Egenvärde och instrumentellt värde

Moderator: Moderatorgruppen

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Egenvärde och instrumentellt värde

Inläggav Esther » 25 maj 2018 11:13

Sex är konsumtion - kroppar är konsumtion --- = porren --- unga män som idag i Sverige klär upp sig och gör sig snygga för att köpa sex av en hora... det är vanligt ---
Kanske är det ni som är för gamla :) - och vet inte hur det ser ut.
Undersökningen visar att när människorna inte har ett egenvärde - är ungar inget värda - de har inget värde som de inte tillhör en familj och kan bli saknad av den - inget värde i sig själva -- innan födseln ---
Människor har inget värde annat än det de kan få betalt för : för sex, jobb, annat... de är expandable --- totalt.

Detta är motsatsen till att uppfatta människan som helig.
INGEN utan Gud --- som allena är Helig - kan se människor som heliga utan Gud.

Människan blir och är ett tänkande djur som man kan göra vad man vill med - enligt de konventioner man skapar...
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18571
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Egenvärde och instrumentellt värde

Inläggav Algotezza » 25 maj 2018 11:44

Du predikar för mycket. Du vältrar dig i negativismer och mörker. Det man ägnar sina tankar åt kommer att prägla ens mentalitet. Vi matar och formar vårt medvetande via de tankar vi odlar. Vi präglas av det vi tänker på ofta i synnerhet när tankarna blir alltmer automatiserade och ryggmärgsmässiga.

Allt du skriver mynnar ut i ett och samma.

Men men men...

Om du nu har mött Gud, varför inte lämna över till Honom att även kunna möta andra av dina medmänniskor som du mött Gud/Jesus. Låt Gud sköta frälsningen av världen och mänskligheten genom trons gåva. Eller menar du att det du skriver bereder väg för Herran att möta var och en av oss i våra liv? På vilket sätt då?

Det här tycks mer och mer ha blivit ditt personliga predikoforum och allt mindre ett filosofiskt forum för gemensamt och anspråkslöst tankeutbyte.
Algotezza aka Algotezza

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Egenvärde och instrumentellt värde

Inläggav klorofyll » 25 maj 2018 11:48

Esther skrev:Men --- alla människor (utom de verkligen onda - som VET vad som är fel och älskar att göra just detta...) vill egentligen göra det som är rätt.
Så när jag lär ut till barnen redan i förskolan att man ska ha sex så fort som möjligt och tillfredsställa sin kropp - bara --- och kallar det för kärlek... så gör mänskor det de lärt sig.
Vi vill ju göra rätt.
När man blir sjuk ensam och förtvivlad över att inte kunna nå kärlek eller gemenskap eller hållbara förhållanden (detta finns i UngKab undersökningen ifrån Folkhälsomyndigheten) att främst unga flickor mår mycket dåligt (och de ges då psykofarmaka) --- så vet man inte varför.
Man gör det som är rätt - har sex med alla och kompisknull och allt som man lärt sig - OCH MÅR DÅLIGT.
Man tror på att man är ett tänkande djur - för det har man lärt sig - men fattar inte att det verkar finnas något i en - som om man "bodde i sin egen kropp" --- och vet inte varför...

Man lär ut - redan i mycket tidig ålder det som sedan människorna inte förstår är fel - förrän de --- inte orkar mer och ber någon som de inte tror på --- vilket är relativt vanligt - de flesta tar till sprit, tabletter, lugnande eller narkotika...

Ja det är intressant, jag har själv inte riktigt funderat över/kring vad som gör att man mår psykiskt dåligt och behöver medicin - vilket är typiskt för vårt samhälle. Jag upplever omoralen som helt överväldigande, vilket grundar sig i varje individ.

Jag tror på allvar att man måste vara osmart för att vara välfungerande - om man dessutom vill ha ett lyckligt liv så är turen en viktig faktor.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Egenvärde och instrumentellt värde

Inläggav klorofyll » 25 maj 2018 11:57

Esther skrev:
klorofyll skrev: Därför ber jag dig än en gång, om ett exempel på en bevekelsegrund, som är komplicerad??



Jag - som inte fått frågan --- känner mig manad att svara dig.
ALLT som inte kommer från Kärleken = Sanningen = Trofastheten/Rättvisan = Gud --- är komplext och komplicerat för det är inte sant, det är inte kärlek, det är inte trofast och inte rättvist --- men det vill framstå som sådant.
Då vecklar människan in sig i tusentals olika komplexa förklaringsgrunder som ska göra det orättvisa, det kärlekslösa, det icke trofasta (varför vi bryter löften och förbund) och därmed det som är lögn --- till sin motsats.

Då när människan gör så --- då blir alla motiv komplexa och motsägelsefulla (för de är det) när man försöker få lögnen att framstå som sanning.

Men kan människan tänka flera tankar samtidigt? Hur komplicerad kan en tanke egentligen bli?

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Egenvärde och instrumentellt värde

Inläggav Esther » 25 maj 2018 12:16

klorofyll skrev:
Esther skrev:
klorofyll skrev: Därför ber jag dig än en gång, om ett exempel på en bevekelsegrund, som är komplicerad??



Jag - som inte fått frågan --- känner mig manad att svara dig.
ALLT som inte kommer från Kärleken = Sanningen = Trofastheten/Rättvisan = Gud --- är komplext och komplicerat för det är inte sant, det är inte kärlek, det är inte trofast och inte rättvist --- men det vill framstå som sådant.
Då vecklar människan in sig i tusentals olika komplexa förklaringsgrunder som ska göra det orättvisa, det kärlekslösa, det icke trofasta (varför vi bryter löften och förbund) och därmed det som är lögn --- till sin motsats.

Då när människan gör så --- då blir alla motiv komplexa och motsägelsefulla (för de är det) när man försöker få lögnen att framstå som sanning.

Men kan människan tänka flera tankar samtidigt? Hur komplicerad kan en tanke egentligen bli?


:) läs Kant... En mening med parenteser, kommatecken och andra skiljetecken fyller en till två sidor....
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Egenvärde och instrumentellt värde

Inläggav Esther » 25 maj 2018 12:22

klorofyll skrev:
Esther skrev:Men --- alla människor (utom de verkligen onda - som VET vad som är fel och älskar att göra just detta...) vill egentligen göra det som är rätt.
Så när jag lär ut till barnen redan i förskolan att man ska ha sex så fort som möjligt och tillfredsställa sin kropp - bara --- och kallar det för kärlek... så gör mänskor det de lärt sig.
Vi vill ju göra rätt.
När man blir sjuk ensam och förtvivlad över att inte kunna nå kärlek eller gemenskap eller hållbara förhållanden (detta finns i UngKab undersökningen ifrån Folkhälsomyndigheten) att främst unga flickor mår mycket dåligt (och de ges då psykofarmaka) --- så vet man inte varför.
Man gör det som är rätt - har sex med alla och kompisknull och allt som man lärt sig - OCH MÅR DÅLIGT.
Man tror på att man är ett tänkande djur - för det har man lärt sig - men fattar inte att det verkar finnas något i en - som om man "bodde i sin egen kropp" --- och vet inte varför...

Man lär ut - redan i mycket tidig ålder det som sedan människorna inte förstår är fel - förrän de --- inte orkar mer och ber någon som de inte tror på --- vilket är relativt vanligt - de flesta tar till sprit, tabletter, lugnande eller narkotika...

Ja det är intressant, jag har själv inte riktigt funderat över/kring vad som gör att man mår psykiskt dåligt och behöver medicin - vilket är typiskt för vårt samhälle. Jag upplever omoralen som helt överväldigande, vilket grundar sig i varje individ.

Jag tror på allvar att man måste vara osmart för att vara välfungerande - om man dessutom vill ha ett lyckligt liv så är turen en viktig faktor.


Det som händer är att det man lärt sig att tro på inte överensstämmer med vad man känner eller ens behöver... Och jag har jobbat med alla varianter....
Att påvisa var grundproblemet ligger kallas då för predikan... Vilket är mycket märkligt.
Veritas vos liberabit

xion
Inlägg: 3199
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Egenvärde och instrumentellt värde

Inläggav xion » 25 maj 2018 13:03

Esther skrev:Sex är konsumtion - kroppar är konsumtion --- = porren --- unga män som idag i Sverige klär upp sig och gör sig snygga för att köpa sex av en hora... det är vanligt ---
Kanske är det ni som är för gamla :) - och vet inte hur det ser ut.
Undersökningen visar att när människorna inte har ett egenvärde - är ungar inget värda - de har inget värde som de inte tillhör en familj och kan bli saknad av den - inget värde i sig själva -- innan födseln ---
Människor har inget värde annat än det de kan få betalt för : för sex, jobb, annat... de är expandable --- totalt.

Detta är motsatsen till att uppfatta människan som helig.
INGEN utan Gud --- som allena är Helig - kan se människor som heliga utan Gud.

Människan blir och är ett tänkande djur som man kan göra vad man vill med - enligt de konventioner man skapar...

På vilket sätt tror du att Gud skulle vara mera nöjd med hur du lever ditt liv, än hur jag lever mitt?

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Egenvärde och instrumentellt värde

Inläggav Esther » 25 maj 2018 13:10

xion skrev:
Esther skrev:Sex är konsumtion - kroppar är konsumtion --- = porren --- unga män som idag i Sverige klär upp sig och gör sig snygga för att köpa sex av en hora... det är vanligt ---
Kanske är det ni som är för gamla :) - och vet inte hur det ser ut.
Undersökningen visar att när människorna inte har ett egenvärde - är ungar inget värda - de har inget värde som de inte tillhör en familj och kan bli saknad av den - inget värde i sig själva -- innan födseln ---
Människor har inget värde annat än det de kan få betalt för : för sex, jobb, annat... de är expandable --- totalt.

Detta är motsatsen till att uppfatta människan som helig.
INGEN utan Gud --- som allena är Helig - kan se människor som heliga utan Gud.

Människan blir och är ett tänkande djur som man kan göra vad man vill med - enligt de konventioner man skapar...

På vilket sätt tror du att Gud skulle vara mera nöjd med hur du lever ditt liv, än hur jag lever mitt?


Du missförstår.
Det handlar inte om privata personer som lever sina liv som de vill.
Det handlar om vad man lär ut som rätt beteende och därmed också på ett större plan hur samhället kommer att formas eller inte.
Så det handlar inte om det privata... Utan det publika rummet och det mellanmänskliga.
Där : vad är en människa?!?
Guds skapelse?
Ett tänkande djur?

Gud... Kan varken du eller jag göra nöjd....
Veritas vos liberabit

xion
Inlägg: 3199
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Egenvärde och instrumentellt värde

Inläggav xion » 25 maj 2018 13:23

Esther skrev:
xion skrev:
Esther skrev:Sex är konsumtion - kroppar är konsumtion --- = porren --- unga män som idag i Sverige klär upp sig och gör sig snygga för att köpa sex av en hora... det är vanligt ---
Kanske är det ni som är för gamla :) - och vet inte hur det ser ut.
Undersökningen visar att när människorna inte har ett egenvärde - är ungar inget värda - de har inget värde som de inte tillhör en familj och kan bli saknad av den - inget värde i sig själva -- innan födseln ---
Människor har inget värde annat än det de kan få betalt för : för sex, jobb, annat... de är expandable --- totalt.

Detta är motsatsen till att uppfatta människan som helig.
INGEN utan Gud --- som allena är Helig - kan se människor som heliga utan Gud.

Människan blir och är ett tänkande djur som man kan göra vad man vill med - enligt de konventioner man skapar...

På vilket sätt tror du att Gud skulle vara mera nöjd med hur du lever ditt liv, än hur jag lever mitt?


Du missförstår.
Det handlar inte om privata personer som lever sina liv som de vill.
Det handlar om vad man lär ut som rätt beteende och därmed också på ett större plan hur samhället kommer att formas eller inte.
Så det handlar inte om det privata... Utan det publika rummet och det mellanmänskliga.
Där : vad är en människa?!?
Guds skapelse?
Ett tänkande djur?

Gud... Kan varken du eller jag göra nöjd....

Men du säger ju att Gud kommer att döma oss efter hur vi lever våra liv.

Hur kan det då sakna betydelse för Gud hur vi lever våra liv?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17400
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Egenvärde och instrumentellt värde

Inläggav Pilatus » 25 maj 2018 14:09

Esther skrev:Så det handlar inte om det privata... Utan det publika rummet och det mellanmänskliga.
Där : vad är en människa?!?
Guds skapelse?
Ett tänkande djur?

Människans värde är inte avhängigt av om vi föreställer oss henne som Guds skapelse, eller om hon tillhör de högre primaterna. Detta eftersom erkännandet av det inneboende värdet hos alla som tillhör människosläktet och av deras lika och obestridliga rättigheter är grundvalen för frihet, rättvisa och fred i världen.

Eftersom Förenta nationernas folk i stadgan åter har bekräftat sin tro på de grundläggande mänskliga rättigheterna, den enskilda människans värdighet och värde samt mäns och kvinnors lika rättigheter och har beslutat att främja sociala framsteg och bättre levnadsvillkor under större frihet,

Ref. Allmän förklaring om de mänskliga rättigheterna (1948)
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Egenvärde och instrumentellt värde

Inläggav Esther » 25 maj 2018 14:14

xion skrev:
Esther skrev:
xion skrev:På vilket sätt tror du att Gud skulle vara mera nöjd med hur du lever ditt liv, än hur jag lever mitt?


Du missförstår.
Det handlar inte om privata personer som lever sina liv som de vill.
Det handlar om vad man lär ut som rätt beteende och därmed också på ett större plan hur samhället kommer att formas eller inte.
Så det handlar inte om det privata... Utan det publika rummet och det mellanmänskliga.
Där : vad är en människa?!?
Guds skapelse?
Ett tänkande djur?

Gud... Kan varken du eller jag göra nöjd....

Men du säger ju att Gud kommer att döma oss efter hur vi lever våra liv.

Hur kan det då sakna betydelse för Gud hur vi lever våra liv?


Det saknar betydelse för Guds nöjdhet. Du kan inte göra Honom nöjd, men du kan genom Honom bli fri och lycklig.
Det är en enorm skillnad!!!!
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17400
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Egenvärde och instrumentellt värde

Inläggav Pilatus » 25 maj 2018 14:18

xion skrev:Men du säger ju att Gud kommer att döma oss efter hur vi lever våra liv.

Det där gäller för Esther. Enligt Markus 16:6: Den som tror och blir döpt skall räddas
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Egenvärde och instrumentellt värde

Inläggav Esther » 25 maj 2018 14:31

Pilatus skrev:
Esther skrev:Så det handlar inte om det privata... Utan det publika rummet och det mellanmänskliga.
Där : vad är en människa?!?
Guds skapelse?
Ett tänkande djur?

Människans värde är inte avhängigt av om vi föreställer oss henne som Guds skapelse, eller om hon tillhör de högre primaterna. Detta eftersom erkännandet av det inneboende värdet hos alla som tillhör människosläktet och av deras lika och obestridliga rättigheter är grundvalen för frihet, rättvisa och fred i världen.

Eftersom Förenta nationernas folk i stadgan åter har bekräftat sin tro på de grundläggande mänskliga rättigheterna, den enskilda människans värdighet och värde samt mäns och kvinnors lika rättigheter och har beslutat att främja sociala framsteg och bättre levnadsvillkor under större frihet,

Ref. Allmän förklaring om de mänskliga rättigheterna (1948)


:)

IN CONGRESS, JULY 4, 1776
The unanimous Declaration of the thirteen united States of America
When in the Course of human events it becomes necessary for one people to dissolve the political bands which have connected them with another and to assume among the powers of the earth, the separate and equal station to which the Laws of Nature and of Nature's God entitle them, a decent respect to the opinions of mankind requires that they should declare the causes which impel them to the separation.

We hold these truths to be self-evident, that all men are created equal, that they are endowed by their Creator with certain unalienable Rights, that among these are Life, Liberty and the pursuit of Happiness. — That to secure these rights, Governments are instituted among Men, deriving their just powers from the consent of the governed, —
Veritas vos liberabit

xion
Inlägg: 3199
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Egenvärde och instrumentellt värde

Inläggav xion » 25 maj 2018 15:17

Esther skrev:
xion skrev:
Esther skrev:
Du missförstår.
Det handlar inte om privata personer som lever sina liv som de vill.
Det handlar om vad man lär ut som rätt beteende och därmed också på ett större plan hur samhället kommer att formas eller inte.
Så det handlar inte om det privata... Utan det publika rummet och det mellanmänskliga.
Där : vad är en människa?!?
Guds skapelse?
Ett tänkande djur?

Gud... Kan varken du eller jag göra nöjd....

Men du säger ju att Gud kommer att döma oss efter hur vi lever våra liv.

Hur kan det då sakna betydelse för Gud hur vi lever våra liv?


Det saknar betydelse för Guds nöjdhet. Du kan inte göra Honom nöjd, men du kan genom Honom bli fri och lycklig.
Det är en enorm skillnad!!!!

Du tror ju på en personlig Gud.
Om det inte spelar någon roll för Gud hur vi lever våra liv så är det ju bara att "dra ner luva och blåsa på"?
Allt behagar Gud. Menar du att han inte bryr sig?

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Egenvärde och instrumentellt värde

Inläggav Esther » 25 maj 2018 16:02

xion skrev:
Esther skrev:
xion skrev:Men du säger ju att Gud kommer att döma oss efter hur vi lever våra liv.

Hur kan det då sakna betydelse för Gud hur vi lever våra liv?


Det saknar betydelse för Guds nöjdhet. Du kan inte göra Honom nöjd, men du kan genom Honom bli fri och lycklig.
Det är en enorm skillnad!!!!

Du tror ju på en personlig Gud.
Om det inte spelar någon roll för Gud hur vi lever våra liv så är det ju bara att "dra ner luva och blåsa på"?
Allt behagar Gud. Menar du att han inte bryr sig?


:)
Han bryr sig enormt mycket... Men. Du kan inte göra Honom nöjd.
Det gör Han.... Om du vill. :)
Och ja, du kommer att bli dömd... Det blir alla...

De e ba å stoppa nosen i Hans armveck å gosa på.... Medan tid är.
:)
Veritas vos liberabit


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 31 och 0 gäster