Vad är en människa?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är en människa?

Inläggav Pilatus » 02 jun 2018 10:13

Esther skrev:OJ... :) det var roligt att läsa så mycket propaganda... - men oavsett detta, visar det sig att i verkligheten - baserat på rena historiska fakta och inte propaganda - så var det just den katolska kyrkan som skapade både skolor och de första universiteten i Europa, lärande och kunskap har varit central med andra ord för kyrkan.

Lustigt att du använder "propaganda" för att beskriva innehållet i det jag skrev. De som först använde sig av propaganda var den Romersk-katolska kyrkan.

Congregatio de propaganda fide (Samfundet för trons utbredning) kallas påfven Gregorius XV:s stiftelse af 1622, hvarigenom han gaf en fast enhet och bestämd sammanhållning åt det förut mindre planmässigt bedrifna missionsverket bland kättare och hedningar. Urban VIII anknöt härtill 1627 ett eget seminarium som förberedande bildningsanstalt för de till alla världens ändar utgående missionärerna, hvilka så vidt möjligt rekryterades af de olika missionsplatsernas egna infödingar efter förebild af det redan 1552 af Ignatius Loyola stiftade Collegium germanicum, som nu sorterar under propagandan. Ref. NF band 22

Så kan det gå, propaganda kan just vara en organiserad verksamhet för att sprida kyrkans lära. :D
Man kan undra hur kyrkans läroplan såg ut, hur stram den var?
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad är en människa?

Inläggav Anders » 02 jun 2018 10:59

Så, vad säger denna er diskussion om vad det är att vara människa?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är en människa?

Inläggav Pilatus » 02 jun 2018 11:25

Anders skrev:Så, vad säger denna er diskussion om vad det är att vara människa?

Det tycks vara så att människan har en vilja att övertyga andra om att just den egna berättelsen om tillvaron är den sanna och riktiga. Vetenskap, religion, ideologier ... hela vägen ner till de konkreta frågorna (t ex hur man bakar en limpa bröd). Människan är en viljande varelse. Det duger ofta med mission/propaganda om sådant vars sanning vi inte kan kontrollera fullt ut.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är en människa?

Inläggav Esther » 02 jun 2018 11:31

Pilatus skrev:Lustigt att du använder "propaganda" för att beskriva innehållet i det jag skrev. De som först använde sig av propaganda var den Romersk-katolska kyrkan.

Congregatio de propaganda fide (Samfundet för trons utbredning) kallas påfven Gregorius XV:s stiftelse af 1622, hvarigenom han gaf en fast enhet och bestämd sammanhållning åt det förut mindre planmässigt bedrifna missionsverket bland kättare och hedningar. Urban VIII anknöt härtill 1627 ett eget seminarium som förberedande bildningsanstalt för de till alla världens ändar utgående missionärerna, hvilka så vidt möjligt rekryterades af de olika missionsplatsernas egna infödingar efter förebild af det redan 1552 af Ignatius Loyola stiftade Collegium germanicum, som nu sorterar under propagandan. Ref. NF band 22

Så kan det gå, propaganda kan just vara en organiserad verksamhet för att sprida kyrkans lära. :D
Man kan undra hur kyrkans läroplan såg ut, hur stram den var?


Jag har varnat dig... fortsätter du så här ... blir jag till slut förälskad i dig ---och DÅ när du till slut faller till föga och låter mig beskåda din trädgård samt i förundran över dina ibland oanade kunskaper (som jag inte räknat med att du skulle kunna) sitter jag där och lyssnar i oändlig beundran på dina utläggningar...
:)
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är en människa?

Inläggav Esther » 02 jun 2018 11:34

Pilatus skrev:
Anders skrev:Så, vad säger denna er diskussion om vad det är att vara människa?

Det tycks vara så att människan har en vilja att övertyga andra om att just den egna berättelsen om tillvaron är den sanna och riktiga. Vetenskap, religion, ideologier ... hela vägen ner till de konkreta frågorna (t ex hur man bakar en limpa bröd). Människan är en viljande varelse. Det duger ofta med mission/propaganda om sådant vars sanning vi inte kan kontrollera fullt ut.


Ja, se - Pilatus är det perfekta exemplet på detta - medans "jag stackars blyga lilla ros inge säger hasp" när han propagerar ut sina sanningar som inte har ett strå sanning (ofta) och ibland får han till det... och är överlycklig men lyckas aldrig övertyga mig ändå... frånsett detta...

Vad är en människa?
Ja - en som frågar "vad är sanningen" och en som svarar "sanningen ska sätta er fria" ---
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är en människa?

Inläggav klorofyll » 02 jun 2018 11:53

Människan är som månen - till hälften dold.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är en människa?

Inläggav Pilatus » 02 jun 2018 12:01

klorofyll skrev:Människan är som månen - till hälften dold.

Bakom vad döljer du dig då, klorofyll?
Moderator

Sceptisk
Inlägg: 2520
Blev medlem: 15 dec 2006 00:33

Re: Vad är en människa?

Inläggav Sceptisk » 02 jun 2018 12:11

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Människan är som månen - till hälften dold.

Bakom vad döljer du dig då, klorofyll?

Tror att du missförstår klorofylls inlägg. Han använde en metafor i sin beskrivning av att vi inte kan se hela människan genom att enbart titta på hennes utseende och du kommer istället och anklagar honom för att gömma sig och anspelar på att han är falsk och feg.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är en människa?

Inläggav klorofyll » 02 jun 2018 12:17

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Människan är som månen - till hälften dold.

Bakom vad döljer du dig då, klorofyll?

Jag tror att det handlar om att solen endast skiner på en sida av månen...

Vad döljer jag mig bakom? Jag döljer mig inte, det är väl snarare så att folk är intresserade av den ena sidan och inte den andra.

En kille jag jobbade med undrade när jag är mig själv, dvs får utlopp för aggressioner, man behöver inte vara arg alls, det är inget naturligt tillstånd.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är en människa?

Inläggav Pilatus » 02 jun 2018 12:22

Sceptisk skrev:
Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Människan är som månen - till hälften dold.

Bakom vad döljer du dig då, klorofyll?

Tror att du missförstår klorofylls inlägg. Han använde en metafor i sin beskrivning av att vi inte kan se hela människan genom att enbart titta på hennes utseende och du kommer istället och anklagar honom för att gömma sig och anspelar på att han är falsk och feg.

Jag tror att klorofyll förstod frågan. Hade jag anklagat honom för att springa och gömma sig skulle det framgått.

Vi visar så mycket av oss, (vilka vi är) som vi tror att omgivningen kan acceptera.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är en människa?

Inläggav klorofyll » 02 jun 2018 12:28

Pilatus skrev:Vi visar så mycket av oss, (vilka vi är) som vi tror att omgivningen kan acceptera.

Men det är inte så enkelt. Tex så kan man ju inte tala om saker som andra är fullständigt ointresserade av, det är naturligt så...

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är en människa?

Inläggav Esther » 02 jun 2018 12:41

Pilatus skrev:.

Vi visar så mycket av oss, (vilka vi är) som vi tror att omgivningen kan acceptera.


Inte jag... :) det är därför ni inte gillar mig :)...
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är en människa?

Inläggav Pilatus » 02 jun 2018 12:52

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Vi visar så mycket av oss, (vilka vi är) som vi tror att omgivningen kan acceptera.

Men det är inte så enkelt. Tex så kan man ju inte tala om saker som andra är fullständigt ointresserade av, det är naturligt så...

In the future, everyone will be world-famous for 15 minutes (tillskrivs Andy Warhol, 1968)

Vi vill så gärna bli sedda, det behöver inte vara så intressant.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är en människa?

Inläggav klorofyll » 02 jun 2018 15:39

Esther skrev:
Pilatus skrev:.

Vi visar så mycket av oss, (vilka vi är) som vi tror att omgivningen kan acceptera.


Inte jag... :) det är därför ni inte gillar mig :)...

Jag gillar dig!

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är en människa?

Inläggav klorofyll » 02 jun 2018 15:43

Pilatus skrev:Vi vill så gärna bli sedda, det behöver inte vara så intressant.

Jag tror inte att någon ser mig...
Är det så farligt?
Jag vet inte.
Det är väl egentligen varken positivt eller negativt.


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster