Vad är en människa?

Moderator: Moderatorgruppen

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är en människa?

Inläggav Esther » 02 jun 2018 19:22

Pilatus skrev:
Esther skrev:Är detta ett vad för slags påstående eller omdöme? Analytiskt eller syntetiskt har föga eller inget med den strikta logiken i det hela att göra.

Det måste gå att analysera, Esther! Om frågan är strikt logiskt, vilket den är. Och det är här alltsamman faller sönder för Esther.

Om någonting skall vara sant, t ex ett analytiskt omdöme, och inte bara en meningslös lek med ord, Guds allsmäktighet och liknande, så måste det vara sant, alternativt borde de kristna avstå från att uttala sig om vad som i vetenskaplig mening är sant.

Religionen som Esther framställer den kollapsar, den bygger på sådant som hon i andra sammanhang inte alls skulle medge. Håller vi något för vetenskapligt sant måste det kunna bevisas (krav på evidens). Och det vare sig vill eller kan Esther. Det är inte ens en filosofisk fråga, den borde föras under religionsfliken.


Jag borde inte hållas ansvarig för att besvara frågor du ställer i fel tråd - för att frågan ställts i fel tråd.
Vad som faller sönder för dig är din sak - inte ens det är jag ansvarig för.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är en människa?

Inläggav Pilatus » 02 jun 2018 19:31

Esther skrev:Vad som faller sönder för dig är din sak - inte ens det är jag ansvarig för.

Du borde känna ansvar för sådant du håller för sant då du diskuterar filosofi! Det var en fråga som rörde Kant, om syntetiska och analytiska omdömen. Rörde det till sig i knoppen? :lol:
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är en människa?

Inläggav Esther » 02 jun 2018 19:38

Pilatus skrev:
Esther skrev:Vad som faller sönder för dig är din sak - inte ens det är jag ansvarig för.

Du borde känna ansvar för sådant du håller för sant då du diskuterar filosofi! Det var en fråga som rörde Kant, om syntetiska och analytiska omdömen. Rörde det till sig i knoppen? :lol:


Inte ett dugg tillrört någonstans överhuvudtaget.
Som jag sa till dig ett syntetiskt eller ett analytiskt omdöme avseende Guds handlingar i fallet Maria och jungfrufödseln är strikt logiska för troende och har föga eller inget med hur dessa är uppbyggda enligt Kant.
Kant skulle ha sagt (vilka han också sa i Prolegomena - och jag citerar): Att fråga om en vetenskap alls är möjlig förutsätter att man tvivlar på dess verklighet (avsnitt 257 i förordet till nämnda skrift).
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är en människa?

Inläggav Esther » 02 jun 2018 19:48

Kom ihåg Pilatus...

Quodcunque ostendis mini sic, incredulus odi --- av Horatius
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är en människa?

Inläggav Esther » 02 jun 2018 19:52

Esther skrev:Kom ihåg Pilatus...

Quodcunque ostendis mini sic, incredulus odi --- av Horatius


... så går det när man skriver fort :)... ska vara mihi --- inte som jag fick "rättat" av ordbehandlaren --- mini ... men det visste du säkert ändå... eller?
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är en människa?

Inläggav Esther » 02 jun 2018 19:55

Eller sagt på ett annat sätt - du frågare efter Sanningen --- så skulle Kant ha sagt till dig följande avseende dina pertinenta frågor kring hur sådana satser ska kategoriseras --- "Du kan inte tillåtas att åberopa dig på det allmänna mänskliga förnuftets bifall - ty det är ett vittne vars anseende endast grundar sig på det allmänna ryktet" :lol:
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är en människa?

Inläggav Pilatus » 02 jun 2018 20:00

Esther skrev:
Pilatus skrev:
Esther skrev:Vad som faller sönder för dig är din sak - inte ens det är jag ansvarig för.

Du borde känna ansvar för sådant du håller för sant då du diskuterar filosofi! Det var en fråga som rörde Kant, om syntetiska och analytiska omdömen. Rörde det till sig i knoppen? :lol:

Inte ett dugg tillrört någonstans överhuvudtaget.
Som jag sa till dig ett syntetiskt eller ett analytiskt omdöme avseende Guds handlingar i fallet Maria och jungfrufödseln är strikt logiska för troende och har föga eller inget med hur dessa är uppbyggda enligt Kant.
Kant skulle ha sagt (vilka han också sa i Prolegomena - och jag citerar): Att fråga om en vetenskap alls är möjlig förutsätter att man tvivlar på dess verklighet (avsnitt 257 i förordet till nämnda skrift).

Jag frågar dig, men du verkar slingra dig angående jungfrufödsel. Eller bygger du på premisser du inte kan bevisa?
Partenogenes förekommer, men hos människor är det ett mycket ovanligt fenomen där ägget börjar utvecklas till ett embryo trots att det inte har befruktats av någon spermie. Hos däggdjur finns det inga observationer av fenomenet i naturen, även om det finns fall där det lyckats induceras hos vissa däggdjur laborativt. Så fenomenet tillhör myten.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är en människa?

Inläggav Esther » 02 jun 2018 20:04

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:Du borde känna ansvar för sådant du håller för sant då du diskuterar filosofi! Det var en fråga som rörde Kant, om syntetiska och analytiska omdömen. Rörde det till sig i knoppen? :lol:

Inte ett dugg tillrört någonstans överhuvudtaget.
Som jag sa till dig ett syntetiskt eller ett analytiskt omdöme avseende Guds handlingar i fallet Maria och jungfrufödseln är strikt logiska för troende och har föga eller inget med hur dessa är uppbyggda enligt Kant.
Kant skulle ha sagt (vilka han också sa i Prolegomena - och jag citerar): Att fråga om en vetenskap alls är möjlig förutsätter att man tvivlar på dess verklighet (avsnitt 257 i förordet till nämnda skrift).

Jag frågar dig, men du verkar slingra dig angående jungfrufödsel. Eller bygger du på premisser du inte kan bevisa?
Partenogenes förekommer, men hos människor är det ett mycket ovanligt fenomen där ägget börjar utvecklas till ett embryo trots att det inte har befruktats av någon spermie. Hos däggdjur finns det inga observationer av fenomenet i naturen, även om det finns fall där det lyckats induceras hos vissa däggdjur laborativt. Så fenomenet tillhör myten.


Var inte så tramsig nu... fenomenet tillhör inte alls myten.
Det vet du lika väl som jag. Var lite seriös nu.
Det kallas för övernaturligt ingripande.
Det är inte något som förekommer i naturen, det är inte något som är avvikelser från en annan etablerad norm - det är ett gudomligt ingripande en enda gång i mänsklig historia --- punkt.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är en människa?

Inläggav Esther » 02 jun 2018 20:09

Om Gud kunde, ur intet, skapa universum genom sitt Ord, kunde Han också fertilisera Marias ägg.
Gud fertiliserade Marias ägg, och hon födde Jesus.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är en människa?

Inläggav Esther » 02 jun 2018 20:25

Pilatus skrev:Jag frågar dig, men du verkar slingra dig angående jungfrufödsel. Eller bygger du på premisser du inte kan bevisa?


OM du kan din filosofi och OM du kan detta vi talar om - då VET du att här gäller analogiprincipen om att "Guds skapande handlande är mer olikt än likt allt inomvärldsligt handlande". Du kan i detta gärna då ta hänsyn till att ett skapat varande i handling och aktivitet -- går utöver sig självt. I så mån att det är så att det konkreta varat inte kan av egen kraft frambringa något annat än det som det är... :)
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är en människa?

Inläggav Esther » 03 jun 2018 19:49

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:... vi kan vara helt säkra på att det är så.

:) såja såja... det är varmt här... Vi - är de oförståendes skara --- men ta du och red ut analogiprincipen ...

Det är du som tagit upp analogiprincipen utan att tala om på vad sätt den skulle passa in i exemplet med jungfrufödsel. Jag såg att jungfrufödsel var möjlig bland löss, men jag känner en viss tvekan till att tillämpa dina bevismetoder med sådana exempel. :|




Läste du posten precis ovanför denna?
Där står det svart på vitt vad analogiprincipen är... nämligen... som jag skrev igår: då VET du att här gäller analogiprincipen om att "Guds skapande handlande är mer olikt än likt allt inomvärldsligt handlande". Du kan i detta gärna då ta hänsyn till att ett skapat varande i handling och aktivitet -- går utöver sig självt. I så mån att det är så att det konkreta varat inte kan av egen kraft frambringa något annat än det som det är...

Allt markerat i svart - ÄR just analogiprincipen.
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är en människa?

Inläggav klorofyll » 03 jun 2018 20:24

Esther skrev:Om Gud kunde, ur intet, skapa universum genom sitt Ord, kunde Han också fertilisera Marias ägg.
Gud fertiliserade Marias ägg, och hon födde Jesus.

Vad spelar det för roll? Ingen som helst roll.. Vem har nytta av det? Ingen alls. Har ni inget mer relevant att prata om?

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är en människa?

Inläggav Esther » 03 jun 2018 20:48

klorofyll skrev:
Esther skrev:Om Gud kunde, ur intet, skapa universum genom sitt Ord, kunde Han också fertilisera Marias ägg.
Gud fertiliserade Marias ägg, och hon födde Jesus.

Vad spelar det för roll? Ingen som helst roll.. Vem har nytta av det? Ingen alls. Har ni inget mer relevant att prata om?



Det är väsentligt relevant till vad en människa är - i alla fall. Spelar det någon roll att det finns en Skapare?
Ja - ögonblicken du dör - ackumulerat (det är vetenskapligt belagt avseende hjärnans funktioner) allt du gjort har skapat dig till ett mönster av den du ska vara i evigheten.
Det vill säga --- den du är här, såsom du lever här definierar vad som blir sedan utan slut.
Därmed och därför är det av vikt att veta om det är möjligt att Gud kan ingripa eller inte, göra saker eller inte - oavsett om de flesta inte någonsin kommer att träffa Honom förrän de just dör. Och få sin lön för det de är. Här och nu - eller inte.
Man kan alltid säga: jag vill ändra mig här och nu. Om då det inte finns någon Gud eller förlåtelse via Jesus -- för bara Han kan ge den - är det ju kört.

Kanske totalt ointressant för att man är helt ren och helig redan och aldrig gjort något mot någon... men de flesta av oss är inte det.

Misstaget att tro att kyrkan inte undersöker sådana fall där just Gud har ingripit i människor liv via vetenskapen - är just ett misstag. Eftersom de vill ha bevis. På övernaturliga händelser i relation till människors liv.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är en människa?

Inläggav Pilatus » 03 jun 2018 21:36

klorofyll skrev:
Esther skrev:Om Gud kunde, ur intet, skapa universum genom sitt Ord, kunde Han också fertilisera Marias ägg.
Gud fertiliserade Marias ägg, och hon födde Jesus.

Vad spelar det för roll? Ingen som helst roll.. Vem har nytta av det? Ingen alls. Har ni inget mer relevant att prata om?

Det finns ödlor av släktet Cnemidophorus med enbart honor och förökningen sker genom partenogenes. Vanskligt då ju all avkomma enbart har moderns DNA. Men det förekommer inte bland människor, eller andra däggdjur. Inom gudasagor förekommer jungfrfödslar, men En jungfrufödsel är otänkbar bland människor Illustrerad Vetenskap nov 2014

Many of the attributes of Isis, the God-mother, the mother of Horus; and of Neith, the goddess of Sais are identical with those of Mary the Mother of Christ. Ref. Boslooper, Thomas, The Virgin Birth, The Westminster Press

Bild
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är en människa?

Inläggav Esther » 04 jun 2018 07:10

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Esther skrev:Om Gud kunde, ur intet, skapa universum genom sitt Ord, kunde Han också fertilisera Marias ägg.
Gud fertiliserade Marias ägg, och hon födde Jesus.

Vad spelar det för roll? Ingen som helst roll.. Vem har nytta av det? Ingen alls. Har ni inget mer relevant att prata om?

Det finns ödlor av släktet Cnemidophorus med enbart honor och förökningen sker genom partenogenes. Vanskligt då ju all avkomma enbart har moderns DNA. Men det förekommer inte bland människor, eller andra däggdjur. Inom gudasagor förekommer jungfrfödslar, men En jungfrufödsel är otänkbar bland människor Illustrerad Vetenskap nov 2014

Many of the attributes of Isis, the God-mother, the mother of Horus; and of Neith, the goddess of Sais are identical with those of Mary the Mother of Christ. Ref. Boslooper, Thomas, The Virgin Birth, The Westminster Press

Bild


:)
analogiprincipen - analogiprincipen...
dårarnas paradis...
Veritas vos liberabit


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 19 och 0 gäster