Vad är en människa?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18525
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Vad är en människa?

Inläggav Algotezza » 25 maj 2018 21:08

En människa är någon som
är
gör/handlar/skapar
och
upplever
i världen
tillsammans med andra människor.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är en människa?

Inläggav Esther » 26 maj 2018 08:53

En människa kan välja att lära känna Gud och leva.... I..... Genom..... Och Med Gud - här och nu och då och för alltid....
Eller inte
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är en människa?

Inläggav Pilatus » 26 maj 2018 09:48

Människan är främst en samhällsbyggare
med Kris i befolkningsfrågan
i en ny folkvandringstid
i konflikt
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är en människa?

Inläggav klorofyll » 26 maj 2018 11:40

Människan är ett sinnesorgan.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är en människa?

Inläggav Pilatus » 26 maj 2018 12:18

klorofyll skrev:Människan är ett sinnesorgan.

Nu får du slå upp din gamla lärobok i biologi och repetera!
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är en människa?

Inläggav klorofyll » 26 maj 2018 14:52

Pilatus skrev:Människan är främst en samhällsbyggare


Vet du varför?

Vi drar nytta av varandra, det är åtminstone den praktiska anledningen.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är en människa?

Inläggav Pilatus » 26 maj 2018 15:08

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Människan är främst en samhällsbyggare

Vet du varför? Vi drar nytta av varandra, det är åtminstone den praktiska anledningen.

Vi är beroende av andra, vi är sociala varelser, samhällsbyggare, till och med Robinson Crusoe behövde hjälp med sina projekt. Vi kan inte leva som eremiter. Vi kan inte heller definiera oss som bättre än andra, eller som väldigt annorlunda, tro att vi är kallade till något stort. Vi är som en myra i stacken, bra om vi kan vara till nytta, dela gemenskapen. Det minskar inte individens särart eller rätt till sitt liv och sin egendom. Det måste råda en balans mellan Robert Nozick och John Rawl.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad är en människa?

Inläggav Anders » 26 maj 2018 16:54

En art. Som tänker jävligt avancerat.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är en människa?

Inläggav klorofyll » 26 maj 2018 17:17

Pilatus skrev:Vi kan inte heller definiera oss som bättre än andra, eller som väldigt annorlunda, tro att vi är kallade till något stort. Vi är som en myra i stacken, bra om vi kan vara till nytta, dela gemenskapen.

Jag kan inte hålla med dig. Se "Döda poeters sällskap", betänk sedan att Robin Williams hängde sig... Det är livet!

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är en människa?

Inläggav Pilatus » 26 maj 2018 18:00

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Vi kan inte heller definiera oss som bättre än andra, eller som väldigt annorlunda, tro att vi är kallade till något stort. Vi är som en myra i stacken, bra om vi kan vara till nytta, dela gemenskapen.

Jag kan inte hålla med dig. Se "Döda poeters sällskap", betänk sedan att Robin Williams hängde sig... Det är livet!

Hur hänger det resonemanget ihop med vad jag skrev? Är vi inte samhällsbyggare? Låt vara att vi alla är individer, vi skiljer oss åt i fråga om personlighet. Men som i militära organisationer så har alla en plats i laget, alla med sitt bidrag. Det gäller väl som vanligt att finna utrymme för det individuella samtidigt som det måste finnas några ordningsregler att förhålla sig till?

Om man skall leva efter Nozicks principer bör man vara stark och helst ha goda resurser att klara sig i ett tufft samhälle, som t ex USA. Men man är fri att kunna göra litet vad man tycker, om man kan. :)
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är en människa?

Inläggav klorofyll » 26 maj 2018 18:19

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Vi kan inte heller definiera oss som bättre än andra, eller som väldigt annorlunda, tro att vi är kallade till något stort. Vi är som en myra i stacken, bra om vi kan vara till nytta, dela gemenskapen.

Jag kan inte hålla med dig. Se "Döda poeters sällskap", betänk sedan att Robin Williams hängde sig... Det är livet!

Hur hänger det resonemanget ihop med vad jag skrev? Är vi inte samhällsbyggare? Låt vara att vi alla är individer, vi skiljer oss åt i fråga om personlighet. Men som i militära organisationer så har alla en plats i laget, alla med sitt bidrag. Det gäller väl som vanligt att finna utrymme för det individuella samtidigt som det måste finnas några ordningsregler att förhålla sig till?

Om man skall leva efter Nozicks principer bör man vara stark och helst ha goda resurser att klara sig i ett tufft samhälle, som t ex USA. Men man är fri att kunna göra litet vad man tycker, om man kan. :)

Jag tänkte inte så mycket på vad jag skrev men jag får försöka med en efterhandskonstruktion: den bäste - alla kategorier - lämnade oss, det tyder på att livet är mycket svårt att leva. Livet innehåller ex.v. kärlek, ungdom och död. Vi måste göra det vi vill, vad vore livet om vi inte drömde om något stort?

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad är en människa?

Inläggav Anders » 27 maj 2018 10:36

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Vi kan inte heller definiera oss som bättre än andra, eller som väldigt annorlunda, tro att vi är kallade till något stort. Vi är som en myra i stacken, bra om vi kan vara till nytta, dela gemenskapen.

Jag kan inte hålla med dig. Se "Döda poeters sällskap", betänk sedan att Robin Williams hängde sig... Det är livet!

Hur hänger det resonemanget ihop med vad jag skrev? Är vi inte samhällsbyggare? Låt vara att vi alla är individer, vi skiljer oss åt i fråga om personlighet. Men som i militära organisationer så har alla en plats i laget, alla med sitt bidrag. Det gäller väl som vanligt att finna utrymme för det individuella samtidigt som det måste finnas några ordningsregler att förhålla sig till?

Om man skall leva efter Nozicks principer bör man vara stark och helst ha goda resurser att klara sig i ett tufft samhälle, som t ex USA. Men man är fri att kunna göra litet vad man tycker, om man kan. :)

Ha! Jag är rätt säker på att det här är genetiskt. Är du genbestyckad som ett socialt djur ser du samhället som det stora, har du generna som gör dig mer enstöring ser du individen som det centrala. Men båda är fundamentala, och det är en väldigt intressant konflikt i det.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är en människa?

Inläggav Pilatus » 27 maj 2018 11:03

Anders skrev:Ha! Jag är rätt säker på att det här är genetiskt. Är du genbestyckad som ett socialt djur ser du samhället som det stora, har du generna som gör dig mer enstöring ser du individen som det centrala. Men båda är fundamentala, och det är en väldigt intressant konflikt i det.

Geno- och fenotyp, vad avgör? Jung som skrev om Psykologiska typer. Jag vet inte varför vi blir på något speciellt sätt, kanske är det så att våra anlag driver oss i en viss riktning. Miljön påverkar, anlagen sätter gränser.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18525
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad är en människa?

Inläggav Algotezza » 27 maj 2018 12:32

Pilatus skrev:Människan är främst en samhällsbyggare
med Kris i befolkningsfrågan
i en ny folkvandringstid
i konflikt


För överlevnadens skull. Vi har stark självbevarelsedrift vilket väl iofs även alla andra arter har. Altruism lönar sig på sikt. Det är väl därför gyllene regeln håller på sikt.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18525
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad är en människa?

Inläggav Algotezza » 27 maj 2018 12:32

klorofyll skrev:Människan är ett sinnesorgan.



Vems i så fall?
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster