse oförskyllt dela Esthers åsikt. :)

/ Illusionen


Jag är själv närmast panteist. Men det betyder inte att ämnet Gud måste in i alla trådar som samtalsämne för att jag ska vara nöjd. För övrigt om Gud finns i och är överallt, dvs. är allestädes närvarande, behöver väl inte Gud och religion stoppas in i alla ämnen av oss som samtalar, om Gud redan finns där...? Gud som närvaron i allt är en sak, Gud som ämne för diskussion något annat.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Egenvärde och instrumentellt värde

Inläggav Vertumnus » 16 feb 2019 14:27

Algotezza skrev:Vilka värden finns i era liv när det gäller egenvärde (intrinsikalt värde) och instrumentellt värde? Finns det det förstnämnda värdet dels för allt levande, för alla människor, för den grupp man tillhör, dels för en själv? Vilka är dessa? Ge exempel och motivera!


Aristoteles skiljer på sådan rörelse som är ett mål i sig och sådan rörelse vars mål ligger bortom rörelsen. Överfört på egenvärde resp instrumentellt värde fås en tydlig def på dessa. Egenvärde bestäms då av en cirkulär rörelse och instrumentellt värde av en linjär rörelse. Därmed måste allt levande tillskrivas egenvärde.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Egenvärde och instrumentellt värde

Inläggav Pilatus » 16 feb 2019 15:16

Vertumnus skrev:Aristoteles skiljer på sådan rörelse som är ett mål i sig och sådan rörelse vars mål ligger bortom rörelsen. Överfört på egenvärde resp instrumentellt värde fås en tydlig def på dessa. Egenvärde bestäms då av en cirkulär rörelse och instrumentellt värde av en linjär rörelse. Därmed måste allt levande tillskrivas egenvärde.

Våra kroppar har ett visst värde för den medicinska utbildningen, ett instrumentellt värde. Vi kan ju även donera alla organ som kan användas. Min lever har ett värde i kraft av den nytta som den kan ge upphov till. T ex till någon som gjort slut på sin lever (levercirros) genom att dricka en massa dyr whisky.

Så länge vi lever har organen störst värde där de befinner sig, ett livsavgörande värde, i den egna kroppen. Och den konst vi har på våra väggar har ett intrinsikalt värde, främst som en del av kulturen i våra hem. Moderna heminredare rationaliserar gärna bort kulturbärande föremål, det skall vara något stort minimalistiskt flak med ett värde som endast ramhandlaren kunde uppskatta. Moderna hem lider av svårartad atrofi i kulturellt avseende, enligt min mycket subjektiva åsikt. Det intrinsikala värdet är lätt utbytbart i dessa fall.
Moderator

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Egenvärde och instrumentellt värde

Inläggav Vertumnus » 16 feb 2019 16:17

Pilatus skrev:Våra kroppar har ett visst värde för den medicinska utbildningen, ett instrumentellt värde. Vi kan ju även donera alla organ som kan användas. Min lever har ett värde i kraft av den nytta som den kan ge upphov till. T ex till någon som gjort slut på sin lever (levercirros) genom att dricka en massa dyr whisky.

Så länge vi lever har organen störst värde där de befinner sig, ett livsavgörande värde, i den egna kroppen. Och den konst vi har på våra väggar har ett intrinsikalt värde, främst som en del av kulturen i våra hem. Moderna heminredare rationaliserar gärna bort kulturbärande föremål, det skall vara något stort minimalistiskt flak med ett värde som endast ramhandlaren kunde uppskatta. Moderna hem lider av svårartad atrofi i kulturellt avseende, enligt min mycket subjektiva åsikt. Det är lätt utbytbart i dessa fall.


Det är nog så att det moderna konsumtionssamhället har svårt att se andra värden än rena kunsumtionsvärden. Ta t ex sjön Vättern, nu använd som militärt övningsområde. Det slagkraftigaste argument för bevarande tycks vara dess potential som framtida dricksvattentäckt, dvs som konsumtionsvara.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Egenvärde och instrumentellt värde

Inläggav Pilatus » 16 feb 2019 16:27

Vertumnus skrev:Det är nog så att det moderna konsumtionssamhället har svårt att se andra värden än rena kunsumtionsvärden. Ta t ex sjön Vättern, nu använd som militärt övningsområde. Det slagkraftigaste argument för bevarande tycks vara dess potential som framtida dricksvattentäckt, dvs som konsumtionsvara.

Men Vättern har ett stort egenvärde (intrinsikalt värde), det är en mycket vacker sjö med fina sandiga stränder, klart rent vatten. Den har varit mycket värdefull för transporter och konstnärer har gjort massor av målningar.

Artilleristerna i Sverige kunde ju köpa in mark för sina övningar. Men det är väl enklast att se nedslagsplatsen i en stor sjö. Det plaskar till ordentligt och den fisk som de lyckades träffa blir till fågelmat.
Moderator


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 24 och 0 gäster